CO-halt

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

CO-halt

Inläggav Mimmi » 2019-03-26/00:28

Hej!

Ett litet tips till de av Er som kör K-maskin utan katalysator.
Gör en kontroll och justering av Co-halten på motorn någon gång då och då. Rätt justering där ger en mycket fin motorgång med bästa prestanda och minsta bränsleförbrukning.
Vi justerade Röd Kalle förra veckan, det var några år sedan sist, och värdet var långt ifrån rätt. Motorgången blev väldigt fin efter att rätt värde justerats in.
Marie-Louise Grückner
Nie die goldene Mitte,
immer volles Risiko!

Användarvisningsbild
Mimmi
 
Inlägg: 6452
Blev medlem: 2004-09-15/01:00

Re: CO-halt

Inläggav CG Arvidsson » 2019-03-26/09:30

Låter intressant. Jag kör min K-11:a-drivna Grinnall utan katalysator, men med lamdasonden inkopplad. Kan du beskriva hur man gör denna justering.
Användarvisningsbild
CG Arvidsson
 
Inlägg: 1549
Blev medlem: 1987-04-23/01:00

Re: CO-halt

Inläggav Mimmi » 2019-03-26/19:14

Hej!

K med fyrventilstoppar har Motronic styrsystem. Dessa maskiner kunde levereras med eller utan katalysator, det berodde på vilken marknad de såldes nya. De med katalysator har Lambdasondreglering, de utan har i stället en potentiometer där man ställer in rätt Co-värde.
De Lambdasondförsedda kan man ej justera manuellt. Eftersom det är olika Motronicenhet beroende på om det är med eller utan katalysator förutsätter jag att man inte kan ersätta Lambdasonden med nämnda potentiometer. Det förefaller dock som om justermöjligheten är begränsad även för de icke Lambdasondstyrda enheterna.

Det finns, eller åtminstone fanns, trimchip att köpa till dessa modeller. Men vad det innebär ifråga om CO-värdet undandrar sig min bedömning. Troligen måste man dessutom montera en bredbandslambda för att kunna få till det bra.

Måste för att undvika missförstånd tillägga att Röd Kalle är en K100RS, således utan kat och lambdasond, motorstyrning på den modellen är Bosch LE-Jetronic.

Min K11 är katalystorförsedd, så där har jag alltså ingen justering att göra.
Marie-Louise Grückner
Nie die goldene Mitte,
immer volles Risiko!

Användarvisningsbild
Mimmi
 
Inlägg: 6452
Blev medlem: 2004-09-15/01:00

Re: CO-halt

Inläggav CG Arvidsson » 2019-03-26/22:03

Jag tackar för svaret. Då fortsätter jag köra som vanligt utan kat och med en Lazer-ljuddämpare. Originaldämparen var onödigt tung och ful. Öronproppar är däremot skönt att köra med.
Användarvisningsbild
CG Arvidsson
 
Inlägg: 1549
Blev medlem: 1987-04-23/01:00


Återgå till K radmotorer

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst

cron