Sida 1 av 1

Hjälp med kamkedjeslacket

InläggPostat: 2019-03-03/17:56
av Micke Hedlund
Hjälp, jag behöver tips!
Har justerat ventilerna på K 1100LT, 1997, 16V. Nu får jag inte tillräckligt med slack i kamkedjan för att få ditt kedjedreven på kamaxlarna. Fattas pyttelite.

Ettans cylinder står i TDC tändningsläge och kedjespännaren tillbakatryckt på hempularsätt, med lindad skruvmejsel. Lik förbaskat så fattas det lite slack för att få dit kedjedrevet. Vad har jag missat?

Re: Hjälp med kamkedjeslacket

InläggPostat: 2019-03-03/18:37
av BmwMats
Nu har jag i och för sig ingen K1100, men likväl K75 och det ser troligtvis ut likadant, förutom att jag inte har någon lucka för att sticka in någon mejsel för kamkedjespännaren.

Jag hade ju (om det vore min motorcykel) tagit bort kamkedjekåpan på motorns framsida, sitter med ett antal insexbultar och inspekterat hela härligheten, istället för att meka i blindo.

Själva sträckaren kan vara lurig att få till, det kan ju vara som så att den inte har gått tillbaka korrekt, eller så ligger kedjan felaktigt efter att du släppt kamkedjedrevet.
Jag hade plockat bort kåpan framtill och inspekterat alltsammans för säkerhets skull.
(Det är ju inte direkt någon raketforskning som skall till för att få ihop denna lättmekade motor)

Lycka till kära K-bike vän ! ;)

Jag har några bilder från mitt arbete med dylik operation.

Se nedan

Mvh BmwMats

Re: Hjälp med kamkedjeslacket

InläggPostat: 2019-03-03/18:40
av BmwMats
...

Re: Hjälp med kamkedjeslacket

InläggPostat: 2019-03-03/19:24
av Micke Hedlund
Tack Mats för svar. Det kanske slutar med att jag får ta bort kåpan med Hallgivare och allt. Hade helst sluppit det förstås. Minns du om det var tajt passning när du monterade ihop din hoj? D v s att du hade gott om slack när kedjespännaren ej var under oljetryck.

Re: Hjälp med kamkedjeslacket

InläggPostat: 2019-03-04/00:29
av BmwMats
Jag vill minnas att det var tajt med slacket, men det var inga större bekymmer att utföra arbetet.
Titta på om allt annat sitter rätt innan du tar i för hårt.

Mvh Mats

Re: Hjälp med kamkedjeslacket

InläggPostat: 2019-03-04/00:50
av Mimmi
Hej!

Först som sist: Skaffa en riktig manual!
BMW har verkstadshandbok på CD, där står arbetet exakt beskrivet. Jag vill här också inflika att K75 och K11 är mycket mer olika än vad en snabb anblick antyder. Exempelvis är kamkedjesträckaren och två av glidskenorna inte desamma.

Re: Hjälp med kamkedjeslacket

InläggPostat: 2019-03-04/10:20
av BmwMats
Tack för din information Mimmi ! ;)
Hoppas det kan vara till hjälp för Micke Hedlund !
Mina bilder var mer bara för hjälp så han kan se ungefär hur det ser ut...

Ha det gott ! ;)

/Mats

Re: Hjälp med kamkedjeslacket

InläggPostat: 2019-03-10/13:43
av Micke Hedlund
Problemet löst! Jag fick gräva djupare och plocka bort Hallsensorn och kåpan över kamkedjan. Sedan skruva bort kedjespännaren och skruva tillbaka den i ospänt läge. Den har en liten kuggkrans-konstruktion i botten som gör att den inte går att trycka ner om den har fått fjädra ut okontrollerat. Det är en säkerhetsdetalj som gör att kedjan aldrig ska kunna få för stort slack underhand den slits. Mimmi har rätt: följ instruktionsboken och använd rätt verktyg. Mitt misstag var att inte säkerställa att kedjespännaren var fixerad innan jag började skruva. Det finns ju ett specialverktyg för det och min skruvmejselmetod slarvade jag med. Nåväl, nu är ventilspelet korrekt och jag lär inte behöva justera det igen på ett bra tag. Tack alla för hjälpen! Bilderna visar rätt och fel läge.

Re: Hjälp med kamkedjeslacket

InläggPostat: 2019-03-23/21:22
av BmwMats
Skönt att du fick ordnat det.
Ser väldigt lik ut mina K75'or i konstruktionen.