Rabodingen skrev:Tack för bra tips. En fundering som jag har är hur det fungerar med "chokefunktionen", om den hängt sig kan den påverka bara en cylinder. Kan en ventilfjäder på insugssidan vara trasig på fjärde cylindern, skulle det påverka.
Rabodingen skrev: En fundering som jag har är hur det fungerar med "chokefunktionen", om den hängt sig kan den påverka bara en cylinder. Kan en ventilfjäder på insugssidan vara trasig på fjärde cylindern, skulle det påverka.
Rabodingen skrev:Kan en ventilfjäder på insugssidan vara trasig på fjärde cylindern, skulle det påverka.
Håkan skrev: Den höjer tomgången något, lika på alla cylindrar.
Kovlingen skrev:"Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation..."
Nu får jag akta mej om jag har rätt
Hjälp oss Håkan !
BmwMats skrev: har kontrollerat schemat till K100 fram till 1989 års modell och samtliga injektorer öppnar samtidigt.
Dom är alla kopplade parallellt.
Kovlingen skrev:BmwMats skrev: har kontrollerat schemat till K100 fram till 1989 års modell och samtliga injektorer öppnar samtidigt.
Dom är alla kopplade parallellt.
I min värld låter det jättekonstigt men jag får tro på dej .
Innebär det att alla spridarna öppnar 4 ggr./cykel ? ?
(Hur mycket fel tänker jag nu då )
Rabodingen skrev:Tändspolen bör väl vara ok. eftersom det är bra gnista på stiftet och dessutom så funkar det
på 1:ans cylinder som matas från samma tändspole.
Rabodingen skrev:... Kan ett tändstift ge bra gnista utanför förbränningsrummet
och sedan inte vara ok. när man skruvat in det.
Rabodingen skrev:Nu har hovmekanikern hittat felet !!!
Tack till Er alla på forumet som har brytt er i min gamla K 100.
Felet var på bränslesidan. Det var tryckregulatorn som hade sagt upp sig
och blåste på med bränsle till fjärde cylindern.
Hovmekanikern förklarade vad regulatorn har för funktion i bränslesystemet
men jag satt i bilen och kunde inte riktigt koncentrera mig, men med
all den samlade kunskapen som finns på forumet så kan någon kanske
förklara vad regulatorn är anställd för.
Hovmekaniker Gunnar på El o Diesel i Örebro gav mig en
riktigt bra julklapp i och med att lokalisera felet.
En riktigt GOD JUL till Er alla som varit engagerade.
BmwMats skrev:Rabodingen skrev:Nu har hovmekanikern hittat felet !!!
Tack till Er alla på forumet som har brytt er i min gamla K 100.
Felet var på bränslesidan. Det var tryckregulatorn som hade sagt upp sig
och blåste på med bränsle till fjärde cylindern.
Hovmekanikern förklarade vad regulatorn har för funktion i bränslesystemet
men jag satt i bilen och kunde inte riktigt koncentrera mig, men med
all den samlade kunskapen som finns på forumet så kan någon kanske
förklara vad regulatorn är anställd för.
Hovmekaniker Gunnar på El o Diesel i Örebro gav mig en
riktigt bra julklapp i och med att lokalisera felet.
En riktigt GOD JUL till Er alla som varit engagerade.
Vad härligt att det ordnade sig till slut...
Bränsletryckregulatorn sitter mellan bränslepumpen och spridarröret mot spridarna, den har i uppgift att reducera själva bränsletrycket till några bars tryck, minns inte om det är 2,5 eller 3 bar ungefär.
Det finns även en vacuumslang mellan bränsletryckregulatorn till insugningssidan som påverkar trycket.
Är det fel på regulatorn så kanske du har haft fullt tryck från pumpen, så att motorn har gått alldeles för fett och fått för mycket bränsle.
Bränsletrycket har då varit lika i alla fyra spridarna, inte enbart till cylinder fyra.
God (H)Jul och Gott Nytt År på dig med !
/BmwMats
Rabodingen skrev:Nu har hovmekanikern hittat felet !!!
Tack till Er alla på forumet som har brytt er i min gamla K 100.
Håkan skrev:Rabodingen skrev:Va bra! Grattis!
Ska försöla lägga det på minnet, om bränsletryckregulator.
Kapten Stofil skrev:3 bar ska det vara...
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst