Sida 1 av 1

CO-halt

InläggPostat: 2019-03-26/00:28
av Mimmi
Hej!

Ett litet tips till de av Er som kör K-maskin utan katalysator.
Gör en kontroll och justering av Co-halten på motorn någon gång då och då. Rätt justering där ger en mycket fin motorgång med bästa prestanda och minsta bränsleförbrukning.
Vi justerade Röd Kalle förra veckan, det var några år sedan sist, och värdet var långt ifrån rätt. Motorgången blev väldigt fin efter att rätt värde justerats in.

Re: CO-halt

InläggPostat: 2019-03-26/09:30
av CG Arvidsson
Låter intressant. Jag kör min K-11:a-drivna Grinnall utan katalysator, men med lamdasonden inkopplad. Kan du beskriva hur man gör denna justering.

Re: CO-halt

InläggPostat: 2019-03-26/19:14
av Mimmi
Hej!

K med fyrventilstoppar har Motronic styrsystem. Dessa maskiner kunde levereras med eller utan katalysator, det berodde på vilken marknad de såldes nya. De med katalysator har Lambdasondreglering, de utan har i stället en potentiometer där man ställer in rätt Co-värde.
De Lambdasondförsedda kan man ej justera manuellt. Eftersom det är olika Motronicenhet beroende på om det är med eller utan katalysator förutsätter jag att man inte kan ersätta Lambdasonden med nämnda potentiometer. Det förefaller dock som om justermöjligheten är begränsad även för de icke Lambdasondstyrda enheterna.

Det finns, eller åtminstone fanns, trimchip att köpa till dessa modeller. Men vad det innebär ifråga om CO-värdet undandrar sig min bedömning. Troligen måste man dessutom montera en bredbandslambda för att kunna få till det bra.

Måste för att undvika missförstånd tillägga att Röd Kalle är en K100RS, således utan kat och lambdasond, motorstyrning på den modellen är Bosch LE-Jetronic.

Min K11 är katalystorförsedd, så där har jag alltså ingen justering att göra.

Re: CO-halt

InläggPostat: 2019-03-26/22:03
av CG Arvidsson
Jag tackar för svaret. Då fortsätter jag köra som vanligt utan kat och med en Lazer-ljuddämpare. Originaldämparen var onödigt tung och ful. Öronproppar är däremot skönt att köra med.