Niohundrasexton skrev:Jag undrar; vad är fel? Är gaffeln så sliten i övrigt så att packningarna inte klara av att täta?
Eller är det dålig kvalitet på packboxarna?
Detta är ett kronsikt problem på den typen av framgaffel! Jag har själv bytt tätningar vid flera tillfällen på både K100'or och K1100'or som har samma typ av framgaffel.
Du skriver inte hur många mil mc'n har gått. Med tanke på åldern har den säkert rullat ett större antal. Därmed kan, och är troligen, glidbussningarna slitna och kräver byte. Det sitter två stycken i varje gaffelben, en på gaffelbenet och en i glidröret.
Samtidigt byter du tätningar och skrapgummin. Tyvärr används en tätning med udda mått så det är svårt att hitta alternativ, mao hänvisad till original. Ett gammalt motocross- och enduro-trix är att korta fjädern som spänner tätläppen mot det fasta gaffelbenet. Ta bort fjädern och leta redan på var ändarna är skruvade ihop. Skruva isär och klipp av den större änden ca 6 - 8 mm. Skruva ihop ändarna och montera tillbaka fjädern.
Ibland är det meckigt att få bort låsringen som håller tätningen på plats. Ett par skrapa skruvmejslar och tålamod hjälper!
Vill du gå ett stycke längre så monterar du gaffelbälgar på benen innan du monterar tillbaka allt.
Har du ingen verkstadshandbok finns den att ladda ner från nätet. Finns på både tyska och engelska.