K1300s -10

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

K1300s -10

Inläggav AndersP » 2018-02-11/11:51

Hej alla BMW åkare. Ny BMW ägare efter många år på japanhojar och nu senaste 10 åren på div Aprilior, av vilka det fortfarande står kvar 2 i garaget.

Har hittat en fin K1300S med ca 6000 mil på mätaren. Lite frågor kring denna: Hade alla barnsjukdomar sorterats bort när det var dags för 1300:an eller finns det fortfarande något man bör hålla kollen på?

Komfortfrågor: Hjälper byte till lite högre ruta och lite högre styrpinnar till i komforthänseende. Är 186 cm i strumplästen. Någon som höjt baken för att få lättare styrning? Alla andra små tips är välkomna.

Räknar med att använda bumsen till snabb touring i andra fall får prillorna rastas.
AndersP
 
Inlägg: 12
Blev medlem: 2018-02-11/11:41

Re: K1300s -10

Inläggav Magnus Brobeck » 2018-02-11/14:04

Hej AndersP

Fråga 1. Alla är ett stort ord, men om jag vänder på det. K1300 är en avsevärt mycket mer mogen motor än den som satt i de första årsmodellerna med K1200 tvärställd radfyra. Den anses allmänt vara en färdig maskin utan några större kända svagheter.

Fråga 2. Jag är 183 och hade (om jag fortsatt äga min K1300S) satt ditt styrhöjare. Vindtryckskudden kommer vid strax över 100 att börja avlasta dina armar så där blir det bättre och högre i fart så är den fantastisk. Jag hade INTE satt ditt högre ruta, det motverkar ju "luftkudden" som bildas.

Med vänlig hälsning, Magnus
There are two rules in life:
1. Never give out all the information.
2.
Användarvisningsbild
Magnus Brobeck
Webmaster
 
Inlägg: 2144
Blev medlem: 1994-04-06/01:00

Re: K1300s -10

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-02-11/14:16

Utan att äga modellen ifråga håller jag med Magnus. Det handlar inte bara om luftkudden utan också om, var Du får turbulensvågen från kåpglaset. Med mitt kåpglas (K 1200 RS) i det nedre av två möjliga lägen ligger turbulensvågen strax under hjälmen, så att det är mer än uthärdligt för mina 174 cm. Ställer jag om glaset till det högre läget, blir cykeln "okörbar", när jag kommer upp i fart. Dels bullrar det fruktansvärt, och dels har jag svårt att hålla huvudet stilla!
Faktum är, att jag mer än en gång funderat på att kapa av fem höjdcentimeter på originalglaset för att ytterligare sänka bullernivån, men än så länge har det inte blivit av. (Det blir tystare, om jag ställer mig på fotpinnarna bara lite, så det skulle förmodligen funka, men det bär emot att sätta kapen i originaldelar.)
Jag har kört kompisars Honda VFR VTEC, Aprilia Mille och några andra maskiner med flackare kåpglas och noterat, att på dem är det tystare kring hjälmen - rent vindbrus, ingen turbulens alls.

Så tänk Dig för mer än en gång.

(Alternativet är en helt annan hoj av typen K 1300/1600 GT; R 1200 RT etc med ställbart kåpglas, som kan ställas så högt, att turbulensvågen kommer ovanför hjälmen, men det är förmodligen inte aktuellt i Ditt fall?)
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: K1300s -10

Inläggav Magnus Brobeck » 2018-02-11/15:30

Fortsätter på mitt inlägg ovan, dels för att jag missade en sak och dels för att spinna vidare på Brors inlägg. Jag har haft två K1300, en S och en GT. Om det är snabb touring som du suktar efter så är GT varianten definitivt ett alternativ att överväga. Den är ju "nästan byggd" som du funderar på att modifiera en S. Det är en enastående maskin, lite lägre toppfart men mer av trycket där det används på vanlig väg och med en körställning som funkar även under 100. Dessutom har du ju väskor för bagaget med i priset.

R1200RT är en fin maskin, men jämfört med K1300S/GT är det inte en snabb maskin. Den har många andra kvaliteter. K1600 - har aldrig ägt någon så jag har inget att tillföra där annat än att min provkörning bäst sammanfattas med att det var en ”nära MC upplevelse”.

Fråga 2 - del 2. Detta har provats så att man ändrar i länkaget till bakfjädring med en annan bricka och får en något brantare styrgeometri med mer agilt beteende som följd.

Som alltid - allt är en kompromiss, när det börjar gå upp mot toppfart på dessa maskiner (260/285 kmh) så är inte alltid agilt svängbeteende högsta prio. Jag har provat och det är där som nackdelen kommer, inte så att man inte vågar åka. Men det är bra med gummiresår på kalsongerna (både i ben och midja) när motorcykeln svajar till när man åker med toppfart 260+.

Med vänlig hälsning, Magnus
There are two rules in life:
1. Never give out all the information.
2.
Användarvisningsbild
Magnus Brobeck
Webmaster
 
Inlägg: 2144
Blev medlem: 1994-04-06/01:00

Re: K1300s -10

Inläggav Roger Gross » 2018-02-11/15:39

AndersP skrev:Hej alla BMW åkare. Ny BMW ägare efter många år på japanhojar och nu senaste 10 åren på div Aprilior, av vilka det fortfarande står kvar 2 i garaget.

Har hittat en fin K1300S med ca 6000 mil på mätaren. Lite frågor kring denna: Hade alla barnsjukdomar sorterats bort när det var dags för 1300:an eller finns det fortfarande något man bör hålla kollen på?

Komfortfrågor: Hjälper byte till lite högre ruta och lite högre styrpinnar till i komforthänseende. Är 186 cm i strumplästen. Någon som höjt baken för att få lättare styrning? Alla andra små tips är välkomna.

Räknar med att använda bumsen till snabb touring i andra fall får prillorna rastas.



Som på många bil- och även mcmotorer är kamdrivningen något att hålla koll på. En kompetent BMW Motorradverkstad vet att så småningom har kamkedjan töjts mer än vad kedjesträckaren kan ta hand om.
Betr turbulens och vinddrag fann jag på mina K1300S att tyska MRA med sina VARIO-lösningar är ngt att satsa på.
En K1300 är egentligen gjord för körning rakt fram och i långdragna kurvor. Vill du ha hojen mera alert i snäva kurvor gör en höjning av bakändan underverk - i praktiken åstadkommer man då en brantare gaffelvinkel. Flera tyska företag erbjuder ombyggnadssatser till bakfjäderlänkaget. Kostnaden är högst rimlig och montagearbetet enkelt.
Lycka till med en verkligt fin mc!
//Roger G
Roger Gross
 
Inlägg: 2058
Blev medlem: 1987-01-01/01:00

Re: K1300s -10

Inläggav AndersP » 2018-02-11/16:59

Tack för en massa kloka synpunkter. Har själv laborerat med div kåpglas och höjder på flera olika hojar genom åren men sällan hittat något bättre än orginalet.

Däremot har jag vid flera tillfällen höjt upp styren några cm och detta har varit en modd som alltid passat mig bra. Har fått tag i ett par amerikanska Helibars som höjer styret 4 cm och placerar det något längre bak. Detta bör nog funka för min lite slitna rygg och det förstör på intet sätt cykelns utseende.

Har även höjt baken på ett par cyklar och då fått lite trevligare framända men det förutsätter att cykeln är relativt stabil i grunden annars blir det äventyrligt i högre farter, som ni mycket riktigt påpekar.

GT:n hade säkert passat bra men som gammal sporthojsåkare vill jag tro att det finns en liten sportig ådra kvar i kroppen och S;en har alltid tilltalat mitt öga och hjärta.

Tack även för tipset om kamkedjesträckningen. Lär väl höras när det börjar bli dags.
AndersP
 
Inlägg: 12
Blev medlem: 2018-02-11/11:41

Re: K1300s -10

Inläggav Thomas Stadin » 2018-02-12/13:43

AndersP skrev:Har fått tag i ett par amerikanska Helibars som höjer styret 4 cm och placerar det något längre bak. Detta bör nog funka för min lite slitna rygg och det förstör på intet sätt cykelns utseende.


4 cm är ganska mycket i sammanhanget. Undersök om längden på originalkablage och vajrar räcker till.
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: K1300s -10

Inläggav AndersP » 2018-02-12/18:15

Japp, det skall enl uppgift räcka till plug and play..
Bilagor
helibars-k1300s-thumb__76974_zoom.jpg
helibars-k1300s-thumb__76974_zoom.jpg (7.47 KiB) Visad 3993 gånger
AndersP
 
Inlägg: 12
Blev medlem: 2018-02-11/11:41

Re: K1300s -10

Inläggav F800åkare » 2018-04-09/09:58

K1300 är riktigt stabil, den är slöare/trögare i kurvorna jämfört min förra f800, men så vägen 50kg + mot den oxå.
Jag fullkomligt älskar dock 1300:an, mycket pga motorn och QS..... :mrgreen:

Den känns bättre för mig som är 185cm och tresiffrigt på vikten själv, enda jag inte gillar är just styrets placering i längsled, det är några cm för långt fram, särskilt när man har tankväskan på, bröstet krossar ned i väskan.
Håller på att undersöka olika metoder att råda bot på detta, endera blir det en brygga från 1300r
R vilket har en annan form, men är osäker på hur stor skillnaden i längsled är, har inte hittat några mått på den att jämföra med ifall den bara flyttar uppåt eller om det även flyttar styret bakåt.
Pris från 1500kr beggad till 4500kr ny.

Helibars, tja, osäkerhet här med angående vilka mått som krävs men jag misstänker av den info jag funnit att om du tar den lägre går det med original vajrar och ledningar, de högre kräver förlängningar. Då drar kostnaden iväg. Pris mellan 2000-5000kr.

Superbike-kit, oftast dyra med prislapp runt 5000kr sen tillkommer styre samt nya vajrar och ledningar amt montering, på verkstad blir nog slutnotan runt 10 tkr.

Tycker alla varianter är dyra då man vet resultatet först efter man investerat. Så jag fortsätter söka info i hopp om att de som bygger om lägger ut mer info gällande mått än att bara skriva "det blev bra".
K1300S 2009.
Användarvisningsbild
F800åkare
 
Inlägg: 1601
Blev medlem: 2017-06-20/07:18
Ort: D6

Re: K1300s -10

Inläggav F800åkare » 2018-04-09/10:06

Kolla service boken så att den fått alla fixar från Bmw, knappsatserna på båda sidor, kamkedjestyrningarna uppdaterade, samt att hjulflänsen bak är utbytt mot den i stål, då har du de viktigaste säkerhetsdetaljerna klara.

Finns inget noterat (dumt att det inte är krav från BMW) så kan du maila Bmw sverige med chassienummer så kan de ge historik bak tills slutet av 2009, finns några månader de ej har pga byte av system där all ionfo inte följde med.

Jag mailade och kollade min, fick en komplett lista att skriva ut så jag kunde lägga i pärmen till hojen, där står vad som gjorts, vem som gjort det och när. detta rör bara återkallelser från bmw, ej vanlig service eller reparationer.
K1300S 2009.
Användarvisningsbild
F800åkare
 
Inlägg: 1601
Blev medlem: 2017-06-20/07:18
Ort: D6


Återgå till K radmotorer

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst