En del skrammel kommer från obalans i kopplingskorgen, lagret i sig är billigaste som går att uppbringa, dragen plåtkopp, finns en ersättare från samma tillverkare, INA NK 35/30-TV-XL, där lagret är slipat i mått på både in och utsida, innehåller fler pinnar oxå.
Största problemet med kopplingskorgen är att fjädrarna är kapade i mått INNAN de fått arbetats ihop, dvs efter bara en liten stunds arbete komprimeras de, efter några tusen mil så är de ca 3mm för korta och kan rassla runt i sina lägen, en leverantör i Polen tar 700kr inkl frakt för nya, tyvärr är korgen nitad ihop och det är koniska nitar, men jag kommer dela min korg för att byta dom, sen blir återmontering med 12,9 m8 bult och loctite 243.
Finns mycket att skriva om k1300 kopplingar, men googla sharealike1 och kolla hans youtubevideos om dessa kopplingar, även P Hofmann har videos. Där förklaras det mesta som är fel.
Vibefree.com är John Sykes, han som kallar sig sharealike1 på tuben, han renoverar kopplingar, främst till suzuki men är tydligen en hejare på k1300s kopplingar oxå, finns i england och tar ca 10,000kr för en total ombyggnad allt inkluderat.
Denna firma i polen säljer fjädrarna, de kan för ca 5500kr renovera kopplingskorgen till nyskick samt bygga bort lite obalans.
http://www.moto-sprzegla.pl/?fbclid=IwA ... ukweifWZnA
K1300S 2009.