av Leif L » 2019-07-15/20:24
Temperaturen i Italien känner man igen, eftersom jag också var där första veckan i juli, dvs dagarna efter F 1 i Österrike.
Överhettningen i K 1600 (GT -11) känner jag igen!
Jag tror att det är lätt att åtgärda, men man skulle behöva göra det från början och inte när man har kört flera tusen mil.
Våren 2018 monterade jag en disktrasa från Lidl (kommer inte ihåg priset, men säg ca 20 kr) och framför har jag klippt till ett galler från Biltema. Jag kan inte säga vad disktrasan är gjord av, men när man håller den framför munnen är det knappt något motstånd när man andas/blåser igenom den.
Är man sparsam (!) kan man ta bort den och tvätta den, men jag har nöjt mig med att spola den med "högtryckstvätt".
När jag monterade bort kylaren förra våren, var den helt igensatt i nedre delen där fläkten finns. Jag kunde ju inte få den rengjord utan att söndra ett antal "flänsar". Smutsen sitter ju som gjuten, men jag ville ju få lite luft att strömma igenom där fläkten sitter.
Så jag kan inte säga vilka medel folk använder för att få kylaren rengjord.
Men som sagt, temperaturen går upp tre rektanglar från normala fem, men tidigare kunde ju alla fyllas, dvs tio stycken. 2017 fick jag stanna flera gånger på Grossglocknerstrasse, sedan har det varit problem i köer i städer, dvs den tålde inte att gå på tomgång.
Med tanke på att köra långsamt på hög växel, så skall man ju inte göra det med bil, typ husbilar (som är tunga). Växellådan håller inte.
Själv brukar jag köra mer eller mindre ner till 50-60 med hojen i högsta växeln, men inte i motlut.
Tänk om det skulle vara monterat typ en disktrasa från fabrik, så skulle det inte vara något problem med kylningen de första 10000 milen. Man behöver kanske inte säga att man har köpt trasorna på Lidl... Det går säker att spara lite genom att köpa tygstycket direkt från Kina... Och kanske man vill ha den i svart dessutom. Jag har ju en gul!
Det som jag inte nämnde ovan, är att det finns utrymme att tränga in både trasan och gallret utan att ta bort någonting.
Jag har ju inte förlängt framskärmen. Det verkar inte behövas. Sedan tror jag inte det räcker, därför att luften virvlar för mycket runt framhjulet. Plus att vid regn, och när man kör efter andra bilar, så är det mycket smutsigt vatten "i luften".
En sak som jag inte heller tycker om är att man skall behöva ha förkunskaper om problem som har ganska enkla lösningar. Dock en hel del funderande på saken!
Med tanke på Pan European så har en kompis en sådan (andra nu). Han brukar säga att servicen är billig, han byter "bara" olja i motorn, och körde ca 13000 mil med den förra som brann inne då garaget brann ner, eventuellt pga av någon laddare till borrmaskin. Så han fortsätter med Pan European... och inga problem med överhettning.
Vadar i Bajkalsjön 120726. Vatten temp 5,9grader... Luft temp ca 17grader?