Service K 1200 S 2007

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Service K 1200 S 2007

Inläggav Ante » 2018-06-22/11:24

Hesjan. Är det någon som mekat mycket i K 1200 S modellen. Jag har mekat mycket men skulle vilja bolla lite frågor.

3000 mil ståt still nu länge pga. jobb o annat + lådan bråkar ( växlarna 5-6 kuggar över). Så nu blir det rejäl service.

Det jag gör nu är:

Oljepumpen byte kedja och glidskenor.
Kamaxel byte kedja och glidskenor. Överkuggningskydd satte jag dit typ 500 mil sen. Samt nya kedjespännaren monterad.
Oljebyte då med filter.
Kylarvätska bytt.
Kardan bytt med oljeplugg ut. Oljebyte.
Byte hydraulvätskor.


Å så den här lådan då. Som är tredje på den här cykeln.
Har de varit kända för att tappa greppet i klorna på dreven, eller är det gafflarna/ växelmekanismen som ger sig?.
Kopplingen har sedan sista bytet låda känts ibland som den rör sig i sidled. Handtaget kan plötsligt ta lite längre in. Eller är det i själva hydrauldelen? Som jag vet att de haft problem med. Det är inte som luft i systemet.

Olja har jag bara använt det övre toppskicktet av märken på. Och rätt sort. Två lådor bytta av verkstäder så nu gör jag det själv.

Har någon några ideer så är jag tacksam för det var det gäller lådorna. Cykeln i sig gillar jag som är lång o behöver stor cykel..
R 1200 C Independent
K 1200 S
Mvh. Anders S tel.073 382 93 99
Ante
 
Inlägg: 263
Blev medlem: 2004-05-07/11:03

Re: Service K 1200 S 2007

Inläggav Håkan » 2018-06-22/11:35

Hej.
Har en kompis som skruvat en del K1200GT. Bland annat motorrenovering.
Jag kan förmedla kontakt. :)
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Service K 1200 S 2007

Inläggav Ante » 2018-06-22/11:45

Tack . Alla funderingar är välkomna.

Är lite frågade till det här med lådan samt främre broms skivor som slår sig efter typ 300-700 mil. Bytt 4 gånger. Hittar inget direkt fel på ok., upphängning, belägg. Det enda vettiga som någon o jag kommit fram till är vattenuppslag eller hård körning. Men man tycker raicinghojar borde ha problem med det jämt i sånt fall. Brembo original grejer har jag använt.

Visst, jag har använt den och kör hårt ibland. Men det tycker jag den ska tåla....

Vet att BMW själva hade någon ändrings sats med fjäderbrickorna till upphängning av skivorna i fälgen ( de som sitter på bultarna skivan / fälgen ) ..
R 1200 C Independent
K 1200 S
Mvh. Anders S tel.073 382 93 99
Ante
 
Inlägg: 263
Blev medlem: 2004-05-07/11:03

Re: Service K 1200 S 2007

Inläggav Roger Gross » 2018-06-22/13:43

Betr växellådan: K1200-lådan obra - försök få tag på en beg k1300-låda. De är helt ok!
Betr bromsskivor: BMW har haft problem med att skivorna slits på ett sätt så de får en varierande tjocklek. De allra senaste originalskivorna dock bättre i detta avseende. Ett alternativ är att hitta tillbehörsskivor med tjockare material, >4,5 mm godstjocklek.
//Roger G
Roger Gross
 
Inlägg: 2058
Blev medlem: 1987-01-01/01:00

Re: Service K 1200 S 2007

Inläggav Håkan » 2018-06-23/10:10

Hej Anders.
Telefonnummret du anger i din signatur verkar inte stämma.
Min kompis har ringt flera gånger utan kontakt...
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Service K 1200 S 2007

Inläggav Ante » 2018-06-23/17:06

"Betr växellådan: K1200-lådan obra - försök få tag på en beg k1300-låda. De är helt ok!"

Hej. Passar den på?. Har alltid trott det men sen såg jag typ 3 olika vin nummer på lådor 1200 an.
R 1200 C Independent
K 1200 S
Mvh. Anders S tel.073 382 93 99
Ante
 
Inlägg: 263
Blev medlem: 2004-05-07/11:03

Re: Service K 1200 S 2007

Inläggav Ante » 2018-06-23/17:08

Håkan skrev:Hej Anders.
Telefonnummret du anger i din signatur verkar inte stämma.
Min kompis har ringt flera gånger utan kontakt...


Hej . Nej det stämmer, bytt nummer . Skulle ändra här härom dagen sen såg jag inte vart och glömde bort det.


072 428 37 38 ska det vara. Tar tag i ändringen igen ..... :D
R 1200 C Independent
K 1200 S
Mvh. Anders S tel.073 382 93 99
Ante
 
Inlägg: 263
Blev medlem: 2004-05-07/11:03

Re: Service K 1200 S 2007

Inläggav Roger Gross » 2018-06-23/19:09

Ante skrev:"Betr växellådan: K1200-lådan obra - försök få tag på en beg k1300-låda. De är helt ok!"

Hej. Passar den på?. Har alltid trott det men sen såg jag typ 3 olika vin nummer på lådor 1200 an.


1200-lådan utvecklades år från år. Sista årsmodellen klart bättre än de tidigare.
Om du vill ha kvalificerad rådgivning är mitt tips att du kontaktar Kenneths Mc-Service i Gbg. De har gjort många växellådstransplantationer på de K-modeller vi pratar om.
//Roger G
Roger Gross
 
Inlägg: 2058
Blev medlem: 1987-01-01/01:00

Re: Service K 1200 S 2007

Inläggav Ante » 2018-06-24/05:36

Tackar för svar. Letar efter låda......

Lite fel tråd då men är det någon som vet om bromskivor från annan firma som passar?. Som man kan prova nästa gång. Har senaste bytena kört Brembo. Som jag trodde var de som gjorde till BMW.

Om det är det, så borde deras senaste modell vara uppgraderad i tillvekningen.
R 1200 C Independent
K 1200 S
Mvh. Anders S tel.073 382 93 99
Ante
 
Inlägg: 263
Blev medlem: 2004-05-07/11:03

Re: Service K 1200 S 2007

Inläggav F800åkare » 2018-06-24/06:25

Nu kommer jag länka ett annat forum, hoppas det är OK. Men det är enda platsen där detta finns att läsa.
Hög prislapp med sina 1500 dollar. Men det kanske inte är något som stoppar vissa.

Dock kan jag säga att skivorna såg ruskigt snygga ut.....inte utan vill-ha-faktor de där.. 8-) 8-) 8-)

http://www.i-bmw.com/showthread.php?t=5 ... ht=lyndall
K1300S 2009.
Användarvisningsbild
F800åkare
 
Inlägg: 1601
Blev medlem: 2017-06-20/07:18
Ort: D6

Re: Service K 1200 S 2007

Inläggav Thomas Stadin » 2018-06-24/11:58

Ante skrev:Tackar för svar. Letar efter låda......

Lite fel tråd då men är det någon som vet om bromskivor från annan firma som passar?. Som man kan prova nästa gång. Har senaste bytena kört Brembo. Som jag trodde var de som gjorde till BMW.

Om det är det, så borde deras senaste modell vara uppgraderad i tillvekningen.


En länk till Brembos egna skivor:
http://www.carpimoto.it/en-SE/Bike_BMW_K-1200-S-05-07/Specific/Brand_Brembo/Search.aspx
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: Service K 1200 S 2007

Inläggav Mimmi » 2018-06-24/12:02

Hej!

Vill Du ha riktigt bra grejor så finns ju alltid ISR att tillgå.
Marie-Louise Grückner
Nie die goldene Mitte,
immer volles Risiko!

Användarvisningsbild
Mimmi
 
Inlägg: 6452
Blev medlem: 2004-09-15/01:00

Re: Service K 1200 S 2007

Inläggav Ante » 2018-06-25/05:24

Thomas Stadin skrev:
Ante skrev:Tackar för svar. Letar efter låda......

Lite fel tråd då men är det någon som vet om bromskivor från annan firma som passar?. Som man kan prova nästa gång. Har senaste bytena kört Brembo. Som jag trodde var de som gjorde till BMW.

Om det är det, så borde deras senaste modell vara uppgraderad i tillvekningen.


En länk till Brembos egna skivor:
http://www.carpimoto.it/en-SE/Bike_BMW_K-1200-S-05-07/Specific/Brand_Brembo/Search.aspx




Tackar. Det var bra pris där ......
R 1200 C Independent
K 1200 S
Mvh. Anders S tel.073 382 93 99
Ante
 
Inlägg: 263
Blev medlem: 2004-05-07/11:03

Re: Service K 1200 S 2007

Inläggav Thomas Stadin » 2018-06-25/09:43

Ante skrev:


Tackar. Det var bra pris där ......


De jag länkade till är "Brembo Serie Oro" som finns till väldigt många mc-modeller.
Jag har aldrig hört talas om några problem med "serie oro".

Är det kanske värmeutvecklingingen som får originalskivorna att slå sig/ändra form?
Ofta används sintrade belägg, men det finns andra typer av belägg som är snällare mot skivorna:
http://motorcycle-central.com/motorcycle-brake-pads-guide/
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: Service K 1200 S 2007

Inläggav Ante » 2018-06-26/05:50

Thomas Stadin skrev:
Ante skrev:


Tackar. Det var bra pris där ......


De jag länkade till är "Brembo Serie Oro" som finns till väldigt många mc-modeller.
Jag har aldrig hört talas om några problem med "serie oro".

Är det kanske värmeutvecklingingen som får originalskivorna att slå sig/ändra form?
Ofta används sintrade belägg, men det finns andra typer av belägg som är snällare mot skivorna:
http://motorcycle-central.com/motorcycle-brake-pads-guide/


Hej. Det är ORO jag bytt till 2 senaste gångerna. Oken går att trycka in med fingrarna, så det går lätt, nya belägg varje gång, Brembo sinter, fjäderbrickor och bussningar / skruvar ok.. Allt går kanon i början typ 300- 300+ mil sen slår det sig.

Har funderat på original belägg. Men det ska ju gå ändå. Original slog det sig ju med original belägg också.

Vet att BMW själva hade uppgraderings sats till friflytningen ( skruvar, brickor, bussningar ). Men ej haft den i handen. Så jag vet inte om det bara var nya lika grejer, eller dom ändrade på något. Ska ta hem en fästsats från Brembo när jag byter. Den kostade ju inte många kronor ändå. Jag har använt original Organic belägg bak då jag tycker de biter lite bättre, i alla fall bak ( du får mer känsla i bromsen, sintern är mer som ett skruvstäd som slår till). Men då får man byta varje däckbyte också, de går åt.
R 1200 C Independent
K 1200 S
Mvh. Anders S tel.073 382 93 99
Ante
 
Inlägg: 263
Blev medlem: 2004-05-07/11:03

Re: Service K 1200 S 2007

Inläggav Thomas Stadin » 2018-06-26/08:21

Oj då!
Jag har hört andra BMW-ägare som har problem med att skivorna ändrar form men inte i den omfattningen som du beskriver.
Om inte Brembo funkar så kanske det är som Mimmi skriver, dvs ISR?
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: Service K 1200 S 2007

Inläggav Roger Gross » 2018-06-26/09:44

Thomas Stadin skrev:Oj då!
Jag har hört andra BMW-ägare som har problem med att skivorna ändrar form men inte i den omfattningen som du beskriver.
Om inte Brembo funkar så kanske det är som Mimmi skriver, dvs ISR?


Betr bromsskivor:
Kolla med ALPHA RACING i Tyskland - de har både kunnandet och sortimentet för att nå en lösning.
Problemet med pulserande inbromsning beror oftast på att skivorna slår sig p g a att de kallnar olika fort på olika del av skivan när man stannar efter en hård inbromsning. Den del som är inne i oket kallnar långsammare än den fria delen. Detta problem har BMW löst genom modifierad skivinfästning. Den lösning som finns sedan ett par år är helt ok.
Dagens problem uppkommer vid hårda inbromsningar varvid hjulet roterar skivan medans oket bromsar skivan. Det som då uppstår är att skivan "ormar sig" när den går in mellan klotsarna. Skivan slits då olika på de båda sidorna och blir därvid olika tjock - mät med en mikrometer så ser du. Lösningen vore att gå upp på skivor med en tjocklek på 5,5 mm i st f nuv 5 mm. Men BMW och Brembo har valt att behålla tjockleken men använda en annan stålkvalitet. Problemet är därmed mindre frekvent om än inte helt ur världen. Observera att Brembo tillverkar en mängd skivor varav flera typer passar en BMW, men det jag pratar om är BMW Original skivor enl BMW:s spec.
Vänliga hälsningar,
Roger G
Roger Gross
 
Inlägg: 2058
Blev medlem: 1987-01-01/01:00

Re: Service K 1200 S 2007

Inläggav Thomas Stadin » 2018-06-26/10:09

Det låter logiskt Roger!
Inom road racing kör de tuffare grabbarna ofta med tjockare skivor, 5,5 mm.
Dessutom kör man ju alltid ett "cool down lap" efter avslutat pass och hojen hinner svalna av något innan man når depån.
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: Service K 1200 S 2007

Inläggav hpngs1000 » 2018-06-26/14:48

Jag vet inte om min kommentar är relevant idag men vet att man kan uppleva att skivorna har slagit sig trots att så inte är fallet!

För ett antal år sedan deltog jag i ett test när SAAB hade problem med vad som upplevdes som skivor som slagit sig. Efter flera tusen mil och otaliga byten av skivor och klossar av olika material konstaterade man att problemet var en materialvandring mellan kloss och skiva.

Ställdes bilen med varma bromsar skedde en materialvandring som upplevdes som ojämna skivor men i verkligheten uppstod olika hårdhet i skivan. Resultatet blev olika friktionskoefficienter runt skivans varv och upplevelsen var en pumpande bromspedal och i vissa fall vibrationer i ratten.
Mr MR / HPNGS1000 / Matz Rosenquist
HPN,HP2 E,G/S P-D,GS Basic,HP(n),K1100RS
Användarvisningsbild
hpngs1000
 
Inlägg: 303
Blev medlem: 1987-01-01/01:00

Re: Service K 1200 S 2007

Inläggav Ante » 2018-06-28/07:18

hpngs1000 skrev:Jag vet inte om min kommentar är relevant idag men vet att man kan uppleva att skivorna har slagit sig trots att så inte är fallet!

För ett antal år sedan deltog jag i ett test när SAAB hade problem med vad som upplevdes som skivor som slagit sig. Efter flera tusen mil och otaliga byten av skivor och klossar av olika material konstaterade man att problemet var en materialvandring mellan kloss och skiva.

Ställdes bilen med varma bromsar skedde en materialvandring som upplevdes som ojämna skivor men i verkligheten uppstod olika hårdhet i skivan. Resultatet blev olika friktionskoefficienter runt skivans varv och upplevelsen var en pumpande bromspedal och i vissa fall vibrationer i ratten.


Intressant...

Jag har även varit med om ( på mc i alla fall ) att det känns som det slagit sig. Man plockar bort allt och sätter tillbaka så är det borta. Men det är väl mer att något hängt sig lite typ..
R 1200 C Independent
K 1200 S
Mvh. Anders S tel.073 382 93 99
Ante
 
Inlägg: 263
Blev medlem: 2004-05-07/11:03

Re: Service K 1200 S 2007

Inläggav Ante » 2018-06-29/14:29

Låda på väg från 1300 S..........
R 1200 C Independent
K 1200 S
Mvh. Anders S tel.073 382 93 99
Ante
 
Inlägg: 263
Blev medlem: 2004-05-07/11:03

Re: Service K 1200 S 2007

Inläggav Ante » 2018-07-01/17:27

Nu e de jag igen då :D .

Ringnyckeln till att hålla kopplingskorgen på K 1200 / 1300 när man ska lossa centrummuttern. Vart kan man hitta / köpa den?.

De har dragit min mutter så hårt att det är nog det enda att hålla med.. Annars så får jag ställa mig o göra en...

Tacksam för förslag....
R 1200 C Independent
K 1200 S
Mvh. Anders S tel.073 382 93 99
Ante
 
Inlägg: 263
Blev medlem: 2004-05-07/11:03

Re: Service K 1200 S 2007

Inläggav Håkan » 2018-07-01/17:45

Ante skrev:Ringnyckeln till att hålla kopplingskorgen på K 1200 / 1300 när man ska lossa centrummuttern. Vart kan man hitta / köpa den?.

Är det ett verktyg som finns i BMW´s verkstadsmanualer? Så finns det också att köpa av BMW. :)
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Service K 1200 S 2007

Inläggav Ante » 2018-07-01/17:58

Ok. Kollar med dom....
R 1200 C Independent
K 1200 S
Mvh. Anders S tel.073 382 93 99
Ante
 
Inlägg: 263
Blev medlem: 2004-05-07/11:03

Re: Service K 1200 S 2007

Inläggav F800åkare » 2018-07-02/05:22

K1300S 2009.
Användarvisningsbild
F800åkare
 
Inlägg: 1601
Blev medlem: 2017-06-20/07:18
Ort: D6

Re: Service K 1200 S 2007

Inläggav Ante » 2018-07-02/07:41

Tackar...
R 1200 C Independent
K 1200 S
Mvh. Anders S tel.073 382 93 99
Ante
 
Inlägg: 263
Blev medlem: 2004-05-07/11:03

Re: Service K 1200 S 2007

Inläggav Ante » 2018-07-04/11:12

Hej. Snabb fråga bara, någon som vet varför det inte går att få tag på någon på Kenneths mc service?. Har de semester eller ?. Eller brukar det vara så svårt.
R 1200 C Independent
K 1200 S
Mvh. Anders S tel.073 382 93 99
Ante
 
Inlägg: 263
Blev medlem: 2004-05-07/11:03

Re: Service K 1200 S 2007

Inläggav Fredrik J » 2018-07-05/21:10

per telefon är det inte alltid helt lätt i bråda dagar. Mailar man dom brukar dom ringa upp samma dag typ.
R1250GSA '20
R1200GSA '10 Såld
R1200R '07 Såld.
D10 Göteborg
Användarvisningsbild
Fredrik J
 
Inlägg: 733
Blev medlem: 2009-11-07/11:20

Re: Service K 1200 S 2007

Inläggav Ante » 2018-08-20/08:44

Bara för info för om det hjälper någon annan.

Växellådan bytt till 2010 låda. Kopplingen fick behålla korgen jag hade från 2007 , för att de har ändrat kuggdrevsdrivningen till drevet som driver kedjan till oljepumpen. Lika korgar och detaljer men drivningen olika på baksidan.

Nåt som var konstigt med min original koppling var att en st. lamellskiva ( yttersta ) var nersliten till metallen på ena sidan, men resten var riktigt fina.

Bytt:
Olja hjulklumpen bak.
Belägg bak.
Lådan.
Lameller.
Olja motor och filter.
Diverse packningar.
Bytt bränslegivaren i tanken som lagt av tydligen... ( vanligt ).
Däck . båda.

Nåt som var konstigt innan ner rivning och det som oroade mig mest var att vid kort uppstart innan jag startade, gav inte motorn något oljetryck. Så jag blev livrädd att kedjan gått till oljepumpen eller liknande. Bytte filter, lossade matnings slangen från oljebehållaren till motorn och tryckte därigenom. Kedjan var hel liksom drivningen. Lite slak kedja men inte så den kunnat rappat. Sen var det helt normalt igen när jag startade upp. Kan inte riktigt komma på vad det kunnat va som orsakade det.. Spände upp kedjan lite till oljepumpen.

Byteslådan är mindre klonkig än den som jag hade innan. Som var bytt på garantin efter typ 300 mil.. Koppling fungerar perfekt.

Gamla lådan hade växelgaffeln 4-5 ans växel gått ner sig lite på ena sidan. Så den kommer bytas och sen behåller jag den lådan som reserv. Ser inga andra tendenser till onormal förslitning på lådan.

Verktyg + packningar som behövdes beställde jag från Kennets Mc Service..
R 1200 C Independent
K 1200 S
Mvh. Anders S tel.073 382 93 99
Ante
 
Inlägg: 263
Blev medlem: 2004-05-07/11:03

Re: Service K 1200 S 2007

Inläggav F800åkare » 2018-08-20/11:47

Kopplingen på 1200 och för den delen 1300 fram till produktionsstopp har genomgått många förändringar. men detta med att yttersta och även innersta lamellen slits ned till metallen är vida känt.

Problemet har i början varit för lite med olja så lamellerna tvättas inte rena, då ändrades tappen till kopplingen i omgångar för att släppa fram mer olja, men det hjälpte inte helt, fler och omplacerade hål på kopplingskorgen så oljan skulle ta sig fram till lammelerna men då ökade sugkraften mellan lamell och metalskivorna, därav det låter som man slår i 1 växel med en slägga.
Tyvärr så sitter hålen för oljan felplacerade för de yttersta lamellerna, du bör borra dom själv innan du monterar ihop, de slits på nolltid.

Om du var observant när du tog isär lamellpaketet så såg du säkert att vissa lammeler var blöta av olja på ena sidan men inte andra, även att mycket smuts fanns kvar mellan greppytorna på lamellerna.

Maila och prata med John och kolla in hans videos på youtube under namnet sharealike1. han beskriver väldigt tydligt alla fel på 1200 och 1300 kopplingar och hur man gör det bästa av situationen.

http://www.vibefreev.com
K1300S 2009.
Användarvisningsbild
F800åkare
 
Inlägg: 1601
Blev medlem: 2017-06-20/07:18
Ort: D6

Re: Service K 1200 S 2007

Inläggav Ante » 2018-08-20/12:57

Tackar...
R 1200 C Independent
K 1200 S
Mvh. Anders S tel.073 382 93 99
Ante
 
Inlägg: 263
Blev medlem: 2004-05-07/11:03


Återgå till K radmotorer

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst