K 100 som fortfarande inte är kry

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Re: K 100 som fortfarande inte är kry

Inläggav Håkan » 2018-12-20/18:33

Rabodingen skrev: Meken förklarade att vakumslangen på något sätt gick in vid fjärde cylindern och sprutade med fullt tryck in bensin till den cylindern..... Hade bränslepumpen blåst in i alla cylindrarna med fullt tryck så hade motorn nog inte gått alls.


Kapten Stofil skrev:Stämmer nog, vakuumslangen är ansluten intill fjärde cylindern. Membranet i regulatorn måste ha gått sönder, då kommer bränsle med minst 3 bar, kanske upp till 6 bar, att spruta rätt in i insuget till fjärde cylindern, helt vid sidan av vad spridaren håller på med dessutom.

Aha, det förklarar hur detta förargliga fel kunde uppkomma.
Tack. :)
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: K 100 som fortfarande inte är kry

Inläggav Kapten Stofil » 2018-12-20/18:52

Det ger mig insikten att man kunde diagnostiserat detta genom att koppla loss vakuumslangen vid insuget. Då skulle man fått en stråle bensin rätt ut genom slangen så fort bränslepumpen gick.

:!: :!: :!: OBS att om man måste göra detta med motorn igång så ska man se till att inte bensin sprutar mot cykeln! Tändspolarna sitter väldigt bra till för att orsaka en brand om bensin sprutar lite runtomkring! (ja jag har upplevt detta, dels när vi mätte bränsletrycket på min, dels senare när den valde att avsluta jordelivet) Bättre försöka att se om det kommer något när man slår på tändningen utan att starta, pumpen går då ett par sekunder. :!: :!: :!:
Jonas Otter
Do not fold, spindle or mutilate
Numera Yamaha XVZ12 m sidvagn
Användarvisningsbild
Kapten Stofil
 
Inlägg: 3153
Blev medlem: 2011-06-22/11:01

Föregående

Återgå till K radmotorer

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst