Laddning av batteri på K1600GTL

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Laddning av batteri på K1600GTL

Inläggav Eu-Lars » 2018-12-17/19:03

Har en K1600GTL som jag vill underhålls ladda nu under vintern, jeg ser att det finns en CTEC med BMW logga på, en "original" BMW laddare, vad är skillnaden på denna "originala" och den jag har som det endast står CTEC på?? Läser i bruksanvisningen att dem endast rekomenderar BMW sin laddare och inga annat.
Användarvisningsbild
Eu-Lars
 
Inlägg: 6
Blev medlem: 2018-07-23/19:27

Re: Laddning av batteri på K1600GTL

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-12-17/21:11

Andra kan detta bättre än jag, men som jag uppfattat det, har BMW något i elektroniken, som känner av, om man pluggar in något annat än en BMW originalladdare (vem som nu råkat tillverka den) i den laddningskontakt, som finns färdig på hojen ("cigarrettändarkontakten").
Är det inte BMW original, stänger elektroniken på något sätt av mottagningen - rimligen dels ett skydd för elektroniken (om man råkat köpa något skräp, som kan skada den), och dels ett sätt att få folk att köpa BMW:s originalladdare.

Däremot kan Du koppla "vilken CTEK som helst" direkt till batteriets polskor, utan att elektroniken slår ifrån laddningen. CTEK har ju färdiga, relativt korta kablar med polskor och en specialkontakt, som man kan låta ligga under sadeln eller på något annat lämpligt ställe. När man laddar, tar man bara fram kontakten och kopplar ihop.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Laddning av batteri på K1600GTL

Inläggav Kovlingen » 2018-12-17/21:47

Kan ha fel men har för mej att jag läste om en CTEC som klarade av BMW:s canbus som sätter
stopp för en vanlig CETC men jag reserverar mej . Kan vara fel . Kunniga kallas in !
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Laddning av batteri på K1600GTL

Inläggav Eu-Lars » 2018-12-17/22:25

Tror det är CTEC som tillvärkar på licens från BMW, samma som med GPS från BMW, tillvärkas av Garmin.

Men jag har nog satt snabbkoplingen från CTEC på batteriet, det laddar ju, hoppas någon kunnig kan svara vad som gäller, blir ju lite nervös........
Användarvisningsbild
Eu-Lars
 
Inlägg: 6
Blev medlem: 2018-07-23/19:27

Re: Laddning av batteri på K1600GTL

Inläggav Kovlingen » 2018-12-17/22:41

Jag kör klämmor på batteriet och det funkar med vanlig CTEC .
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Laddning av batteri på K1600GTL

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-12-18/08:16

Till EU-Lars: Risken för, att något skall skadas, tror jag är obefintlig, om Du sätter pluggen i "cigarrettkontakten". Antingen laddas batteriet, eller också slås laddaren av, och inget händer.
Väljer Du lösningen med permanent koppling på polskorna, är Du i stort sällskap, för så gör många redan idag. Veterligen har ingen BMW skadats av detta. Se bara till, att koppla rätt polsko till rätt pol. (Gör Du fel och har en CTEC, känner den av det, och inget händer - dvs det blir ingen laddning, men enligt CTEC kommer batteriet inte att ta skada heller.)
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Laddning av batteri på K1600GTL

Inläggav Magnus Mörtling » 2018-12-18/13:10

Den CTEK som finns med BMW logga verkar inte funka på motorcyklar!?
Kanske de är tänkta till bilar?
Jag använder BMW original laddare till min K16.
/RO Nord, D1, Kalix

"Grejen är att dö ung så sent som möjligt!"
Användarvisningsbild
Magnus Mörtling
 
Inlägg: 834
Blev medlem: 2013-04-01/20:57
Ort: D1 - Kalix

Re: Laddning av batteri på K1600GTL

Inläggav Magnus Brobeck » 2018-12-18/14:36

Det finns ff en laddare på CTEKs hemsida som (enligt produktbladet) klarar att ladda via CAN bus uttaget på BMW mc. Produktbladet stipulerar att det skall till ett kopplingsstycke mellan laddaren och uttaget.

Jag vet att det förekommit minst en tråd på forumet om saken där det visade sig att det inte funkade. Denna tråden är från 2015 så man får väl anta att det är fixat nu eftersom man ff säljer med samma påstående.

Till det bästa av min kunskap (jag har både en CTEK som inte öppnar CAN bus och en BMW laddare med några år på nacken som öppnar) så fordras det att laddaren kan öppna för att det skall gå att komma in via cigg uttaget.

BMW's egen kan definitivt.
CTEK som påstås klara det av CTEK själva får antas klara det också.
Övriga CTEK (whatever) klarar det inte vad jag känner till utan måste anslutas på traditionellt sätt med koppling på batteriet.

MVH Magnus
Bilagor
CT5_POWERSPORT-Productsheet-low-SE-SV.pdf
CTEK för BMW med CAN bus
(554.88 KiB) Nerladdad 131 gånger
There are two rules in life:
1. Never give out all the information.
2.
Användarvisningsbild
Magnus Brobeck
Webmaster
 
Inlägg: 2144
Blev medlem: 1994-04-06/01:00

Re: Laddning av batteri på K1600GTL

Inläggav BmwMats » 2018-12-18/15:08

Har enbart Ctek till mina knarrar... Monterar dessa på direkt på batteripolerna, se nedan snabbkoppling som sedan kopplas till själva laddaren.

https://www.ctek.com/se/products/vehicl ... -eyelet-m6

Visar batteristatus och lättåtkomlig, finns förlängningskablar och annat som underlättar vardagen med din knarr.

Mvh BmwMats
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6092
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län


Återgå till K radmotorer

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst

cron