Översyn av K1300s, vinterprojekten

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Re: Översyn av K1300s, vinterprojekten

Inläggav BmwMats » 2021-01-18/16:01

F800åkare skrev:Nu är kamkedja med tillhörande glidskenor beställda.


Bra, då är garagekvällen räddad ! ;)
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6107
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Översyn av K1300s, vinterprojekten

Inläggav F800åkare » 2021-01-18/16:51

BmwMats skrev:
F800åkare skrev:Nu är kamkedja med tillhörande glidskenor beställda.


Bra, då är garagekvällen räddad ! ;)

Jo då, kamkedja , med tillbehör, bromsskivor fram samt belägg, kopplingen väntar jag på delar från andra så där ligger jag efter med montering och skulle gärna komma vidare, lurar på att montera de gula fjädrarna jag köpte men ska kolla med en kille i spanien först hur hans tester gått. Han har ju möjlighet att köra även denna tid på året. Efter det är det bromsvätska och motorolja med filter innan hojen är körklar.
De flesta jobb tar lite mer tid än lovligt då man är väl anal och passar på att rengöra allt och smörja upp på nytt medans man demonterar och monterar.


Men man får iaf koll på hur hojen mår och kanske kan fixa saker innan de blir ett riktigt problem.
K1300S 2009.
Användarvisningsbild
F800åkare
 
Inlägg: 1601
Blev medlem: 2017-06-20/07:18
Ort: D6

Re: Översyn av K1300s, vinterprojekten

Inläggav fredde 7 » 2021-01-18/17:56

F800: Vill du fortsätta att vara anal så är det BMWs eget Drei bond du skall använda. Använde det själv
i detta syfte för en månad sedan. En tub kostar 250 kr....Surt sa räven. Med avseende på ventilkåpan.
fredde 7
 
Inlägg: 212
Blev medlem: 2012-08-19/12:09

Re: Översyn av K1300s, vinterprojekten

Inläggav F800åkare » 2021-01-19/17:20

Åter till kopplingen, jag tänker testa med 2 olika fjädrar i korgen, 2 hårda (gula) och 2 lite mjukare (röda), jag följer ju en herre i spanien och han har testat flera modeller och senast ut är denna kombo.
https://www.youtube.com/watch?v=5gHugpyTN0A

Så nu ska det bli montering av koppling. Monterar skruvarna till plåten på baksidan med orapi 298 gänglåsning då det kommer gå att lossa dom igen vid behov.

Till vänster innan färgborttagning, mitten utan färg och de 4 till höger är originaken som är 3mm flr korta och orsakar skrammel och vibrationer.
Bilagor
20210119_171706.jpg
K1300S 2009.
Användarvisningsbild
F800åkare
 
Inlägg: 1601
Blev medlem: 2017-06-20/07:18
Ort: D6

Re: Översyn av K1300s, vinterprojekten

Inläggav F800åkare » 2021-01-19/17:40

Nu ska den bara härda i 24 timmar, sen åker den i tillbaka. Drog skruvarna, m10x1 med insatsgänga till 30nm med gänglåsning. Bör inte röra sig om inte jag skruvar ur dom då.
Bilagor
16110742340381084305941999682373.jpg
K1300S 2009.
Användarvisningsbild
F800åkare
 
Inlägg: 1601
Blev medlem: 2017-06-20/07:18
Ort: D6

Re: Översyn av K1300s, vinterprojekten

Inläggav BmwMats » 2021-01-19/17:47

Intressant...
Hårdheten bestämmer inte bara manövreringskraften, utan även påverkar den dragläge och kraftmoderering i transmissionen också ?
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6107
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Översyn av K1300s, vinterprojekten

Inläggav F800åkare » 2021-01-19/17:55

De är väl primärt för att ta upp ojämnheter i motorns gång, typ oscillationer som kan ge allvarliga vibrationer/ryck i hela hojen och särskilt korgen och ingående axel. En motor på tomgång ex håller ju inte exakt 1200rpm, det är ju +/- X antal rpm.
K1300S 2009.
Användarvisningsbild
F800åkare
 
Inlägg: 1601
Blev medlem: 2017-06-20/07:18
Ort: D6

Re: Översyn av K1300s, vinterprojekten

Inläggav BmwMats » 2021-01-20/00:22

Ja naturligtvis sitter ju fjädrarna för att ta upp dessa krafter...
Tänkte mig inte för, var nog för trött då jag skrev.
Såg för mitt inre att dom satt som på en konventionell koppling, tittade inte så noga på bilderna... :oops: :?

Får nog ta en kopp kaffe till och vakna till, nu börjar ju "kvällen" för mig... :lol:
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6107
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Översyn av K1300s, vinterprojekten

Inläggav BmwMats » 2021-01-20/00:23

Ett mer rejält svänghjul hade ju också fixat detta... :lol:
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6107
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Översyn av K1300s, vinterprojekten

Inläggav F800åkare » 2021-01-20/00:27

BmwMats skrev:Ett mer rejält svänghjul hade ju också fixat detta... :lol:


Förvisso, men kopplingen är ingen liten klump den heller, tror det är ca 6 kg den väger komplett. Synd bara att man måste vänta bortåt mitten/slutet av mars för att testa fjädrarna. Hoppas innerligt att de fungerar och att man slipper skrammlet och inte får vibrationer nu bara. En del rassel försvinner väl med ny kamkedja också.
K1300S 2009.
Användarvisningsbild
F800åkare
 
Inlägg: 1601
Blev medlem: 2017-06-20/07:18
Ort: D6

Re: Översyn av K1300s, vinterprojekten

Inläggav BmwMats » 2021-01-20/01:09

Oj, ca 6 kg... Ja det ser ju inte så mycket ut för världen, men börjar man väga upp allt så visst väger det.
Kul att du lägger upp bilder och text på detta.
Värdesätts ! ;)
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6107
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Översyn av K1300s, vinterprojekten

Inläggav F800åkare » 2021-01-22/23:03

Ned en vända i garaget, lagt lamellerna att dra i olja tills imorgon, då skall även kamkedjan bytas om barnen tillåter.
Lite konstigt men kamkedjebyte finns ej med i manualen för k1300s, då får man hoppa till k1200s , inte för att det gör något, motorerna är ju identiska men ändå lite lustigt.

Får dra i 1L motul 7100 hallonsaft, dock bara 10w40 men det gör inget, är så liten volym, har inte hunnit få hem 20w50 oljan än.
Bilagor
20210122_224043.jpg
K1300S 2009.
Användarvisningsbild
F800åkare
 
Inlägg: 1601
Blev medlem: 2017-06-20/07:18
Ort: D6

Re: Översyn av K1300s, vinterprojekten

Inläggav fredde 7 » 2021-01-23/10:23

F800: Förutom skramlet du beskriver från din "gamla" koppling.
Hade du några andra fenomen? Jag har ett på min som jag förstått är rätt vanligt, att den hugger, känns
då man krypkör, typiskt då man smyger iväg sakta från en korsning eller liknande.

Detta borde väl bero på att lamellerna inte släpper från varandra? Jag har sett att det sitter några "oringar"
för att skapa lite extra kraft för att fjädra isär lamellerna. Tyvärr verkar detta ej lösa hela problemet.
Har du detta fenomen? har du isåfall löst detta? Eller kanske hjälper nya lameller som du nu har...

Inget stort problem, men lite irriterande.
fredde 7
 
Inlägg: 212
Blev medlem: 2012-08-19/12:09

Re: Översyn av K1300s, vinterprojekten

Inläggav fredde 7 » 2021-01-23/10:27

f800: En annan fråga, såg att du skulle köra på 20-50 olja istället för 10-40...varför?
fredde 7
 
Inlägg: 212
Blev medlem: 2012-08-19/12:09

Re: Översyn av K1300s, vinterprojekten

Inläggav F800åkare » 2021-01-23/11:48

fredde 7 skrev:f800: En annan fråga, såg att du skulle köra på 20-50 olja istället för 10-40...varför?

Bättre smörjning, 20w olja håller smörjfilm bättre en en 5w eller 10w gör. Efter att hojen stått ostartad i några månader och sen lyfte ventilkåpan var allt väldigt torrt. Sen har jag fått rådet på goda grunder här på forumet, men jag säger inte historien publikt. Rådgivaren får själv kontakta dig om han vill, jag vet han läser detta.
K1300S 2009.
Användarvisningsbild
F800åkare
 
Inlägg: 1601
Blev medlem: 2017-06-20/07:18
Ort: D6

Re: Översyn av K1300s, vinterprojekten

Inläggav F800åkare » 2021-01-23/16:44

Så där, mitt första jobb att renovera en hel koppling, inkl korgen. Bara hoppas jag gjort rätt nu. :lol:

Rätt eller fel så har jag vid ihopmontering lagt högtempsfett på de ytor som inte får smörja så som de borde under drift, (ytorna med fretting) om inte annat har de bra smörjning fram till dess att oljepumpen fått upp tryck och börja dränka allt i olja.
Bilagor
20210123_163056.jpg
K1300S 2009.
Användarvisningsbild
F800åkare
 
Inlägg: 1601
Blev medlem: 2017-06-20/07:18
Ort: D6

Re: Översyn av K1300s, vinterprojekten

Inläggav F800åkare » 2021-01-23/18:15

Byte av kamkedjan, gick bra tills dess drevet skulle på plats igen.

Motorn står i tdc, märkena på kammarna är rätt, men då den gamla kedjan var sträckt stämmer ju inte timingen helt.
Drevets hål och styrpinne hamnar lika mycket oavsett håll jag hoppar en tand pp drevet.

Alltså måste vevaxeln flyttas, men åt vilket håll, med eller moturs, beror ju pp hur jag sätter drevet, en tand åt varje håll.
Bilagor
20210123_180558.jpg
20210123_180641.jpg
K1300S 2009.
Användarvisningsbild
F800åkare
 
Inlägg: 1601
Blev medlem: 2017-06-20/07:18
Ort: D6

Re: Översyn av K1300s, vinterprojekten

Inläggav F800åkare » 2021-01-23/18:19

Tänker jag rätt om jag sätter drevet som på bilderna och roterr vevaxeln framåt tills skruvhålet stämmer och styrpinnen poppar i sitt läge?

Medurs är ju normala rotationsriktningen på motorn.

Detta nämner inte den attans manualen något om..... :cry:
K1300S 2009.
Användarvisningsbild
F800åkare
 
Inlägg: 1601
Blev medlem: 2017-06-20/07:18
Ort: D6

Re: Översyn av K1300s, vinterprojekten

Inläggav booste » 2021-01-23/21:21

Om man funderar på hur den gamla kedjan sträckt sig borde väl vevaxeln behöva backas något i förhållande till kamaxel läget? Eller är det så att spännaren sträcker upp slacket som uppstår? Då ska vevaxeln vridas framåt.
booste
 
Inlägg: 20
Blev medlem: 2019-12-12/22:16

Re: Översyn av K1300s, vinterprojekten

Inläggav F800åkare » 2021-01-23/23:38

Spännaren går ju ut mer desto längre kedjan blir.
K1300S 2009.
Användarvisningsbild
F800åkare
 
Inlägg: 1601
Blev medlem: 2017-06-20/07:18
Ort: D6

Re: Översyn av K1300s, vinterprojekten

Inläggav F800åkare » 2021-01-24/15:28

Tror det löste sig, jag gick ut och kollade märkningarna igen på kamaxlarna. Det är lite svårt att se då man tittar på dom snett uppifrån höger och ned, de går ej att se rakt på som det är menat och bilden visar, tyckte mig se att märkena stod högt mot varandra, detta då de yttre märken verkade ha lite nedåtvinkel, så jag lät drevet sitta som tidigare bild visat, roterade vevaxeln framåt tills allt linjerade med guide och skruvhål, satte i skruvarna på drevet och har nu dragit runt motorn för hand 2 varv med enbart ett 1/2" spärrskaft på vevaxeln. Tändstift monterade.

Om kolvar och ventiler skulle ha mötts tvivlar jag på att jag hade orkat dra runt den, inget konstigt motstånd kändes och inga missljud hördes.
Bilagor
kam märkning.jpg
kam märkning.jpg (134.98 KiB) Visad 11493 gånger
K1300S 2009.
Användarvisningsbild
F800åkare
 
Inlägg: 1601
Blev medlem: 2017-06-20/07:18
Ort: D6

Re: Översyn av K1300s, vinterprojekten

Inläggav F800åkare » 2021-01-26/10:52

Ringde en Bmw verkstad, GMC i Karlstad, där jag köper alla mina delar. beskrev detta med timingen och det var alls inte ovanligt, det var ingen fara, så länge vi inte pratade en hel kugg eller mer, då får man kolla upp mer noga, men som i detta fall, max ett halvt kugg, var vanligt då kedjorna har sin tolerans vid tillverkning.

Och det faktum att jag kunde dra runt motorn, med monterade stift, med enbart ett spärrskaft så fanns det ingen chans att någon kolv och ventil slår ihop, det skulle bara stannat och jag skulle inte orkat dra för hand om så vore, så verkstadens rekommendation är att tuta och köra. :)
K1300S 2009.
Användarvisningsbild
F800åkare
 
Inlägg: 1601
Blev medlem: 2017-06-20/07:18
Ort: D6

Re: Översyn av K1300s, vinterprojekten

Inläggav Håkan » 2021-01-26/12:11

F800åkare skrev:Ringde en Bmw verkstad, GMC i Karlstad, där jag köper alla mina delar. :)

Det är fördel med att köpa sina reservdelar där man kan ringa och fråga om teknik.
:D :D :D
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Översyn av K1300s, vinterprojekten

Inläggav F800åkare » 2021-01-26/12:41

Håkan skrev:
F800åkare skrev:Ringde en Bmw verkstad, GMC i Karlstad, där jag köper alla mina delar. :)

Det är fördel med att köpa sina reservdelar där man kan ringa och fråga om teknik.
:D :D :D

Har aldrig servat hos dom men spenderat pengar där, köpte mitt första mc ställ där, allt från fot till knopp. Sen alla delar till båda mina hojar beställs därifrån i de fall jag ska ha original.
K1300S 2009.
Användarvisningsbild
F800åkare
 
Inlägg: 1601
Blev medlem: 2017-06-20/07:18
Ort: D6

Re: Översyn av K1300s, vinterprojekten

Inläggav F800åkare » 2021-01-28/13:54

Blev beställning av nya bussningar till sidostödet, var helt utslitna. Låsringen till brytaren på sidostödet var vek, spåret nästan helt utslitet, så ett nytt spår svarvades och ur gömmorna trollades en korrekt låsring fram.

Ventilkåpan på plats.
Bilagor
16118384567461836711719982748787.jpg
20210128_134431.jpg
20210128_134422.jpg
20210128_134407.jpg
K1300S 2009.
Användarvisningsbild
F800åkare
 
Inlägg: 1601
Blev medlem: 2017-06-20/07:18
Ort: D6

Re: Översyn av K1300s, vinterprojekten

Inläggav BmwMats » 2021-01-28/19:37

Kul garagepyssel :D

En trevlig hoj. Har i och för sig bara provkört K1200 för några år sedan, innan den sedemera bytte namn till K1300.
1200'an hade 168 pigga kusar, medans 1300'an fick ytterligare sju, dvs 175 hk.

Det rörde på sig kan jag berätta när jag låg på 6'ans växel i 100 km/h och vred på rullen... Jisses... :lol:
Tur att jag hade varit på toa strax innan :mrgreen: :D
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6107
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Översyn av K1300s, vinterprojekten

Inläggav F800åkare » 2021-01-28/19:51

Ja, den drar, effekten plattar ut lite efter 230km/h. Men man kan ju fortsätta, själv fegade jag ur och stannade vid 250km/h. Högsta den varit innan jag köpte den var 8 sekunder vid 9250rpm på 6:e växeln. Finns loggat i datorn pp hojen.

Något folk bör tänka på idag vid nyttjande av garantier, bmw kan se hur motorn körts...även datum sparas. :lol:
K1300S 2009.
Användarvisningsbild
F800åkare
 
Inlägg: 1601
Blev medlem: 2017-06-20/07:18
Ort: D6

Re: Översyn av K1300s, vinterprojekten

Inläggav F800åkare » 2021-01-28/22:07

Testar att göra nya bussningar i en väldigt fin plast, oilon, innehåller olja i sina porer, väldigt stryk & nötningstålig. Kommer hålla längre än original som är en PTFE täckt stålbricka med stora toleranser.
Bilagor
20210128_220513.jpg
Senast redigerad av F800åkare 2021-01-28/23:04, redigerad totalt 1 gång.
K1300S 2009.
Användarvisningsbild
F800åkare
 
Inlägg: 1601
Blev medlem: 2017-06-20/07:18
Ort: D6

Re: Översyn av K1300s, vinterprojekten

Inläggav F800åkare » 2021-01-28/22:21

På plats, noll i glapp, bara ca 2mm flex längst ut på stödet om man tar i, det är plastens flex. Innan så rörde sig spetsen på stödet 1-1,5cm.
Glider som en varm kniv genom smör.
Bonus är att det inte syns att det är hemmapulade delar.
Bilagor
20210128_221830.jpg
K1300S 2009.
Användarvisningsbild
F800åkare
 
Inlägg: 1601
Blev medlem: 2017-06-20/07:18
Ort: D6

Re: Översyn av K1300s, vinterprojekten

Inläggav F800åkare » 2021-01-29/11:24

Nya skivor. Började på vänster sida. Först värma med gasen så gänglåsningen släppte, lite snabbt på fälgen, sen skruvskallen i några sekunder, lossnade så snällt så.
Därefter rengöring av gängorna, då det är alu gillar jag att gå försiktigt fram, set med 3 tappar, förtapp, mellantapp och sluttapp. Väldigt liten risk att korsdra eller på annat sätt skada gängorna på detta vis.

Sen återmontering av nya skivor och bobbiner, skruvarna rensades för återanvändning och fick ny gänglåsning, orapi 298.
Bilagor
20210129_105834.jpg
20210129_105901.jpg
20210129_103333.jpg
20210129_102222.jpg
20210129_102154.jpg
Senast redigerad av F800åkare 2021-01-29/18:47, redigerad totalt 2 gånger.
K1300S 2009.
Användarvisningsbild
F800åkare
 
Inlägg: 1601
Blev medlem: 2017-06-20/07:18
Ort: D6

Re: Översyn av K1300s, vinterprojekten

Inläggav F800åkare » 2021-01-29/11:27

Fortsättning. Drogs fast med 19nm enligt bmw manual. Nu återstår höger sida innan tvätt med bromsrengörning och sedan montering efter att hjullagren och packboxar rengjorts och smörjts på nytt.
Givetvis med nya belägg, brembo även där.
Bilagor
20210129_111258.jpg
K1300S 2009.
Användarvisningsbild
F800åkare
 
Inlägg: 1601
Blev medlem: 2017-06-20/07:18
Ort: D6

Re: Översyn av K1300s, vinterprojekten

Inläggav BmwMats » 2021-01-29/11:30

Snyggt, snyggt, snyggt... :D
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6107
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Översyn av K1300s, vinterprojekten

Inläggav fredde 7 » 2021-01-29/12:05

F800åkare skrev:Ja, den drar, effekten plattar ut lite efter 230km/h. Men man kan ju fortsätta, själv fegade jag ur och stannade vid 250km/h. Högsta den varit innan jag köpte den var 8 sekunder vid 9250rpm på 6:e växeln. Finns loggat i datorn pp hojen.

Något folk bör tänka på idag vid nyttjande av garantier, bmw kan se hur motorn körts...även datum sparas. :lol:


F800: Jag har sett att du skrivit detta innan, så jag har tidigare försökt hitta dessa parametrar, utan framgång.
Kan du beskriva var i detta stora program du fann detta?
fredde 7
 
Inlägg: 212
Blev medlem: 2012-08-19/12:09

Re: Översyn av K1300s, vinterprojekten

Inläggav F800åkare » 2021-01-29/12:32

fredde 7 skrev:
F800åkare skrev:Ja, den drar, effekten plattar ut lite efter 230km/h. Men man kan ju fortsätta, själv fegade jag ur och stannade vid 250km/h. Högsta den varit innan jag köpte den var 8 sekunder vid 9250rpm på 6:e växeln. Finns loggat i datorn pp hojen.

Något folk bör tänka på idag vid nyttjande av garantier, bmw kan se hur motorn körts...även datum sparas. :lol:


F800: Jag har sett att du skrivit detta innan, så jag har tidigare försökt hitta dessa parametrar, utan framgång.
Kan du beskriva var i detta stora program du fann detta?

Det var en kille i tyskland som var uppkopplad till min hoj som visade. Så jag kan inte svara på det tyvärr.
Han gjorde det medans han försökte få igång asc.
K1300S 2009.
Användarvisningsbild
F800åkare
 
Inlägg: 1601
Blev medlem: 2017-06-20/07:18
Ort: D6

Re: Översyn av K1300s, vinterprojekten

Inläggav F800åkare » 2021-01-29/13:45

BmwMats skrev:Snyggt, snyggt, snyggt... :D


Tackar. :)
K1300S 2009.
Användarvisningsbild
F800åkare
 
Inlägg: 1601
Blev medlem: 2017-06-20/07:18
Ort: D6

Re: Översyn av K1300s, vinterprojekten

Inläggav F800åkare » 2021-01-31/01:36

Allt monterat fram, inkl den nya framskärmen. Skulle vara snyggt att byta ut all svart plast mot kolfiber, men priset.....
Bilagor
20210130_171116.jpg
20210130_165549.jpg
K1300S 2009.
Användarvisningsbild
F800åkare
 
Inlägg: 1601
Blev medlem: 2017-06-20/07:18
Ort: D6

Re: Översyn av K1300s, vinterprojekten

Inläggav F800åkare » 2021-02-01/12:02

Igår blev det inget skruva, fick bli en tur till Biltema istället, påfyllning av förbrukningsmaterial, silikonfetter och dylikt, även en bromsluftare av enklare modell slank med, trött på min hemmagjorda som drivits av dammsugaren, nu blir det tryckluftsdriven.

Idag ringde jag en firma och beställde stålplattor, 70x70x8mm, ska tillverka 2st verktyg för att pressa in och hålla mot bromskolvarna vid arbete som att byta och lufta bromsvätskan i systemet.

Apoteket skall besökas för inköp av några doseringssprutor, de håller bara för engångsbruk när det är bromsvätska och diverse oljor, men det underlättar arbetet.
K1300S 2009.
Användarvisningsbild
F800åkare
 
Inlägg: 1601
Blev medlem: 2017-06-20/07:18
Ort: D6

Re: Översyn av K1300s, vinterprojekten

Inläggav F800åkare » 2021-02-02/19:53

Nu ska det bli lite enklare att pressa in kolvarna. Ett verktyg klart, andra görs imorgon.
Köpte 4 bitar stål 70x70mm, i skrotlådan letades en m8 skruv upp, ena plattan gängades m8, andra borrades 6mm. Sen svarvades skruven ned i änden till 6mm, ytterst las en m6 gänga, monterade allt med 2 brickor och en låsmutter. Gick så lätt och fint att pressa in kolvarna.
Bilagor
20210202_192450.jpg
20210202_192506.jpg
20210202_192500.jpg
K1300S 2009.
Användarvisningsbild
F800åkare
 
Inlägg: 1601
Blev medlem: 2017-06-20/07:18
Ort: D6

Re: Översyn av K1300s, vinterprojekten

Inläggav BmwMats » 2021-02-02/20:06

Trevligt initiativ att göra eget verktyg.
Sånt gillar jag ;)
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6107
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Översyn av K1300s, vinterprojekten

Inläggav F800åkare » 2021-02-02/22:42

Ja, det var ju enkelt, sen hittade jag inga vettiga verktyg som dels passar, dels kan pressa och hålla mot alla 4 kolvar samtidigt, de flesta jag funnit är ju gjorda för bilar och det finns helt enkelt inte plats för så grova saker.
K1300S 2009.
Användarvisningsbild
F800åkare
 
Inlägg: 1601
Blev medlem: 2017-06-20/07:18
Ort: D6

Re: Översyn av K1300s, vinterprojekten

Inläggav F800åkare » 2021-02-03/21:57

Ny bromsvätska i främre delen av systemet, gick väldigt snabbt med vakumsug, sista pumpade jag för hand och det gick väldigt smidigt med verktygen, nu får man även korrekt nivå på vätskan i behållaren , bara att alltid sätta i verktygen på båda oken och sen fylla till max i behållaren.

Nästa steg är att fixa bromsvätskan bak, sen rengöra kylaren och återmontera kylsystemet samt fylla upp det. Därefter bränsletanken, ned på golvet med bettan och byta motorolja, sist skall kåporna på igen.

Ombyggnaden av bränslepumpen får vänta tills nästa vinter, jag bygger om den tills dess så den kan monteras, finns ej tid nu för det projektet.

Någon som vet en svensk ÅF för snabbkopplingarna till bensinslangen i metall istället för Bmw's plastbitar?
K1300S 2009.
Användarvisningsbild
F800åkare
 
Inlägg: 1601
Blev medlem: 2017-06-20/07:18
Ort: D6

Re: Översyn av K1300s, vinterprojekten

Inläggav F800åkare » 2021-02-06/10:31

Kylaren rengjord och på plats, fyllning återstår. Kommer även återmontera extraljusen, de små nere på gaffelbenen kommer lysa dimmat med halvljus, fullfräs vid helljus och då kommer den extra 15w vid oljekylet vara på oxå.
Denna gång monteras ljusen med bättra kabeldragning samt annan styrning än den hopplösa från biltema. Allt kommer gå över eget relä dock, denna gång med en dold knapp för av/på för hela systemet vilket förenklar besiktningen. 8-)
Bilagor
20210206_103010.jpg
K1300S 2009.
Användarvisningsbild
F800åkare
 
Inlägg: 1601
Blev medlem: 2017-06-20/07:18
Ort: D6

Re: Översyn av K1300s, vinterprojekten

Inläggav F800åkare » 2021-02-10/15:27

Lamporna på plats och inkopplade. Passade på att göra ett verktyg i lämpig storlek för att nypa ihop slangen mellan kylaren och expansionskärlet, är lite trångt för den vanliga tången.
Bilagor
20210210_152116.jpg
20210210_151847.jpg
16129670535171362428755996963926.jpg
K1300S 2009.
Användarvisningsbild
F800åkare
 
Inlägg: 1601
Blev medlem: 2017-06-20/07:18
Ort: D6

Re: Översyn av K1300s, vinterprojekten

Inläggav F800åkare » 2021-02-21/18:58

Har gjort en egen snabbkoppling i metall till bränsleslangen då jag ej hittade en svensk åf.

Även gjort första uppstart, nya fjädrar i kopplingen, nya lameller, nya o-ringar i sträckaren, nya lameller, nya tändstift. rengjord luftburk, vevhusvent, samt egr systemet. Lät hemskt i 5-10 sek innan oljetrycket byggt upp i sträckaren, sen blev den tystare än någonsin. Kopplingen helt tyst den med, utan att dra in handtaget :!: :D
K1300S 2009.
Användarvisningsbild
F800åkare
 
Inlägg: 1601
Blev medlem: 2017-06-20/07:18
Ort: D6

Re: Översyn av K1300s, vinterprojekten

Inläggav F800åkare » 2021-02-21/20:23

Lite bulkigare än original men fpr plats utan problem.
Bilagor
FB_IMG_1613935373495.jpg
20210221_155035.jpg
20210221_154834.jpg
K1300S 2009.
Användarvisningsbild
F800åkare
 
Inlägg: 1601
Blev medlem: 2017-06-20/07:18
Ort: D6

Re: Översyn av K1300s, vinterprojekten

Inläggav F800åkare » 2021-04-02/16:22

Fått ut hojen och gjort premiärturen.

Oj oj oj, vilken skillnad det blev på hojen med ombyggd koppling, är ljusår över förväntan. inga vibrationer, inga ryck vid deceleration som motorbromsning, ens i nerförsbacke, låga varv inne i stan är den helt förvandlad. Inga slag från kardanen eller övriga drivlinan, fjädrarna i korgen bromsar allt sådant. Det är som en helt ny hoj, och att hitta friläget , oj som natt och dag. Klonkandet när man lägger i 1:an trodde jag försvunnit helt, är borta när den är kall, men när den är varm kommer det åter, dock minskat så det är mer som man använder en snickarhammare än storslägga. =)

Hade jag vetat att det skulle bli så här hade jag byggt om den för 4 år sen när jag köpte hojen, den går som en symaskin, fasiken vad nöjd jag är och detta är ett bevis på att fjädrarna bör bytas med jämna mellanrum då de slits ut och skapar oreda i systemet.

Att få i neutral är otroligt enkelt nu, en väldigt distinkt position där den tidigare ville hoppa mellan 1 och 2:an.
K1300S 2009.
Användarvisningsbild
F800åkare
 
Inlägg: 1601
Blev medlem: 2017-06-20/07:18
Ort: D6

Re: Översyn av K1300s, vinterprojekten

Inläggav Bror Gårdelöf » 2021-04-02/16:35

F800åkare skrev: Klonkandet när man lägger i 1:an trodde jag försvunnit helt, är borta när den är kall, men när den är varm kommer det åter, dock minskat så det är mer som man använder en snickarhammare än storslägga. =)

Där beskriver du ett fenomen, som jag känner till mycket väl - men har svårt att förstå. Min R 1250 RT, 2019, beter sig likadant. När motorn är kall, är det lätt att trampa i ettan bullerfritt, men det går inte, när den är varm. Även om jag drar in kopplingen, blippar till med gasen och kanske väntar ett par sekunder, låter det, och cykeln rycker till.

Om det hade varit tvärt om - att det låtit med kall motor men inte med varm, hade det varit lätt att förstå (seg olja), men det händer, när motorn - och oljan - är varm.
Vad är orsaken till fenomenet?
Senast redigerad av Bror Gårdelöf 2021-04-02/17:00, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Översyn av K1300s, vinterprojekten

Inläggav F800åkare » 2021-04-02/16:40

Bror Gårdelöf skrev:
F800åkare skrev: Klonkandet när man lägger i 1:an trodde jag försvunnit helt, är borta när den är kall, men när den är varm kommer det åter, dock minskat så det är mer som man använder en snickarhammare än storslägga. =)

Där beskriver du ett fenomen, som jag känner till mycket väl - men har svårt att förstå. Min R 1250 RT, 2019, beter sig likadant. När motorn är kall, är det lätt att trampa i ettan bullerfritt, men det går inte, när den är varm. Även om jag drar in kopplingen, blippar till med gasen och kanske väntar ett par sekunder, låter det, och cykeln rycker till.

Om det hade varit tvärt om - att det låtit med kall motor men inte med varm, hade det varit lätt att förstå (seg olja), men det händer, när motorn är varm, och oljan inte är lika seg.
Vad är orsaken till fenomenet?

Misstänker att lagret sväller på axeln till lådan och ger lite mer friktion så det rör sig mer än det borde. Nackdelen blir att ett c3 lager skulle ge vibrationer men inte dra med axeln.

Ingenting tar ju skada av klonket, men det låter hemskt.
K1300S 2009.
Användarvisningsbild
F800åkare
 
Inlägg: 1601
Blev medlem: 2017-06-20/07:18
Ort: D6

Re: Översyn av K1300s, vinterprojekten

Inläggav Bror Gårdelöf » 2021-04-02/17:01

Ah! En lätt begriplig förklaring. Tack.
Och jag har alltid hört detsamma: Det låter hemskt, men grejorna tål det.
En konsekvens, som jag dragit, är att i möjligaste mån starta motorn med ettan ilagd - men det är ju inte alltid praktikabelt.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Översyn av K1300s, vinterprojekten

Inläggav F800åkare » 2021-04-02/17:44

Så gör jag oftast också.
K1300S 2009.
Användarvisningsbild
F800åkare
 
Inlägg: 1601
Blev medlem: 2017-06-20/07:18
Ort: D6

Föregående

Återgå till K radmotorer

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst