Har haft lite problem med kylningen på en K1200GT/2 så kylare åkte ur och gjorde ren den både ut och invändigt.
Kom mycket skräp på dusch golvet när jag sprayat rengöring på den och sen duschade den.
Invändigt; hällde in kylsystemrengöring och lät det skvalpa i kylaren innan jag spolade kylaren med varmvatten.
Passade på att byta tändstift sammtidigt, syntes knappt någon skillnad mot de nya stiften av samma fabrikat efter ca, 6000 mil.
Utmaningen var att fylla systemet igen, bygde ett vakumsystem med delar från biltema men hade svårt att få det tätt.
Tänkte pumpa undrtryck i motorn via påfyllningen i kylaren och sen blockera den ledningen samt öppna en ledning från behållaren med glykolblandning, men det funkade inte kunde inte hålla undertrycket läng nog för att växla till slangen med glykolblandningen.
Så jag funderade på hur kylsystemet är uppbyggt.
Motorn har en helt öppen ledning till expansionkärlet så tänkte att övertrycksventilen bör sitta i expansionskärlet.
Längst upp på vänster sida av motorn finns det en luftningsnippel av samma typ som i ett bromssystem.
Kom då på tanken att all ev luft i systemet bör samlas högst upp i motorn där nippeln sitter.
Om man då fyller expansionskärlet samt tar bort locket på expansionskärlet.
Fyller på i kylaren och stänger det locket på höger sida.
La gängtejp runt nippeln, för att göra den tjuvluft tät.
Anslöt sen biltema luftningspump till nippen och öppnade den, kom en massa luft och nivån i expansionskärlet sjönk,
När behållaren i luftningspumpen var nästan full stängde nippeln och hällde vätskan i lutfningspumpen till burken med den färdigblandade glykolen. Gjorde om proceduren tills det inte kom någon mera luft och såg sammtidigt till att det fanns vätska i expansionskärlet ( från burken med färdigblandad glykol + det som km ur motorn ).
Nu låter jag den luft som ändå finns kvar i motorn och kylaren stiga upp till i morgon och sen prova att få ut den via nippeln. Nästa steg blir att starta motorn och låta kylarvätskan snurra runt då bör de sista bubblorna stiga upp och med luftning genom nippeln vara ut ur systemet.
Några synpunkter / förslag / varningar.