Bluddra K1200GT -06

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Bluddra K1200GT -06

Inläggav Vertice » 2018-09-21/15:27

Min K1200GT -06 har börjat bluddra på lägre varv, misstänker att en cylinder inte går vid varvtal under 3000rpm.
Svagare vid låga varvtal, inte samma klipp i motorn.
Vid enstaka tillfällen smäller det i avgasröret.
Över 3000rpm så tror jag den är som tidigare, pigg i draget.

Inga felkoder än så länge.

Funderar hur jag går vidare?
Mäta utgående temperatur på avgasröret, ringa in vilken cylinder som inte går?
Biltema har en IR-mätare för 500kr.

Men är det bensinpumpen, tändstift, tändspole eller vad som kan tänkas spöka?
Bara beställa hem och byta en del i taget?
R1250GS -23, F750GS -22, KTM 1290 SAS -21,
R1200GS -11, K1200GT -06, G310R
Vertice
 
Inlägg: 144
Blev medlem: 2014-07-31/21:30
Ort: Umeå

Re: Bluddra K1200GT -06

Inläggav Håkan » 2018-09-21/19:04

Jag gissar på tändspole. En fallerande sådan brukar inte ge några felkoder.
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Bluddra K1200GT -06

Inläggav BmwMats » 2018-09-21/20:00

När byttes bränslefiltret senast ???
Hade snarlika problem med min något äldre K75, där var det just filtret som var boven i dramat.

Bara en fundering...
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6092
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Bluddra K1200GT -06

Inläggav Kovlingen » 2018-09-23/11:10

Bara undrar om det kan vara en spridare som inte hänger med som den ska .
OBS bara en fundering .
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Bluddra K1200GT -06

Inläggav F800åkare » 2018-09-23/15:59

Håkan skrev:Jag gissar på tändspole. En fallerande sådan brukar inte ge några felkoder.

Missad gnista syns på felkoder, så fallerar en tändspole så får du felkod, tom bara om den missar en enda gnista läggs en kod, missar den flera tänds motorlampan.
K1300S 2009.
Användarvisningsbild
F800åkare
 
Inlägg: 1601
Blev medlem: 2017-06-20/07:18
Ort: D6

Re: Bluddra K1200GT -06

Inläggav Håkan » 2018-09-23/17:03

F800åkare skrev:
Håkan skrev:Jag gissar på tändspole. En fallerande sådan brukar inte ge några felkoder.

Missad gnista syns på felkoder, så fallerar en tändspole så får du felkod, tom bara om den missar en enda gnista läggs en kod, missar den flera tänds motorlampan.

I så fall har vi divergerande information. :)
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Bluddra K1200GT -06

Inläggav F800åkare » 2018-09-24/07:18

Om tändstiftet fått en spricka eller tändspolen fått det så att det blir en gnista men inte på rätt ställe utan direkt ned i jord så får man ej en felkod, detta då ECU kommer räkna en gnista.

Men om den är död så kommer man få felkod och man kan även se det på varvräknaren då den kan "fastna" "hänga" eller inte gå upp tillräckligt då den inte får alla signaler den räknar med att få.

Bäst är att koppla upp cykeln mot en diagnostestare och starta den, jag har haft min uppkopplad mot min laptop med Bmw fabriksprogramvara.



I programmet finner man en enkel räknare: Missfires och i underkategorierna finns varje enskild cylinder uppräknad, den sparar den infon för evigt. Likaså sparar den det högsta varvtalet den någonsin gjort och hur länge det varade. När vi läste ut min hoj hade den gjort 9250rpm i 8 sekunder som mest....på 6 växel. Kommer inte ihåg vilket datum det var för den infon sparar den oxå.

Man kan säga att den som hävdar något gentemot bmw i en garantifråga om motorn, bör se till att ha alla ankor på led , för i värsta fall kommer moderskeppet i tyskland koppla upp sig till cykeln och läsa ut ALLT den varit med om ned till varje enskild gnista och när det skedde.

Finns extremt mycket som vanliga verkstaden inte ser i cyklarna då de ej kör denna programvara.
K1300S 2009.
Användarvisningsbild
F800åkare
 
Inlägg: 1601
Blev medlem: 2017-06-20/07:18
Ort: D6

Re: Bluddra K1200GT -06

Inläggav Roger Gross » 2018-09-24/08:38

F800-åkare skriver:
"Man kan säga att den som hävdar något gentemot bmw i en garantifråga om motorn, bör se till att ha alla ankor på led , för i värsta fall kommer moderskeppet i tyskland koppla upp sig till cykeln och läsa ut ALLT den varit med om ned till varje enskild gnista och när det skedde.

Finns extremt mycket som vanliga verkstaden inte ser i cyklarna då de ej kör denna programvara."

Stämmer att de på BMW Motorrad i München kan utläsa oerhört mycket via BMW Servicedator - ett exempel:
För några år sedan åkte jag en K1300S. En oerhört kompetent maskin. Dock hade mitt exemplar egenheten att ibland och plötsligt få motorstopp. Inte alls käckt om det händer vid olämpligt tillfälle. Verkstaden kunde inte hitta ngt fel trots omfattande undersökningar. BMW i München blev inkopplade och beordrade min verkstad att koppla upp maskinen mot servicedatorn samt köra motorn enligt viss rutin. Hojen kördes alltså på verkstad i Sverige och motorteknikerna följde processen online i München. De fann felet och rätt komponenter byttes - motorstoppseländet var därmed eliminerat. Bara ett exempel...
//Roger G
Roger Gross
 
Inlägg: 2058
Blev medlem: 1987-01-01/01:00

Re: Bluddra K1200GT -06

Inläggav Freedom » 2018-09-24/09:00

Roger Gross skrev:F800-åkare skriver:
"Man kan säga att den som hävdar något gentemot bmw i en garantifråga om motorn, bör se till att ha alla ankor på led , för i värsta fall kommer moderskeppet i tyskland koppla upp sig till cykeln och läsa ut ALLT den varit med om ned till varje enskild gnista och när det skedde.

Finns extremt mycket som vanliga verkstaden inte ser i cyklarna då de ej kör denna programvara."

Stämmer att de på BMW Motorrad i München kan utläsa oerhört mycket via BMW Servicedator - ett exempel:
För några år sedan åkte jag en K1300S. En oerhört kompetent maskin. Dock hade mitt exemplar egenheten att ibland och plötsligt få motorstopp. Inte alls käckt om det händer vid olämpligt tillfälle. Verkstaden kunde inte hitta ngt fel trots omfattande undersökningar. BMW i München blev inkopplade och beordrade min verkstad att koppla upp maskinen mot servicedatorn samt köra motorn enligt viss rutin. Hojen kördes alltså på verkstad i Sverige och motorteknikerna följde processen online i München. De fann felet och rätt komponenter byttes - motorstoppseländet var därmed eliminerat. Bara ett exempel...
//Roger G


Hej Roger!
Det skulle vara intressant och höra vilka komponenter som byttes ut på din K1300S för att eliminera plötsliga motorstopp. Jag har läst om många som har detta problem med sina K1300, bl.a. på ett forum för BMW motorcyklar i USA. Med min egen K1300S så har jag lyckligtvis inte råkat ut för problemet.

/Kenneth
Kenneth
BMW K1300S - 11
Användarvisningsbild
Freedom
 
Inlägg: 446
Blev medlem: 2005-07-22/09:58

Re: Bluddra K1200GT -06

Inläggav F800åkare » 2018-09-24/10:53

Anligast för plötsligt motorstopp är , inte i någon specifik ordning eller korrelatio . Vakumslangar till gasspjällen, tomgångsmotor, styrning till bränslepumpen.
K1300S 2009.
Användarvisningsbild
F800åkare
 
Inlägg: 1601
Blev medlem: 2017-06-20/07:18
Ort: D6

Re: Bluddra K1200GT -06

Inläggav Håkan » 2018-09-25/03:58

F800åkare skrev:Bäst är att koppla upp cykeln mot en diagnostestare och starta den, jag har haft min uppkopplad mot min laptop med Bmw fabriksprogramvara.
Finns extremt mycket som vanliga verkstaden inte ser i cyklarna då de ej kör denna programvara.

Ok, du har tillgång till en "BMW fabriksprogramvara" som inte enns en BMW auktoriserad verkstad använder...

Frågan gäller här en 12 år gammal MC, K1200GT -06, en MC utan can-bus. Kan du detektera en trasig tändspole på den motrorcykeln med den programvara du har tillgång till?
Jag har inte hittat den funktionen i min GS-911.

Mitt svar till "Vertice" relaterar sig till en felsökning jag gjorde på en R1100S (dubbelstiftsmotorn) jag hade i min verkstad för en del år sedan. Den hojen gick allmänt illa, inga felkoder med min GS-911. Däremot såg jag att huvudtändspolarna var angripna av rost, metallhöljet hade rostskador! Några andra fel eller konstigheter hittade vi inte. Ägaren böt tändspolar på sin MC, efter det gick hojen bra igen.

Jag är mycket intresserad av att veta mer om "BMW fabriksprogramvara". :)
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Bluddra K1200GT -06

Inläggav F800åkare » 2018-09-25/08:16

Det är Ista P som körs via uppkoppling av en K+DCAN kabel.

Delar som krävs är en adapterkabel från 10 till 16 pin OBD2. https://www.ebay.co.uk/itm/10-Pin-to16pin-OBD2-Diagnostic-Adapter-Cable-Connector-for-BMW-Motorcycle-ICOM-D/263832762972?epid=21022210939&hash=item3d6da87a5c:g:25wAAOSwWGlZ24Vx

Denna behövs för att koppla ihop med dator och programvaran.
https://www.ebay.co.uk/itm/For-BMW-INPA-K-DCAN-USB-Interface-OBD2-OBDII-16-Pin-Car-Diagnostic-Tool-Cable-/173039525735?hash=item2849f59f67

Sen till själva programvaran så finns lite olika siter på nätet, vissa funkar vissa inte. Här finns lite att läsa.
http://blog.obd2diy.fr/2017/07/24/how-to-setup-bmw-ista-p-native-for-kdcan-cable/

För att koda cyklarna krävs NCS expert samt uppdaterade sp daten filer för din modell.
http://ncs-expert.com


Finns även något som heter Rheingold, dock ingen koll alls på det.

Dock kan jag nämna att detta är inget man på egen hand lär sig rakt av(inte enkelt iaf) , jag har hjälp av en herre i tyskland som är datatekniker på flygplan, han har byggt om sin K1200s 2006 till att ha K1300s elsystem samt abs........
Sök lite på bmw coding ista p ncs expert coding bmw motorcycle. Finns hela forum för detta.


Denna programvara kan göra extremt mycket bra, men det är superlätt att totalt döda sin hoj med 1 knapptryck, Finns en knapp som heter FS loeschen. trycker man på den ens av misstag så är cykeln död, alla databoxar kommer helt raderas från all data och du kommer inte ens kunna sätta på tändningen.

Programmet är en mix av engelska och tyska i språket och mycket förkortningar på tyska.

Jag brukar kontakta min hjälp i tyskland via teamviewer, koppla upp min cykel till laptopen med programvaran på och sen prata med honom om vad jag har för fel eller önskemål och han sköter programmeringen.

Det fina med att ha en laptop är att jag kan ta med den och kablarna sen via mobilens hotspot koppla upp vart jag än har gsm täckning och få hjälp av honom. Realtidsdata kan samlas när han ber om det, bara lägga sakerna i topboxen och åka lite.
K1300S 2009.
Användarvisningsbild
F800åkare
 
Inlägg: 1601
Blev medlem: 2017-06-20/07:18
Ort: D6

Re: Bluddra K1200GT -06

Inläggav F800åkare » 2018-09-25/08:25

Den här programvaran är vad fabriken använder när cykeln byggs.

INPA
Tool32
WinKFP
NCS Expert

Alla delar gör olika saker.
K1300S 2009.
Användarvisningsbild
F800åkare
 
Inlägg: 1601
Blev medlem: 2017-06-20/07:18
Ort: D6

Re: Bluddra K1200GT -06

Inläggav F800åkare » 2018-09-25/08:34

K1200GT/K1300GT kan du kolla med appen motoscan och en OBD2 läsare likt unicarscan usci 2000 och adapterkabeln 10-16 pin. K1200GT har väl canbus ......

Då kan du även koda om delar av den, denna app har inte lika mycket tillgängligt som programvaran ovan men kan koda en del och ändra parametrar i styrsystemet samt övervaka olika saker i realtid samt testa olika aktuatorer.
Återställa serviceindikator och påminnelser samt läsa och radera felkoder.
K1300S 2009.
Användarvisningsbild
F800åkare
 
Inlägg: 1601
Blev medlem: 2017-06-20/07:18
Ort: D6

Re: Bluddra K1200GT -06

Inläggav Håkan » 2018-09-25/16:37

Tack.
Finner detta överkurs för mig.
Hade fel om K1200GT -06... Jag räknade med K 1200GT Gen.1, den sista tillverkades 2005.
:)
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Bluddra K1200GT -06

Inläggav Vertice » 2019-06-22/09:20

Äntligen tog jag nu tag i min K1200GT och byte av tändspolen. Tiden har bara inte räckt till.. Meka i trångt kallgarage är inte min starka sida.

Loss med plasten och mätte temperaturen på avgasrören, vid tomgång.
Behövdes inte många sekunder för att lista ut vart det felar.

Tändspole Höger 1: 195C
Bild

Tändspole Höger 2: 72C
Bild

Styrkt av detta fortsatte jag riva kylare och bytte tändspole.
Bild

Tillbaka med kylaren och fylla på kylarvätska med undertryck.

Allt kändes riktigt bra, såg fram emot en tur, men... ingen skillnad. Den bluddrar lika fortfarande som före byte av tändspolen.
Så tändspolen jag bytte var alltså hel.

Börjar tveka om att beställa hem mer delar och byta på chans, samtidigt bra läge när hojen är som nedplockad.
En ECU + bränslefilter?
Kablage till tändspolen?
Finns mycket att välja på.

Är det bara att inse att den ska in på verkstan nu?
R1250GS -23, F750GS -22, KTM 1290 SAS -21,
R1200GS -11, K1200GT -06, G310R
Vertice
 
Inlägg: 144
Blev medlem: 2014-07-31/21:30
Ort: Umeå

Re: Bluddra K1200GT -06

Inläggav Vertice » 2019-06-22/12:22

Nu när man måste bort med kylaren för att komma åt tändstift och tändspole.
Är lite tröttande att måsta tömma kylare, ta bort kylare, återmontera kylare, fylla kylaren varje gång.

Törs man starta motorn utan kylarvätska nån minut?
Nått smart sätt koppla in kylaren externt?
R1250GS -23, F750GS -22, KTM 1290 SAS -21,
R1200GS -11, K1200GT -06, G310R
Vertice
 
Inlägg: 144
Blev medlem: 2014-07-31/21:30
Ort: Umeå

Re: Bluddra K1200GT -06

Inläggav F800åkare » 2019-06-22/16:08

Jag skulle inte starta motorn utan kylare på plats, högkompsmotor som blir varm väldigt fort.

Mät upp kablaget fram till tändspolen så det är helt, om så, kolla kablaget till spridaren, byt plats på 2 spridare och se om felet flyttar sig.
K1300S 2009.
Användarvisningsbild
F800åkare
 
Inlägg: 1601
Blev medlem: 2017-06-20/07:18
Ort: D6

Re: Bluddra K1200GT -06

Inläggav Ante » 2019-06-28/07:34

Bytte du tändstift ?.
R 1200 C Independent
K 1200 S
Mvh. Anders S tel.073 382 93 99
Ante
 
Inlägg: 263
Blev medlem: 2004-05-07/11:03

Re: Bluddra K1200GT -06

Inläggav Vertice » 2019-06-28/11:21

Tändstiften blev byttes 2017, har gått drygt året efter det. Har inget minne att jag bytt tidigare själv, kanske det gjorts på nån service. Tändstiften såg fina ut vid bytet, kändes lite onödigt, men bytet gjordes då de sitter långt in.

Tanken slog mig när jag skruvade ihop allt, varför testade jag inte att byta plats på tändstiften? Kan det vara så enkelt att ett tändstift håller på att lägga av?

Måndag den 8:e står den på verkstan och förhoppningsvis fit for fight igen efter besöket.
R1250GS -23, F750GS -22, KTM 1290 SAS -21,
R1200GS -11, K1200GT -06, G310R
Vertice
 
Inlägg: 144
Blev medlem: 2014-07-31/21:30
Ort: Umeå

Re: Bluddra K1200GT -06

Inläggav Ante » 2019-06-30/02:37

Ja jag har faktist varit med om ett par gånger att det vart stiften. En motor skruvades nya stift i och motorn började missa på högre varv. Motorn gicks igenom fullsrändigt. Dataanalys gjordes. Ingen hittade felet. Då hämtade vi nya stift och sen gick den klockrent. Troligtvis nån inre spricka i porslinet så det slog över. Men det kan vara en sridare eller fel i ecun också. Om inte kontakt/ kabel.

Jag skruvar nästan alltid ur stiften för att läsa av dom hur en motor mår. Dom brukar kunna säga en hel del...
R 1200 C Independent
K 1200 S
Mvh. Anders S tel.073 382 93 99
Ante
 
Inlägg: 263
Blev medlem: 2004-05-07/11:03

Re: Bluddra K1200GT -06

Inläggav Vertice » 2019-07-08/20:41

Fick lite bilder från verkstan idag. Blev att riva en hel del för verkstan.
Är tydligen inte nått runt spridaren utan sprucken packning runt insug/spjället, gissar jag rätt? Delar kommer på onsdag.

Vi flanerar vidare i Tallin under tiden.



Bild

Bild
R1250GS -23, F750GS -22, KTM 1290 SAS -21,
R1200GS -11, K1200GT -06, G310R
Vertice
 
Inlägg: 144
Blev medlem: 2014-07-31/21:30
Ort: Umeå

Re: Bluddra K1200GT -06

Inläggav Ante » 2019-07-09/09:48

Ja e det sprucket där, blir det fel. Vart med om det på en bil en gång.
R 1200 C Independent
K 1200 S
Mvh. Anders S tel.073 382 93 99
Ante
 
Inlägg: 263
Blev medlem: 2004-05-07/11:03

Re: Bluddra K1200GT -06

Inläggav Vertice » 2019-07-11/17:59

Ante skrev:Ja e det sprucket där, blir det fel. Vart med om det på en bil en gång.


Stämmer, hade sprucket på min 325:a en gång i tiden också. Redan glömt av det :-)
R1250GS -23, F750GS -22, KTM 1290 SAS -21,
R1200GS -11, K1200GT -06, G310R
Vertice
 
Inlägg: 144
Blev medlem: 2014-07-31/21:30
Ort: Umeå

Re: Bluddra K1200GT -06

Inläggav Vertice » 2019-07-11/18:10

Nu är K1200GTn på banan igen. Alla gummipackningar runt insuget är bytta. En var det hål i och en andra var det flera sprickor i. Bara en tidsfråga innan fler börjar läcka.

Nu när tanken ändå var upp satte vi in en Booster Plug. Får se om den gör utlovade underverk runt tomgång mm.

https://www.boosterplug.com/shop/boosterplug-bmw-k1200gt-228p.html

Skönt att allt ordnade sig till slut, nu sitter vi på båten mot Stockholm och njuter av middagen.
R1250GS -23, F750GS -22, KTM 1290 SAS -21,
R1200GS -11, K1200GT -06, G310R
Vertice
 
Inlägg: 144
Blev medlem: 2014-07-31/21:30
Ort: Umeå

Re: Bluddra K1200GT -06

Inläggav Ante » 2019-07-12/11:29

Jo då det gör det om det är rätt grejer. Jag har mappat om min med ställbar insprutning och det blev en rätt stor skillnad i jämnhet i hela registerkurvan . Och blev av med hackandet.


Jag gjorde det typ 2007-2008. Funkat bra med Dyno Jet.
R 1200 C Independent
K 1200 S
Mvh. Anders S tel.073 382 93 99
Ante
 
Inlägg: 263
Blev medlem: 2004-05-07/11:03

Re: Bluddra K1200GT -06

Inläggav Vertice » 2019-07-13/06:45

Sovit gott inatt, resan hem från Stockholm 65 mil gick som en dans. Krypkörningen i Stockholm och sedan släppa loss på E4:an.
Den spinner som en katt nu. (Hade glömt ljudet, har nog haft mindre läckage en tid) Gick lent och fint trots sina år. Förbrukningen minskade ordentligt till det normala igen.

En glad BMW ägare :-)
R1250GS -23, F750GS -22, KTM 1290 SAS -21,
R1200GS -11, K1200GT -06, G310R
Vertice
 
Inlägg: 144
Blev medlem: 2014-07-31/21:30
Ort: Umeå

Re: Bluddra K1200GT -06

Inläggav Ante » 2019-07-13/17:11

Skönt att det löste sig.
R 1200 C Independent
K 1200 S
Mvh. Anders S tel.073 382 93 99
Ante
 
Inlägg: 263
Blev medlem: 2004-05-07/11:03


Återgå till K radmotorer

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst