Sida 1 av 1

Oljetråg

InläggPostat: 2018-06-16/20:33
av norrbmw
Vet man skall ha lite olja på packningen på oljefiltret.Vad gäller för oringen som sitter på det lilla locket på oljetråget (den sitter med tre insexbultar).Skall man lägga på lite olja på oringen innan man skruvar på locket?

Re: Oljetråg

InläggPostat: 2018-06-17/06:51
av Håkan
Hej, välkommen hit.
Det är alltid bra att smörja in o-ringar före montage.
Ofta kan man använda samma medium som o-ringen skall täta mot, i detta fall olja. ;)

Re: Oljetråg

InläggPostat: 2018-06-17/19:46
av Olle Nilsson
Byt gärna oringen i locket när du byter filter och dra bultarna med rätt moment så slipper du läckage från en som lärt sig den hårda vägen.

Re: Oljetråg

InläggPostat: 2018-06-17/19:55
av Mimmi
Hej!
Köper Du oljefiltersatsen med nr 11 00 2 300 053 i stället för ett löst filter så ingår de behövliga delarna, O-ringar och pluggbricka.
Observerade nu att Du inte skrivit ut vilken K-maskin det gäller. Ovanstående filtersatsnummer är till K100 och K1100, hur det är på de övriga vet jag ej.

Re: Oljetråg

InläggPostat: 2018-06-18/05:53
av Olle Nilsson
Absolut rätt alternativ tyvärr kräver det att den du handlar av begriper vad hen håller på med finns inte så många kvar tyvärr som kan K 100 .Lennart Lagervall handlar jag av då får man satsen om man beställer oljefilter så skall det fungera.Om man står där med ett löst filter överlever säker oringen om den är oskadad minst ett byte till däremot byte av pluggbricka skulle jag inte chansa på.

Re: Oljetråg

InläggPostat: 2018-06-18/08:49
av Bror Gårdelöf
Bor Du inte alltför långt från Linköping, är Karléns motor nog också ett alternativ. Claes Karlén hade märkesverkstaden i decennier och servade även åt Polisen, så det han inte kan om äldre BMW-maskiner, är nog inte värt att veta.
Såvitt jag vet, tar han inga nya kunder, men beställa reservdelar från honom kan man förmodligen.

Re: Oljetråg

InläggPostat: 2018-06-21/19:53
av norrbmw
Prylar från Lagervall... tack för alla tips!