Överhettning

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Överhettning

Inläggav M_Swede » 2019-06-30/09:34

Dagens 2 frågor i Österrike är det mätat upp till 39 grader när vi kör
Allt är ok när vi kör med vår BMW K1600GTL 2012 som rullat 4300 mil i 100km/h temp normal
Kommer vi in i en by kör 50 under 10min så sticker motor temp och maxar
Alla vätskor kontrolleras och vid vila så är allt normalt igen
Upp i bergen 13 grader motlut i 5 an 37 grader och temp sticker iväg blev röd nedförsbacke tillbaka igen till normalt
Är detta normalt??

Andra frågan oljekylaren fram vad kyler den? Jag har en wunderlich skyddsgaller där kan det skapa högre motor temp? Men det är väl bara vatten och kylare som kyler motor och hanterar motor temp eller??
Den måste tåla belastning i 35 grader utan att maxa temp eller??
Är detta ökänt ??
M_Swede
 
Inlägg: 13
Blev medlem: 2018-02-18/15:15

Re: Överhettning

Inläggav Bror Gårdelöf » 2019-06-30/16:07

Kan det vara så, att Din kylare är igensatt med insekter och gammal lort? Det var ett inte okänt problem på K 1200-/1300-modellerna med tvärställd vev. Hur vanligt det är på K 1600, vet jag inte.
Med tanke på de omständigheter Du beskriver, är det inte konstigt, ifall en igensatt kylare inte klarar jobbet vid låg fart och/eller uppförslut. Vid hög fart och nedförslut, ordnar det sig.

OBS! Efter vad jag läst, skall man vara varsam vid rengöringen av kylaren. Dess flänsar är tunna och kan skadas av exempelvis en högtryckstvätt.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Överhettning

Inläggav F800åkare » 2019-06-30/17:55

Mycket troligt att det är som Bror skriver, K1600 har ju samma typ av system marginellt större och redan till k12/13 serien är det underdimensionerat och därtill dåligt utfört, fläkten täcker bara nedre 1/3 av kylaren, så vid låg fart där temp stiger och fläkten går in har du bara luftflöde genom max 1/3 av kylaren, lägg därtill grus, salt och annat skräp från vägen som framhjulet sprätter upp och insekter, sen sitter där ett helt tätt stenskottsksydd som täcker 30% av fläktens insugsyta, så i realiteten med helt ny ren kylare har du luftflöde genom 1/6 av kylarens yta, när den blir smutsig minskar detta.

Fläkten är densamma som används på k1200/1300 serien. De har gjort stora avkall på kylsystemen till favör för designen.

Få kylaren rengjord så fort du kan, på 1300 har många fått köpa nya kylare då det beckat igen så hårt att smutsen ej gått att få bort. ligger runt 7000-8000kr till 1300 serien.

Oljekylaren kyler motoroljan, vilket hjälper till att kyla motorn, men har inte nog med kapacitet att göra skillnad när vattenkylaren är tät.
K1300S 2009.
Användarvisningsbild
F800åkare
 
Inlägg: 1601
Blev medlem: 2017-06-20/07:18
Ort: D6

Re: Överhettning

Inläggav M_Swede » 2019-06-30/18:39

Kanon tack
Vi rengjorde kylaren och på K1600 är det skyddsplast på framsidan men allt var rent och fint
Men jag skall plocka ner detta när vi kommer hem och se om naken kylare är smutsig
Vi körde idag i 100km/h och då mäter temp ute 36-38 grader så det är extremt
Men tack för input om fläkten är så kass har ni hört om bättre pimpad variant?
Så fort vi kommer i en stad 50km/h så går den snart upp 3 nivåer kör vi för länge så blir det max
Vi hade en Pan European 1300 det klarade allt 42 grader i Italien så man blir lite ledsen med omtanke på detta är spitzenklasse Touring modell
M_Swede
 
Inlägg: 13
Blev medlem: 2018-02-18/15:15

Re: Överhettning

Inläggav Bror Gårdelöf » 2019-06-30/19:42

Nu går jag ut på tunn is, för jag vet inte, hur framskärmen är designad på Din hoj. Dock skulle det inte förvåna mig, om den är ganska kort nedtill, dvs sprutet upp i kylaren blir värre, än vad det behöver vara. Om jag har rätt, är en skärmförlängare en god investering. Den hjälper Dig inte akut, men efter rengöring kan det dröja längre, innan kylaren behöver rengöras igen.

Min egen 17 år gamla K 1200 RS, som jag köpte i november 2007, har som standard en onödigt kort framskärm. I samband med service för grovt räknat 10 år sedan noterade mekanikern, att kylaren behövde rengöras, vilket han också gjorde, utan att jag begärt det.
Det var bara att tacka och ta emot - varpå jag såg till att få en skärmförlängare monterad snarast möjligt. Därefter har hojen gått ytterligare 10 000 mil - och kylaren har behövt rengöras ytterligare en gång. Min gissning är, att utan förlängaren hade fler rengöringar behövts.

(Varför en seriös touringhojtillverkare som BMW envisas med för korta framskärmar på asfalttourers undandrar sig min bedömning. Jag finner det obegripligt.)
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Överhettning

Inläggav M_Swede » 2019-06-30/20:10

Det första jag köpte var från Wunderlich
Olje kylare skydd samt längre bak del på fram skärmen
Men du har rätt både BmW och Honda har förkorta bakdelar på framskärmen
M_Swede
 
Inlägg: 13
Blev medlem: 2018-02-18/15:15

Re: Överhettning

Inläggav F800åkare » 2019-06-30/20:31

Det är det fina som byggs upp inne mellan fenorna och hindrar lyftflödet.

Se här på ett ganska vanligt exempel om kylaren aldrig varit nere och gjorts ren bakifrån.

https://www.ebay.co.uk/p/2012-BMW-K1600 ... 1109486533
K1300S 2009.
Användarvisningsbild
F800åkare
 
Inlägg: 1601
Blev medlem: 2017-06-20/07:18
Ort: D6

Re: Överhettning

Inläggav M_Swede » 2019-07-01/05:19

Stort tack JE68 får ta ned och rensa
Tack igen för hjälpen och nu fattar jag
M_Swede
 
Inlägg: 13
Blev medlem: 2018-02-18/15:15

Re: Överhettning

Inläggav Magnus Mörtling » 2019-07-02/11:17

Finns en del att läsa i denna tråd: viewtopic.php?f=219&t=22130
/RO Nord, D1, Kalix

"Grejen är att dö ung så sent som möjligt!"
Användarvisningsbild
Magnus Mörtling
 
Inlägg: 836
Blev medlem: 2013-04-01/20:57
Ort: D1 - Kalix

Re: Överhettning

Inläggav enhjuling » 2019-07-02/12:15

Igensatt kylare låter troligt men 13 graders motlut på femmans växel kanske också ger lite för lågt motorvarv?
Det beror ju på farten iofs men generellt är det ju det råd man fått genom åren angående körning i branta och långa backar att hålla varvet uppe för att hålla tempen nere. Nerför ska man också köra på låg växel men då för att bromsarna inte skall överhetta.
/Stefan

R1200GS -17
KTM 690 E
Användarvisningsbild
enhjuling
 
Inlägg: 199
Blev medlem: 2011-02-04/16:25
Ort: Ljungsbro

Re: Överhettning

Inläggav M_Swede » 2019-07-02/15:30

Ja köra vänner fläkten rasade i Italien så vi väntar på bärgning
Den har fått köra mycket och nu såg hur liten och klen den är dinky toys ;-)

5ans växel 15 grader motlut 60 km/h det funkar ;-)
M_Swede
 
Inlägg: 13
Blev medlem: 2018-02-18/15:15

Re: Överhettning

Inläggav Bror Gårdelöf » 2019-07-02/17:40

Jag antar, att den bärgas till en BMW-verkstad i Italien(?). Det är väl onödigt att påpeka det, men ta särskilt upp med dem, att kylaren förmodligen behöver rengöras - när de nu ändå måste åtgärda den delen av hojen.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Överhettning

Inläggav M_Swede » 2019-07-02/17:47

Jappz och tur har vi 32 km till auktoriserad men 2 dagars leverans
Bärgningen kom aldrig så vi fick checka in på hotel som var 400 m från där vi stannade
500 kg 400m i 34 graders värme hmmm

Men jag älskar Svedea kanon service inte deras fel med bärgnings firma

Jag tittade på baksidan och den mycket ren och fin på kylaren så nu är det ein grosse maltes beier
M_Swede
 
Inlägg: 13
Blev medlem: 2018-02-18/15:15

Re: Överhettning

Inläggav DaK » 2019-07-02/19:04

M_Swede skrev:
5ans växel 15 grader motlut 60 km/h det funkar ;-)

15 grader är 23%, jag är imponerad.
Dag Andersson
Användarvisningsbild
DaK
 
Inlägg: 724
Blev medlem: 2008-12-24/10:05

Re: Överhettning

Inläggav M_Swede » 2019-07-02/19:33

Ja botten draget är mycket bra
Nu satte jag datorn på Dynamic så det ger alla 172 hästar lite extra havre ;-)
M_Swede
 
Inlägg: 13
Blev medlem: 2018-02-18/15:15

Re: Överhettning

Inläggav Leif L » 2019-07-15/20:24

Temperaturen i Italien känner man igen, eftersom jag också var där första veckan i juli, dvs dagarna efter F 1 i Österrike.
Överhettningen i K 1600 (GT -11) känner jag igen!
Jag tror att det är lätt att åtgärda, men man skulle behöva göra det från början och inte när man har kört flera tusen mil.
Våren 2018 monterade jag en disktrasa från Lidl (kommer inte ihåg priset, men säg ca 20 kr) och framför har jag klippt till ett galler från Biltema. Jag kan inte säga vad disktrasan är gjord av, men när man håller den framför munnen är det knappt något motstånd när man andas/blåser igenom den.
Är man sparsam (!) kan man ta bort den och tvätta den, men jag har nöjt mig med att spola den med "högtryckstvätt".
När jag monterade bort kylaren förra våren, var den helt igensatt i nedre delen där fläkten finns. Jag kunde ju inte få den rengjord utan att söndra ett antal "flänsar". Smutsen sitter ju som gjuten, men jag ville ju få lite luft att strömma igenom där fläkten sitter.
Så jag kan inte säga vilka medel folk använder för att få kylaren rengjord.

Men som sagt, temperaturen går upp tre rektanglar från normala fem, men tidigare kunde ju alla fyllas, dvs tio stycken. 2017 fick jag stanna flera gånger på Grossglocknerstrasse, sedan har det varit problem i köer i städer, dvs den tålde inte att gå på tomgång.

Med tanke på att köra långsamt på hög växel, så skall man ju inte göra det med bil, typ husbilar (som är tunga). Växellådan håller inte.
Själv brukar jag köra mer eller mindre ner till 50-60 med hojen i högsta växeln, men inte i motlut.

Tänk om det skulle vara monterat typ en disktrasa från fabrik, så skulle det inte vara något problem med kylningen de första 10000 milen. Man behöver kanske inte säga att man har köpt trasorna på Lidl... Det går säker att spara lite genom att köpa tygstycket direkt från Kina... Och kanske man vill ha den i svart dessutom. Jag har ju en gul!
Det som jag inte nämnde ovan, är att det finns utrymme att tränga in både trasan och gallret utan att ta bort någonting.
Jag har ju inte förlängt framskärmen. Det verkar inte behövas. Sedan tror jag inte det räcker, därför att luften virvlar för mycket runt framhjulet. Plus att vid regn, och när man kör efter andra bilar, så är det mycket smutsigt vatten "i luften".

En sak som jag inte heller tycker om är att man skall behöva ha förkunskaper om problem som har ganska enkla lösningar. Dock en hel del funderande på saken!

Med tanke på Pan European så har en kompis en sådan (andra nu). Han brukar säga att servicen är billig, han byter "bara" olja i motorn, och körde ca 13000 mil med den förra som brann inne då garaget brann ner, eventuellt pga av någon laddare till borrmaskin. Så han fortsätter med Pan European... och inga problem med överhettning.
Vadar i Bajkalsjön 120726. Vatten temp 5,9grader... Luft temp ca 17grader?
Användarvisningsbild
Leif L
 
Inlägg: 315
Blev medlem: 2008-02-02/01:00

Re: Överhettning

Inläggav BmwMats » 2019-07-15/20:33

Låter som en fungerande "McGyverlösning", det behöver ju inte vara dyrt och komplicerat...

Konstigt att inte BMW har gjort en bättre lösning, dom har ju trots allt tillverkat vattenkylda motorcyklar sedan hösten 1983 (K100) och 1985 (K75) utan att det har varit några bekymmer med just kylningen och igensatta kylare, mig veterligen.

Funderar på om det hade varit en lösning att kunna demontera hela kylpaketet och lägga det i någon form av lösningsmedel som löser upp allt skräp som fastnar i gallren, sedan skölja bort det när det löst upp sig ?
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6107
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Överhettning

Inläggav Vertice » 2019-07-16/08:17

Ramlade på ett K1600 forum som jag läst lite till och från, nyfiken på för och nackdelar med motorn.

Är låga varvtal som hjälper innan överhettning slår till?
Blir mindre aktiv körning, men vad gör man tills lösning finns?

Verkar funka over there

https://www.k1600forum.com/forum/bmw-k1 ... 2A%2A.html
R1250GS -23, F750GS -22, KTM 1290 SAS -21,
R1200GS -11, K1200GT -06, G310R
Vertice
 
Inlägg: 144
Blev medlem: 2014-07-31/21:30
Ort: Umeå

Re: Överhettning

Inläggav Leif L » 2019-07-16/14:16

Jag hade alltså kylaren demonterad när jag försökte rengöra den.
Jag skulle förstås ha behövt fråga någon verklig expert på rengöring vad som egentligen krävs för att nå önskat resultat.
Jag har för mig att det finns plastdetaljer som sitter fast i kylaren, och dessa får ju inte lösas upp och inte själva aluminiet heller. Jag använde det mesta man kunde prova, som motortvätt, fälgtvätt och diesel.
Jag höll på i flera timmar, med hade inte kylaren i bad över natten.

Sedan kan man komma ihåg att smutsen fanns i stort sett bara i den del där fläkten suger luft.
Sedan är det ju också så att fläkten på K 1600 är väldigt sällan igång, dvs värmen står på 5 av 10 rektanglar. Det är först när man stannar som temperaturen går upp, och sedan när man kör framåt i ettan.

Jag tror ju att motorn utvecklar så lite värme som möjligt, när den utvecklar så få hästkrafter som möjligt, dvs går på så låga varv som möjligt. Övriga trafiken bestämmer ju själva hastigheten, och därmed vinddraget.

Med tanke på BMWs kylproblem, så har det att göra med kylarens ofördelaktiga läge. På sexan finns inte så många alternativ, men jag kan se ett antal väldigt enkla lösningar. Varav ett är att ha ett manuellt fungerande spjäll (10-20 mm) framför nedre halvan av kylaren. Då skulle fläkten suga luft uppifrån eller nerifrån.
Men problemet med en sådan konstruktion skulle tyda på att det finns vissa problem...

Om framskärmen förlängs (på K 1600) tror jag den behöver förlängs en hel del för att få bort problemet.
Vadar i Bajkalsjön 120726. Vatten temp 5,9grader... Luft temp ca 17grader?
Användarvisningsbild
Leif L
 
Inlägg: 315
Blev medlem: 2008-02-02/01:00


Återgå till K radmotorer

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst