Rabodingen skrev:Var och hämtade min nyinköpta K 100 RT av 1988 års modell igår. När jag körde hem så gick den orent på låga varv. Den har bara gått 3500 mil och är välskött. Den har dock stått still sedan i höstas.
Tacksam om någon har några idéer om lämpliga åtgärder. Kan själv tänka mig nya tändstift eller hälla bränslesystemsrengörare i tanken. Det finns säkerligen mer tankar bland kloka BMW-ägare.
BmwMats skrev: Själva filtret (om det är gammalt och inte bytt på länge) KAN svälla invändigt då det är ett pappersfilter i det och om kondens och fukt har funnits i tanken så sväller filtret och tätnar för bränsleflödet.
Bror Gårdelöf skrev:Men FÅR man kondens i tanken, om man kört på 95 oktan, som väl alltid är etanolblandad numera?
Bror Gårdelöf skrev:Men FÅR man kondens i tanken, om man kört på 95 oktan, som väl alltid är etanolblandad numera? Försäljningen av karburatorsprit har väl av det skälet förvandlats till en rännil, om man jämför med förr.
(Fast förra ägaren körde kanske på etanolfri 98 oktan?)
Roger Gross skrev:Det finns ytterligare en inte ovanlig orsak till oren motorgång på låg-och mellanvarv. På varje cylinders insugsrör finns en kort rörstump där synkroniseringsklockor ansluts vid kontroll /justering av cylinderbalansen. Vid all normal körning är nämnda rör försedda med en gummihätta för att täta mot tjuvluft. Gummihättorna lever dock i en tuff miljö och blir med åren spröda, spricker och så småningom ramlar bort. Enkelt att kolla, billigt att köpa nya hättor.
Bara ett tips...
//Roger G
BmwMats skrev:Jo, kondens kan du alltid få, beroende på väderlek och omslag, temperaturskillnader m.m.
Etanolen löser dock bara upp fukten, men den finns ändå kvar som vätska blandat med etanol och bensin.
Bror Gårdelöf skrev:(Hur man sedan lyckats få den godkänd för användning i Sverige, förstår jag inte, för "ljuddämparen" ger ifrån sig ett buller, som är direkt hörselskadande! Men med öronproppar löser man det problemet, och man behöver inte vara så många meter bort, för att ljudet skall vara tolerabelt. Men vid handtagen - nix!)
Kapten Stofil skrev:Ska du byta filter, så var oerhört försiktig. Det sitter med en kort slangstump mot en ände på ett aluminiumrör som är svetsat i en plåt. Det är väldigt lätt att böja och knäcka aluminiumröret när man bråkar med slangstumpen, sen har man en intern läcka i tanken med åtföljande problem. Grattis att försöka täta den läckan sen...
Ett längsgående, genomgående snitt i den gamla slangstumpen med en vass kniv är ett hett tips...
Bror Gårdelöf skrev:Till Olof: Jäpp - och det finns ju faktiskt både gräsklippare och snöslungor med exempelvis Hondamotorer, som är avsevärt mera tystgående - och renare! - utan att för den skull vara särskilt mycket tyngre.
(Honda är inte bara världens största tillverkare av hojar utan också världens största tillverkare av förbränningsmotorer - varav många sitter i gräsklippare, snöslungor, små elverk etc.)
Å andra sidan är ju inte ett par öronproppar någon oöverkomlig utgift, om man nu kör med jänkemotorer av stenåldersmodell.
Rabodingen skrev:Jag tackar för kloka råd. Skall resa bort ett par veckor nu så jag får återkomma
med resultat av åtgärderna.
Bränslepump och filter var bytta i höstas av förre ägaren, så där tror jag inte att
problemet ligger. Det blir nog att börja med en skvätt "hostmedicin" i tanken.
Gunnar Elmgren skrev:Har du kollat luftmassemätarens klaff, så den inte kärvar?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst