K100 1985(röd Kalle)

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

K100 1985(röd Kalle)

Inläggav smilla7 » 2018-04-25/18:04

Hej!
Är ny här på forumet och även ny ägare till en K100 från 1985.
Maskinen har stått några år och behöver lite service, men vill inte starta.
Har läst lite här på forumet och detta är helt klart det bästa stället att fråga på.

Detta har jag gjort, köpt nytt batteri, bytat bränslefiltret, provat pumpen med direkt ström och den funkar.
Kollat bränsle reläet som är ok, ström fram till plats 86 och 30 sen får jag inte nån ström på nån annan plats när jag trycker på startknappen, motorn drar runt fint.Frågan är hur går jag vidare?
Jättetacksam för svar då man är sugen på att ut och köra denna maskin
//Ph
smilla7
 
Inlägg: 6
Blev medlem: 2018-04-25/17:34

Re: K100 1985(röd Kalle)

Inläggav smilla7 » 2018-04-26/17:48

Jag har nu upptäckt att det ligger på ström till pump kontakten även om tändningen är avslagen.
Dock låg ström typ 1-3 volt sen när tändningen är på 12-13, känns som att det är nått galet.
Kan det vara jord fel?har också upptäckt att nått djur har byggt bo under luft burken så det är kanske att börja kolla kablarna
smilla7
 
Inlägg: 6
Blev medlem: 2018-04-25/17:34

Re: K100 1985(röd Kalle)

Inläggav Inge K. » 2018-04-26/19:10

smilla7 skrev: Kollat bränsle reläet som är ok, ström fram till plats 86 och 30 sen får jag inte nån ström på nån annan plats när jag trycker på startknappen,


Hei.

Jeg går ut i fra at du mener at du har strøm inn til relèet men ingen strøm på utgangen (87)....?

Den negative siden av relèets spole blir jordet via styringsenheten for tenningen (som ligger framme under
bensintanken), dette er signalet som får relèet til å lukke kontaktene.
Kriteriet som må oppfylles for at dette skal skje er at motoren må rotere, signalet fra hall sensorene
(som styrer tenningstidspunkt) legges til grunn for dette.....men en ting som overstyrer dette er signalet
fra startknappen.

Du skal høre at bensinpumpen går i to sekunder etter at du har sluppet startknappen.
Hvis ikke er det stor sannsynlighet at du trenger en ny styringsenhet for tenningen.
Men det kan jo være brudd i ledningen mellom styringsenheten og relèet, men dette er mindre sannsynlig.
For å bekrefte kan du jorde relè spolen midlertidig, pumpen vil da gå konstant.

Mvh. Inge K.
Användarvisningsbild
Inge K.
 
Inlägg: 685
Blev medlem: 2008-10-07/00:43

Re: K100 1985(röd Kalle)

Inläggav smilla7 » 2018-04-26/20:52

Tack för informationen Inge!
Undrar bara skall det ligga ström på kontakten som sitter under tanken när tändningen är tillslagen?
smilla7
 
Inlägg: 6
Blev medlem: 2018-04-25/17:34

Re: K100 1985(röd Kalle)

Inläggav Inge K. » 2018-04-27/15:50

Ja, det vil være strøm på de to kontaktene som benyttes for nivåvaktene.
Användarvisningsbild
Inge K.
 
Inlägg: 685
Blev medlem: 2008-10-07/00:43

Re: K100 1985(röd Kalle)

Inläggav Mimmi » 2018-04-28/00:41

Hej!

Ursäkta att jag skriver i denna tråden, men för att undvika sammanblandningar och missförstånd vill jag bara påpeka att Röd Kalle som namn på en K100RS har funnits här på Forum sedan hösten -04, alltså snart 14 år. Först med mig som ägare, sedan -07 med Marie och således kvar i familjen.
Han lever fortfarande i högönsklig välmåga med dryga 20000 mil på mätaren, har numera sällskap med min Wolfgang (K1100LT), och så här ser han ut nu.

rödkalle14.jpg01_01.JPG
rödkalle14.jpg01_01.JPG (188.73 KiB) Visad 2442 gånger
Marie-Louise Grückner
Nie die goldene Mitte,
immer volles Risiko!

Användarvisningsbild
Mimmi
 
Inlägg: 6452
Blev medlem: 2004-09-15/01:00

Re: K100 1985(röd Kalle)

Inläggav BmwMats » 2018-04-28/02:05

Det stämmer som Inge K skriver, det ligger en spänning över bränslenivåflottören inuti tanken då tändningen är på. Det sitter ett kontakthus till genomföringen under tanken som också matar ström till bränslepumpen då startmotorn går samt när motorn är i drift.

Va, finns det fler "Röd-Kallar"... ;)

Trodde bara att det var mina två som hette så.
(Ursäkta lite off-topic, men kunde inte låta bli...) :mrgreen:
Bilagor
K75RT_1.jpg
K75RT_1.jpg (203.77 KiB) Visad 2438 gånger
K75S.jpg
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6092
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: K100 1985(röd Kalle)

Inläggav Mimmi » 2018-04-28/07:07

Hej!

För att återknyta till tråden så kan kontakten som på de äldsta är vit och av runt utförande ställa till det. Redan på -86 års modell sitter en annan bättre kontakt. Men det verkar ju inte vara fallet här, men kan dock vara bra att ha i minnet om en K av de tidigaste, -83 t.o.m -85 års modell inte startar, eller plötsligt dör.
Marie-Louise Grückner
Nie die goldene Mitte,
immer volles Risiko!

Användarvisningsbild
Mimmi
 
Inlägg: 6452
Blev medlem: 2004-09-15/01:00

Re: K100 1985(röd Kalle)

Inläggav smilla7 » 2018-05-02/18:01

Som ni vet är jag en rookie här på forumet och trodde att alla k100 kallades för röd Kalle iaf alla röda.
Så det kan även vara kontakten till tanken som spökar?
Har varit off någon vecka men skall återigen komma ut i garaget och felsöka.
Har även hittat ett litet musbo under luftburken så nån kabel kan ju fått smaka på de vassa tänderna.
Tackar så länge för dom tips jag fått.
En box som styr tex bränslet vad skulle de kosta beg?någon som har?
Trevlig kväll!
smilla7
 
Inlägg: 6
Blev medlem: 2018-04-25/17:34


Återgå till K radmotorer

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst