Kamkedjan

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Kamkedjan

Inläggav gösser » 2018-07-22/12:37

Nu har det blivit tid för 6000 mils service på min K 1200 GT-04. Inga stora saker enligt schemat. Det som sätter lite myror i huvudet är någonting som kallas "Thrust block" som ska bytas tillsammans med några skenor till kamkedjan. Frågan är om det är hela kedjespännaren eller bara själva adaptern som trycker på skenan. Enligt realoem finns det ett kit som ska användas vid 6000-milaservicen, men det står inte vad den innehåller. Någon på forumet som vet?
Användarvisningsbild
gösser
 
Inlägg: 476
Blev medlem: 2005-08-30/01:00

Re: Kamkedjan

Inläggav Thomas Stadin » 2018-07-22/21:32

Jag vet inte, men om du kollar upp vilka punkter som ska utföras enl serviceschemat och sedan använder BMW "RepROM" eller "RSD" för att få reda på hur jobbet ska utföras så borde det räta ut dina frågetecken.
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: Kamkedjan

Inläggav gösser » 2018-07-23/09:27

Hej! Efter ett samtal med Motorworks i England rätade frågetecknen ut sig. Dom har ett "repairkit" som innehåller alla delar som BMW själva rekommenderar. Vad som kallas "thrust adapter" finns inte med på deras bild på hemsidan men är en liten del som ska sitta i ett hål på undersidan av spännings-skenan. Bara att beställa!
Användarvisningsbild
gösser
 
Inlägg: 476
Blev medlem: 2005-08-30/01:00

Re: Kamkedjan

Inläggav Håkan » 2018-07-27/05:37

Hej Lars.
Är det verkligen så slitet så du behöver byta dessa?
Känner till fler K1200 av första generation som gått mycket längre utan att byta några kamkedjestyrningar. :?
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Kamkedjan

Inläggav Roger Gross » 2018-07-27/11:42

Håkan skrev:Hej Lars.
Är det verkligen så slitet så du behöver byta dessa?
Känner till fler K1200 av första generation som gått mycket längre utan att byta några kamkedjestyrningar. :?


Håller med Håkan! Inte alls säkert att några detaljer behöver bytas vid 6000 mil. En av våra erkänt kompetenta BMW-verkstäder KOLLAR slitagebilden och agerar därefter. Långt ifrån alltid måste ngt bytas...
Vänliga hälsningar,
Roger G
Roger Gross
 
Inlägg: 2058
Blev medlem: 1987-01-01/01:00

Re: Kamkedjan

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-07-27/12:51

Instämmer. Jag är en av dem, vars hoj inte behövde åtgärdas vid 12 000 mil. Gissa en gång vilken firma, som kommer att få genomföra servicen vid 18 000 mil.
(Vid 6 000 mil byttes grejorna "gratis" - som honorar för ett föredrag jag hållit på numera avsomnade Bikestop. Huruvida åtgärden faktiskt behövdes då, vet jag inte.)
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Kamkedjan

Inläggav gösser » 2018-07-29/20:00

Hej! Så kan det säkert vara, men enligt service-schemat ska dessa delar bytas vid 6000 mil. Eftersom delarna inte kostar några stora summor och jag gör jobbet själv,(Har gjort samma sak på min K1100 när det begav sig) kan jag lika gärna göra det. Tänker även ta en titt på ventilspelen och se om något behöver göras. Måste ta av de stora kåporna eftersom även luftfiltret och kyl-vätskan ska bytas samt även bromsvätskan till broms-hydrauliken. Då vet jag att cykeln är i god form till nästa säsong.

Lars
Användarvisningsbild
gösser
 
Inlägg: 476
Blev medlem: 2005-08-30/01:00


Återgå till K radmotorer

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst