K100LT -93. Oljeläckage

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

K100LT -93. Oljeläckage

Inläggav ThomasHerrmann » 2018-09-28/11:38

Hej. Jag upptäckte just att det har läckt lite olja under min gamla trotjänare K1100LT-93.
Bifogar en bild. Kan det vara nåt överskottshål som släppt ut lite olja. Har ganska gott om olja i motorn.
MVH/THomas
Bilagor
oljeläckage2.JPG
ThomasHerrmann
 
Inlägg: 65
Blev medlem: 2010-04-30/23:42

Re: K100LT -93. Oljeläckage

Inläggav Mimmi » 2018-09-28/11:47

Hej.
Det är tätningen i vatten/oljepumpen som läcker, det skvallerhålet som finns på pumpen finns just av den anledningen, att avslöja läckage antingen från vatten- eller oljesidan på pumpen.
Marie-Louise Grückner
Nie die goldene Mitte,
immer volles Risiko!

Användarvisningsbild
Mimmi
 
Inlägg: 6452
Blev medlem: 2004-09-15/01:00

Re: K100LT -93. Oljeläckage

Inläggav BmwMats » 2018-09-28/12:10

Har nyligen åtgärdat detta problem som Mimmi beskriver på en av mina K-hojar.

Efter åtgärd är motorn ren och fin igen utan inkontinens... ;)
Bilagor
IMG_7216.JPG
IMG_7214.JPG
IMG_7211.JPG
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6092
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: K100LT -93. Oljeläckage

Inläggav ThomasHerrmann » 2018-09-28/13:30

Nice, tack! Jag ska be min mekare kolla på det! Bör jag inte köra sålänge? Var flera veckor sedan och det är kanon väder!
ThomasHerrmann
 
Inlägg: 65
Blev medlem: 2010-04-30/23:42

Re: K100LT -93. Oljeläckage

Inläggav BmwMats » 2018-09-28/15:48

Det är nog ingen fara. Min hade läckt i minst 4000 mil under ett års tid, men till en början fuktades den enbart. På senare tid kom det droppar som visade sig när man parkerade knarren en stund...

Jag vet dock att det var problem med konstruktionen av den axel som driver olja och H2O-pumpen, där den yttersta biten av axeln kunde gå av och då ramlade impellerdelen av och skadade godset i pumphuset.
Det var nära på det som hände på min knarr. Se bilderna på den gamla axeln som jag bifogade ovan och titta på ändan av axeln. Bara ca 50% kvar av godset...

Vid demontage av impellern så gick axeln av då muttern lossades. Axeln gick tvärt av i sin brottsanvisning.

Lycka till. Dyrt att lämna in, billigare om du gör det själv men kunskap om detta erfordras... ;)
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6092
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: K100LT -93. Oljeläckage

Inläggav ThomasHerrmann » 2018-09-28/18:38

OK, tack! Kanske avvaktar lite då o puttrar runt ett tag till. Den hade stått typ 1,5v och det var inte så mycket som droppat ur. Om någon känner för att förklara lite, är det motorolja? Fattar det som att det är så och att den smörjer mekaniken som driver vattenpumpen? En rätt okvalificerad gissning, men kan det vara så :)
God kväll
Thomas
ThomasHerrmann
 
Inlägg: 65
Blev medlem: 2010-04-30/23:42

Re: K100LT -93. Oljeläckage

Inläggav BmwMats » 2018-09-28/19:19

Jodå det är motorolja.
Axelgenomföringens packbox håller ej tätt, varvid det läcker ut via skvallerhålet som du ser på din bild.
Sedan finns ytterligare en packbox till nästa avdelning, och det är vattenpumpen.
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6092
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: K100LT -93. Oljeläckage

Inläggav Håkan » 2018-09-28/19:20

Som Mimmi redan skrivit, så är det "skvallerhålet" från den kombinerade kylvatten/motoroljepumpen som syns på din bild.
Det är motorolja som ger den nedkletningen man ser.
Pumparna sitter ihopbyggda på samma axel. Oljepumpen har en konvetionell radialtätning av gummi, vattenpumpen har en keramisk tätning. Vid renovering måste båda tätningar bytas, dom går inte att återanvända efter demontering, troligen är även pumpaxeln sliten/korroderad så den behöver också bytas.
Till en del modeller finns ny pump att köpa, det rekommenderas.
Till en del modeller måsta pumpen renoveras, ett arbete som kräver största försiktighet och kunskap om den keramiska tätningen.
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö


Återgå till K radmotorer

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst