Olje och luftfilter, eftermarknad

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Olje och luftfilter, eftermarknad

Inläggav F800åkare » 2018-11-22/00:50

Någon som har koll på vilka filter från Bosch, Mann, Mahle som passar på en 2009 års K1300s ?

Tänkte byta olja och vill inte åka 20 mil för att köpa ett filter utan tänkte ta hem ett från lokala bildelsbutiken, men hans kataloger innehöll inte min hoj. Så jag kollar om någon här kan de olika tillverkarnas beteckningar.
K1300S 2009.
Användarvisningsbild
F800åkare
 
Inlägg: 1601
Blev medlem: 2017-06-20/07:18
Ort: D6

Re: Olje och luftfilter, eftermarknad

Inläggav Roger Gross » 2018-11-22/05:53

Alla maskiner/motorer har sina svaga sidor - oavsett fabrikat. En K1300 av årsmodell 2009 har en absolut svaghet i motorns smörjsystem, vilket under åren visat sig genom totala motorras. Svagheten i smörjsystemet sitter i att vevaxelns ram- och vevlager får sin olja genom att oljan trycks in i vevaxelns ände vid cylinder 1. Oljan ska sedan genom borrade hål i vevaxeln förse alla lager hela vägen bort till cylinder 4. Detta fungerar någorlunda med föreskriven motorolja, rätt oljefilter samt om oljehålen i vevaxeln är rena dvs fria från gamla avlagringar. Avlagringar som uppkommit under åren om man t ex slarvat med oljebytesintervallen eller kört med olämplig olja. Smörjsystemet är beräknat/dimensionerat bl a med ett oljefilter som har en övertrycksventil som öppnar vid rätt tillfälle samt släpper igenom rätt mängd olja genom filtreringen. BMW:s originalfilter fixar detta, en del piratfilter KANSKE gör det. Enligt min uppfattning oklokt att chansa. Sak samma med luftfilter. Originalfilter är något dyrare och visst ska man vara ekonomisk, men tveksamt om det är på filter man ska spara några kronor...
På de allra sista årsmodellerna fick K1300-motorn en kraftigare oljepump (från K1600-motorn) och därmed löstes problemet.
Jag säger inte med ovanstående att olika kända filtertillverkare gör undermåliga filter - vad jag vill ha sagt är att deras filteregenskaper inte är helt anpassade till K1300-motorn. Även om filtret passar rent fysiskt i filtergängan på motorblocket.
Vänliga hälsningar,
Roger G
Roger Gross
 
Inlägg: 2058
Blev medlem: 1987-01-01/01:00

Re: Olje och luftfilter, eftermarknad

Inläggav F800åkare » 2018-11-22/14:12

Fick svar från en bmw entusiast och tillika mekaniker i usa att man kan köpa Mahle OC619. Då får man samma filter som bmw har , Mahle är Bmw OEM leverantör.

Kan jag handla utan att resa och slippa frakt. Stödja lokala handlaren.
K1300S 2009.
Användarvisningsbild
F800åkare
 
Inlägg: 1601
Blev medlem: 2017-06-20/07:18
Ort: D6


Återgå till K radmotorer

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst