K 100 som inte går rent på låga varv

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

K 100 som inte går rent på låga varv

Inläggav Rabodingen » 2018-04-09/17:12

Var och hämtade min nyinköpta K 100 RT av 1988 års modell igår. När jag körde hem så gick den orent på låga varv. Den har bara gått 3500 mil och är välskött. Den har dock stått still sedan i höstas.
Tacksam om någon har några idéer om lämpliga åtgärder. Kan själv tänka mig nya tändstift eller hälla bränslesystemsrengörare i tanken. Det finns säkerligen mer tankar bland kloka BMW-ägare.
Rabodingen
 
Inlägg: 18
Blev medlem: 2018-03-07/16:54

Re: K 100 som inte går rent på låga varv

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-04-09/18:00

En deciliter STP Injection Cleaner (i svart flaska, "för akut bruk") i tanken är i alla fall ingen oöverstiglig kostnad - och Du har ju lika mycket kvar för ytterligare en tank, "ifall det blev bättre men inte bra".

EN gång på tio år har det hänt, att min hoj efter vinteruppehållet startade direkt, gick två sekunder och sedan tvärdog! Nya startförsök var resultatlösa, tills batteriet började krokna.
Den gången laddade jag batteriet på nytt och provade sedan med att trycka på startknappen med vänster tumme, medan jag vred gashandtaget från noll till max fram och tillbaka upprepade gånger. Efter fem - tio sekunder startade motorn och gick rent direkt! Orsak? Har ingen aning, men sedan dess slår jag i en deciliter STP Injection Trim (röd flaska) var 200:e mil.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: K 100 som inte går rent på låga varv

Inläggav BmwMats » 2018-04-09/18:20

Rabodingen skrev:Var och hämtade min nyinköpta K 100 RT av 1988 års modell igår. När jag körde hem så gick den orent på låga varv. Den har bara gått 3500 mil och är välskött. Den har dock stått still sedan i höstas.
Tacksam om någon har några idéer om lämpliga åtgärder. Kan själv tänka mig nya tändstift eller hälla bränslesystemsrengörare i tanken. Det finns säkerligen mer tankar bland kloka BMW-ägare.


Välkommen till forumet och grattis till en fin knarr ! :)

Jag har också råkat ut för exakt samma sak på en av mina K75'or.
(Det är i princip likadan insprutning och motor, fast K100'an är fyrcylindrig.)

Orsaken till att min gick orent på låga varv, men inte på medel och höga var att själva bränslefiltret som sitter i tanken var gammalt och inte bytt på länge.
Själva filtret (om det är gammalt och inte bytt på länge) KAN svälla invändigt då det är ett pappersfilter i det och om kondens och fukt har funnits i tanken så sväller filtret och tätnar för bränsleflödet.
Något äldre filter (sent 80 och tidigt 90-tal) kunde spricka och man fick då inte upp rätt bränsletryck. Nu är det ju ingen fara att det läcker bränsle, då filtret sitter inuti tanken, men motorn tappar ork på låga varv.

Det kan också vara fel på bränsletrycksregulatorn som sitter ovanpå motorn trångt under luftfilterburken, men det är sällan som den ger sig.

Jag vågar nästan till 100% säga att det är bränslefiltret som är boven i dramat, så byt den (om du nu inte garanterat vet att det är ett nytt filter som sitter monterat i tanken).

I övrigt så är det en säker konstruktion av motor, byt filter och njut av en härlig hoj !
P.S. Filtret är dock DYRT...

/BmwMats
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6092
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: K 100 som inte går rent på låga varv

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-04-09/18:28

BmwMats skrev: Själva filtret (om det är gammalt och inte bytt på länge) KAN svälla invändigt då det är ett pappersfilter i det och om kondens och fukt har funnits i tanken så sväller filtret och tätnar för bränsleflödet.

Men FÅR man kondens i tanken, om man kört på 95 oktan, som väl alltid är etanolblandad numera? Försäljningen av karburatorsprit har väl av det skälet förvandlats till en rännil, om man jämför med förr.
(Fast förra ägaren körde kanske på etanolfri 98 oktan?)
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: K 100 som inte går rent på låga varv

Inläggav Kovlingen » 2018-04-09/18:45

Bror Gårdelöf skrev:Men FÅR man kondens i tanken, om man kört på 95 oktan, som väl alltid är etanolblandad numera?

Jodå men den löses upp av etanolen och fryser inte i ledningar och insugsanordningar .
Etanolen har ju en fördel också ;)
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: K 100 som inte går rent på låga varv

Inläggav BmwMats » 2018-04-09/18:50

Bror Gårdelöf skrev:Men FÅR man kondens i tanken, om man kört på 95 oktan, som väl alltid är etanolblandad numera? Försäljningen av karburatorsprit har väl av det skälet förvandlats till en rännil, om man jämför med förr.
(Fast förra ägaren körde kanske på etanolfri 98 oktan?)


Jo, kondens kan du alltid få, beroende på väderlek och omslag, temperaturskillnader m.m.
Etanolen löser dock bara upp fukten, men den finns ändå kvar som vätska blandat med etanol och bensin.
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6092
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: K 100 som inte går rent på låga varv

Inläggav Roger Gross » 2018-04-09/19:26

Det finns ytterligare en inte ovanlig orsak till oren motorgång på låg-och mellanvarv. På varje cylinders insugsrör finns en kort rörstump där synkroniseringsklockor ansluts vid kontroll /justering av cylinderbalansen. Vid all normal körning är nämnda rör försedda med en gummihätta för att täta mot tjuvluft. Gummihättorna lever dock i en tuff miljö och blir med åren spröda, spricker och så småningom ramlar bort. Enkelt att kolla, billigt att köpa nya hättor.
Bara ett tips...
//Roger G
Roger Gross
 
Inlägg: 2058
Blev medlem: 1987-01-01/01:00

Re: K 100 som inte går rent på låga varv

Inläggav BmwMats » 2018-04-09/19:35

Roger Gross skrev:Det finns ytterligare en inte ovanlig orsak till oren motorgång på låg-och mellanvarv. På varje cylinders insugsrör finns en kort rörstump där synkroniseringsklockor ansluts vid kontroll /justering av cylinderbalansen. Vid all normal körning är nämnda rör försedda med en gummihätta för att täta mot tjuvluft. Gummihättorna lever dock i en tuff miljö och blir med åren spröda, spricker och så småningom ramlar bort. Enkelt att kolla, billigt att köpa nya hättor.
Bara ett tips...
//Roger G


Inte otroligt alls, jag förutsatte dock bara att allt sådant var OK med dessa slangar och gummihättor och att dessa var kontrollerade, men det var tur att du Roger poängterade detta för säkerhets skull ! ;)

Men, bränslefiltret är jag tämligen säker på om det inte är relativt nybytt... ;)
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6092
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: K 100 som inte går rent på låga varv

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-04-09/20:09

BmwMats skrev:Jo, kondens kan du alltid få, beroende på väderlek och omslag, temperaturskillnader m.m.
Etanolen löser dock bara upp fukten, men den finns ändå kvar som vätska blandat med etanol och bensin.

Nu förstår jag inte. Om etanolen löser upp fukten, så att den inte fälls ut utan behålls i lösning med etanol och bensin - har man kondens då? Kondens trodde jag var icke upplöst vatten i systemet - och detta vatten kunde ställa till med allt från isproppar i förgasare eller bränsleslangar till oren gång (eller ingen gång alls).

Jag minns ett tillfälle, när motorn i grannens snöslunga gick som en skopa skit. Han misstänkte själv, att problemet var kondensvatten i tanken. Jag hade en slurk karburatorsprit, som vi slog i - och motorn gick rent inom någon minut! Sett i backspegeln måste etanolhalten i den blandningen ha blivit mycket hög, men en Tecumseh-motor är ju inte direkt något högteknologiskt mästerverk, så den stånkade på rent och fint efter denna medicinering.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: K 100 som inte går rent på låga varv

Inläggav BmwMats » 2018-04-09/20:17

Skrattar gott åt begreppet "Tecumseh-motor" och mångas koppling till amerikanska motorer... :)
Harley brukar ju få en släng av sleven ibland också... :D

Jo det är som du säger, kondens är nog som du påpekar "icke upplöst vatten", i detta fall om fukt utfälls på insidan av en kall tank.
Men vattnet finns ju fortfarande kvar i bränsleblandningen, även om den är upplöst av etanolen och utblandad med bensin.
Men pappersfiltret absorberar EJ bensin eller etanol, däremot vattnet som är upplöst av bränsleblandningen.

Jag fick detta tipset av Martin på Kenneth's MC i Göteborg då jag var där och rådfrågade Martin om detta problem för ett antal år sedan.
Jag har fullaste respekt för Martin's påstående och litar till 100% på hans berättelse.
Han rekommenderade ENBART byte av bränslefilter, och det löste problematiken med att motorn gick orent på låga varv.

Har dock all respekt för att det kan vara andra problem, men det var så snabbt konstaterat av Martin så jag tror att det han sade var med erfarenhet i egenskap av sin skicklighet som MC-mekaniker genom många år.

/BmwMats
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6092
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: K 100 som inte går rent på låga varv

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-04-10/08:13

Köper det. "Har Martin sagt det, är det mer än gott nog åt mig."

Vad gäller Tecumseh- och Briggs & Strattonmotorer kan man ha en del åsikter, men de är åtminstone driftsäkra! Nämnde granne och jag delar numera på snöslungan, och det är oftast jag, som använder den för oss båda, eftersom han har en del problem med nacke och axlar (pensionerad målare).
Slungan kan stå stilla i tio månader, varpå man ställer gasreglaget på max, trycker på snapsknappen ett par gånger, chokar och drar i snöret. Den brukar hosta igång senast på tredje rycket. Det är ingen dålig egenskap hos en motor.
(Hur man sedan lyckats få den godkänd för användning i Sverige, förstår jag inte, för "ljuddämparen" ger ifrån sig ett buller, som är direkt hörselskadande! Men med öronproppar löser man det problemet, och man behöver inte vara så många meter bort, för att ljudet skall vara tolerabelt. Men vid handtagen - nix!)
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: K 100 som inte går rent på låga varv

Inläggav Olof Eriksson » 2018-04-10/08:46

Bror Gårdelöf skrev:(Hur man sedan lyckats få den godkänd för användning i Sverige, förstår jag inte, för "ljuddämparen" ger ifrån sig ett buller, som är direkt hörselskadande! Men med öronproppar löser man det problemet, och man behöver inte vara så många meter bort, för att ljudet skall vara tolerabelt. Men vid handtagen - nix!)

Håller med dig här Bror. men blir förvånad över att från fabrik så sitter det så underdimensionerade ljuddämpare.En snöslunga kan inte bli svårsåld om den blir ett par hekto tyngre. Men har en bra dämpning. För det finns oftast mycket gott om plats att sätta dit en större burk.
// Olof
R1200 GSA -17
Husqvarna 701 Enduro -19
D3
Användarvisningsbild
Olof Eriksson
 
Inlägg: 2822
Blev medlem: 2013-05-17/01:45

Re: K 100 som inte går rent på låga varv

Inläggav Rabodingen » 2018-04-10/09:29

Jag tackar för kloka råd. Skall resa bort ett par veckor nu så jag får återkomma
med resultat av åtgärderna.
Bränslepump och filter var bytta i höstas av förre ägaren, så där tror jag inte att
problemet ligger. Det blir nog att börja med en skvätt "hostmedicin" i tanken.
Rabodingen
 
Inlägg: 18
Blev medlem: 2018-03-07/16:54

Re: K 100 som inte går rent på låga varv

Inläggav Kapten Stofil » 2018-04-10/09:47

Ska du byta filter, så var oerhört försiktig. Det sitter med en kort slangstump mot en ände på ett aluminiumrör som är svetsat i en plåt. Det är väldigt lätt att böja och knäcka aluminiumröret när man bråkar med slangstumpen, sen har man en intern läcka i tanken med åtföljande problem. Grattis att försöka täta den läckan sen... :shock: :( :evil:

Ett längsgående, genomgående snitt i den gamla slangstumpen med en vass kniv är ett hett tips...
Jonas Otter
Do not fold, spindle or mutilate
Numera Yamaha XVZ12 m sidvagn
Användarvisningsbild
Kapten Stofil
 
Inlägg: 3153
Blev medlem: 2011-06-22/11:01

Re: K 100 som inte går rent på låga varv

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-04-10/09:57

Till Olof: Jäpp - och det finns ju faktiskt både gräsklippare och snöslungor med exempelvis Hondamotorer, som är avsevärt mera tystgående - och renare! - utan att för den skull vara särskilt mycket tyngre.
(Honda är inte bara världens största tillverkare av hojar utan också världens största tillverkare av förbränningsmotorer - varav många sitter i gräsklippare, snöslungor, små elverk etc.)
Å andra sidan är ju inte ett par öronproppar någon oöverkomlig utgift, om man nu kör med jänkemotorer av stenåldersmodell.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: K 100 som inte går rent på låga varv

Inläggav BmwMats » 2018-04-10/11:45

Kapten Stofil skrev:Ska du byta filter, så var oerhört försiktig. Det sitter med en kort slangstump mot en ände på ett aluminiumrör som är svetsat i en plåt. Det är väldigt lätt att böja och knäcka aluminiumröret när man bråkar med slangstumpen, sen har man en intern läcka i tanken med åtföljande problem. Grattis att försöka täta den läckan sen... :shock: :( :evil:

Ett längsgående, genomgående snitt i den gamla slangstumpen med en vass kniv är ett hett tips...


... och en ny slang som ÄR bränsletålig !!!
Eller att du vrider den gamla bränsleslangen av det gamla filtret, så du slipper lossa slangen från aluminiumröret som sitter i tanken...

Har bytt på några stycken K75'or och tar man det vackert så går det väl, men som Kapten Stofil skrev så är det ömtåliga saker.

Lycka Till !

/Mats
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6092
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: K 100 som inte går rent på låga varv

Inläggav BmwMats » 2018-04-10/11:47

Bror Gårdelöf skrev:Till Olof: Jäpp - och det finns ju faktiskt både gräsklippare och snöslungor med exempelvis Hondamotorer, som är avsevärt mera tystgående - och renare! - utan att för den skull vara särskilt mycket tyngre.
(Honda är inte bara världens största tillverkare av hojar utan också världens största tillverkare av förbränningsmotorer - varav många sitter i gräsklippare, snöslungor, små elverk etc.)
Å andra sidan är ju inte ett par öronproppar någon oöverkomlig utgift, om man nu kör med jänkemotorer av stenåldersmodell.


Har både Briggs&Stratton samt Harley, så man är väl luttrad... ;)
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6092
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: K 100 som inte går rent på låga varv

Inläggav Rabodingen » 2018-04-30/13:51

Är nu tillbaka från ledighet och hämtat cykeln. Köpte "hostmedicin" på Biltema och hällde i tanken. Det blev ingen förbättring. Bytte tändstift och kunde konstatera att stiftet på en cylinder var sotigt men torrt.
Symtomen när man körde var att den bara gick på tre cylindrar för det mesta. Dock när man gasade på rejält så kändes det som om den plötsligt gick på alla fyra.
När cykeln står still och man varvar upp motorn så märks det inte huruvida den går på alla cylindrar eller ej, det är först när man kör som det märks.
Jag är rådvill ! Kan det vara insprutare som har kärvat ihop ?
Någon som har klokskap att dela med sig av.
Rabodingen
Rabodingen
 
Inlägg: 18
Blev medlem: 2018-03-07/16:54

Re: K 100 som inte går rent på låga varv

Inläggav Rabodingen » 2018-06-13/12:17

Nu kommer en fortsättning på problemen med oren motorgång.
Jag har prövat tillsatsmedel i tanken för att rengöra bränslesystemet, men det har inte påverkat nämnvärt till det bättre.
Det knepiga är att när jag kört ett par mil på motorväg med ett motorvarv på 4-5000 rpm. så verkar det som motorn piggnar till och efter motorvägskörningen så går den klockrent. Dock är det så att vid nästa start några dagar efter så är symtomen densamma som tidigare, rycker vid gaspådrag och de som kör bakom känner att det luktar bensin. Jag kan också konstatera att den drar onormalt med bensin.

Någon som kan ge mig ett bra förslag på åtgärd så är jag otroligt tacksam.
Rabodingen
 
Inlägg: 18
Blev medlem: 2018-03-07/16:54

Re: K 100 som inte går rent på låga varv

Inläggav BmwMats » 2018-06-14/21:19

Rabodingen skrev:Jag tackar för kloka råd. Skall resa bort ett par veckor nu så jag får återkomma
med resultat av åtgärderna.
Bränslepump och filter var bytta i höstas av förre ägaren, så där tror jag inte att
problemet ligger. Det blir nog att börja med en skvätt "hostmedicin" i tanken.


Kan du lita på att bränslefiltret är bytt ?
Misstänker ändå detta problem... :?
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6092
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: K 100 som inte går rent på låga varv

Inläggav Gunnar Elmgren » 2018-06-14/21:26

Har du kollat luftmassemätarens klaff, så den inte kärvar?
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: K 100 som inte går rent på låga varv

Inläggav Rabodingen » 2018-07-06/14:12

Har fortfarande inte fått snurr på maskinen. De går orent och svarar dåligt på gasen.
Jag har inte fått möjlighet att kontrollera upp de förslag som jag fått i tråden.
En tanke som slog mig är det möjligt att någon eller några spridare inte fungerar
som de ska. Cykeln hade stått länge och dessutom bara gått 3500 mil på trettio år.
Byta spridare är ju inte så komplicerat när man väl fått bort diverse kåpor.
Tacksam för era funderingar.
Rabodingen
 
Inlägg: 18
Blev medlem: 2018-03-07/16:54

Re: K 100 som inte går rent på låga varv

Inläggav Gunnar Elmgren » 2018-07-06/16:40

Jag hade en K100 som stod i vedboden några år. Den gick skit när den togs ut igen, och jag begrep inte varför - tills luftfiltret togs ur för kontroll. Därunder hade en mus byggt bo....
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: K 100 som inte går rent på låga varv

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-07-06/17:32

Nu är jag ute på tunn is, så detta är kanske inte alls relevant - men Du skriver, att cykeln stått länge, och att den går fint på motorväg, alltså med hyfsat pådrag. På gamla förgasarhojar, som stått länge - i synnerhet om man inte tömt flottörhusen - kunde förgasarna hartsa igen; framför allt de finare kanalerna, som stod för tomgången. När man gasade på, kom mer soppa genom de grövre kanalerna, och motorn kunde gå hyfsat, men det löste inte problemet med tomgången.
Jag vet inte, om något liknande kan ske med spridare, om cykeln stått länge. Över en vinter behöver man ju inte göra något särskilt - men långvarigt stillastående ...?
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: K 100 som inte går rent på låga varv

Inläggav Kapten Stofil » 2018-07-06/20:14

Gunnar Elmgren skrev:Har du kollat luftmassemätarens klaff, så den inte kärvar?


K100 har en luftmängdmätare, som mäter den insugna luftens volym. Den tar därmed inte hänsyn till lufttrycket eller lufttemperaturen, som båda påverkar luftens densitet och därmed luft/bränsleförhållandet, såvida inte insprutningen har en trycksensor och en temperatursensor för att kompensera detta.

Moderna insprutningssystem har däremot luftmassemätare i form av en varmtrådsanemometer eller tunnfilmsdito. Dessa mäter den insugna luftens massa och kompenserar därmed automagiskt för tryck och temperatur.

Mängdmätaren i K100 kallas LMM (Luftmengenmesser) av Bosch, varmtrådsanemometrarna kallar Bosch HLM (Hitzdraht-Luftmassenmesser). LMM används i t ex L-Jetronic, den som sitter på K100 och en massa europeiska bilar från samma period, och gamla Bosch Motronic med CDP1802-processor. HLM kom i och med Boschs LH-Jetronic 1, som först introducerades 1981 på Volvos motor B21FT för USA-marknaden och satt i 240 DL. Dess styrenhet hade en egenutvecklad 10-bitsprocessor och såldes inte i många exemplar. Efterföljaren använde Intel 8039 och trängde så småningom ut L-Jetronic.

Slut på dagens Messerschmitt-predikan :ugeek:
Jonas Otter
Do not fold, spindle or mutilate
Numera Yamaha XVZ12 m sidvagn
Användarvisningsbild
Kapten Stofil
 
Inlägg: 3153
Blev medlem: 2011-06-22/11:01

Re: K 100 som inte går rent på låga varv

Inläggav Gunnar Elmgren » 2018-07-06/22:03

Jag vet, Kapten - det är ju Bosch LE-jetronic med ”klaff”, alltså LMM som Du påpekar.
Den klaffen vill gärna kärva, när grejorna stått oanvända en längre tid.
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: K 100 som inte går rent på låga varv

Inläggav Kovlingen » 2018-07-07/06:07

Kanske spridaren till den cylinder där tändstiftet sotat kärvar och inte stänger mellan spruten .
Eventuellt få tag på en annan och testa byta den .
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall


Återgå till K radmotorer

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst