Däck K1300s

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Däck K1300s

Inläggav F800åkare » 2018-05-18/08:43

När jag köpte min k1300s förra året satt det Metzeler Z8 som inte rullat många mil, var kanske 70-80% kvar på dom. Nu har jag kört ca 350 mil på den sen dess och det är 1mm kvar till slitagevarnaren bak, tydligt platta, fram är däckigt liksom vågigt/ojämnt i höjden på mönstret, nästan som jag kört med lågt lufttryck trots att så ej skett, tydlig platta på det oxå.
Vid kurvtagning är den trög att gå in i svängen för att sen nästan kännas som den tippar över okontrollerat, detta är väl pga plattan som bildats.

Är dessa däck väldigt mjuka och slits fort?
Räknar man hur snabbt jag slet ned dom från 70-80% till slut så verkar de inte ha hängt med mer än 500-600 mil...

Förra hojen hade jag Michelin Pilot road 2 och de höll utan problem med min åkning 1000 mil och trots tydlig platta inte betedde sig lika nervöst som slitna vid kurvtagning.

Nu la jag nyss en order på en uppsättning Michelin Pilot road 4 vilka jag hoppas har bättre livslängd och passar till denna hoj.
Hittade inget på sökning här då de PR4 som diskuterades var GT-modellen.
K1300S 2009.
Användarvisningsbild
F800åkare
 
Inlägg: 1601
Blev medlem: 2017-06-20/07:18
Ort: D6

Re: Däck K1300s

Inläggav Jamterik » 2018-05-18/14:15

Hej,

Nu kör ju jag iof bara en K1200, men jag har haft Z8 tidigare och har nu PR4, PR4 har betydligt längre livslängd än Z8, BETYDLIGT! Dessutom tycker jag att det är bättre respons i PR4, nu finns ju oxå PR5 att tillgå....

//Erik
"illegitimi non carborundum"
Användarvisningsbild
Jamterik
 
Inlägg: 138
Blev medlem: 2006-04-25/01:00

Re: Däck K1300s

Inläggav F800åkare » 2018-05-18/15:34

Det låter bra.
Tycker ju att 500-600mil med svenssonkörning är allt för dåligt gällande livslängd.
K1300S 2009.
Användarvisningsbild
F800åkare
 
Inlägg: 1601
Blev medlem: 2017-06-20/07:18
Ort: D6

Re: Däck K1300s

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-05-18/19:29

Frågan är, om Du borde ha PR 4 GT - med styvare stommar. (Jag vet inte.) Men har Du lagt beställningen, är väl rådet hur som helst för senkommet.
Min K 1200 RS är skodd med PR 4 GT, och jag är nöjd med dem. Eftersom den är framtung, har jag höjt trycket även i de styvare däcken till 2,9/3,2, men K 1300 S är ju en annan hoj, så där har jag inga råd att ge.
(Dock var det just en K 1300 S-förare, som för ett antal år sedan påpekade för mig, att mina slitna däck (då PR 2), som gick med rekommenderade 2,5/2,9, hade det typiska utseendet hos däck, som gått med för lågt tryck. Han rekommenderade mig att höja - och det ger sådär plus 200 mil på vardera svålen. Dessutom blev cykeln mycket stadigare i turbulensen efter en tradare på motorväg etc. Med rekommenderade tryck var den INTE stadig.)
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Däck K1300s

Inläggav F800åkare » 2018-05-18/21:51

Bror Gårdelöf skrev:Frågan är, om Du borde ha PR 4 GT - med styvare stommar. (Jag vet inte.) Men har Du lagt beställningen, är väl rådet hur som helst för senkommet.
Min K 1200 RS är skodd med PR 4 GT, och jag är nöjd med dem. Eftersom den är framtung, har jag höjt trycket även i de styvare däcken till 2,9/3,2, men K 1300 S är ju en annan hoj, så där har jag inga råd att ge.
(Dock var det just en K 1300 S-förare, som för ett antal år sedan påpekade för mig, att mina slitna däck (då PR 2), som gick med rekommenderade 2,5/2,9, hade det typiska utseendet hos däck, som gått med för lågt tryck. Han rekommenderade mig att höja - och det ger sådär plus 200 mil på vardera svålen. Dessutom blev cykeln mycket stadigare i turbulensen efter en tradare på motorväg etc. Med rekommenderade tryck var den INTE stadig.)

Jag har ju kört med 2,5/2,9 och har ojämnt slitage fram, kanske bör testa 2,9 där oxå?

Ja, den är rätt vinglig i turbulens, inte lika mycket som f800st var men så är ju denna cykel tyngre därtill. Men jag tror bannemig jag testar ökat tryck fram och ser om däcket slits jämnare.
Nu är det ju trots allt en annan däckmodell och tillverkatre så att jämföra rakt av är ju inte möjligt, men man får ju en indikation om trycket hjälper eller inte, kanske inte direkt men inför nästa däckbyte iaf.
K1300S 2009.
Användarvisningsbild
F800åkare
 
Inlägg: 1601
Blev medlem: 2017-06-20/07:18
Ort: D6

Re: Däck K1300s

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-05-19/05:55

Och det kostar ju inget att prova. ;) Det kan vara värt att kolla, när Du har vanliga PR 4.
Sedan kan Du fundera på valet av svålar nästa gång - men det tar Du då.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Däck K1300s

Inläggav F800åkare » 2018-05-19/08:20

En kollega mer insatt i däck såg min orderspec och påpekade att framdäcket i min order hade tillägget DOT2016 i namnet, vilket skulle betyda att däcket är snart 2 gammalt, kostade 1081kr.

Gick ut på däckonline igen och fann då längre ned i listan samma däck utan detta tillägg bara kostade 1117kr, alltså 36kr mer för ett däck tillverkat i år.

Så jag har mailat dom om att jag inte vill ha ett däck som legat i 2 år redan utan enbart nytt, jag kommer annars annullera min order.

De kan ju sätta ut en guide som förklarar va dessa namntillägg betyder anser jag, så vi får se hur det blir med däcken nu...
K1300S 2009.
Användarvisningsbild
F800åkare
 
Inlägg: 1601
Blev medlem: 2017-06-20/07:18
Ort: D6

Re: Däck K1300s

Inläggav Freedom » 2018-05-19/08:55

Jag kör med Michelin Pilot Power 2CT på min K1300S och det har varit ett mycket bra val enligt mig. Känns bra på vägen, bra pris, håller länge och när dom börjar ta slut så är dom mindre platta i mitten än andra fabrikat som jag har haft tidigare. Senaste uppsättningen som köptes hos dackonline var riktigt "färska", endast tre månader gamla :D
Kenneth
BMW K1300S - 11
Användarvisningsbild
Freedom
 
Inlägg: 446
Blev medlem: 2005-07-22/09:58

Re: Däck K1300s

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-05-19/12:13

F800åkare skrev:En kollega mer insatt i däck såg min orderspec och påpekade att framdäcket i min order hade tillägget DOT2016 i namnet, vilket skulle betyda att däcket är snart 2 gammalt, kostade 1081kr.

Du verkar ha löst det galant. Annars har jag läst, att representanter för premiumdäcktillverkare hävdar, att ett högst fem år gammalt däck är att betrakta som i nyskick, om det förvarats på rätt sätt = mörkt och svalt.

Så OM Du hade köpt det första däcket, skulle Du haft åtminstone tre år på Dig att göra slut på det, innan man hade kunnat börja diskutera dess åldrande.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Däck K1300s

Inläggav F800åkare » 2018-05-21/09:16

Ringde däckonline kundtjänst nyss (över en telefonlinje som fick en att tänka 1983), jag bad att få lägga till 36kr och få ett nytt framdäck.

De bad om ett ögonblick sen kom de åter efter ca 30 sek och meddelade att min order var annullerad och jag får pengarna imorgon.

öhhh, jag bad ju inte om det utan att få uppgradera min order och betalning och få ett nytt däck som finns angivet i listan.

Det gick inte , de kunde bara garantera att däcken jag får inte är äldre än 3 år iaf.

Så nu blir det att googla efter annan handlare med bra pris på Michelin PR4.
K1300S 2009.
Användarvisningsbild
F800åkare
 
Inlägg: 1601
Blev medlem: 2017-06-20/07:18
Ort: D6

Re: Däck K1300s

Inläggav ivan@p-1.se » 2018-05-21/14:41

Har kört K1200 S i 12 000 mil. På väg använder jag PR. De kommer upp i arbetstemp på bara några kurvor, men tål inte att pressas jättehårt på bana just pga av den snabba temp ökningen. Outständing på regn!

På Bana föredrar jag Metzeler M7 som lätt tål vridet och hastigheten genom att det verkar i ett högre tempregister. Har också kört Bridgstone S20 motsvarande samma grepp men det har kortare livslängd med ca 50%.
ivan@p-1.se
 
Inlägg: 89
Blev medlem: 2008-04-23/20:16

Re: Däck K1300s

Inläggav Fredric Fredricson » 2018-05-22/02:06

Metzler M7 RR har många anhängare, bl.a. undertecknad, men det handlar ofta om folk som gärna och ofta kör på bana. Själv har jag aldrig slitit platta på M7RR men fått byta när högersidan är nedsliten. Mitt på är däcket som nytt. Våtgreppet på M7RR är utmärkt och har fått bra betyg i tester och jag har även kört knix regn utan besvär.

Detta sagt så händer det mycket på däckfronten och ett däck som var state-of-the-art för fem år sen är möjligen medelbra idag. Sen är ju alla däck en kompromiss och däck med lång livslängd har i regel något sämre grepp. Samma sak om man höjer trycket så kan livslängden förbättras men till priset av något sämre grepp.

/Fredric
-- Fredric Fredricson, S1000R, D7
Motto: Lev för evigt eller dö på kuppen.
Användarvisningsbild
Fredric Fredricson
 
Inlägg: 2526
Blev medlem: 2008-09-08/22:51
Ort: Stockholm

Re: Däck K1300s

Inläggav Thomas Stadin » 2018-05-22/15:11

Är du gasglad är jag rädd att dina mjuka PR4 tar slut väldigt fort, speciellt med en tyngre effektstark mc som din K1200S.
Vi körde med Trailversionen på semestern 2015 och efter ca 300 mil var däcket slitet.
Vid hemkomst efter 600 mil var bakdäcket blankt.

Fjolårets testvinnare i Motorrad var Conti RoadAttack3, och de tänker jag testa då det blir dags.

https://www.continental-tires.com/motorcycle/media-services/newsroom/20170529-cra-3-testsieger-motorrad

"The qualities of ContiRoadAttack 3 impressed the testers immensely: “Conti always did build very sporty tires for country roads and we have awarded them the ‘Country roads’ purchasing recommendation time and time again in the past. The brand new Road Attack 3 is no exception. At the same time the developers have reworked the wet performance of the new tire with such effectiveness that, not only are they able to celebrate their first stage win as king of the country roads, but also have the 2017 test victory in the bag."

Michelin har ett nytt PR5 men det är såvitt jag vet ännu så länge otestat.

Vad gäller våtegenskaper är ALLTID nytt bättre än gammalt.
Tyvärr är det många som missar det.
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: Däck K1300s

Inläggav F800åkare » 2018-05-22/21:52

Njae, inte värst gasglad. Svensson. Typ.

Har nu iaf beställt både däck och skiftning, valde Sam's motor i Karlstad för allt. 3400kr och då åker jag dit på hojen och tar en kopp kaffe medans de gör resten.
Tycker jag var helt ok pris.

Kollade med aukt verkstad oxå men då gick priset upp rejält.
K1300S 2009.
Användarvisningsbild
F800åkare
 
Inlägg: 1601
Blev medlem: 2017-06-20/07:18
Ort: D6

Re: Däck K1300s

Inläggav knutk » 2018-05-27/12:00

Før jeg kjøpte GS har jeg over mange år kjørt på diverse dekk fra Metzler.
Jeg var godt fornøyd med dekkenes egenskaper, men opplevde at det var vanskelig å beregne dekkenes varighet. De siste med mer i mønsteret forsvant urimelig fort og bidro til at jeg flere ganger dro avgårde med hva jeg opplevde som greit med gummi i dekket for så å oppdage at jeg plutselig fikk hvit stripe i dekket.
Dette gjorde at jeg til slutt gikk lei av Metzler og skiftet til Michelin, som jeg opplevde som like gode å kjøre på, og mye mer forutsigbart med hensyn til slitasje.

De som forstår seg på slikt hevder at kjernen til problemet ligger i at Metzler ikke bruke blandinger av ulik hardhet i sine dekk. Og man slipper kanter i dekket som oppstår i skillet mellom myk og hard blanding. Metzler bruker i stedet ulik avstand mellom kordtrådene, med tettere avstand i midten for å avlede mer varme.
Etter sigende funker det fint helt til slutten av dekkets levetid, hvor det da blir for lite gummi i dekket til å lede bort varmen, og gummien spises opp i økt tempo.
knutk
 
Inlägg: 207
Blev medlem: 2010-11-26/10:34

Re: Däck K1300s

Inläggav Återfallsknutte » 2018-05-28/19:55

Jag kör PR4 på min R12RS och jag körde PR3 på min R12GS. Tycker de är helt fantastiska, båda två. Har nu 900 mil på mina PR4, och de går säkert minst trehundra mil till.

När det gäller däckstrycket körde jag inledningsvis med rekommenderade 2,9/2,5, men nu har jag ökat trycket och kör samma tryck påde fram och bak - maxtrycket enligt däcktillverkaren, tror det ligger på 3 eller 3,2. Upplever att hojen går stabilare i kurvorna med det högre trycket. I ett anfall av experimentlusta sänkte jag trycket till 2,0 både fram och bak, men resultatet av det experimentet blev katastrofalt, hojen ringlade sig som en huggorm på amfetamin.
Återfallsknutte
 
Inlägg: 14
Blev medlem: 2010-08-09/10:10

Re: Däck K1300s

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-05-28/20:03

Då är vi minst två. Fast jag undrar, om det där med maxtryck på 3 stämmer. Jag har i många år kört med 2,9/3,2 - först på extra styva PR 2, därefter på PR 4 GT (alltså också extra styva), utan problem.
Jag har aldrig experimenterat med så låga tryck som Du, men med rekommenderade 2,5/2,9 var cykeln påtagligt svajig exempelvis i turbulensen bakom en långtradare, och framdäcket var slut efter 800 mil! (Min tidigare hoj, en 50 kg lättare Aprilia, var bergstadig med 2,5/2,9, så jag hade att jämföra med.)
Med högre tryck blev hojen helt stabil i samma situationer, och jag får ut 1 100 - 1 200 mil ur framsvålen - samt upp till 1 500 mil bak.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Däck K1300s

Inläggav Colt2000 » 2018-05-28/21:06

BMW K1200R
Däck Dunlop roadsmart 3 tittade på reklam och blev påverkad .https://youtu.be/TOvJ8F66v38
Körsätt: Snabb på motorväg men tar det försiktigt på småvägar.

Jag ökade från 2,5 till 2,9 fram.
Vad är det man förlorar i högre däcktryck??

Det blev faktiskt skillnad. Motorcykeln går stabilare. Jag har kört ca 400 mil med roadsmart 3 (2,5)och tycker det är riktigt bra däck men framdäcket käns som det börjar bli slitet eller så lurar man sig på däckmönstret. För jag vill ha ut 1000mil på ett par dyra premiumdäck. Så nu kör jag med det högre däcktrycket 2,9.


Tyvärr har jag inte fått kört i spöregn än . Men Dunlop RS3 skulle vara bra på våt vägbana.
Användarvisningsbild
Colt2000
 
Inlägg: 45
Blev medlem: 2017-01-28/12:29

Re: Däck K1300s

Inläggav Thomas Stadin » 2018-05-29/00:31

Vid högre lufttryck deformeras däcket mindre vilket leder till att däckstemperaturen sjunker samt att anläggningsytan minskar.
Båda dessa faktorer leder var för sig tyvärr till sämre fäste. Än värre är det att de samverkar och att man kör runt med en liten och kall anläggningsyta.
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: Däck K1300s

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-05-29/08:36

Jag argumenterar inte emot - men om cykeln är uppenbart fladdrig i turbulens vid rekommenderade däcktryck och blir stabil, när man höjer, föredrar jag det senare. Plus 300 - 400 mil gör ju inte saken sämre.
Vid det här laget har jag kört med dessa högre tryck i mer än 10 000 touringmil på Michelin PR 2/4 - ofta på krokiga vägar - och ALDRIG haft grepproblem i vare sig vått eller torrt.
Enda undantaget är oväntat rullgrus på asfalt, och då hjälper nog inget annat än i förväg anpassad hastighet.

Dock; K 1200 RS är nog både tyngre och mera framtung än K 1300 S, vilket också bör tas med i beräkningen.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Däck K1300s

Inläggav Thomas Stadin » 2018-05-29/09:25

Bror Gårdelöf skrev:Jag argumenterar inte emot - men om cykeln är uppenbart fladdrig i turbulens vid rekommenderade däcktryck och blir stabil, när man höjer, föredrar jag det senare. Plus 300 - 400 mil gör ju inte saken sämre.
Vid det här laget har jag kört med dessa högre tryck i mer än 10 000 touringmil på Michelin PR 2/4 - ofta på krokiga vägar - och ALDRIG haft grepproblem i vare sig vått eller torrt.
Enda undantaget är oväntat rullgrus på asfalt, och då hjälper nog inget annat än i förväg anpassad hastighet.


Det är troligen så enkelt att det trycket som du faktiskt kör på är mer rätt för just din mc (som du tidigare beskrivit som både tung och framtung).
Fjädringens egenskaper är också starkt bidragande till hur däcket upplevs och slits.

Dave Moss beskriver orsakerna till däckslitage på ett bra sätt. Landsvägsåkaren kommer knappast att se varken Cold- eller Hot tear men teorin bakom är densamma även för landsvägsdäck:
https://lifeatlean.com/motorcycle-tyre-wear-guide/

Vad gäller däcktryck för landsvägsdäck så är det ju allmänt känt att däckfabrikanterna ALLTID går på motorcykeltillverkarnas uppgifter.
Då det gäller slicks och andra racingdäck så råder det omvända. Samma däcksfabrikanter som ovan ger här helt egna rekommendationer som kraftigt avviker från motorcykeltillverkarnas.
Som exempel kan nämnas att jag har ett Dunlopdäck bak på Hondan och där rekommenderar Dunlop ett varmtryck (efter 1h med värmarna på) på 1,35 - 1,45 bar.
https://www.drrs-moto.com/docs/Tire-inf ... s-2017.pdf
Senast redigerad av Thomas Stadin 2018-05-29/09:44, redigerad totalt 1 gång.
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: Däck K1300s

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-05-29/09:42

Enig. Enda gången jag sett någon form av tear på mina svålar var för många år sedan under en BKK på Linköpings Motorstadions stora bana, då jag körde på ett sätt, som jag aldrig ens kommer i närheten av, när jag är ute i trafik. (Tyvärr har jag inga vidare positiva erfarenheter av de kurserna i Linköping, vilket är skälet till, att jag numera struntar i dem. De kanske är bättre på andra håll?)

Som jag kör, märker jag mest av wear, dvs slitage, vilket jag finner naturligt vid touring.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Däck K1300s

Inläggav Bosse#3617 » 2018-05-29/16:15

Intressant, funderar själv på vad det ska vara för tryck. Boken säger ju 2,5 fram 2,9 bak oavsätt packning och en eller två på hojen, vilket känns konstigt tycker jag. Jag förmodar att trycket ökar vid ökad temperatur, har någon kollat med hur mycket? Har nyss lagt på ett par nya Michelin PR4 så man vill ju ha rätt, bäst tryck såklart.

/Bosse
D9
K 1200 RS-98
Bosse#3617
 
Inlägg: 98
Blev medlem: 2011-07-16/16:16

Re: Däck K1300s

Inläggav Thomas Stadin » 2018-05-29/17:51

Bosse#3617 skrev:Jag förmodar att trycket ökar vid ökad temperatur, har någon kollat med hur mycket?


Se Dunlops rek.tabell så kan du få en uppfattning om hur mycket trycket ökar med däcktempen:
https://www.drrs-moto.com/docs/Tire-inflation-pressure-recommendations-2017.pdf
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: Däck K1300s

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-05-29/19:23

Bosse#3617 skrev:Har nyss lagt på ett par nya Michelin PR4 så man vill ju ha rätt, bäst tryck såklart.
/Bosse
D9
K 1200 RS-98

Du har alltså en likadan hoj som min, fast fyra år äldre. Jag har som sagt kört med 2,9/3,2 i åtskilliga år - i däck med extra styva stommar - och är tillfreds med det. (Huruvida resultatet skulle bli ännu bättre med ännu högre tryck, vet jag inte. Har inte provat.)
Du skriver inte, om det är PR 4 GT (= extra styva stommar), som Du fått pålagda. Sådana bör Du ha till den hojen, som ju enligt i alla fall mina papper väger 285 kg fulltankad och utan väskor. Har Du vanliga PR 4, kommer de nog att gå åt lite snabbare än en uppsättning GT. Måhända kan ytterligare tryckhöjning göra dem "styvare"? Jag vet inte.
Till syvende og sidst får Du göra som jag - prova Dig fram. Jag kan bara redovisa mina erfarenheter med en likadan hoj. Huruvida jag hittat optimum, är en annan sak.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Däck K1300s

Inläggav F800åkare » 2018-06-19/13:51

Nu har jag äntligen fått nya däck. Nu ska de bara monteras.

Firman jag nämnde ovan kommer jag aldrig mer bemöda med ett samtal igen.
Beställde däck samt montering där jag bara skulle köra dit hojen och de skulle göra resten, detta var den 22/5.

Däcken skulle vara hos dom senast den 1/6. Men icke, ringde igen den 5/6 och fortfarande inga däck. de skulle höra av sig för troligtvis skulle däcken vara där senast den 8/6. Men icke skulle visa sig vid kontakt.
Eftermiddag den 11/6 ringde jag igen och frågade och då fanns däcken och vi bokade in en tid den 13/6 17:00.
Fixade barnvakt och gjorde allt klart.
vid 21 tiden på kvällen den 12/6 fick jag samtal om att mina däck ej fanns på plats och att det skulle dröja minst 1,5v till.

Jag avbokade hela kalaset då vi snart närmar oss 1 månad utan att de ens fått hem däcken.
I fredags kväll beställde jag däck från däckonline och ska fixa monteringstid imorgon då jag fick däcken för några timmar sen.

Oseriöst hanterat från deras sida tycker jag. Kan väl som firma inte vara så svårt att få fram ett datum från sin leverantör eller helt enkelt säga att vi kan inte fixa dom däcken åt dig.
K1300S 2009.
Användarvisningsbild
F800åkare
 
Inlägg: 1601
Blev medlem: 2017-06-20/07:18
Ort: D6

Re: Däck K1300s

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-06-19/14:15

"En väl skött reklamation är den bästa reklam ett företag kan få."
Den sentensen gäller även i sin motsats. Att sköta en kund så dåligt, som firman skötte Dig, är närmast absurt - liksom att inte inse, att kundens tid är värdefull!
Jag har nyligen fått nya däck pålagda. Det kostade klart mer än de 3 400:-, som Du anger i tidigare inlägg, men jag lämnade in cykeln kvällen före och fick en fri lånehoj - med obegränsad körsträcka - under tiden. Jobbet var klart nästa förmiddag. Det var värt merkostnaden - och jag har råd.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Däck K1300s

Inläggav F800åkare » 2018-06-19/17:58

jag kontaktade en bmw handlare och detta företag jag skriver om, Bmw handlaren skulle ha 4900kr monterat om jag körde dit cykeln.
De andra 3400kr för samma jobb och hos båda skulle det ske medans jag väntade, alltså inga lånehojar eller dylikt erbjöds hos någon, klart jag väljer det billigare då det rörde sig om exakt samma jobb och tjänst till lägre pris.

Därtill hade jag hört av en bekant att de skulle vara bra.

Nu var verkligheten för mig helt annorlunda tyvärr.
K1300S 2009.
Användarvisningsbild
F800åkare
 
Inlägg: 1601
Blev medlem: 2017-06-20/07:18
Ort: D6

Re: Däck K1300s

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-06-19/18:02

Jag hade också kunnat få det gjort, medan jag väntade, men varianten med att lämna in hojen kvällen före gav mig en ostörd, ledig morgon - och möjlighet till en rejäl vända med en F 800 R. (Någon sådan kommer jag inte att köpa. Även i läge Comfort var den för stötig - men den var rolig, när det svängde.)
Hur som helst, och för att återgå till rubriken: Bara Du kan avgöra, ifall allt omaket var värt 1 500:-. (Förmodligen inte, för Du skriver ju, att den firman inte kommer att se Dig igen.)
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Däck K1300s

Inläggav Ante » 2018-06-25/09:31

F800åkare skrev:När jag köpte min k1300s förra året satt det Metzeler Z8 som inte rullat många mil, var kanske 70-80% kvar på dom. Nu har jag kört ca 350 mil på den sen dess och det är 1mm kvar till slitagevarnaren bak, tydligt platta, fram är däckigt liksom vågigt/ojämnt i höjden på mönstret, nästan som jag kört med lågt lufttryck trots att så ej skett, tydlig platta på det oxå.
Vid kurvtagning är den trög att gå in i svängen för att sen nästan kännas som den tippar över okontrollerat, detta är väl pga plattan som bildats.

Är dessa däck väldigt mjuka och slits fort?
Räknar man hur snabbt jag slet ned dom från 70-80% till slut så verkar de inte ha hängt med mer än 500-600 mil...

Förra hojen hade jag Michelin Pilot road 2 och de höll utan problem med min åkning 1000 mil och trots tydlig platta inte betedde sig lika nervöst som slitna vid kurvtagning.

Nu la jag nyss en order på en uppsättning Michelin Pilot road 4 vilka jag hoppas har bättre livslängd och passar till denna hoj.
Hittade inget på sökning här då de PR4 som diskuterades var GT-modellen.


K1200S . Samma erfarenhet var det gäller bakdäck och just mönstret som blir på framdäcket. Provat 3 olika fram, två olika fabrikat. Fått samma mönster. Bak blir ju platt i mitten för man kör mest där. Den tippar för den ska över kanten. Blir stor skillnad med nya däck på. Bridgestron Sportmax fram gjorde den lite mer lättsvängd. Kört Michelin pilot power 2ct och då fick jag ut dubbelt miltal ungefär jämfört med original. Tycker jag varit prisvärda och bra grepp. Nu finns det bättre i dag men jag vet inte om de är värda det större merpriset. Betalade 1840:- för en uppsättning fram o bak. Personligen har jag gärna nåt hekto mer tryck än för lite.
R 1200 C Independent
K 1200 S
Mvh. Anders S tel.073 382 93 99
Ante
 
Inlägg: 263
Blev medlem: 2004-05-07/11:03

Re: Däck K1300s

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-06-25/09:56

Vad gäller Metzelers däck: Läs knutk:s inlägg från 2018-05-27. Det ger i alla fall en begriplig förklaring till det snabbare slitaget på slutet. Veterligen har Metzeler fortfarande samma filosofi; samma gummiblandning i hela däcket men hårdare stomme i mitten än på sidorna. De flesta andra premiumtillverkare har två - eller tre - olika gummiblandningar med den hårdaste mitt under däcket och mjukare ut mot sidorna. Tanken är förstås, att man skall få ut fler mil, samtidigt som greppet vid rejält nerlägg skall vara optimerat.
Detta skrivet - och trots att jag föredrar krokiga vägar - har mina Michelin PR/2/4 genomgående slitits mest i mitten - eller snarare en bit till vänster om mitten, vilket gissningsvis beror på kombinationen touringkörning och vägbanans bombering, dvs att den för vattenavrinningens skull är lite högre vid mittlinjen än vid vägrenarna. (Jag har läst, men har ingen egen erfarenhet av, att i vänstertrafik får touringåkare slitaget lite till höger om mittlinjen - av samma orsak.)

Trots att jag alltså med tiden får en viss platta i närheten av mitten, har jag aldrig märkt av tippningskänsla, när däcken börjat bli slitna. Däremot talar de bokstavligen om för mig, att det börjar närma sig bytesdags, för sågtandsslitningen i mönstret gör, att de "sjunger" mer markant vid nedlägg, när de är slitna.

Den, som oftast åker bana i högervarv, sliter rimligen svålarna mest på den sidan.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Däck K1300s

Inläggav Thomas Stadin » 2018-06-25/11:08

Bror Gårdelöf skrev:Detta skrivet - och trots att jag föredrar krokiga vägar - har mina Michelin PR/2/4 genomgående slitits mest i mitten - eller snarare en bit till vänster om mitten, vilket gissningsvis beror på kombinationen touringkörning och vägbanans bombering, dvs att den för vattenavrinningens skull är lite högre vid mittlinjen än vid vägrenarna. (Jag har läst, men har ingen egen erfarenhet av, att i vänstertrafik får touringåkare slitaget lite till höger om mittlinjen - av samma orsak.)

Trots att jag alltså med tiden får en viss platta i närheten av mitten, har jag aldrig märkt av tippningskänsla, när däcken börjat bli slitna. Däremot talar de bokstavligen om för mig, att det börjar närma sig bytesdags, för sågtandsslitningen i mönstret gör, att de "sjunger" mer markant vid nedlägg, när de är slitna.

Den, som oftast åker bana i högervarv, sliter rimligen svålarna mest på den sidan.


Våra däck rullar ju uteslutande i högertrafik och då vi svänger är kurvradien större i vänstersvängar jämfört med högersvängar. Därför kör vi fortare i vänsterkurvor varvid däcken slits mer på vänstersidan.
Slitagebilden som du beskriver den verkar inte vara allvarig, men om slitaget däremot hade varit "påtagligt" och "till vänster om mitten" skulle man som första åtgärd behöva vara mer noga med "gaskontrollen" i vänsterkurvor.
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: Däck K1300s

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-06-25/12:26

Jo, jag har hört den förklaringen också - vilket (om den stämmer) rimligen samvarierar med nämnda bombering.
Ett teoretiskt motargument skulle kunna vara, att eftersom högersvängarna statistiskt sett är snävare, utsätts däcken för större krafter, när man svänger höger. Mot det kan i sin tur hävdas, att högersvängar rimligen oftare innebär sämre sikt genom böjen, vilket får en klok förare att sänka farten och köra mera defensivt, än när sikten genom kurvan är bättre.
Det går att filosofera vidare: Kör man med gaspådrag genom kurvan, avlastas framdäcket, vilket borde belasta = nöta bakdäcket mer. Kör man däremot utan pådrag - eller t o m på avdrag - belastas framdäcket mer. Då borde ett resultat kunna bli, att i högertrafik skulle bakdäcket slitas mer på vänster sida och framdäcket på höger! Men så har aldrig varit fallet för mig.
Hur som haver; att motorcykeldäck, som körs i högertrafik, slits mera till vänster om mittlinjen än till höger, torde inte vara någon ovanlig iakttagelse - liksom det omvända förhållandet i vänstertrafik.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Däck K1300s

Inläggav F800åkare » 2018-06-25/20:17

Har idag fått däcken krängda på fälgarna, åkte till däckverkstan nästgårds, Däckteam i Ekshärad.
Fick ett mycket bra mottagande och snabb hjälp, han var mycket noga med att kolla så att det inte blev repor och att inte skivorna tog i någonstans på däckmaskinen.
Priset var mycket bra, 200kr per däck, 60kr extra per däck för balansering, men den ville jag testa att göra själv för första gången, en statisk balansering.
K1300S 2009.
Användarvisningsbild
F800åkare
 
Inlägg: 1601
Blev medlem: 2017-06-20/07:18
Ort: D6

Re: Däck K1300s

Inläggav F800åkare » 2018-07-02/14:26

Nu har jag testat lite, hunnit ca 50 mil på nya däcken.
Mycket trevliga och inbjuder till aktiv körning då de känns mycket stabila.
K1300S 2009.
Användarvisningsbild
F800åkare
 
Inlägg: 1601
Blev medlem: 2017-06-20/07:18
Ort: D6


Återgå till K radmotorer

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst

cron