Sida 1 av 1

Koppling slirar K1200GT -06

InläggPostat: 2018-08-12/14:24
av Vertice
Som rubriken säger har min gamla trotjänare svårt att accelerera och få ned kraften i asfalten utan att motorn varvar onormalt högt efter helgens tur. Lite typiskt när Riksträffen i Romne är snart och man har lånat ut andra 1200GSn.

Är det lönt köpa BMW special verktyg och försöka sig på ett byta av lamellerna? Verktyg från BMW kostar kanske en slant förutom materialet.
Ser att Wunderlich tar 1 000EUR, men det är väl inte lönt för en amatör?
https://www.wunderlich.de/shop/en/review/product/list/id/4763/

Klarar en normalt händig detta hemmavid? Har aldrig bytt en koppling.

Re: Koppling slirar K1200GT -06

InläggPostat: 2018-08-13/09:19
av Vertice
Verkar bli ett vinterprojekt detta och försöka byta själv.
Fick precis en offert, 23 000kr för material och byte.

Blir till att leta delar på nätet.

Re: Koppling slirar K1200GT -06

InläggPostat: 2018-08-13/09:23
av BrooklynS
Skicka PM till "tibbe" här på forumet. Jag har för mig att han förra säsongen gjorde precis det jobbet och han kan nog hjälpa dig med råd så att det blir både billigare och bättre gjort. :)

Re: Koppling slirar K1200GT -06

InläggPostat: 2018-08-14/15:49
av Vertice
BrooklynS skrev:Skicka PM till "tibbe" här på forumet. Jag har för mig att han förra säsongen gjorde precis det jobbet och han kan nog hjälpa dig med råd så att det blir både billigare och bättre gjort. :)


Tackar för tipset.

Har nu beställt
Barnett Carbon Fibre Clutch Friction & Steel Plates BMW K1200 & K1300 2006-2010 ca 2 000kr
https://www.ebay.co.uk/itm/321757440359

och BMW verktyg och packning för ca 1 000kr
21 4 651 och 11 1 842

Bild

Återkommer när jobbet är gjort.

Re: Koppling slirar K1200GT -06

InläggPostat: 2018-08-25/16:23
av Vertice
Efter leverans av DHL från UK och BMW satte jag igång med byte av koppling. Första gången för ett kopplingsbyte.

Kort sammanfattning av arbetet:
Montera av höger sidokåpa och höger underkåpa.

Montera loss slavcylinder och häng upp den.
Bild

Under lager finns 30mm mutter som ska loss med kraft.
Bild

Ta loss givaren och montera in låsning från BMW.
Bild

Lås fast med BMW verktyg, lämpligt mot något stabilt, pallbock.
Bild

Dra loss med 30mm hylsa och förlängt skaft, sitter fast bra. Biltema har 30mm hylsor som passar i kassetten.
Bild

Nu är du loss
Bild

Dags för rengöring
Bild[/URL

Olja in lamellerna innan montering!
OBS Tänk på att vända lamellerna rätt väg, kontrollera vart den smalare delen är innan man tar loss paketet. Alla är 14mm breda men en är 13mm bred. Oftast markera med logga eller hack.

[URL=http://forumbilder.se/H7QML/img-5722-2]Bild


På med BMW verktyget och mothåll med något stabilt, MC lyft denna gång. Dras åt med 190Nm.
Bild

Bild på gamla lameller till kopplingen
Bild

Återstår att återmontera kåpor mm innan provkörning.
Tog mindre än 5 timmar och besparing om 20 000kr att göra det själv. Nästa gång mycket snabbare.
Härligt kunna gasa igen ;-)

Re: Koppling slirar K1200GT -06

InläggPostat: 2018-08-25/16:26
av Olof Eriksson
Själv är bäste dräng :)

Snyggt jobbat!

Re: Koppling slirar K1200GT -06

InläggPostat: 2018-08-25/17:59
av BmwMats
Vertice skrev:Verkar bli ett vinterprojekt detta och försöka byta själv.
Fick precis en offert, 23 000kr för material och byte.
Blir till att leta delar på nätet.


Hur kan man bara med att ta 20.000 för jobbet... :shock: :shock: :shock:
Hutlöst på min ära... :(

Grattis till väl utfört arbete, kul att du löste det så fint !!!
/Mats

Re: Koppling slirar K1200GT -06

InläggPostat: 2018-08-25/19:42
av Hasse Gustafsson
Tog mindre än 5 timmar och besparing om 20 000kr att göra det själv. Nästa gång mycket snabbare.
Härligt kunna gasa igen ;-)[/quote]
4000kr i timpenning är inte att frakta :)

Re: Koppling slirar K1200GT -06

InläggPostat: 2018-08-25/19:46
av Kovlingen
Hasse Gustafsson skrev:4000kr i timpenning är inte att frakta :)

Funderat på att jobba som mek. ? :mrgreen:

Re: Koppling slirar K1200GT -06

InläggPostat: 2018-08-26/11:04
av Erik T
Kunskap är makt. :)

Re: Koppling slirar K1200GT -06

InläggPostat: 2019-07-08/14:01
av tibbe
Snyggt jobbat.
Min koppling haverade i Antwerpen och fick den bytt för ca. 800E med material nära Loeven / Bryssel.
Kollade du att du hade styrskenan för kamkedjan under vevaxeln , återkallningsåtgärd. Den gör att inte kedjan kan hoppa om man skulle ha en växel i och rullar bakåt med stillastående motor.

Re: Koppling slirar K1200GT -06

InläggPostat: 2019-07-15/19:04
av Leif L
Normal händig...
Säg som det är att du har skruvat en del tidigare! :)

Ett måste är förstås att man har verkstadshandboken, men sedan gäller det att ha en hel del verktyg av olika slag. Ibland kan man ju ersätta specialverktygen med någon egen konstruktion, men inte alltid.
Sedan när man blir osäker är det bra att kunna fråga någon som vet, innan man söndrar något.

Det som jag närmast funderar på är vad är det som går sönder i en våtkoppling?
Jag blev tvungen att låta byta koppling på en K 1200 RS -97, vilket kostade ca 15000 kr, men då hade ju olja kommit på en torrkoppling vid ca 9000 mil (2011).

I detta fall blir jag också imponerad av arbetstiden. Sedan tillkommer förstås tiden vid datorn.