Sida 1 av 1

Byte av packbox slutväxel K1300s ?

InläggPostat: 2018-04-28/19:23
av F800åkare
Någon här som bytt packboxen på utsidan av slutväxeln på sin K1300s själv, och har tips att komma med?

Upptäckte idag att det var något på fälgen och fann det till att vara olja, enda stället jag kan tänka mig den kommer från är slutväxeln då det sett lite fuktigt ut runt den dekorativa kåpan när det blivit dammigt.

Har tagit av kåpan och gjort rent på utsidan av packboxen då där var väldigt grisigt, gjorde en egen seal mate och drog några varv under läppen till packboxen, den olja som kom med ut på verktyget var rätt grusig om man kände på den.
Gissar att det inte kommer hålla tätt och ett byte är förestående, men man vet aldrig.
Dock vore det trevligt med ev tips från de som gjort detta jobb själva.

Re: Byte av packbox slutväxel K1300s ?

InläggPostat: 2018-04-28/22:30
av knutk
Jeg har skiftet denne simmerringen på en 13GT. Men jeg endte opp med å skifte lagrene også og åpnet kardangklokken, så jeg har ikke gjort jobben med å fjerne simmerringen mens akslingen står i.

Men da jeg begynte på jobben var det planen. Og tanken var å bore 2 x 2,5 mm hull og benytte 2 x 3mm karosseriskruer for å kunne dra den ut. For å sikre at boret traff riktig var planen å skjære til et stykke tre og bore et hull, og benytte det som styring for boret. (i dag hadde jeg benyttet min 3Dprinter). Som stopper på boret var tanken å benytte metalldelen i en sukkerbit samt en litt bred skive, bredere enn åpningen mellom hus og aksling (vet ikke hva sukkerbit heter på Svensk, kan det være koblingsplint?).

Man kan tillate seg at boret trenger gjennom 3-4 mm, og det holder at boret går igjennom med 2mm.

Det var lett å trekke ut simmerringen, den sitter ikke så fast.

Montering gjorde jeg etter at akslingen var montert. Synes å erindre at jeg greide å trykke den inn med handkraft slik at den satt fast, og deretter brukte jeg den gamle ringen som mellomstykke og slo forsiktig mens jeg ført hammeren i en sirkulær bevegelse.

Jobben er enklere enn hva jeg beskriver. Lykke til

Re: Byte av packbox slutväxel K1300s ?

InläggPostat: 2018-04-29/03:42
av F800åkare
Tack för utförligt svar!! :)

Re: Byte av packbox slutväxel K1300s ?

InläggPostat: 2018-04-29/10:24
av Daniel Bonnér
Hur långt har din hoj gått totalt?

Re: Byte av packbox slutväxel K1300s ?

InläggPostat: 2018-04-29/11:23
av F800åkare
6385 mil.

Re: Byte av packbox slutväxel K1300s ?

InläggPostat: 2018-04-29/11:58
av HåkanH

Re: Byte av packbox slutväxel K1300s ?

InläggPostat: 2018-04-29/14:35
av F800åkare
Bmw anger att packboxen ska vara 59.8x75x8mm. Inget man hittar annorstäd3s än bmw.
Plockade av skyddskåpan för att se ev nummer, finner då alla bmw nummer men även standardmåtten 60 75 8 tryckt.

Anger de med flit på sina reservdelslistor ett specialmått för att folk ska tro att man måste köpa hos dom?

Kommer leta upp en packbox i viton som mest troligt kommer hålla längre.

Testade att dra en seal mate idag och det är ganska bra tryck i slutväxeln redan som ljummen. Inte undra på att det läcker olja då det inte finns någon avluftning. När jag lättade på tätningsläppen pös det till som man öppnade en ölburk.

Skulle det kanske gå att ordna avluftning för att sänka trycket?

Re: Byte av packbox slutväxel K1300s ?

InläggPostat: 2018-04-29/19:02
av gorbra
Kanske lite OT, men vad ska de med momentnyckel till?! Speciellt i första filmen.

Re: Byte av packbox slutväxel K1300s ?

InläggPostat: 2018-04-29/19:20
av Daniel Bonnér
Är du säker på att det bara är packboxen som gett sig? Greppa hjulet "klockan 9 och 3" och vicka det. Minsta glapp och du har lagerbyte att göra vilket är vanligt om man upplever det läckaget du har.

Re: Byte av packbox slutväxel K1300s ?

InläggPostat: 2018-04-29/19:51
av F800åkare
Måste fixa ett depåstöd för att kunna kontrollera lagren, har inget centralstöd.

Re: Byte av packbox slutväxel K1300s ?

InläggPostat: 2018-05-02/18:52
av F800åkare
Då min omega olja dröjer lite på leverans undrar jag om det skulle gå lika bra med geartex ep-c 80w-90 i slutväxeln på min 1300 ?

http://forumbilder.se/H6R5B/20180502-194951

http://forumbilder.se/H6R5B/20180502-194829

Re: Byte av packbox slutväxel K1300s ?

InläggPostat: 2018-05-02/19:36
av Håkan
När jag för några år sedan på BMW Motorrad Days diskuterade oljor, fram för allt växeloljor, med en tekniker från BMW. Så poängterade han vad som var viktigt, SAE 75W-90 GL-5. "Det är med den oljan vi har utvecklat slutväxeln på alla moderna BMW MC, använd inget annat". ;)

Re: Byte av packbox slutväxel K1300s ?

InläggPostat: 2018-05-03/10:03
av F800åkare
Castroil var det väldigt tunnsått med bland handlarna, fanns några sorters motorolja för bilar. Samt en hel del okända namn, när det kom till transmissionsoljor var det främst okända märken öht...är det pga de högre literpriserna som den typen av olja inte fyller hyllorna när det är mer "märkesnamn" på tal ?

Så jag köpte Mobil 1 Mobilube 1 SHC 75W-90 API GL-5 helsyntet , hoppas den duger till slutväxeln.

Re: Byte av packbox slutväxel K1300s ?

InläggPostat: 2018-05-03/13:44
av Olof Eriksson
Tror att du kan finna Castrol typ 75W-90 GL-5 oljor i vilken skoterbutik som helst. Då denna olja finns i de flesta växellådor som BRP har sålt. Men du har säkert fått tag i en bra olja.

Byt ofta de första gångerna så du får ur all skit som finns i din slutväxel. Jag gjorde tre-fyra lite tätare byten på mina första kardan hoj som då hade 3800 mil på mätaren. De första två bytena såg inte så kul ut. En hel del partiklar följde med oljan ut. Men mot slutet så var olja betydligt finare efter samma intervall. efter 500 mil. Och den var riktigt fin då med. Så nu följer jag Håkans råd att byta efter 500 mil. Tidsåtgång är kanske 15 minuter. En slutväxel är så dyr att laga så jag tar denna kostnad helt enkelt. Fastän det motsvarar två goda Oppigårdare. Som givetvis ändå köps in och dricks under tiden..

Re: Byte av packbox slutväxel K1300s ?

InläggPostat: 2018-05-03/16:41
av HåkanH
F800åkare skrev: Inte undra på att det läcker olja då det inte finns någon avluftning. När jag lättade på tätningsläppen pös det till som man öppnade en ölburk.

Skulle det kanske gå att ordna avluftning för att sänka trycket?


Vilken årsmodell har din K1300S ?
Blev lite förbryllad över detta! Kollade på min 1200RT-11 och på den slutväxeln finns en avluftning.
Likaså på min förra 1150RT fanns också avluftning.
Har googlat lite på detta och det verkar som att 1200-slutväxeln t.o.m. 2009 saknar avluftning.
Återinfördes, vad jag kan se, 2010 vilket tydligen är mer eller mindre nödvändigt! :roll:

Problemet med att "göra själv" är väl att få till det "tätt utifrån" så inte vatten kan tränga in men det bör
väl gå att lösa.

Re: Byte av packbox slutväxel K1300s ?

InläggPostat: 2018-05-03/16:52
av Kovlingen
Var det den modellen som BMW minskade på mängden olja i slutväxeln som lösning på problemet ?
Noga i slutväxeln . Lite olja och mycket kraft .

Re: Byte av packbox slutväxel K1300s ?

InläggPostat: 2018-05-03/17:24
av F800åkare
Min är en 2009 och fram tills dess fanns inte ens avtappningshål. K1300 fick aldrig någon avluftning på någon årsmodell vad jag förstått.
Har tänkt mig att byta ut påfyllningspluggen mot en egen med hål i samt en skalle, i skalllen borrar jag från sidan och sätter in ett rör som sen träs en slang på, denna slang får följa undersidan av svingen upp till undersidan av tanken där en liten gummibälg får sitta.

men jag har inget annat än sidostöd till den så jag får inte av bakhjulet för att börja mäta och tillverka.

Någon här kanske vet vilka mått den pluggen har mer än att det är en m12?
måste vet längd, gängstigning, bredd och tjocklek på skallen på den som sitter där idag.

Oljemängden minskades från 220ml till 180ml, men det pös som en colaburk i min då jag lättade på tätningen när växeln var ljummen. Så nog blir det tryck i dom och de flesta packboxar utom asp (basb) är gjorda för MAX 0,5 bar mer än så så läcker de.

Re: Byte av packbox slutväxel K1300s ?

InläggPostat: 2018-05-03/17:34
av Kovlingen
Då kanske du kan öka på mängden olja , sas. på köpet .

Re: Byte av packbox slutväxel K1300s ?

InläggPostat: 2018-05-03/17:50
av F800åkare
Ja, tillbaka till 220ml. men jag behöver mått först på skruven vid fyllhålet, alt mått på längden och diametern för en depåstödsadapter.

Re: Byte av packbox slutväxel K1300s ?

InläggPostat: 2018-05-03/19:15
av Håkan
Oljepluggen är väl inte helt enkel att tillverka. Har du tillgång till svarv så går det så klart bra. :)

IMG_3497.JPG

Gänga M12x1
Total längd 14mm
Stora diameter 14mm
Bredd (längd) stora delen 5mm
Diameter i o-ringspåret 11,3mm
Bredd o-ringspår 2,6mm
O-ring 11,2x1,8

Re: Byte av packbox slutväxel K1300s ?

InläggPostat: 2018-05-03/19:19
av F800åkare
Stort tack!!
Jodå, svarv finnes. Ett garage är inte komplett utan en.

Re: Byte av packbox slutväxel K1300s ?

InläggPostat: 2018-05-03/19:22
av Håkan
F800åkare skrev:Stort tack!!
Jodå, svarv finnes. Ett garage är inte komplett utan en.

Kan bara hålla med. ;)
Observera att jag redigerat några mått.

Re: Byte av packbox slutväxel K1300s ?

InläggPostat: 2018-05-04/10:27
av F800åkare
Tack, har inte hunnit börja än som tur är. Har dock gjort en revision på min ide och tänker modda den befintliga skruven, gör en miniatyr 90 vinkel och gängar in i botten av verktygsfattningen. Då tar man bort den först sen lossas skruven vid service.

Re: Byte av packbox slutväxel K1300s ?

InläggPostat: 2018-05-04/10:37
av Håkan
Den "nya" pluggen som finns som reservdel från BMW har en inbyggd magnet, för att samla upp magnetiska föroreningar. Det är en fördel att använda den pluggen även på de modeller som hade den "underhållsfria" :o slutväxeln.
BMW artikelnummer: 33 11 7 705 854 Oljeavtappningsplugg.

Re: Byte av packbox slutväxel K1300s ?

InläggPostat: 2018-05-04/10:46
av F800åkare
Ska kolla min avtappnigsplugg när jag gör bytet och modifieringen. Påfyllningspluggen kan jag dock inte ha magnet i då jag ska borra den.

Re: Byte av packbox slutväxel K1300s ?

InläggPostat: 2018-05-04/10:56
av Håkan
Hej F800åkare.
Nu pratar vi nog inte om samma plugg...
Jag tog för givet att du hade en äldre "underhållsfri" slutväxel, där man lossar momentstaget och fäller ner slutväxeln för att kunna tömma på olja. Mitt fel. :oops:
Ser i ETK på din modell att du har en påfyllningsplugg in mot hjulet. Den har gänga M12x1,5.
Pluggen med magnet jag skriver om är avtappningsplugg under slutväxeln.

Re: Byte av packbox slutväxel K1300s ?

InläggPostat: 2018-05-04/12:13
av F800åkare
Jag har påfyllning in mot hjulet och på utsidan av växeln fram mot axeln som håller den sitter en avtappning.

Den plug du har på bild och med mått här, vilken är det?

Re: Byte av packbox slutväxel K1300s ?

InläggPostat: 2018-05-04/13:03
av Håkan
F800åkare skrev:Den plug du har på bild och med mått här, vilken är det?

Det är avtappningsplugg.
Ber om ursäkt om jag orsakat några problem för dig.
K1300 har inte haft den typen av "underhållsfri" slutväxel som tidiga R1200 hade, och jag är ju en Boxerman, därav min ihopblandning...
:oops:

Re: Byte av packbox slutväxel K1300s ?

InläggPostat: 2018-05-04/14:18
av F800åkare
Ingen fara, hade inte börjat iaf så.
Jag får jaga reda på mått till en adapter för depåstöd, då kan jag skruva av hjulet och mäta upp min egen plugg. :)

Re: Byte av packbox slutväxel K1300s ?

InläggPostat: 2018-05-04/15:27
av F800åkare

Re: Byte av packbox slutväxel K1300s ?

InläggPostat: 2018-05-04/15:51
av Håkan
F800åkare skrev:Påfyllningspluggen på min hoj har varit frekvent brukad hos Bmw. :lol:

Oj. $8,15 det var dyrt, dom tar bra betalt för delarna i Amerika. :o
Har en Svensk prisuppgift, iof från 2017, 12,68kr exkl. moms.

Re: Byte av packbox slutväxel K1300s ?

InläggPostat: 2018-05-04/17:56
av F800åkare
De flesta gånger tycker jag faktiskt att USA är det dyrt, tills jag kollat vad de tar i sverige så brukar det ju bli ca 30-40% dyrare än i USA.

Vilken storlek på torxen är det i dessa pluggar?

Tänkte testa göra en mini 90° slangfattning, hittar ingen passande från metanolmotorvärlden när jag sökte så jag testar egen tillverkning.

Re: Byte av packbox slutväxel K1300s ?

InläggPostat: 2018-05-04/18:12
av Håkan
F800åkare skrev:Vilken storlek på torxen är det i dessa pluggar?

Den pluggen, 07119904550, har faktiskt insex 6mm.

Re: Byte av packbox slutväxel K1300s ?

InläggPostat: 2018-05-04/18:18
av F800åkare
Tack. Ovanligt, det är ju torx på allt annars, fast den togs ju i bruk 1985 på bilar så....

Re: Byte av packbox slutväxel K1300s ?

InläggPostat: 2018-05-10/16:38
av F800åkare
Adaptern till stödet klar.

Har nu gjort en avluftning v 1.0. Borrade ett 2mm hål i påfyllningspluggen rakt igenom, sen borrades det upp nästan helt igenom och gjordes ett M5 bottenhål, en egentillverkad banjokoppling gjordes, 5mm tjock och har ett M4 hål där en liten genomborrad M4 skruv sitter som slangen kläms på.
Det hela bygger 10mm utåt från påfyllningspluggens plan, är nog 4-5mm kvar innan det tar i medbringaren eller bromsskivan.

Enda jag är lite fundersam på är om det kommer trycka ut olja hela tiden i slangen då det finte finns någon ventil som stänger? (därav att jag skrev v. 1.0)

20180510_125321 (Custom).jpg
20180510_125321 (Custom).jpg (180.8 KiB) Visad 9019 gånger

20180510_145832 (Custom).jpg
20180510_145832 (Custom).jpg (131.28 KiB) Visad 9019 gånger

20180510_145902 (Custom).jpg
20180510_145902 (Custom).jpg (95.4 KiB) Visad 9019 gånger


Detta grävdes ur avtappningpluggen, trodde först det var något galet när det var så mycket, men jag gnuggade mellan fingrarna och smetade mot papperet, inget kändes grusigt så mest troligt är det fett av något slag, fanns enbart hålet på avtappningspluggen, inget i oljan vilken såg fräsch ut.
20180510_145949 (Custom).jpg
20180510_145949 (Custom).jpg (91 KiB) Visad 9019 gånger

Re: Byte av packbox slutväxel K1300s ?

InläggPostat: 2018-05-10/16:43
av F800åkare
Funktionen blir att man tar bort torx M5 skruven, då lossar banjokopplingen, sen sätter man i vanliga vektyget och tar ur pluggen. Blir nån droppe olja i hålet för verktyget för påfyllningspluggen, packningarna tätar bara mellan banjo och ytan på skallen till pluggen, sen mot undersidan av skallen på M5 skruven.