Sida 1 av 1

Olja till kardan 1200GT

InläggPostat: 2018-09-18/07:57
av 2695860
Hej,
Helt ny på forumet och dessutom nybliven MC ägare, har just köpt en K1200GT -03 med 12000 mil på mätaren
Hur ofta bör man byta olja i kardan?
Vad skall det vara för olja ?

Re: Olja till kardan 1200GT

InläggPostat: 2018-09-18/09:36
av peterus
GL-5, 75W-90 eller 80W-90

Re: Olja till kardan 1200GT

InläggPostat: 2018-09-18/11:06
av Gunnar Elmgren
Här gäller det att hålla isär begreppen.
"Kardan" brukar ofta lite slarvigt användas för slutväxeln, och den ska mycket riktigt ha transmissionsolja med klassning GL-5, 75W-90 alt 80W-90. Mängden är 0,23 l.
Bytesintervall är 4000 mil/2 år om jag minns rätt, men med den lilla mängden är det klokt (och en försumbar kostnad) att byta var 1000:e mil.

"Kardanen" i sig (alltså kardanaxeln, som går inuti svingröret) ska inte ha någon olja alls. Däremot ska splinesen i bägge ändar smörjas med ett specialfett, Klüber Staburags NBU 30 PTM (finns att köpa hos BMW).
Detta är viktigt - går splinesen "torra" slits de ut ganska snabbt, särskilt i framänden.

(Det finns anledning att påpeka att kardanröret inte ska ha någon olja, eftersom äldre BMW med "dubbelsving" faktiskt hade oljefyllt kardanrör.)

Re: Olja till kardan 1200GT

InläggPostat: 2018-09-18/11:20
av 2695860
Tack för svaren!
Jag menar naturligtvis olja till slutväxeln, tack!
Behöver jag alltså montera isär slutväxel och kardan för att smörja splinesen?
Gäller samma sak för "främre" änden?

Re: Olja till kardan 1200GT

InläggPostat: 2018-09-18/11:59
av Gunnar Elmgren
2695860 skrev:Tack för svaren!
Jag menar naturligtvis olja till slutväxeln, tack!
Behöver jag alltså montera isär slutväxel och kardan för att smörja splinesen?
Gäller samma sak för "främre" änden?


Ja, för att smörja splinesen måste kardanaxeln friläggas.
Det är lite jobb med det tyvärr, "paralever-lagret" (ett koniskt rullager) mellan svingrör och slutväxel måste lossas, och till det behövs det en speciell hylsa (32 mm vill jag minnas, med en öppning åt sidan för att kunna hålla emot insex-skruven muttern sitter på). Kan dock vara bra att göra det, eftersom just det lagret mår bra av att tas isär, rengöras, fettas in och justeras då och då.
Här är en video (med en tröttsamt snacksalig amerikan, tyvärr) som visar hur det går till på R1100S, men det är samma på Din hoj. https://youtu.be/L0_j8SuiFQI

Re: Olja till kardan 1200GT

InläggPostat: 2018-09-18/12:17
av Gunnar Elmgren
Glömde nämna, att kardanaxelns främre ände sitter med en fjädrande spår-ring - det går att få ut kardanaxeln bakåt med svingen kvar på plats, men det behövs lite kraft att få den att lossa.
Samma sak med kardanknuten som sitter på slutväxelns ingående axel - den sitter "fastsnäppt" med en invändig låsring.
Det viktigaste är dock att smörja splinesen mellan kardanaxelns bakände och bakre drivknuten - det är den som rör sig i längsled vid fjädringsrörelser, och kan bli utsliten om den går torr.

Re: Olja till kardan 1200GT

InläggPostat: 2018-09-19/06:59
av 2695860
Tack för svaren, det blir stor genomgång nu i höst har jag tänkt.
Då jag inte vet hur den är servad fullt ut, så är det lika bra att gå igenom allt jag kan komma på.
Upptäckte igår att termostaten och kylfläktarna i alla fall fungerar som avsett :D