Oljenivå

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Oljenivå.

Inläggav Mimmi » 2018-05-28/23:17

Hej!

Jag hittade inte någon redan existerande passande tråd att lägga in detta i, så jag skapar en ny.

Det har på flera ställen talats om oljenivån på olika BMW, tänkte därför delge Er mina tankar i ämnet.
BMWs oljemängdsangivelser verkar många gånger inte riktigt stämma överens med verkligheten. Exempelvis så blir det överolja på både K100 och K11 om man fyller de angivna 3,75l vid olje- och filterbyte. Jag vill minnas att så även var fallet på R1150.
Jag tror snarast att den mängden är vid nyfyllning av en totalt oljetom motor, exempelvis efter en helrenovering.

Jag har noggrann kontroll på lutningen i både längs- och sidled, och har kontrollerat densamma med vattenpass för att undvika fel beroende på uppställningen. Resultatet är detsamma oavsett var jag stått vid oljebytet, denna erfarenhet är grundad på 14 års umgänge med K100/K11 samt 11 år med R1150.

Nedanstående bild visar oljenivån på K11 med 3,5l olja ifylld, efter varmkörning och stillestånd. Denna oljenivå anser jag vara helt perfekt. (ursäkta den dåliga putsen på maskinen, bilden togs före slutmontering av nedre sidokåpan och putsning av motorn)

Bild
Marie-Louise Grückner
Nie die goldene Mitte,
immer volles Risiko!

Användarvisningsbild
Mimmi
 
Inlägg: 6452
Blev medlem: 2004-09-15/01:00

Re: Oljenivå.

Inläggav Kovlingen » 2018-05-29/21:47

Funderar på om det verkligen kan skada motorn om den får 2,5dl för mycket .
Ligger inte problemet mer på att ägaren inte vet HUR mycket mer det är då det
inte går att se i glaset .
Skulle vara konstigt om inte BMW känner till detta och skulle ha åtgärdat det
om det hade skapat problem .
Fick ju ändra sej ang. oljemängden i slutväxlarna .
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Oljenivå.

Inläggav Återfallsknutte » 2018-05-30/21:08

När jag kört hem efter en service på auktoriserad BMW-verkstad kollade jag oljan med hojen på centralstödet. Såg ingen oljayta. Ställde den på sidostödet - fortfarande ingen yta. När hojen hade kallnat kunde man se en liten antydan till yta precis överst i siktglaset. Verkstaden påstod att de fyllt på precis så mycket det skulle vara, och att jag fått ”ett par dl” för mycket olja i motorn.

Fan trot.

Körde tre km med för mycket olja i motorn, men har kört nästan tusen mil utan problem sedan dess, så räknar med att det skall vara OK.
Återfallsknutte
 
Inlägg: 14
Blev medlem: 2010-08-09/10:10

Re: Oljenivå.

Inläggav BrooklynS » 2018-05-31/05:40

I instruktionsboken brukar framgå att oljenivån kontrolleras ca 5 min efter avstängd motor.

”Auktoriserad verkstad” är inte med nödvändighet ”kompetent verkstad”; det senare är en helt annan sak.
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3704
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: Oljenivå.

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-05-31/07:42

FÖR mycket olja i tråget är inte bra, har jag lärt mig. Men hur mycket FÖR mycket är, vet jag inte. Andra, som kan mer om motorer än jag, får belysa det.

Däremot har jag ett roligt minne av, när jag köpt Sigurd för 10 år sedan. Koll av oljenivån utvisade, att den var strax ovanför minimum med kall motor. Så en av de första resor jag gjorde med den hojen - en inte alltför kall dag i början av februari - var några kilometer till Karléns motor i Jägarvallen, då auktoriserad BMW-verkstad sedan decennier. Det, som han inte kunde om de senaste 40 årens BMW-maskiner, var nog inte värt att veta.
Claes Karlén kikade i glaset, konstaterade faktum och bad mig luta hojen lite åt höger, varvid nivån i glaset steg påtagligt. Han hummade och nickade, varpå han slog i ett par deciliter olja - med kommentaren: "Den här nivån var inte alls farlig, men hade det saknats ytterligare en liter, hade Du kunnat få problem."
När jag frågade, vad jag blev skyldig, sade han, att han bjöd på den skvätten!
Om jag någon gång får tillfälle att göra honom en gentjänst, står den högt på prioriteringslistan.

Men visst är det konstigt, om BMW har rekommendationer om påfyllningsvolymer, som innebär, att tråget blir mer eller mindre överfyllt!
Sedan har jag alltid tyckt, att det är konstigt, att oljenivån skall kollas med varmkörd motor, som fått stå avslagen i ett antal minuter. Det känns ju mycket mera logiskt att ha ett siktglas, där nivån kollas med kall motor, dvs man kan kolla nivån, innan man startar. Men det finns väl någon förklaring även till det.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Oljenivå.

Inläggav Roger Gross » 2018-05-31/11:20

Bror Gårdelöf skrev:
Men visst är det konstigt, om BMW har rekommendationer om påfyllningsvolymer, som innebär, att tråget blir mer eller mindre överfyllt!
Sedan har jag alltid tyckt, att det är konstigt, att oljenivån skall kollas med varmkörd motor, som fått stå avslagen i ett antal minuter. Det känns ju mycket mera logiskt att ha ett siktglas, där nivån kollas med kall motor, dvs man kan kolla nivån, innan man startar. Men det finns väl någon förklaring även till det.


BMW Motorrad har valt metoden att kolla motoroljenivån med driftvarm motor baserat på följande scenario:
Oljenivån kollas där du har tillgång till motorolja, dvs på en bensinstation där olja säljs. NÄR ska man då kolla? BMW säger så här: Parkera hojen på centralstödet, tanka och gå in och betala. När du sedan kommer tillbaka till mcn efter att ha betalt är det rätt tillfälle att kontrollera nivån. Baserat på denna metod är siktglaset utformat.
Betr när oljenivån är FÖR hög inträffar inget dramatiskt innan vevslängarna börjar klaffsa i motoroljan - då lär det märkas i luftfilterboxen... Ju högre oljenivå desto mindre fri volym i vevhuset. Detta påverkar pumpförlusterna dvs varje tillfälle kolvarna rörs mot undre dödpunkt blir det "jobbigare" för motorn att få undan luftvolymen.
För vattenboxern rekommenderas att lägga oljenivån vid siktglasets mittpunkt - dels för att underlätta för våtkopplingen dels för att minska pumpförlusterna/effektminskningen.
//Roger G
Roger Gross
 
Inlägg: 2058
Blev medlem: 1987-01-01/01:00

Re: Oljenivå.

Inläggav Allan Ericsson » 2018-05-31/12:08

Roger,
Kan du också klargöra hur det ligger till med den oljemängd som eventuellt finns i oljekylaren? Om termostaten just stängt, när jag svänger in till bensinmacken, så kan väl en viss mängd olja bli kvar i oljekylaren medan jag tankar och betalar? Eller läcker den alltid tillbaka under den tiden?

(Jag har haft svårt att avläsa, när jag ställt cykeln i garaget efter en tur, då yttertemperaturen legat på strax under 10 grader Celsius. Nivån har sakteliga stigit.)
Användarvisningsbild
Allan Ericsson
 
Inlägg: 822
Blev medlem: 2011-02-19/21:13

Re: Oljenivå.

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-05-31/12:10

Tack för det, Roger. Alltså samma förklaring, som när man förr kollade med oljestickan i bilmotorn. (Numera är väl de flesta personbilsmotorer försedda med oljenivåvarningssystem, så att kontrollen med stickan inte längre behövs som rutin. Men i 35 år, efter att jag fått körkortet, var det självklart att kolla med stickan efter tankning och betalning.)
Skillnaden med exempelvis min hoj är, att man dels behöver bete sig nästan som en bedjande muslim, dvs gå ner på knä, vrida på huvudet och närmast lägga hjälmen mot asfalten för att se in i det lilla hålet i kåpan, innanför vilket nivåglaset sitter, och dels kan man - om solen råkar stå "fel" - ha svårt att se något därinne över huvud taget. Det är onekligen enklare, när glaset är "naket".
Å andra sidan har jag nu 13 000 mils erfarenhet av, att Sigurd praktiskt taget inte drar någon olja alls(!), så för min del är det rätt lugnt.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Oljenivå.

Inläggav Roger Gross » 2018-05-31/13:47

Allan Ericsson skrev:Roger,
Kan du också klargöra hur det ligger till med den oljemängd som eventuellt finns i oljekylaren? Om termostaten just stängt, när jag svänger in till bensinmacken, så kan väl en viss mängd olja bli kvar i oljekylaren medan jag tankar och betalar? Eller läcker den alltid tillbaka under den tiden?

(Jag har haft svårt att avläsa, när jag ställt cykeln i garaget efter en tur, då yttertemperaturen legat på strax under 10 grader Celsius. Nivån har sakteliga stigit.)


Hej Allan,
Förstår din fråga. Mitt svar blir det jag fick av min kontakt på BMW Motorrad i München: "Roger - oljenivån på boxermotorn är ingen exakt vetenskap. Det är ok om du ser olja i siktglaset..."
Med andra ord: Det här med oljenivåer får inte bli ngt som sitter mellan öronen och kräver psykologhjälp :lol:
Vänliga hälsningar,
Roger G
Roger Gross
 
Inlägg: 2058
Blev medlem: 1987-01-01/01:00

Re: Oljenivå.

Inläggav Mimmi » 2018-05-31/23:23

Hej!

Min tråd handlar i första hand om de längsmonterade K-maskinerna av vilka jag har mest erfarenhet. Om man skulle fylla olja så att veven kommer i kontakt med oljeytan går det nog åt minst 10l olja. Dessa motorer har ju i det närmaste en enklare form av torrsumpsmörjning, oljetråget ligger djupt under vevaxeln, max oljenivå ca 150 mm under vevaxelcentrum, och är inte helt öppet mot vevhuset. Om man fyller så mycket kan säkerligen oljan tränga ut både här och där vid diverse radialtätningar.
Marie-Louise Grückner
Nie die goldene Mitte,
immer volles Risiko!

Användarvisningsbild
Mimmi
 
Inlägg: 6452
Blev medlem: 2004-09-15/01:00

Re: Oljenivå.

Inläggav Magnus Brobeck » 2018-06-01/05:51

För all tydlighet - trådar som man vill diskutera speciella ämnen och att tråden håller sig till detta ämne läggs lämpligen i någon av de forumareor där det uttryckligen står att dessa modereras mer strikt.
I första hand syftar jag på olika tekniktrådar som det finns för areor per motortyp och våra frågelådor (2st för tillfället).
Eftersom denna tråd tydligen var avsedd att enbart diskutera oljenivå i K motorer så åker den dit och puts inläggen är puts väck i denna tråden.

Med andra ord vill ni visa att en tråd skall vara ämnestrogen. Starta den i rätt forumdel så kommer den att förbli/hållas ren.

Det innebär INTE att det är fritt fram att skriva sönder alla andra trådar med vilka utvikningar som helst. Jag har valt att låta forumet styras av en tanke att det finns en förmåga till självmoderation framför en hyllmeter av regler. Bevisa inte att jag har fel i den ambitionen.

Till sist Mimmi, att skicka en bild på din mycket välskötta och putsade mc, det fordras ett elektronmikroskop för att hitta en damm-molekyl, med en ursäkt om dess dåliga puts är att be om att tråden skall fara ut i periferin. ;-)

Med vänlig hälsning, Magnus
There are two rules in life:
1. Never give out all the information.
2.
Användarvisningsbild
Magnus Brobeck
Webmaster
 
Inlägg: 2144
Blev medlem: 1994-04-06/01:00


Återgå till K radmotorer

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst