svårt växla snyggt k100rs

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

svårt växla snyggt k100rs

Inläggav Matsk100rs » 2018-08-15/21:04

Hej!
Har i sommar för första gången blivit bmw ägare. Kört hoj 30 år men andra märken. Hittade efter en tids sökande en riktigt fin k100rs 84 med 1,5 tidigare ägare och knappt 3000 ärliga mil på sitt samvete. Trivs riktigt bra med cykeln men är lite irriterad attmdet inte tycks mig möjligt att få till snygga nerväxlingar. Att växla upp går ljudlöst men just nerväxlingar blir ibland ganska ljudliga och kuggskrapiga. Det har hänt att jag inte får i växeln på första försöket och då blir det ett riktigt skrap följt av ett ljudligt klonk. Inte så snyggt...

Tänkte jag vänder mig till forumet med hopp att någon här med gedigen erfarenhet av bmw kan råda mig?

Bästa hälsningar!
Matsk100rs
 
Inlägg: 17
Blev medlem: 2018-08-15/20:35

Re: svårt växla snyggt k100rs

Inläggav Bengt Allevad » 2018-08-16/07:04

BMW:s växellådor, utom de i nyare hojarna med vevaxeln "på tvären" hör sällan till de trevligaste bland hojar.

Uppväxling kräver ordentlig ansättning innan koppling trycks in.
Nedväxling kräver ordentlig mellangas= "Blip the throttel"

Du gör säkert detta som erfaren mc-förare men BMW kan ändå kräva lite extra bestämdhet av detta förfaringssätt vid växling.
Användarvisningsbild
Bengt Allevad
 
Inlägg: 1191
Blev medlem: 1996-01-03/01:00

Re: svårt växla snyggt k100rs

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-08-16/09:51

Det gör mig förvånad, eftersom K 1200 RS är mycket "atypisk" för BMW; Den lådan är mycket lättväxlad och smäller/skrapar aldrig! (Jo - om jag råkat missa att lägga i tvåan, släpper ut kopplingen, upptäcker att jag är i friläge, drar in kopplingen och lyfter i tvåan, smäller det till, men det är också det enda tillfället - och det lägger jag helt på mitt eget felkonto.)
Men BMW kanske gjorde några ändringar från K 100 till de efterföljande modellerna med den liggande, längsställda fyran?

Däremot är väl de moderna, tvärställda fyrorna minst av allt kända för ljudlösa växellådor?
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: svårt växla snyggt k100rs

Inläggav F800åkare » 2018-08-16/12:39

K1300s jag har går bara att växla tyst om jag brukat quickshiften. Annars är det altid lite mycket klonkande tycker jag, nedväxling smäller högt hur jag än gör.
K1300S 2009.
Användarvisningsbild
F800åkare
 
Inlägg: 1601
Blev medlem: 2017-06-20/07:18
Ort: D6

Re: svårt växla snyggt k100rs

Inläggav BrooklynS » 2018-08-16/12:56

Mellangas gäller vid nedväxling precis som Bengt skriver ovan.

En BMW-växellåda är sällan inkörd före 15.000 mil... ;)
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3704
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: svårt växla snyggt k100rs

Inläggav Matsk100rs » 2018-08-16/13:47

Hej och tack för all respons!
Såvitt jag förstår så är det då inget onormalt, det är bara att köra på. Bytte växellådsolja utan någon skillnad och blev lite orolig av alla inlägg som handlar om splines som skulle behöva smörjas, både på koppling och slutväxel. En del jag läst tyder på att det skulle visa sig som svårt att växla. Kändes dock konstigt att börja med sådant underhåll redan vid 3000 mil, även om cykeln är lite till åren.
Matsk100rs
 
Inlägg: 17
Blev medlem: 2018-08-15/20:35

Re: svårt växla snyggt k100rs

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-08-16/14:30

Idiotfråga: Kopplingen är väl rätt justerad? Att växla upp utan koppling går ju i regel utmärkt på de flesta hojar - oftast bara att dra av gasen samtidigt som man lyfter växelpedalen, så klickar nästa växel i.
Att växla ner utan koppling är avsevärt besvärligare - och ofta betydligt ljudligare.
Kan det vara så, att Din koppling inte kopplar ur helt? OM så är fallet, skulle det kunna bidra till högljudda nerväxlingar - men bör också vara lätt att åtgärda.

(För elva år sedan havererade kopplingens slavcylinder på min dåvarande Aprilia RST 1000 Futura i en rondell i Lidköping. Den lokala hojfirman tog sig en titt men kunde inget göra där och då. Efter en stunds funderande och ett par telefonsamtal beslutade jag att köra vidare. Färdkamrat på annan hoj fanns, så jag var inte ensam. Resan hem till Linköping gick utmärkt. Uppväxlingarna var som regel helt fria från varje form av oväsen. Nerväxlingarna, däremot, var knepigare, så det gällde att ha god framförhållning.)
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: svårt växla snyggt k100rs

Inläggav Matsk100rs » 2018-08-16/18:57

Ibland är det just de frågorna som är de bästa. Dock är min såvitt jag kan bedömma korrekt i spelet, 5 mm på handtaget innan man känner ett första motstånd.
Matsk100rs
 
Inlägg: 17
Blev medlem: 2018-08-15/20:35

Re: svårt växla snyggt k100rs

Inläggav Matsk100rs » 2018-08-17/07:39

Hej!
Trodde jag svarat igår men måste ha blivit någon miss så svarar igen.
Ibland löser de frågorna de svåraste knutarna, men min koppling har ca 5 mm spel vid handtaget innan första motståndet börjar kännas. Tror det är rätt? Dessutom så testade jag att lägga i ettans växel och snurra på hjulet för hand. Hjulet frikopplas med god marginal när kopplingen dras in.
Matsk100rs
 
Inlägg: 17
Blev medlem: 2018-08-15/20:35

Re: svårt växla snyggt k100rs

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-08-18/10:31

Då är i alla fall det steget i felsökningen avklarat - om det nu finns något fel.

När det är läge för det, brukar jag göra som följer vid nerväxling: Jag bibehåller lite gaspådrag, samtidigt som jag drar in kopplingen och trampar i nästa växel. Det bibehållna lilla gaspådraget gör, att motorn varvar upp lite, när kopplingen dras in, och den lägre växeln klickar i ännu smidigare än annars.

Du kan ju prova, om det gör någon nytta.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: svårt växla snyggt k100rs

Inläggav Matsk100rs » 2018-08-18/20:01

Det är nog så att det inte finns något fel, annat än en ovan bmw förare... Jag har testat att göra precis som du beskriver, låta varvtalet sjunka ner mot 2000 rpm innan jag med jämn gas drar in kopplingen och växlar ner. Tycker det fungerar ganska bra ändå. Är nog bara att jag jämför med min andra hoj, en honda Vt1100. Den lådan är betydligt mer förlåtande.
Känns ändå bättre när man tror att det är normalt! Tack för råd och tips!
Matsk100rs
 
Inlägg: 17
Blev medlem: 2018-08-15/20:35

Re: svårt växla snyggt k100rs

Inläggav Allan Ericsson » 2018-08-18/21:46

Hej,
VÄNLIGEN, LÄS INTE NEDANSTÅENDE TEXT. Den baseras huvudsakligen på minnen från den tid du jag körde R75/5 och är irrelevant för det problem som diskuteras.
/Allan
Jag ger mig in i tråden med lite egna tankebanor runt växlingsförloppet:
Har du någon föreställningsbild av vad som sker när du byter växel? Du har nu en torrkoppling mellan motor och en växellåda som är osynkroniserad. Vid växlingen skall du först få loss en klokoppling som låser ett löphjul mot en axel och sedan koppla in nästa växels klokoppling mot en axel. Dina verktyg består av en fullständigt frikopplande koppling och ett gasreglage. Det du skall göra är att få växellådans ingående axel att snurra med fallande varvtal (=inget gaspådrag).
Edit: Bara en fundering som kräver detaljkundskaper för att bekräftas: På Hondan har du väl en primärtransmission som växlar ner varvtalen på växellådans ingående axel? På BMWn snurrar väl ingående axel med motorvarvtal? Inuti Hondas växellåda är ett lugnare förlopp. Det betyder då att det blir kinkigare med varvtalsanpassingen på BMWn? (Det finns säkert fördelar också med BMWns tekniska lösning. Högre varvtal= lägre moment att överföra!)

Växlingsförlopp i ultrarapid: Säg att du kör på 4:an och vill växla ner till 3:an. När du drar in kopplingshandtaget så faller växellådans ingående axeln snabbare ner i varvtal jämfört med Hondan. Eftersom inget vridmoment överförs på 4:an, så går det lätt att få ur växeln (få loss klokopplingen). Men eftersom ingående axeln tappat mycket fart (mer än för Hondan), så passar varvtalen inte alls för att det skall gå ljudlöst att få i 3:ans klokoppling. Du måste spinna upp ingående axeln med hjälp av lite mellangas, dvs. du måste släppa ut kopplingshandtaget en aning och gasa till, innan du återigen frikopplar, så att motorn inte överför moment till ingående axeln. Så, när du tror att varvtalet passar på ingående axel passar för att få i 3:ans klokoppling, så trycker du till.
Med lite träning så fixar du en växling på några tiondels sekunder med hjälp av rätt hantering av gas och koppling. Jag tror att det hela flyter ihop till ett förlopp där man förs trycker lite på växelspaken och sedan drar av på gasen, så att 4:an klokoppling släpper greppet. Sedan gasar man lite så att ingående axeln i växellådan varvar upp. Och så är det dags att frikoppla och trycka till på växelspaken, när man tror att varvtalen på ingående och utgående axel i växellådan stämmer för att låsa 3:ans löphjul mot sin axel.
Senast redigerad av Allan Ericsson 2018-08-21/20:46, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Allan Ericsson
 
Inlägg: 822
Blev medlem: 2011-02-19/21:13

Re: svårt växla snyggt k100rs

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-08-19/10:59

Det Du beskriver är väl "dubbeltrampning" i hojversion?
När jag var barn, fanns det fortfarande bilar med delvis osynkade lådor - ofta osynkat etta - som krävde dubbeltrampning vid nerväxling, och det var inte helt ovanligt på lastbilar heller.
Som tur är, har utvecklingen gått framåt där.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: svårt växla snyggt k100rs

Inläggav Allan Ericsson » 2018-08-19/11:26

Hojversion kan inte utnyttja ett regelrätt friläge (N) mellan växlarna och hojversionen reduceras ner till mellangas och dubbeltrampningens sista trampning. Man kan lära sig att lägga ur en växel utan att använda kopplingen!
Senast redigerad av Allan Ericsson 2018-08-20/15:16, redigerad totalt 3 gånger.
Användarvisningsbild
Allan Ericsson
 
Inlägg: 822
Blev medlem: 2011-02-19/21:13

Re: svårt växla snyggt k100rs

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-08-19/12:23

Du har förstås rätt.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: svårt växla snyggt k100rs

Inläggav Allan Ericsson » 2018-08-20/15:09

Bengt Allevad skrev:BMW:s växellådor, utom de i nyare hojarna med vevaxeln "på tvären" hör sällan till de trevligaste bland hojar.

Uppväxling kräver ordentlig ansättning innan koppling trycks in.
Nedväxling kräver ordentlig mellangas= "Blip the throttel"

Du gör säkert detta som erfaren mc-förare men BMW kan ändå kräva lite extra bestämdhet av detta förfaringssätt vid växling.

Jag började fundera över detta, tog först en "nedväxlingstur" med min R1200GS -10 för att reda ut hur jag gjorde. Min GS växlar jag alltid med mellangas. Sedan tog jag en provtur på en KTM1090 och provade nedväxling utan mellangas. Det fungerade! Men det krävde en annan teknik.
Min reflektion: Kan man leva ett helt mc-liv utan att använda mellengas? Ända tills dess man hamnar på en gammaldags BMW, alltså? Jag förmodar att det är avsaknaden av en primärtransmission i BMWn, som gör skillnaden. Min R1200GS -10 har en primärtransmission med varvtalsnedväxling =1.823, så den är säkert mer lättväxlad en äldre BMW.
Användarvisningsbild
Allan Ericsson
 
Inlägg: 822
Blev medlem: 2011-02-19/21:13

Re: svårt växla snyggt k100rs

Inläggav Matsk100rs » 2018-08-20/21:38

Hej, har läst och begrundat. Är inte så van att fundera över termer som ingående axel eller primär transmission...
Jag har en gammal ferguson traktor från 1951 som jag brukar först frikoppla, därefter släppa upp kopplingen, ge gas och slutligen frikoppla och växla ner. Tror att det är dubbeltrampa? Har dock förtvivlat svårt att överföra det förfaringssättet till bmw lådan där det inte finns något friläge mellan växlarna. Innebär det ni säger att jag ska hitta frilägen genom endast ett lätt tramp på pedalen nedåt utan att frikoppla som då kopplar ur tex 4an, därefter gasa följt av frikoppling och sist nedväxling? Mellangas som jag ger den nu, med indragen koppling, tänker jag inte kan påverka varvtalet på växellådan? Känns farligt att peta växeln nedåt utan frikoppling...
Ber om ursäkt för okunnigheten
Matsk100rs
 
Inlägg: 17
Blev medlem: 2018-08-15/20:35

Re: svårt växla snyggt k100rs

Inläggav Allan Ericsson » 2018-08-20/22:16

Jag tror att som du skriver så är det inte någon idé att ge mellangas med indragen koppling. På något sätt måste du synka ihop mellangasningen med hur du frikopplar (egentligen hur du slirar på kopplingen), så att du spinner upp ingående axeln i lådan precis innan du lägger i växeln.
Kan någon ge en beskrivning av hur mellangasningen går till på en K100RS?
Användarvisningsbild
Allan Ericsson
 
Inlägg: 822
Blev medlem: 2011-02-19/21:13

Re: svårt växla snyggt k100rs

Inläggav BrooklynS » 2018-08-21/04:41

På samma sätt som med alla andra motorer. Dvs motorvarvet skall helst matcha nästa växels motorvarv så att säga.

Inga dubbeltrampningar modell osynkad lastbil eller traktor.

Jag ger av gammal vana alltid mellangas vid nedväxling, även på dotterns Yamaha 600 vars låda inte är BMW-klonkig...


Buy quality, cry once
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3704
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: svårt växla snyggt k100rs

Inläggav Bengt Allevad » 2018-08-21/20:28

Inte svar på frågan men mellangasen är ju även ett måste, om man inte har slirkoppling, av den anledningen att annars får man nära nog bakhjulslåsning och bakhjulssladd vid nedväxling på en boxer med stor cylindervolym/kolv.
En fyra kan klara det men jag skulle ändå aldrig chansa på en sådan heller om inte slirkoppling finns.
Användarvisningsbild
Bengt Allevad
 
Inlägg: 1191
Blev medlem: 1996-01-03/01:00

Re: svårt växla snyggt k100rs

Inläggav Allan Ericsson » 2018-08-21/21:01

Bengt Allevad skrev:Inte svar på frågan men mellangasen är ju även ett måste, om man inte har slirkoppling, av den anledningen att annars får man nära nog bakhjulslåsning och bakhjulssladd vid nedväxling på en boxer med stor cylindervolym/kolv.
En fyra kan klara det men jag skulle ändå aldrig chansa på en sådan heller om inte slirkoppling finns.


Jag tror nu att mellangasning bara är till för att motverka bakhjulslåsning. Snygg växling med en K100RS baserar på annat.

Jag har varit ute med min R1200GS -10 och provat lite olika växlingstekniker: Vid nedväxling behöver jag ingen mellangas för att få i växeln. Jag har hållit kopplingen indragen under flera sekunder för att försöka på ingående axeln att sluta rotera innan jag trycker till på växelspaken (utan mellangas). Inga problem med skrap eller skorr utan växeln går i hur lätt som helst. (Hålls ingående axeln snurrande med hjälp av oljan som piskar runt?)
Användarvisningsbild
Allan Ericsson
 
Inlägg: 822
Blev medlem: 2011-02-19/21:13

Re: svårt växla snyggt k100rs

Inläggav F800åkare » 2018-08-22/12:19

Allan Ericsson skrev:
Bengt Allevad skrev:Inte svar på frågan men mellangasen är ju även ett måste, om man inte har slirkoppling, av den anledningen att annars får man nära nog bakhjulslåsning och bakhjulssladd vid nedväxling på en boxer med stor cylindervolym/kolv.
En fyra kan klara det men jag skulle ändå aldrig chansa på en sådan heller om inte slirkoppling finns.


Jag tror nu att mellangasning bara är till för att motverka bakhjulslåsning. Snygg växling med en K100RS baserar på annat.

Jag har varit ute med min R1200GS -10 och provat lite olika växlingstekniker: Vid nedväxling behöver jag ingen mellangas för att få i växeln. Jag har hållit kopplingen indragen under flera sekunder för att försöka på ingående axeln att sluta rotera innan jag trycker till på växelspaken (utan mellangas). Inga problem med skrap eller skorr utan växeln går i hur lätt som helst. (Hålls ingående axeln snurrande med hjälp av oljan som piskar runt?)

Det finns alltid rotation på ingående axel, har du vårkoppling så via sugeffekten mellan delarna i kopplingen och oljan, torrkoppling genom att det alltid skubbar lite lätt enkom för att dra runt axeln.
K1300S 2009.
Användarvisningsbild
F800åkare
 
Inlägg: 1601
Blev medlem: 2017-06-20/07:18
Ort: D6


Återgå till K radmotorer

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst