K1200RS Flying brick

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

K1200RS Flying brick

Inläggav Jamterik » 2018-06-15/17:48

Hej,

Är det någon här som har satt på ett Remussystem på sin K1200RS?? Isf, var det värt det?

//Erik
"illegitimi non carborundum"
Användarvisningsbild
Jamterik
 
Inlägg: 138
Blev medlem: 2006-04-25/01:00

Re: K1200RS Flying brick

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-06-16/06:39

Det verkar klent med svaren så långt. Jag har inte bytt avgassystem på min K 1200 RS, eftersom jag inte funnit något skäl. Däremot har jag läst åtskilliga testrapporter av, vad som händer, när man monterar på tillbehörssystem. Effekten höjs mycket sällan - och i så fall med någon enstaka procent. Har Du då 131 pållar i grundutförandet och en momentkurva som en fyrkantvåg, är frågan, om det behövs någon enstaka pålle till.
Det är dessutom vanligare, att effekten faktiskt sjunker!
Ljudupplevelser är subjektiva, och jag gissar, att det låter mer - eftersom det då är lätt att inbilla sig, att motorn också ger mer effekt. Men testbänken är obönhörlig.

En klubbmedlem, som efter Årsträffen på Kneippbyn hörde en Ducati mullra förbi inne i färjan, innan vi körde ut, fällde kommentaren: "Som ingenjör anser jag, att den verkliga konsten är att få en explosionsmotor att gå tyst."
Själv gillar jag Ducatimuller - till skillnad från allsköns oväsen från divers glidare med mer eller mindre raka rör - men jag gillar också min cykel i originalutförande. Den gör inget väsen av sig, men den har alltid mer pulver, än jag någonsin skulle behöva utnyttja, redan i originalskick - så varför lägga ut en massa tusenlappar på något, som mest låter mer? Dessutom hörs det ljud, som jag verkligen gillar, desto bättre; det hesa fräsandet från insuget vid pådrag, som tillsammans med trycket i häcken talar om, att här händer det saker! Det vill jag inte maskera med avgasljud.

Du kan ha mycket annat roligt för de pengarna.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: K1200RS Flying brick

Inläggav Jamterik » 2018-06-16/08:51

Inne på samma linje som du Bror! Men, nu lyckades jag köpa ett helsystem för hart när inget pengar alls, mest för att jag inte kunde låta bli...sen är frågan om det öht kommer att monteras! Förmodligen blir det att bli liggande som ett slags reservdel tills den dag det händer något med orginalpipan. Våra cyklar blir ju inte yngre så jag bunkrar upp lite till kommande behov så att säga.

Får se om det kommer fler svar, alltid kul att höra vad andra tycker.

//Erik
"illegitimi non carborundum"
Användarvisningsbild
Jamterik
 
Inlägg: 138
Blev medlem: 2006-04-25/01:00

Re: K1200RS Flying brick

Inläggav Freedom » 2018-06-16/10:16

När jag var ägare till en K1200RS råkade jag ut för att övriga trafiken inte hade uppmärksammat mig eftersom den gick så tyst. Situationer uppstod flera gånger när jag låg sist i en bilkö och var på väg att köra om, när jag inledde min omkörning började samtidigt en av bilarna sin omkörning då de helt enkelt inte hade uppmärksammat mig.

Tyst avgassystem: farligt ;)
Lagom buller från avgassystemet: säkrare :D
Avgassystem med raka rör: säkrast, olidligt att höra på :evil:
Kenneth
BMW K1300S - 11
Användarvisningsbild
Freedom
 
Inlägg: 446
Blev medlem: 2005-07-22/09:58

Re: K1200RS Flying brick

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-06-16/15:40

Freedom skrev: Avgassystem med raka rör: säkrast, olidligt att höra på :evil:

Beklagar. "Loud pipes save lives" är är en lika farlig som vanlig feluppfattning! Jag har skrivit det förr: Ambulanspersonal får lära sig, att de enda, som man kan räkna med hör sirener, är fotgängare och cyklister. Bilisterna gör det definitivt inte med säkerhet. Alltså skall man även under utryckningskörning köra, som om bilisterna är döva, tills motsatsen är bevisad.
Och hör de inte sirener, kan man inte räkna med, att de hör raka rör heller. Så Din erfarenhet med den tysta hojen skulle kunna ha varit densamma, även om den låtit mer. I den mån en bilist uppmärksammar ett bakomvarande fordon, är det nog som regel via backspeglarna - antingen för att man rutinmässigt spanar av dem då och då, eller för att man får helljus- eller blåljusblink i dem.

I övrigt gratulerar jag Jamterik till att ha fått tag i grejorna billigt. Jag vet inte, om de är lagliga. Om inte, blir det skruvande då och då för att få hojen genom besiktningen.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: K1200RS Flying brick

Inläggav Jamterik » 2018-06-16/16:44

Bror, lagliga, absolut! Jag har nog svårt att ens fundera på att sätta dit något som inte är original, puritan som jag är!
"illegitimi non carborundum"
Användarvisningsbild
Jamterik
 
Inlägg: 138
Blev medlem: 2006-04-25/01:00

Re: K1200RS Flying brick

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-06-16/18:14

Då slipper Du ju i alla fall fundera på, vad jag läste på något forum (inte vår klubbs) för många år sedan:
"Att åka till besiktningen med dönerör är som att ha oskyddat sex i Thailand. Det kan gå bra, men riskerna är stora."
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: K1200RS Flying brick

Inläggav Freedom » 2018-06-18/09:27

Bror Gårdelöf skrev:
Freedom skrev: Avgassystem med raka rör: säkrast, olidligt att höra på :evil:

Beklagar. "Loud pipes save lives" är är en lika farlig som vanlig feluppfattning! Jag har skrivit det förr: Ambulanspersonal får lära sig, att de enda, som man kan räkna med hör sirener, är fotgängare och cyklister. Bilisterna gör det definitivt inte med säkerhet. Alltså skall man även under utryckningskörning köra, som om bilisterna är döva, tills motsatsen är bevisad.
Och hör de inte sirener, kan man inte räkna med, att de hör raka rör heller. Så Din erfarenhet med den tysta hojen skulle kunna ha varit densamma, även om den låtit mer. I den mån en bilist uppmärksammar ett bakomvarande fordon, är det nog som regel via backspeglarna - antingen för att man rutinmässigt spanar av dem då och då, eller för att man får helljus- eller blåljusblink i dem.

I övrigt gratulerar jag Jamterik till att ha fått tag i grejorna billigt. Jag vet inte, om de är lagliga. Om inte, blir det skruvande då och då för att få hojen genom besiktningen.



Jag kan hålla med om att vissa bilister har svårt att uppfatta ett bakomvarande utryckningsfordon som är under utryckning då jag själv har jobbat på ambulansen i 25 år. Däremot att inte höra en bakomvarande hoj med raka rör där det låter som krig och helvete den personen måste nog vara stendöv, drogad eller köra med musiken på högsta volym i kupén. Hursomhelst så är det större chans att uppfattas av övriga trafikanter om du har ett avgassystem som låter mycket. :D
Kenneth
BMW K1300S - 11
Användarvisningsbild
Freedom
 
Inlägg: 446
Blev medlem: 2005-07-22/09:58

Re: K1200RS Flying brick

Inläggav F800åkare » 2018-06-18/10:05

Freedom skrev:
Bror Gårdelöf skrev:
Freedom skrev: Avgassystem med raka rör: säkrast, olidligt att höra på :evil:

Beklagar. "Loud pipes save lives" är är en lika farlig som vanlig feluppfattning! Jag har skrivit det förr: Ambulanspersonal får lära sig, att de enda, som man kan räkna med hör sirener, är fotgängare och cyklister. Bilisterna gör det definitivt inte med säkerhet. Alltså skall man även under utryckningskörning köra, som om bilisterna är döva, tills motsatsen är bevisad.
Och hör de inte sirener, kan man inte räkna med, att de hör raka rör heller. Så Din erfarenhet med den tysta hojen skulle kunna ha varit densamma, även om den låtit mer. I den mån en bilist uppmärksammar ett bakomvarande fordon, är det nog som regel via backspeglarna - antingen för att man rutinmässigt spanar av dem då och då, eller för att man får helljus- eller blåljusblink i dem.

I övrigt gratulerar jag Jamterik till att ha fått tag i grejorna billigt. Jag vet inte, om de är lagliga. Om inte, blir det skruvande då och då för att få hojen genom besiktningen.



Jag kan hålla med om att vissa bilister har svårt att uppfatta ett bakomvarande utryckningsfordon som är under utryckning då jag själv har jobbat på ambulansen i 25 år. Däremot att inte höra en bakomvarande hoj med raka rör där det låter som krig och helvete den personen måste nog vara stendöv, drogad eller köra med musiken på högsta volym i kupén. Hursomhelst så är det större chans att uppfattas av övriga trafikanter om du har ett avgassystem som låter mycket. :D


nej, kan säga att jag aldrig hört en HD innan den varit precis brevid bilen om jag sitter och kör, att en bilist i dagens isolerade kupeer skulle uppfatta en hoj bakom i såpass tid att att det ger båda förarna en chans att agera är ett löjligt påstående.
Dagens bilar är så tysta och med lite radio på (normal volym) hör man inget utanför bilen om det inte är riktigt nära och jävligt högt.

Loud pipe's save life's är en kass slogan och ursäkt för att ha en hoj utan dämpare i tron att det är något coolt över det. I själva verket är det bara bevis på en liten självkänsla.

Dämpare/avgasystem borde vara plomberade vid bultarna så att inga raka rör kan monteras, upptäcks ett sådant fordon på vägen skall det ge olovlig körning då fordonet ej får befinna sig på väg då det ej är godkänt.
K1300S 2009.
Användarvisningsbild
F800åkare
 
Inlägg: 1601
Blev medlem: 2017-06-20/07:18
Ort: D6

Re: K1200RS Flying brick

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-06-18/10:12

Freedom skrev:Däremot att inte höra en bakomvarande hoj med raka rör där det låter som krig och helvete den personen måste nog vara stendöv, drogad eller köra med musiken på högsta volym i kupén. :D

Det är ju just det, som är problemet - att Du inte vet, om föraren i framförvarande fordon är stendöv, drogad eller har musiken pådragen på högsta volym. Alltså kan Du inte förutsätta, att han eller hon hör ens det bullrigaste avgassystem! Däremot är ett sådant oerhört störande för fotgängare, cyklister och boende längs den väg man färdas. NTF:s "Ansvar, omdöme, hänsyn" har slängts på sophögen.
"Gör vad Du kan för att synas, men kör, som om Du vore osynlig" är den enda hållbara maxim jag hittills läst för oss hojåkare.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: K1200RS Flying brick

Inläggav Olof Eriksson » 2018-06-18/10:53

F800åkare skrev:nej, kan säga att jag aldrig hört en HD innan den varit precis brevid bilen om jag sitter och kör, att en bilist i dagens isolerade kupeer skulle uppfatta en hoj bakom i såpass tid att att det ger båda förarna en chans att agera är ett löjligt påstående.
Dagens bilar är så tysta och med lite radio på (normal volym) hör man inget utanför bilen om det inte är riktigt nära och jävligt högt.

Loud pipe's save life's är en kass slogan och ursäkt för att ha en hoj utan dämpare i tron att det är något coolt över det. I själva verket är det bara bevis på en liten självkänsla.

Dämpare/avgasystem borde vara plomberade vid bultarna så att inga raka rör kan monteras, upptäcks ett sådant fordon på vägen skall det ge olovlig körning då fordonet ej får befinna sig på väg då det ej är godkänt.


Precis min uppfattning. Åker jag bil så åker jag med komfort. Min gamla Volvo 144 DL har jag bytt. Den hörde man dock allt som skedde utanför.

Jag ser dom oftast i backspegeln. De jag missar har ofta kört sjukt fort eller haft dålig belysning (tror jag).

Jag gillar dessa DRL lampor som folk sätter på sina mc. Det hjälper mej att uppfatta dom.
// Olof
R1200 GSA -17
Husqvarna 701 Enduro -19
D3
Användarvisningsbild
Olof Eriksson
 
Inlägg: 2822
Blev medlem: 2013-05-17/01:45

Re: K1200RS Flying brick

Inläggav Freedom » 2018-06-18/15:23

Nu var det ju inte min mening att diskutera om det är fjantigt eller störande för cyklister och fotgängare när man kör med raka rör, utan att det är självklart att ett fordon som låter mycket har lättare att få uppmärksamheten riktad mot sig i jämförelse med ett fordon som knappt hörs.
Kenneth
BMW K1300S - 11
Användarvisningsbild
Freedom
 
Inlägg: 446
Blev medlem: 2005-07-22/09:58

Re: K1200RS Flying brick

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-06-18/16:49

Dessutom har vi hamnat väl mycket OT. TS´lagliga system lär inte väsnas på det sättet - och diskussioner om olagliga system lämnar jag därhän.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: K1200RS Flying brick

Inläggav Lars Westman » 2018-06-18/17:11

Grejen med eftermarknadssystem är sällan ökad effekt. Ljudbilden har redan diskuterats, men den största vinsten är nog oftast vikten.
Användarvisningsbild
Lars Westman
 
Inlägg: 734
Blev medlem: 2005-07-07/01:00

Re: K1200RS Flying brick

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-06-18/17:48

Till Lars: En K 1200 RS väger 285 kg fulltankad, utan väskor. Vad gör ett lättare avgassystem? 5 kg??? Det motsvarar c:a 7 liter bensin - och tanken rymmer 21 liter. Märks en sådan viktminskning över huvud taget?
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: K1200RS Flying brick

Inläggav Magnus Brobeck » 2018-06-18/19:59

Kan herrar inklusive moderator på vift vänligen återgå till trådämnet. Frågan var "Är det någon här som har satt på ett Remussystem på sin K1200RS?? Isf, var det värt det?".

Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas.

MVH Magnus
There are two rules in life:
1. Never give out all the information.
2.
Användarvisningsbild
Magnus Brobeck
Webmaster
 
Inlägg: 2144
Blev medlem: 1994-04-06/01:00

Re: K1200RS Flying brick

Inläggav Roger Gross » 2018-06-18/20:02

Bror Gårdelöf skrev:Till Lars: En K 1200 RS väger 285 kg fulltankad, utan väskor. Vad gör ett lättare avgassystem? 5 kg??? Det motsvarar c:a 7 liter bensin - och tanken rymmer 21 liter. Märks en sådan viktminskning över huvud taget?


Det här med tillbehörsavgassystem kan i regel inte förklaras/motiveras ingenjörsmässigt - det är en frågeställning för psykologer och beteendevetare... :o
//Roger G
Roger Gross
 
Inlägg: 2058
Blev medlem: 1987-01-01/01:00

Re: K1200RS Flying brick

Inläggav k1100lt » 2018-09-27/20:23

Själv har jag öppnat original ljuddämparen och plockat ut innehållet för att svetsa in nya rör, ser helt original ut men låter lite hårdare. Detta tillsammans med ett chip från England och vakuumstyrd bränsletryck har gjort sitt. Enda problemet är att den "äter" kardaner vid hård körning. Hästar har jag ingen aning om men vridet är grymt mot original.
Användarvisningsbild
k1100lt
 
Inlägg: 31
Blev medlem: 2010-01-10/20:56
Ort: Ludvika

Re: K1200RS Flying brick

Inläggav BmwMats » 2018-09-28/11:26

k1100lt skrev:Själv har jag öppnat original ljuddämparen och plockat ut innehållet för att svetsa in nya rör, ser helt original ut men låter lite hårdare. Detta tillsammans med ett chip från England och vakuumstyrd bränsletryck har gjort sitt. Enda problemet är att den "äter" kardaner vid hård körning. Hästar har jag ingen aning om men vridet är grymt mot original.


Blir förvånad... Kardanen borde hålla MÅNGA MÅNGA år och mil.
Har du glömt att fetta in splinsen med fett ?

Gör detta varje år då jag kör ca 4000 mil om året, året om...
Splinsen ut som nya trots många mil på en gammal K-hoj från -86. (dock betydligt färre pållar och Nm som på din hoj) ;)

Eller är det knutkorsen som ger sig i och med din hårda körning ?
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6092
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län


Återgå till K radmotorer

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst