K100RS-Sprutar bensin/startar inte/sprakar om kablage

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

K100RS-Sprutar bensin/startar inte/sprakar om kablage

Inläggav BMWK100RS1 » 2020-11-08/21:59

Hej!

Ny på forumet men inte ny som bmw-ägare... För cirka 2 år sen köpte jag en mycket fin, ombyggd BMW k100RS.
Jag har sen inköp varken kört och dessvärre heller inte vårdat den så mycket.

1) Förra hösten - mitt under färd, börjar den att "bluddra" vid gaspådrag, tappar kraft -> för att till slut dö helt. Vid startförsök dränks bara motorn och det droppar bensin. Jag gjorde det man inte ska göra, ställde in den för säsongen utan att ha löst problemet. Till våren 2020 startade den mirakulöst utan att jag gjort något med den.

2) Frid & fröjd tänkte jag, fram tills cirka 3 månader tillbaks. Plötsligt var den svårstartad cirka var 3:e / 4:e gång jag skulle köra. Det slutade lyckligt alla gånger, efter några försök startade den och funkade felfritt under färd.

3) Under 3 veckors semester stod den parkerad utomhus utan att användas. När jag väl skulle starta den efter 3 veckors stillastående ville den inte starta. Batteriet var fräscht men testade att ladda upp det ändå. Ingen skillnad.

Det som hände under startförsök var
a) Den tänder och "vill" starta då och då, men den går inte rent, svart rök, förgasarsmäll och sen dör den
b) Jag noterar ett klassiskt "sprakande" ljud från kablaget (4 kablar) som går upp till soppapumpen
c) Om jag efter ett startförsök då mcn startat och gått i ca 10 sek för att sen dö, kopplar ur kablarna till soppapumpen, och gör nytt startförsök, så startar den och går i ca 20 sek. Men om jag inte kopplar ur kablarna (och soppapumpen får gå) startar den inte igen.

Jag tror därför problemet är att den får för mycket bensin.
Varje gång det har varit startproblem har det regnat/varit fuktigt ute.
Sprakandet antyder att det är glapp/fukt någonstans.

I min iver att lösa detta klippte jag av de 4 kablarna som går till soppapumpen (jag trodde det var ärg/fukt i kontaktstycket) - vilket det dock inte var då det fortsatte spraka efter denna genialiska move. Det låter alltså
som om att sprakandet kommer någonstans från under sadeln/tanken där de 4 kablarna går in.

Jag har nu 2 frågor till er som jag är extremt tacksam över om någon orkar/kan/kan ta sig tid till att svara på:

1. Var kan jag hitta en ny "4 polig" kontakt som passar soppapumpen - har letat som en tok på google men hittar ingenting

2. Vad kan detta problem bero på? Fukt någonstans? Har läst lite om problem med bränslepumpsrelä här på forumet- var sitter det?

Återigen, stort tack på förhand.
Bilagor
IMG_2496.jpeg
IMG_9807.jpeg
Användarvisningsbild
BMWK100RS1
 
Inlägg: 2
Blev medlem: 2020-11-08/21:33

Re: K100RS-Sprutar bensin/startar inte/sprakar om kablage

Inläggav Håkan » 2020-11-09/09:18

Hej.
Det låter som det finns ett antal fel på din MC... Någon quick fix tror jag knappt är möjlig.
Leta på en kompetent verkstad som förstår sig på modellen. Till exempel Kenneth´s MC-service, de är bra att ha att göra med. http://www.kennethsmc.se/

Angående kontakten så är de BMW specifika. Till så gamla modeller finns inte lösa kontaktstycken att köpa hos BMW.
Hör med någon MC-skrot.

Skickar dig även telefonnummer via mail till dig, en polare som skruvat rätt mycket med K-modeller. Osäker om han har tid, kanske finns goda råd och ev. en kontakt hos honom.
Hälas från mig. :)
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: K100RS-Sprutar bensin/startar inte/sprakar om kablage

Inläggav BMWK100RS1 » 2020-11-09/17:18

Tack för ditt svar Håkan.
Dessvärre bor jag i Stockholm, har du eller någon annan tips var man kan lämna in den i sthlms-området?
Användarvisningsbild
BMWK100RS1
 
Inlägg: 2
Blev medlem: 2020-11-08/21:33

Re: K100RS-Sprutar bensin/startar inte/sprakar om kablage

Inläggav Göran_Sunden » 2021-02-20/15:14

Hej,

Har du fått igång din K100?
Om inte har jag några tips som du annars kan spara till nästa gång.
1. Om någon har byggt om mc’n såpass mycket finns risk att de har ”kostat på” nya bensinslangar i tanken.
Om de inte köpt rätt sort så klarar den inte av att ligga i bensin utan blir svampig.
Enklast är att köpa original 16 12 1 180 040.
2. Primärsidan på tändspolarna. Små tunna kablar där det kan bli glapp mellan kabeln och kabelskon. Kan ge upphov till oförklarligt beteende. 61 13 1 459 516. Använd riktig kabelskotång, ingen billig.
3. Kontakten till bensinpumpen som du sökte. BMW använder samma kontakter till bilar och MC’ar.
Enklast är om du tar med dig kontakten och åker till en BMW-bilverkstad. De har hemma hur många varianter som helst. Problemet är dock att nu för tiden får man inte prata direkt med mekanikern utan hamnar hos en servicebokare som inte skruvar. Ett sätt kan vara att först prata med reservdelsmannen. Vissa tycker det är kul att vara ”detektiv”. Reservdelsmannen kan även söka på mc-delar och beställa hem komponenter som är gemensamma. Han kan dock inte beställa mc-specifika delar men du kan ju få beställningsnumret av honom och så kan du beställa den delen hos mc-handlaren.

Hör av dig när du hittat felet, så vi andra får lära oss.
Lycka till!
Göran_Sunden
 
Inlägg: 16
Blev medlem: 2009-08-13/09:35

Re: K100RS-Sprutar bensin/startar inte/sprakar om kablage

Inläggav Kapten Stofil » 2021-05-09/20:40

Eftersom den har insprutning, är den beroende av rätt bränsletryck. Det sitter en tryckregulator mitt ovanför motorn, man når den från höger sida genom att ta bort luftburken (ta av locket med luftmängdmätaren, sen kommer man åt skruvarna som håller luftburken). Tryckregulatorn har en vakuumslang till insuget, den går in på en liten nippel som man ser från vänster sida av motorn i närheten av spjällhusen. Läcker vakuumslangen kommer motorn att få för högt bränsletryck (det ska vara 3 bar högre än trycket efter spjällen) vid lågt gaspådrag. Bränsletrycket ska alltså vara 3 bar över atmosfärstryck vid fullgas och betydligt lägre vid tomgång.

Är tryckregulatorn trasig kan man också få motsvarande effekt, men eftersom problemet verkar intermittent tänker jag snarare läckande vakuumslang. Insprutningssystemet är f ö standard Bosch L-Jetronic, så jag misstänker att tryckregulatorn är samma som på en gammal Volvo t ex.

Sprakande ledningar till bränslepumpen tänker jag borde orsaka att den går ibland och ibland inte, det borde inte ge för mycket bensin utan snarare tvärtom.

När du pillar med bränslesystemet så tänk på att soppa med 3 bars tryck sprutar långt och mycket om den kommer lös, och tändspolarna ligger i farans riktning om något sådant inträffar, det kan bli en eldig upplevelse (fråga inte hur jag vet :shock: )
Jonas Otter
Do not fold, spindle or mutilate
Numera Yamaha XVZ12 m sidvagn
Användarvisningsbild
Kapten Stofil
 
Inlägg: 3153
Blev medlem: 2011-06-22/11:01


Återgå till K radmotorer

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst

cron