Diffus misständning.

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Diffus misständning.

Inläggav fredde 7 » 2020-11-09/19:18

Ja, då var det dags igen, ett nytt inlägg alltså.

Min K1300S beter sig!!! eller det är så att den ibland, inte alltid, beter sig som att den misständer,
det inträffar vid 5000rpm, oftast om man motorbromsar från 8500rpm ned till just 5000rpm för at sedan gå på
gas, då uppträder ibland de misstänkta misständningarna.

Jag har inga felkoder "naturligtvis" då vore det ju lätt;)
Har kollat lite med en ir termometer, men det går ju inget vidare då det bara uppkommer
så som jag beskrivit ovan..

Vad gör man?
Har "turligt" nog garanti på hojen (köpt på firma) men är rädd att det bara blir en resa dit i onödan, vet hur BMW
funkar på bilsidan, och där hade man bytt en tändspole+stift och låtit kunden komma tillbaka tills
rätt spole hade bytts.

Så vill jag ju inte göra( om jag inte får en rolig lånehoj varje gång förstås)
Vad kostar en tändspole ( om man skulle ge sig på alla fyra på en gång?)

Hur hade ni gjort?
Har 12 mil till firman enkel och det är kallt att köra hoj dit, vad är rimligt att "kräva" av firman?
/Fredrik
fredde 7
 
Inlägg: 212
Blev medlem: 2012-08-19/12:09

Re: Diffus misständning.

Inläggav F800åkare » 2020-11-10/00:47

Vart i landet finns du?
Jag är i Hagfors, Värmland. Läser ut dina felkoder. Är du Bmw klubbmedlem, gratis, annars 50kr. (rejäl rabatt mot bmw)

Kan vara nästan vad som helst, bäst är att alltid läsa ut koder först.

Pris på spolar hos Bmw minns jag ej, men räkna med 1000kr/st.
Om minnet är med mig så finns det 2 tillverkare av spolar till denna hoj, Beru och champion. Har vidare för mig att Beru är OE tillverkaren.
Många sätter i de från då de har en tåligare kropp i metall än originalets plast som gärna fastar mot väggerna i toppen. Tror Bmw själva även övergått till dylik konstruktion.

Autodoc tar ca 555kr/st för dom. https://moto.autodoc.se/reservdelar/mot ... _id=104194

Champion spolen ca 200kr/st dyrare, https://www.autodoc.se/champion/1379282 ... AMPION%20Tändspole%20%20(BAEA386)
K1300S 2009.
Användarvisningsbild
F800åkare
 
Inlägg: 1601
Blev medlem: 2017-06-20/07:18
Ort: D6

Re: Diffus misständning.

Inläggav fredde 7 » 2020-11-10/11:20

F800: Tack för erbjudandet:) Läsa felkoder och den biten är ju min "Hobby" så det är jag bekväm med ;) .

Och det är gjort, inga felkoder, min erfarenhet är att vid milda tändningsmiss symptom sätter den inga felkoder, behövs i princip en "död" spole....

Jag misstänker ändå starkt en spole, men vilken?
Antingen gör jag jobbet flera gånger (byter spole)(flyttar runt) tills det blir bra, eller byter alla fyra och gör jobbet en gång....

Sedan är jag inflyttad Smålänning så jag vill ju att min handlare ska bekosta detta via garantin? jag har ju garanti på hojen. hur ser ni på det?

Jag hade gladeligen gjort jobbet, men vill att handlaren bekostar delar...min ide vore nya spolar samt nya stift som handlaren bekostar och att jag gör jobbet, eller så får handlaren lösa allt, men då är problemet att jag har dåligt förtroende för "verkstäder:) och får lite lätt magont...

åsikter tas gärna emot
fredde 7
 
Inlägg: 212
Blev medlem: 2012-08-19/12:09

Re: Diffus misständning.

Inläggav Magnus Brobeck » 2020-11-10/12:54

Första åtgärd dokumentera upp saken med din handlare så att ni är överens om:
Att felet finns
Att felet skall lagas på garanti
Om möjligt vad som är fel

När det är gjort kan du fundera på om det finns alternativa sätt att få det åtgärdat.

Med vänlig hälsning, Magnus
There are two rules in life:
1. Never give out all the information.
2.
Användarvisningsbild
Magnus Brobeck
Webmaster
 
Inlägg: 2144
Blev medlem: 1994-04-06/01:00

Re: Diffus misständning.

Inläggav F800åkare » 2020-11-10/13:24

Kan inte fatta att en hightech bmw från 2009 inte kan vad en koreansk motordesign från mitten av 90-talet kan, säga till vilken cylinder som ej tänder korrekt.
Lagade bara för nån vecka sen frugans kia, intermittent misständning cylinder nr2 och motorlampa tänd, orsaken var en sprucken insugspackning.

Så kolla dina insugsgummin oxå, att ligga på 8500rpm sen motorbromsa skapar ju lite undertryck, blandningen av luft/bränsle kan bli väldigt fel.
K1300S 2009.
Användarvisningsbild
F800åkare
 
Inlägg: 1601
Blev medlem: 2017-06-20/07:18
Ort: D6

Re: Diffus misständning.

Inläggav fredde 7 » 2020-11-10/13:59

Magnus: Bra synpunkter, lätt att förhasta sig. Vad är skäligt att förvänta sig av handlaren? i avseende på vem som ska ombesörja transport av hoj, mm. Jag har garanti till sista Maj. Han vill ha ned den nu, med tanke på att han
har lite att göra, som jag förstår. Men för mig är det besvärligt då det inte är säkert att jag kan köra hem den om några veckor.

Jag bokar då hellre tid 1 aprill….och hämtar den i mitten på aprill….

F800: Håller med.
fredde 7
 
Inlägg: 212
Blev medlem: 2012-08-19/12:09

Re: Diffus misständning.

Inläggav fredde 7 » 2020-11-21/11:45

Kunde inte låta bli.
Skruvade mig in till tändspolarna . Och i två av dem var det fuktigt, samt väldigt ärgigt(rost/oxid).
Känns sannolikt att detta är problemet?...

Varför är det inte tillräckligt tätt ned till brunnarna? blir det tätt med nya spolar(gummitätningar)?
Vad göra för att få det tätt?

Kan man (jag) testa en tänspole? typ resistansmäta? hur?
Borde alla spolar samt stift bytas när det ändå är väck?
fredde 7
 
Inlägg: 212
Blev medlem: 2012-08-19/12:09

Re: Diffus misständning.

Inläggav Bror Gårdelöf » 2020-11-21/12:09

fredde 7 skrev: Jag har garanti till sista Maj. Han vill ha ned den nu, med tanke på att han har lite att göra, som jag förstår. Men för mig är det besvärligt ...
Jag bokar då hellre tid 1 aprill….och hämtar den i mitten på aprill….

Hade jag varit i dina kläder, skulle jag lämna in den nu - vid behov efter transport på släp. Det lär inte vara någon brådska, och verkstaden har gott om tid att göra ett bra jobb. När det är klart, kan du hämta den i lugn och ro.
I april ökar belastningen på verkstaden - samtidigt som du väl vill ha en hoj, som inte krånglar, när säsongen drar igång?
Men du fattar dina egna beslut.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Diffus misständning.

Inläggav Håkan » 2020-11-21/14:37

Det händer, att BMW tändspolar rostar sönder... Alltså den moderna varianten som sitter direkt på stiftet. Det är en tunn plåthylsa ytterst, börjar den rosta så kan fukt tränga in och ge överslag i spolen.
Tyvärr visas inga felkoder för detta...
Så felsökning kan te sig problematisk. Kolla alltid hur tändspolar mår vid störningar i motorgång på de modellerna.
:)
Jag brukar duscha tectyl på spolen, vid tändstiftsbyte, på de hojar jag har ansvaret för servicen av.
;)
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Diffus misständning.

Inläggav fredde 7 » 2020-11-22/13:08

Bror: Kloka synpunkter, men jag har alltid sådan otur i sådana här situationer, jag hade kunnat fylla en bok
(tjock som sagan om ringen) med saker som gått åt fanders när jag lämnat in diverse bilar genom åren.

I detta fallet verkar jag haft tur med min handlare, som inte motsatt sig att jag skruvar själv, och han står för delarna. Heder åt honom för att han litat på min beskrivning av problemet och inte krånglat.

Sedan vill väl kunden alltid byta mer än handlaren så länge handlaren står för fiolerna, och tvärt om också.
Men det känns som vi kommer överens om under arbetets gång.

Håkan:Vad är det för tectyl du använder? När du skriver Tectyl får jag i mitt huvud upp en bild på en krämig
underedsmassa som inte går att tvätta bort? Inget man duschar på, kan du länka till produkten.


En annan sak jag märkte när jag tog bort kylaren och passade på att spola igenom denna, Termostaten höll inte tätt. Vid vilken temp ska den öppna? Ska ta bort den och "koka" den. Kan det finnas någon bypass i konstruktionen som ska se till att ett "grundflöde" finns hela tiden?
Tack så länge
Fredrik
fredde 7
 
Inlägg: 212
Blev medlem: 2012-08-19/12:09

Re: Diffus misständning.

Inläggav Bror Gårdelöf » 2020-11-22/14:13

fredde 7 skrev: Sedan vill väl kunden alltid byta mer än handlaren så länge handlaren står för fiolerna, och tvärt om också. Men det känns som vi kommer överens om under arbetets gång.

Men - vid ett garantiåtagande är det väl BMW, som står för fiolerna, inte verkstaden?
Har jag rätt, ger garantiåtgärden verkstaden inkomster - större, ju mer omfattande åtgärden är. Lägg till det, att verkstaden har gott om tid under vintern. Om inte annat lär du och verkstaden i lugn och ro kunna reda ut, vad som behöver göras, och var kostnaden hamnar.

Någon gång kring 2010 hade BMW ett återkallande - även på så gamla hojar som Sigurd (2002). Beviks genomförde det hela prompt, och det kostade mig inte en krona.
Efter köpet av Willie i våras noterades, att de främre bromsoken (Hayes) fuktade en aning. Samma sak där: Prompt byte av packningar i oken, vilket inte kostade mig ett öre. (Därefter har oken varit helt torra exteriört.)
Det faller på sin egen orimlighet, att kostnaden i något av fallen belastade verkstaden!

Men - som sagt - du bestämmer själv.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Diffus misständning.

Inläggav fredde 7 » 2020-11-22/14:59

Bror: Mc,n är från 2009, och det är ingen aktion från BMW centralt felet gäller.
Utan det är en garanti som handlaren ger på begagnade MC, jag köpte den 12e okt och fick begagnatgaranti till sista maj 2021 eller 100mil.
Fördelen med att mecka själv är ju att man hittar eventuella andra fel på vägen, som termostaten nu i mitt fall ;)
Nackdelen är ju att meckar man sönder något så får man ju stå för det själv.
fredde 7
 
Inlägg: 212
Blev medlem: 2012-08-19/12:09

Re: Diffus misständning.

Inläggav Bror Gårdelöf » 2020-11-22/15:06

OK. "Case closed." Lycka till.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Diffus misständning.

Inläggav Håkan » 2020-11-22/15:24

fredde 7 skrev:Håkan:Vad är det för tectyl du använder? När du skriver Tectyl får jag i mitt huvud upp en bild på en krämig
underedsmassa som inte går att tvätta bort? Inget man duschar på, kan du länka till produkten.

Finns fler olika fabrikat. Den skall vara tunnflytande spray.

https://www.billackering.eu/epages/bill ... HwQAvD_BwE

https://verktygsboden.se/rostskydd-spra ... NAQAvD_BwE
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Diffus misständning.

Inläggav fredde 7 » 2020-11-22/17:37

Tack Håkan, Blir att duscha lite av detta vid återmonteringen.

Ingen som vet vid vilken temp termostaten skall öppna? Brukar ju ofta stå på termostaten, men icke.
fredde 7
 
Inlägg: 212
Blev medlem: 2012-08-19/12:09

Re: Diffus misständning.

Inläggav F800åkare » 2020-11-22/18:09

Enligt manualen ska den öppna vid 85°c.
Fläkten ska slå till vid 100°c.
K1300S 2009.
Användarvisningsbild
F800åkare
 
Inlägg: 1601
Blev medlem: 2017-06-20/07:18
Ort: D6

Re: Diffus misständning.

Inläggav fredde 7 » 2020-11-22/18:57

f800:tack..då öppnar den ungefär som den ska, men den "kärvar då den ska tillbaka" antar att resultatet blir långsam uppvärmning.....blir byte.
fredde 7
 
Inlägg: 212
Blev medlem: 2012-08-19/12:09


Återgå till K radmotorer

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst