K100RS svårstartad

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

K100RS svårstartad

Inläggav k0ck3n » 2018-01-02/23:39

Hej,

Jag hittade detta forum när jag blev intresserad av en BMW K100RS -91 (16v), och läste en del om motor och cykel innan jag åkte för att titta.

Efter att ha provkört två gånger vid olika tillfällen så slog jag till, lastade motorcykeln på kärra och körde hem den. Och när jag skulle köra den från uppfarten in i garaget så startade den inte.

Jag har inte lyckats få den att starta alls sen den kom hem för ett par dagar sedan, den bara poffar till ibland och mest låter den som att den inte tänder. (Bara varvar på startmotorn).

Jag har laddat batteriet och försökt med fullladdat batteri (som jag såg på forumet hade hjälpt någon) och jag har föröskt med lite startgas, men det närmaste jag kommer är att den "nästan" startar på startmotorn och sen dör direkt när jag släpper startknappen.

Är det möjligtvis någon här som har några tips och ideér om vad det kan vara när den slutar fungera så tvärt? Eller är det bara att rulla till en verkstad som gäller?
Användarvisningsbild
k0ck3n
 
Inlägg: 3
Blev medlem: 2018-01-02/23:33

Re: K100RS svårstartad

Inläggav Kovlingen » 2018-01-03/10:25

Det kan tyckas dumt att fråga men har du bensin i tanken och hör du om bensinpumpen surrar ?
Nyligen varit med på att en person hade för lite i tanken och den startade fasiken inte .
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: K100RS svårstartad

Inläggav BmwMats » 2018-01-03/11:26

Grattis till en trevlig cykel !

Dock beklagar jag att den inte riktigt vill starta, för det är ju en "skottsäker" hoj i övrigt, sällan som den krånglar. En av dom mer driftsäkra hojar som jag känner till.

Har följt många forum och hört några olika möjliga orsaker till ditt problem som jag kan delge dig här:

- Lyssna om bränslepumpen går och surrar någon sekund efter att du har tryckt på startknappen, annars kan det vara bränslepumpreläet som krånglar, samt även säkringen som sitter på vänster sida under sidokåpan och en liten transparent plastlock.

- Bränslepumpen kan ge sig med tiden, har själv råkat ut för det på en av mina hojar.

- Tändningens optiska givare som sitter i framkant av motorn på höger sida kan ge sig med åren, men oftast i samband med höga temperaturer och under körning när motorn blivit varm.

- Bränslefiltret kan också vara en bov i dramat, men det bör mer påverka motorns gassvar under körning, inte så mycket vid start, om den nu inte läcker ut bränsletrycket internt i tanken med ett stort flöde. (liten risk att det påverkar startmöjligheten om det inte är ett kraftigt läck).

Batterispänningen har inte så mycket med att den inte går att starta. Har själv råkat ut för vid flera tillfällen att jag har haft låg spänningsnivå, men hojen startar om nu bara startmotorn orkar dra runt motorn. Elektroniken tål låga nivåer men fungerar klanderfritt ändå.
Det enda som jag vet om angående låga spänningar i samband med startförsök är att bränslepumpens relä med stor sannorlikhet tar stryk av detta, med följd att reläet hänger sig och kontakttungorna bränner. Då stannar inte startmotorn ens om du släpper startknappen.
I detta ögonblick om reläet hänger sig så hör och märker du det, samtidigt som Shred-reläet drar och all belysning slutar fungera för att minimera strömåtgången vid startögonblicket.

Lycka till med felsökningen, hojen är som sagt nästintill "skottsäker" och väl beprövad, och det är med största sannorlikhet något av ovan fel som är orsaken till ditt problem.

Mvh Mats
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6092
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: K100RS svårstartad

Inläggav k0ck3n » 2018-01-03/11:31

Tack Kovlingen, det är lätt att glömma, men jag hällde i en slatt extra igår och när jag tittar ner i tanken så är det iaf 3/4 full tank.

Tack för svaren Mats, Jag ska gå igenom dina punkter och återkommer med relevanta svar.
Användarvisningsbild
k0ck3n
 
Inlägg: 3
Blev medlem: 2018-01-02/23:33

Re: K100RS svårstartad

Inläggav Håkan » 2018-01-03/16:20

Hej.
K100RS brukar vara en trevlig och "skottsäker" maskin.
En sak som kunde hända på tidiga K-modeller var att inte startmotorkopplingen inte gick i ingrepp.
Yttrar sig så att startmotorn snurrar för fullt men MC-motorn står still. Det är en frihjulskoppling på startmotorn för att denna skall kopplas ifrån så fort MC-motorn startat. Frihjulskopplingen är kännslig för oljekvalitet, fel olja så blir det problem.

Nu vet jag inte om det här är problemet på din MC. Men det är en tanke.

Tycker nog att du ska kolla lite extra på batteriet också, fast inte Mats tycker det... Batteriproblem är vanliga. Prova med startkablar från ett annat batteri/fordon.

Men hör gärna av dig mera, vi kommer att försöka hjälpa dig. :)
Senast redigerad av Håkan 2018-01-03/22:18, redigerad totalt 2 gånger.
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: K100RS svårstartad

Inläggav knutk » 2018-01-03/19:41

Er det lenge siden sykkelen har startet sist, og var den i orden siste gang den kjørte?
Er der gammel bensin på tanken?
knutk
 
Inlägg: 207
Blev medlem: 2010-11-26/10:34

Re: K100RS svårstartad

Inläggav Kovlingen » 2018-01-03/20:13

Kolla på tändstiften .
Torra stift = Ingen bensin
Blöta stift = Ingen gnista på stiften
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: K100RS svårstartad

Inläggav BmwMats » 2018-01-03/20:53

Som jag tolkade trådskaparen, så hade han kört två gånger innan han slog till och köpte den.
Då gick ju bevisligen motorn.
Oljekvaliten är viktig för att inte slirkopplingen skall ställa till bekymmer, men det verkar som om motorn går runt men bara "poffar" och inte tänder. Som jag tyder det så går motorn runt men tänder inte korrekt.

Batterikapaciten är viktig för att inte bränna startmotorreläet, ett problem på dessa modeller.
Dock fungerar tändmodulen att ge gnistor rätt långt ned i spänningstal.

Funderar på om trådskaparen möjligtvis har råkat att lägga något surrningsband runt någon vital del då han surrade cykeln på kärran för transport hem ?
Kan ju ha skadat någon kabel/kablage vid styre/ram ?

Misstänker fortfarande bränslepump/relä/säkring i bränslesystemet, alternativt skadat kablage i samband med surrning på kärra.

/Mats
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6092
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: K100RS svårstartad

Inläggav Olle Nilsson » 2018-01-04/08:12

Du har fått många bra råd här när jag köpte min K 100 så gick den inte att starta felet låg i kontakten till bränslepumpen den sitter på vänster sida längst fram på tanken hade isär och gjorde rent sen har den fungerat.Men som andra har skrivit lyssna om bränslepumpen går hör du ett surr när du slår på tändninen så har du inte detta problem.
En annan teori är att om någon varit och tagit ur eller satt i batteriet så kolla så att anslutningen till styrboxen som sitter ovanför sitter i korrekt och är låst i läge.
Lite fel årstid kanske men om du har stratmotorproblem så rulla igång den kör så den blir ordentligt varm byt olja sen brukar problemen med startmotor som inte griper in eller startmotor som inte vill släppa försvinna.
Användarvisningsbild
Olle Nilsson
 
Inlägg: 445
Blev medlem: 2009-06-28/15:54

Re: K100RS svårstartad

Inläggav BmwMats » 2018-01-06/19:36

k0ck3n skrev:...Tack för svaren Mats, Jag ska gå igenom dina punkter och återkommer med relevanta svar.


Hur har det gått för dig och din motorcykel ?
Har du hunnit titta närmare på den ?
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6092
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: K100RS svårstartad

Inläggav stockankare » 2018-01-12/15:51

Har dödarknappen blivit intryckt/vriden av misstag?
Lasse R1200ST
stockankare
 
Inlägg: 25
Blev medlem: 2017-07-17/01:22

Re: K100RS svårstartad

Inläggav Libom » 2018-01-20/13:07

Hej..
Har nog haft samma problem, köpte en K1100LT i Skellefteå och skulle köra ner den till Malmö.. Efter ngn mil stora startproblem och mkt ojämn gång kunde köra högst 50-70km/tim.. Nordbike UMEÅ letade överallt men hittade inga fel.. Fick rådet att hälla i bensintillsats, ST1s tror jag den hette, Efter ngn mil small det till och därefter gick motorn perfekt. Väl hemma samma problem igen, Läste då här på forumet (tack Inge K) att kontakten till bränslepumpen höger sida, 3X1cm 4 små stift, kan behövas blåsas rent, Sagt och gjort, därefter inga som helst problem med motorstörningar. Damm fukt och smuts orsakar ev kontaktfel eller kortslutning.. Lycka till..
Bo.m
Malmö
Libom
 
Inlägg: 74
Blev medlem: 2013-08-27/17:46

Re: K100RS svårstartad

Inläggav k0ck3n » 2018-08-05/10:09

Hej Alla, Tack för att ni engagerat er och ledsen att jag inte kommit tillbaka med respons på vad problemet var än :)

Men jag lämnade in den på min favoritverkstad, Jannes MC i skillingaryd, och han hittade problemet. Egentligen var det tre saker som bidrog till problemet:
Dels var det ett gammalt Biltema batteri som inte orkade ge vad det skulle
Dels var det spruckna gummidetaljer runt insuget så blandningen blev fel
Dels var insprutet justerat av någon som trodde det var förgasare, och trodde sig hittat tomgångsskruvar.

Så när allt var inställt så startade den så snällt, och nu har jag kört en 100-120 mil i sommar utan det bekymmret. (En del andra bekymmer, men det kan vi ta i en annan tråd :)
Användarvisningsbild
k0ck3n
 
Inlägg: 3
Blev medlem: 2018-01-02/23:33


Återgå till K radmotorer

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst