av Roger Gross » 2018-11-22/05:53
Alla maskiner/motorer har sina svaga sidor - oavsett fabrikat. En K1300 av årsmodell 2009 har en absolut svaghet i motorns smörjsystem, vilket under åren visat sig genom totala motorras. Svagheten i smörjsystemet sitter i att vevaxelns ram- och vevlager får sin olja genom att oljan trycks in i vevaxelns ände vid cylinder 1. Oljan ska sedan genom borrade hål i vevaxeln förse alla lager hela vägen bort till cylinder 4. Detta fungerar någorlunda med föreskriven motorolja, rätt oljefilter samt om oljehålen i vevaxeln är rena dvs fria från gamla avlagringar. Avlagringar som uppkommit under åren om man t ex slarvat med oljebytesintervallen eller kört med olämplig olja. Smörjsystemet är beräknat/dimensionerat bl a med ett oljefilter som har en övertrycksventil som öppnar vid rätt tillfälle samt släpper igenom rätt mängd olja genom filtreringen. BMW:s originalfilter fixar detta, en del piratfilter KANSKE gör det. Enligt min uppfattning oklokt att chansa. Sak samma med luftfilter. Originalfilter är något dyrare och visst ska man vara ekonomisk, men tveksamt om det är på filter man ska spara några kronor...
På de allra sista årsmodellerna fick K1300-motorn en kraftigare oljepump (från K1600-motorn) och därmed löstes problemet.
Jag säger inte med ovanstående att olika kända filtertillverkare gör undermåliga filter - vad jag vill ha sagt är att deras filteregenskaper inte är helt anpassade till K1300-motorn. Även om filtret passar rent fysiskt i filtergängan på motorblocket.
Vänliga hälsningar,
Roger G