Sida 1 av 1

K100 slutväxel

InläggPostat: 2018-05-21/22:44
av Magnus Wennerberg
Hej
Jag behöver en ny slutväxel till min K100.
Är det någon som kan tipsa vart man kan tänkas vända sig för att hitta en bättre begagnad?

Re: K100 slutväxel

InläggPostat: 2018-05-22/12:32
av hpngs1000
Hej!

Prova de svenska mc-skrotarna i första hand om du inte hittar någon på den privata marknaden.

Själv köpte jag en slutväxel till min K1100 RS på tyska eBay. Alltid en risk och kan bli komplicerat om affären krånglar. Jag hade turen att hitta en slutväxel som gått 1600 mil och den kostade mindre än 2.000 kronor levererat till hemadressen.

Re: K100 slutväxel

InläggPostat: 2018-05-29/22:39
av Magnus Wennerberg
Hittade en slutväxel på ebay i USA, det är på väg hem nu. Lite knepigt att hitta en med rätt utväxling och med rätt antal splines mot kardanen.

Öppnade upp min gamla slutväxel. Pinjongen är helt skadad, på "baksidan" av tänderna. Krondrevet är helt oskadat.
Jag kan inte riktigt förstå vad som orsakat detta??
Går denna lilla filmsnutten att se tro?
https://photos.app.goo.gl/eDyvd6w1sILMq4E73

Känns som om det finns ett liiitet glapp i lagret.

Re: K100 slutväxel

InläggPostat: 2018-05-29/22:51
av Kovlingen
Ursäkta min fundering men kan det vara så att de är olika härdade för att det inte ska rasa .
utan ett drev är lite "mjukare" och ska gå först . Åker bägge samtidigt blir det väl ett totalhaveri
och går inte ens att renovera .

Re: K100 slutväxel

InläggPostat: 2018-05-29/23:02
av Magnus Wennerberg
Kovlingen skrev:Ursäkta min fundering men kan det vara så att de är olika härdade för att det inte ska rasa .
utan ett drev är lite "mjukare" och ska gå först . Åker bägge samtidigt blir det väl ett totalhaveri
och går inte ens att renovera .


Tveksamt, pinjong och krondrev kommer i par. Är den ena kass så byts bägge ändå.

Det är som om ytterkanten på pinjongen slagit i något och det splittrat bort bitar från baksidan, ungefär som när man ser folk tillverka redskap av flinta.

Det helt sjuka är att det inte finns något missljud!

Jag körde sönder diffen på min ena bil men pinjong och krondrev såg helt oskadda ut, kunde inte se eller känna något märke alls. Dock så lät det kraftigt illa om växellådan en tydligt tok-tok-tok ljud varje varv den gick runt.

Re: K100 slutväxel

InläggPostat: 2018-05-29/23:20
av Kovlingen
Magnus Wennerberg skrev:Tveksamt, pinjong och krondrev kommer i par. Är den ena kass så byts bägge ändå.

Jo det var ju bara en fundering . Om det var i tidigt skede skulle det ha räckt till med en
enklare renovering (på den tiden de var på ritbordet)
Blir det totalt så är det "finito" .
Så funderade jag , och jag funderar på mycket ;)

Re: K100 slutväxel

InläggPostat: 2018-06-01/19:08
av Izvor
Hej

Det är en herre som säljer en slutväxel här på forumet. Bläddra igenom sälj sidan...

Re: K100 slutväxel

InläggPostat: 2018-06-01/21:34
av Magnus Wennerberg
Izvor skrev:Hej

Det är en herre som säljer en slutväxel här på forumet. Bläddra igenom sälj sidan...


Den hade jag missat, men det var en 91a så den har fel antal splines. Det byttes från 16 till 20 runt 1986 och min har 16.
Men jag hämtade ut en på posten idag från ebay och USA. Har inte kollat på den ännu, väntar också på att få hem nya packboxar, tänker att det är vettigt att byta,annars lär det väl läcka olja med en gång...

Re: K100 slutväxel

InläggPostat: 2018-06-01/22:08
av Mimmi
Hej!
Bytet av antal splines på kardanaxeln skedde från och med månad 03 -86.

Re: K100 slutväxel

InläggPostat: 2018-06-01/22:42
av Magnus Wennerberg
Vid närmare kontroll så är det en 85a jag har! :)
Dålig koll...

Re: K100 slutväxel

InläggPostat: 2018-06-04/22:22
av Magnus Wennerberg
Tror jag hittade varför slutväxeln pajat!
Funderade på hur man skulle byta packboxar och då märkte jag att denna muttern var lös!
Antagligen så har någon bytt packboxen men inte fått fast muttern.
k100_slutväxel_muttern.JPG
k100_slutväxel_muttern.JPG (194.23 KiB) Visad 3267 gånger


Nu har jag fått dit den "nya" slutväxeln, jag tänkte byta packboxarna i den men jag väntar tills jag provkört den innan jag lägger mer tid, det är ju ganska enkelt och snabbt att ta bort den.

Tyvärr så glömde jag att jag skulle köpt nya bromsbelägg bak....Gick igenom besiktningen i höstas, hare nog inte bromsat bak sedan dess...
k100_slitet belägg.JPG
k100_slitet belägg.JPG (131.83 KiB) Visad 3267 gånger