Sida 1 av 1

Hög tomgång K1200GT -06

InläggPostat: 2018-08-12/14:28
av Vertice
Inte nog med att kopplingen började slira så fick hojen för sig att tomgången inte ska vara runt 1 200rpm utan snarare närmare 2 000rpm i helgen.
När man stänger av hojen så går den oftast ned till normalt varvtal för att senare öka igen.

Tog fram GS-911 för att läsa ut felkoder men den hittar inget.

Tips?

Re: Hög tomgång K1200GT -06

InläggPostat: 2018-08-12/15:34
av Håkan
Otätt någonstans runt spjällhus? Mao tjuvluft, brukar ge högre tomgång.

Re: Hög tomgång K1200GT -06

InläggPostat: 2018-08-13/06:43
av Gunnar Elmgren
Det är sannolikt en kärvande s k ”tomgångsmotor”- dvs det elektriska spjäll som reglerar tomgångsvarvet.
Den sitter monterad i luftfilterboxen somär av svart ABS-plast - den boxen sitter lite trångt, och när den blir varm både mjuknar och expanderar plasten. Det kan då bli så, att tomgångsventilen hamnar lite i kläm så den kärvar.
Känt fel - det gick ut ett servicemeddelande om detta nån gång 2008-2009, och BMW bytte tomgångsventilen och till en omdesignad luftfilterbox på drabbade hojar på en servicekampanj, utan kostnad för kunden.
Hade felet på min K1200GT -06, och fick grejorna bytta utan knot och utan att betala en krona. Detta var iofs 2010 eller nåt, men det skadar inte att fråga din verkstad om dom kan hjälpa till!

Re: Hög tomgång K1200GT -06

InläggPostat: 2018-08-14/15:55
av Vertice
Gunnar Elmgren skrev:Det är sannolikt en kärvande s k ”tomgångsmotor”- dvs det elektriska spjäll som reglerar tomgångsvarvet.
Den sitter monterad i luftfilterboxen somär av svart ABS-plast - den boxen sitter lite trångt, och när den blir varm både mjuknar och expanderar plasten. Det kan då bli så, att tomgångsventilen hamnar lite i kläm så den kärvar.
Känt fel - det gick ut ett servicemeddelande om detta nån gång 2008-2009, och BMW bytte tomgångsventilen och till en omdesignad luftfilterbox på drabbade hojar på en servicekampanj, utan kostnad för kunden.
Hade felet på min K1200GT -06, och fick grejorna bytta utan knot och utan att betala en krona. Detta var iofs 2010 eller nåt, men det skadar inte att fråga din verkstad om dom kan hjälpa till!


Det stämmer, har fått bytt samma luftfilterbox mm enligt servicemeddelande på min av BMW tidigare, kollat upp det nu.

Mycket som kan kärva eller ta tjuvluft. Får försöka felsöka framöver så gott det går.

Re: Hög tomgång + bludder K1200GT -06

InläggPostat: 2018-09-17/17:04
av Vertice
Har inte gått i mål med detta ännu utan mer har tillstött.
Tomgången blir förhöjd om yttre temperaturen är över 23C, annars inga problem. Kanske tomgångsmotorn fastän den är bytt tidigare. Kan nog leva med detta, inte ofta vi har +23C i Norrland dag efter dag.

Men, nu har den börjat bluddra, misstänker att en cylinder inte går vid varvtal under 3000rpm.
Svagare vid låga varvtal, inte samma klipp i motorn.
Över 3000rpm så tror jag den är som tidigare, pigg i draget.

Inga felkoder än så länge.

Funderar hur jag går vidare?
Mäta utgående temperatur på avgasröret, ringa in vilken cylinder som inte går?
Biltema har en IR-mätare för 500kr.

Men är det bensinpumpen, tändstift, tändspole eller vad som kan tänkas spöka?
Bara beställa hem och byta en del i taget?