Sida 1 av 1

k100rs som har gått ca 400mil

InläggPostat: 2019-02-19/23:34
av Bengt-Göran
Hej!
Det här är otroligt - jag har sedan augusti sökt en r100rs i bra skick men utan större framgång. Det sökandet har nu resulterat i att jag har hittat en K100RS (16 ventiler) från 1991 - som har gått ca 400 mil. :lol: Detta är sant!

Jag behöver lite hjälp av Er som kan K100RS! :shock:
- Vad kan vara fel - den har alltid stått i ett varmgarage!
- Jag planerar att köpa den - men vad värderar man den till?
- Den är inte körd eller startad sedan 1993 - vad innebär det för oljor, packningar gummidetaljer mm?

- Vad kan vara fel.... :?: ...på en gammal BSA eller Triumph skulle jag ha plockat ner motorn, framgaffel och vxellåda innan start - bara för att inte förstöra grejorna - men vad bör jag göra med en K100RS???


Mvh / Göran Hägglund
070-6468877


-

Re: k100rs som har gått ca 400mil

InläggPostat: 2019-02-20/07:20
av Bror Gårdelöf
Andra kan detta bättre än jag, men en klassiker på dessa maskiner, om de stått stilla länge, är, att tätningen mellan vevhuset och torrkopplingen torkar fast i den genomgående axeln (eftersom tätningen inte smorts av körningen). Därmed spricker tätningen och blir otät, varpå det kommer olja på torrkopplingslamellerna, som måste bytas.

De, som kan meka, säger, att det egentligen inte är svårt, och en ny koppling är inte särskilt dyr, men det är tidskrävande, eftersom cykeln i princip måste delas på mitten. Kopplingen sitter ju bakom vevhuset. Därmed blir det dyrt, om en verkstad skall göra jobbet.

Sedan kan i stort sett vad som helst ha torkat, oxiderat eller på annat sätt åldrats. Cykeln är ju inte direkt ny.

Slutsats: Kan Du meka, skaffar en verkstadshandbok och har tid - även att vid behov leta delar på nätet etc (Jag vet inte, om BMW lagerhåller så gamla reservdelar.) - kan cykeln vara ett fynd. Jag, som inte mekar själv, skulle inte köpa den.

Re: k100rs som har gått ca 400mil

InläggPostat: 2019-02-20/07:38
av Olle Nilsson
Du har ju bra känsla för vad som kan ha hänt under stilleståndet.Det är riktig BMW kvalité på K 100 men jag skulle byta alla vätskor oljefilter och bränslefilter innan uppstart se till att ha verktyg tillgängligt så du kan lossa batteripolen om startmotorn skulle hänga sig.Om den går rent och utan problem då skulle jag kolla smörjning på kardansplines åka och se vad som händer du kommer att märka om tätningar börja läcka men varför plocka ner saker som fungerar.Vad du vill betala avgör ju du själv hade jag hellre köpt en med 6000-15000 mil på mätaren som hade varit idrift och servad av en älskade ägare.

Re: k100rs som har gått ca 400mil

InläggPostat: 2019-02-20/07:40
av Roger Gross
En så gammal hoj som körts så lite är ett perfekt renoveringsobjekt eftersom alla delar finns och sannolikt är i optiskt fint skick. Anser dock inte att den är mera värd än om den körts några hundra mil varje år. Som Bror skriver har den sannolikt inte mått väl av att inte användas. Jag har också synpunkter på beskrivningen att det är lätt/inte svårt att byta vevaxelns bakre packbox. Beskrivningen kan stämma för en rutinerad mekaniker men kan lura en amatör. Finns många fallgropar i nämnda arbetsoperation...
Återkom gärna här i forumet och berätta i ord och bild vad som händer med hojen!
Vänliga hälsningar,
Roger G

Re: k100rs som har gått ca 400mil

InläggPostat: 2019-02-20/07:45
av Roger Gross
Olle Nilsson skriver mycket bra i sitt inlägg ovan!
Speciellt:
"varför plocka ner saker som fungerar"
Det är många sönderskruvade hojar som hade mått väl av innebörden i den meningen.
Man ska inte laga ett fel som inte finns... Men gärna förebygga att fel uppstår...
//Roger G

Re: k100rs som har gått ca 400mil

InläggPostat: 2019-02-20/08:52
av Kovlingen
Att planera för ett par nya däck är nog inte fel då det lär vara "hockeypuckar" som sitter på nu .
Gummit kan vara hårt och en spricka kan lägg göra "en dålig dag" .
Om du plockar isär några kontakter så passa på att ge dom en dos med electronikrengöring .tex.
crc-electronic-cleaner-1070.jpg
crc-electronic-cleaner-1070.jpg (25.74 KiB) Visad 2972 gånger

Re: k100rs som har gått ca 400mil

InläggPostat: 2019-02-20/09:25
av Bror Gårdelöf
Något att särskilt tänka på är bromsarna. Bromsvätska bör ju bytas enligt fasta tidsintervall, även om cykeln inte körs, eftersom bromsvätskan är hygroskopisk och alltså drar till sig vatten. Om cykeln stått orörd sedan 1993, finns skäl att fundera extra på, vad det kan ha inneburit för bromssystemet - med risk för korrosion(?).
Men andra kan detta bättre än jag.

Re: k100rs som har gått ca 400mil

InläggPostat: 2019-02-20/13:42
av BmwMats
Välkommen Bengt-Göran !

Trevligt om vi blir fler här på forumet med dessa fina K-maskiner.
Har viss erfarenhet att skruva på K-maskiner, dock den något mindre varianten som heter K75, men i stort och mycket så ser dom identiska ut vad gäller drivlinan från motor och bakåt.

Jag hade inte dragit mig själv för att göra jobbet med lamellbyte och dela motor/växellådan.
Det gäller även att förebygga ett av K-maskinernas akilleshäl, nämligen att smörja och fetta in splinsen som är dåligt infettade från fabrik.

Det tar uppskattningsvis en halv dag att plocka isär och få ihop hojen igen om man är lite van och inte har tummarna mitt i handen, har lite verktyg och gott humör på lager.

Bifogar några bilder från en av mina hojar (har tre likadana K75'or varav två jag gjort samma jobb på).

I övrigt gäller de rekommendationer som övriga forummedlemmar redan har sagt angående bromsvätska och packningar.

K-modellerna är näst intill outslitliga OM man smörjer splines på ingående axel från motor, kardansplines mot slutväxel.
Detta rekommenderas att göra, även om den bara gått 400 mil, fett torkar och det är inte säkert att det har varit tillräckligt från fabrik.

Lycka till !

Mvh BmwMats

Re: k100rs som har gått ca 400mil

InläggPostat: 2019-02-20/13:43
av BmwMats
...

Re: k100rs som har gått ca 400mil

InläggPostat: 2019-02-20/16:31
av Håkan
Grattis. :)
Byte av samtliga vätskor och samtliga filter är minimum av vad som behöver göras.
Jag tycker även du skall byta samtliga bränsleslangar, även de som sitter inuti tanken.
Ett haveri/läckage på de yttre slangarna kan orsaka brand, och ett läckage inne i tanken är svårt att märka, det yttrar sig möjligen som lågt eller inget bränsletryck.

Re: k100rs som har gått ca 400mil

InläggPostat: 2019-02-25/22:38
av Bengt-Göran
Tack för Era goda råd! Verkligen bra!


En sista fråga! Nu finns det en k100rs som har gått ca 6000 mil för 21 tusen Är det en normal pris ?


Mvh/Göran H