Service av ESA stötdämpare

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Service av ESA stötdämpare

Inläggav F800åkare » 2019-02-13/17:34

Precis varit och hämtat ut min ESA dämpare till 2009 K1300s från service, 1700kr för nya packningar, olja och gas samt arbete. Bmw ville bara sälja en ny dämp med hänvisning till att de ej var servicebara.

Nu återstår bara att montera och se om det håller tätt igen. Tydligen såg dämparen väldigt fin ut inuti trots 7000 mil, hade även tur och ingen fukt hade gått in i ställmotorn för returdämpning vilket annars är ett standardfel på dom pga läckande tätning vid kabelgenomföringen.

Företaget som åtog sig jobbet heter MTL Suspension i Kristinehamn, kommer nog rycka loss den främre och få samma service utförd på den.
K1300S 2009.
Användarvisningsbild
F800åkare
 
Inlägg: 1601
Blev medlem: 2017-06-20/07:18
Ort: D6

Re: Service av ESA stötdämpare

Inläggav Håkan » 2019-02-13/18:26

Intressant att läsa detta. :)
Jag har precis monterat en ny Wilbers dämpare på min R1200GS med mina gamla ESA ställmotorer monterade.
Wilbersanpassningen utförd av NCCR, till en kostnad av 4790kr.
http://wilbers.se/Wilbers-WESA-X/Wilber ... a-bmw.html
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Service av ESA stötdämpare

Inläggav F800åkare » 2019-02-13/19:56

Tyvärr finns ingen sådan lösning för de som kör annat än R1200. Jag frågade dom men de hade ingen möjlighet att bygga om på min K1300.

Bmw tar om jag minns rätt ca 15000kr för en sån dämp, så att låta byta de läckande packningarna var värt en test, firman lyckades ju vad det verkar då den är torr, får se vad som händer när man kör men borde inte vara något problem.


I värsta fall finns JJ suspension i Holland, de kan bygga om alla esa dämpare från grunden, inkl byta ställmoterer om de går sönder. Den firman drivs av 2 före detta ingenjörer från WP, min dämpare är tillverkad av WP för Bmw räkning. Finns även ESA dämpare från Showa enligt rykte men alla jag pratat med har haft WP.

Vill man renovera sina original esa dämpare så ligger en komplett ombyggnad av båda dämparna på ca 5500kr + frakter.

Deras hemsida heter www.esarepair.com
K1300S 2009.
Användarvisningsbild
F800åkare
 
Inlägg: 1601
Blev medlem: 2017-06-20/07:18
Ort: D6

Re: Service av ESA stötdämpare

Inläggav F800åkare » 2019-02-23/20:21

Fått dämparen åter för nån vecka sedan och monterat den, de bytte packningar och ordnade med ny olja och gas.
Jag frågade om slitage inuti och den var tydligen blank och fin, ett enda ställe var lite slitet, men fortfarande inom toleranser för packningar och annat.
ganska bra trots över 7000 mil.

Monterade den i hojen och kopplade allt, på med servicedatorn och även en vända med motoscan, inga felkoder och hojen klagar inte på något i displayen heller.

Så för den som vill så fixar MTL Suspension service av era ESA dämpare.
K1300S 2009.
Användarvisningsbild
F800åkare
 
Inlägg: 1601
Blev medlem: 2017-06-20/07:18
Ort: D6


Återgå till K radmotorer

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst