Översyn av K1300s, vinterprojekten

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Översyn av K1300s, vinterprojekten

Inläggav F800åkare » 2020-11-29/00:51

Igår släpades hojen in på vinterförvaret. Samlat delar under några månader, blivit lite smått och gott. Mestadels information dock.

Det som skall gås över är koppling, byter lameller och fjädrar samt lagret. Sen bromsarna fram blir nya skivor och belägg.
Tändstiften skall bytas och då är det lika bra att göra stor service med ventilspelskontroll.
Bränslepumpen skall ur tanken för ombyggnad, köpt en beggad från österrike där jag tänkt kapa bort livstidsfiltret och ersätta med ett mahle kl315. Sen skall den ökända flänsen åtgärdas om möjligt, kanske svarvar och fräser en hel platta i alu som pumpen monteras på istället. Snabbkoppling i metall skall monteras.


Sen blir det det sedvanliga, oljor och filter samt lageröversyn med uppsmörjning.

Tänkte slänga upp lite bilder senare när projekten med om yggnad drar igång.
K1300S 2009.
Användarvisningsbild
F800åkare
 
Inlägg: 1601
Blev medlem: 2017-06-20/07:18
Ort: D6

Re: Översyn av K1300s, vinterprojekten

Inläggav F800åkare » 2020-11-29/13:07

Adaptern under motorn på plats, nya lyften frigjorde minilyften till att kunna stöda hjulet när det ska loss.
Skönt att slippa hålla det under tiden man drar ur axeln, minimerar risken för skador på tandhjulet till abs'en.

Vette katten hur jag klantat till detta med bromsskivorna, hade ju mätt dom till 4,3mm tidigare innan säsongen, vid kontroll nu fann jag dom vara 4,78mm på båda sidor. Måste läst nonieskalan fel på mikrometern, nåväl, har nya prylar hemma redan så. Kan ju spara de gamla eller kanske kränga på ebay.
Bilagor
20201129_112822.jpg
K1300S 2009.
Användarvisningsbild
F800åkare
 
Inlägg: 1601
Blev medlem: 2017-06-20/07:18
Ort: D6

Re: Översyn av K1300s, vinterprojekten

Inläggav F800åkare » 2020-12-02/22:59

Har fått ut kopplingen ur hojen. Själva lamellpaketet var i , vad jag kan bedömma, väldigt gott skick. Hojen har gjort om minnet är med, 74XXX km.
Det jag var rädd för är det som de flesta visar, att yttersta lamellen i varje ände av stacken skulle ätit sig in i aluminiumet.
Inte tillstymmelse till detta på min koppling, oljetillförseln verkar ha varit adekvat att spola undan smutsen från friktionsmaterialet.

Fjädrarna i själva korgen är dock ca 3mm för korta vilket gör att korgen låter som en maraccas, ett vanligt, för att inte säga standard fel på k12 och k13 kopplingar. Hade hittat en leverantör av fjädrar i Polen, men när det var dags för betalning så drog han sig ur och vill enbart göra helrenovering av kopplingen, kommer inte ske.

Nu får jag leta efter en svensk fjädertillverkare som kanske vågar sig på att göra nya, annars kommer jag göra en hatt i verktygsstål och sätta på ena änden av varje fjäder för att minska gapet.

Mer oroande var ytterligare ett (!) vanligt fel på dessa kopplingar, bristen av smörjning vid lagerytorna och har hade tyvärr bristen orsakat skador. Fretting. Detta finns tyvärr inget att göra åt.
Att köpa fabriksny kopplingskorg är enda, men den kommer med tiden få samma skador, att köpa bättre beggad så har den redan dessa skador.

Så jag kommer fixa till fjädrarna för minskat oljud, gänga korgen M10x1,25 där nitarna satta tidigare, sätta ihop allt igen och montera min barnettkopplingssats. Sen montera i hojen och vara glad.
K1300S 2009.
Användarvisningsbild
F800åkare
 
Inlägg: 1601
Blev medlem: 2017-06-20/07:18
Ort: D6

Re: Översyn av K1300s, vinterprojekten

Inläggav F800åkare » 2020-12-02/23:00

Bild på skadorna.
Bilagor
20201202_224119.jpg
20201202_224108.jpg
K1300S 2009.
Användarvisningsbild
F800åkare
 
Inlägg: 1601
Blev medlem: 2017-06-20/07:18
Ort: D6

Re: Översyn av K1300s, vinterprojekten

Inläggav Håkan » 2020-12-03/07:03

F800åkare skrev:Nu får jag leta efter en svensk fjädertillverkare...

För mig är det uppenbart. https://www.lesjoforsab.com/sv/
Vill du ha referenser, så är det otaliga motortrimmare, Öhlins med flera.
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Översyn av K1300s, vinterprojekten

Inläggav F800åkare » 2020-12-03/07:36

Håkan skrev:
F800åkare skrev:Nu får jag leta efter en svensk fjädertillverkare...

För mig är det uppenbart. https://www.lesjoforsab.com/sv/
Vill du ha referenser, så är det otaliga motortrimmare, Öhlins med flera.


Ja, de är ju nästgårds, iaf vissa delar av deras produktion. Frågan är om de gör så lite som jag behöver, 4 fjädrar. Men skadar inte att fråga.

Om det går åt pipan att få fatt i fjädrar, vad tror du om att göra en distans i ena änden av varje fjäder.

Tänkte denna design för att det inte ska kunna ramla ur.
Fjäderdistans.jpg
Fjäderdistans.jpg (20.73 KiB) Visad 13154 gånger


Tänkte att balansen blir inget större problem om jag gör 4st och sätter dom kl1, kl5, kl7, kl11 vända utåt.
Lämnar ett glapp i längsled på ca 0,1mm då jag förstått att det inte är bra att spänna fast dom helt utan de mår bäst av att kunna rotera i sina lägen.

Vad tror du om att lägga ett bra högkompsfett vid lagerytorna som farit illa?
https://www.sgatrading.se/store/p/0/she ... 0gr-849820
K1300S 2009.
Användarvisningsbild
F800åkare
 
Inlägg: 1601
Blev medlem: 2017-06-20/07:18
Ort: D6

Re: Översyn av K1300s, vinterprojekten

Inläggav Håkan » 2020-12-03/09:41

F800åkare skrev: Frågan är om de gör så lite som jag behöver, 4 fjädrar. Men skadar inte att fråga.

Jag tänkte att det fanns lämpliga i deras standardsortiment.

Minns en motortrimmare som köpte ventilfjädrar från Yoshimura. Fjädrarna levererades inslagna i tidningspapper från Värmland. Yoshimura hade bara packat om fjädrarna från Lesjöfors i sina egna kartonger...
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Översyn av K1300s, vinterprojekten

Inläggav F800åkare » 2020-12-03/11:04

Håkan skrev:
F800åkare skrev: Frågan är om de gör så lite som jag behöver, 4 fjädrar. Men skadar inte att fråga.

Jag tänkte att det fanns lämpliga i deras standardsortiment.

Minns en motortrimmare som köpte ventilfjädrar från Yoshimura. Fjädrarna levererades inslagna i tidningspapper från Värmland. Yoshimura hade bara packat om fjädrarna från Lesjöfors i sina egna kartonger...

:lol:
K1300S 2009.
Användarvisningsbild
F800åkare
 
Inlägg: 1601
Blev medlem: 2017-06-20/07:18
Ort: D6

Re: Översyn av K1300s, vinterprojekten

Inläggav BmwMats » 2020-12-03/13:30

Intressanta iakttagelser beträffande koppling/lamell...
Dock tråkiga sådana, med tanke på att det rimligen borde hålla liiite bättre (och längre).

Skulle också ha föreslagit Lesjöfors som fjäderleverantör, men det har ju redan nämnts här ovan i inläggen.

/Mats
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6107
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Översyn av K1300s, vinterprojekten

Inläggav F800åkare » 2020-12-03/19:30

Fått svar av lesjöfors och de kunde göra 4st åt mig meeeen, priset var 1300kr/st. Såå....tack men nej tack. :o :lol:
Jag kommer göra hattar i verktygsstål om inte ett tips jag fått via pm leder någonstans.
K1300S 2009.
Användarvisningsbild
F800åkare
 
Inlägg: 1601
Blev medlem: 2017-06-20/07:18
Ort: D6

Re: Översyn av K1300s, vinterprojekten

Inläggav Olof Eriksson » 2020-12-03/21:32

Ocker eller inte. Legotillverkar ett verkstadsföretag något för mindre än 5000 kr idag?
// Olof
R1200 GSA -17
Husqvarna 701 Enduro -19
D3
Användarvisningsbild
Olof Eriksson
 
Inlägg: 2822
Blev medlem: 2013-05-17/01:45

Re: Översyn av K1300s, vinterprojekten

Inläggav F800åkare » 2020-12-03/21:36

Olof Eriksson skrev:Ocker eller inte. Legotillverkar ett verkstadsföretag något för mindre än 5000 kr idag?


knappt, var iväg och ville ha en hylsa för hjulaxeln gjord, den man skruvar in axeln i, 3000kr ville de ha och skulle göra i styrd maskin.
Jag hade materialet, så det räknas inte i kostnaden.

Jag åkte till en annan firma och där sa de att det blir rätt dyrt, jag gör den manuellt, tar ca 1 timme, behöver 800kr.

jag slog till och den var spot on i måtten och finish.
K1300S 2009.
Användarvisningsbild
F800åkare
 
Inlägg: 1601
Blev medlem: 2017-06-20/07:18
Ort: D6

Re: Översyn av K1300s, vinterprojekten

Inläggav F800åkare » 2020-12-03/22:47

Gjorde ett test med alu för att se hur det ev skulle bli.

Total längd på varje shim är 7mm, men brickdelen som är själva förlängningen är bara 1,57mm tjock.
Enkelt att slipa in ett spel på 1/10mm för att tillåta värmeexpansion.

Går jag denna väg gör jag nog 2 shim per fjäder, detta gör det då enkelt att balansera varje fjäder totalt och även varje önde av fjädrarna. Gjort i verktygsstål så håller det, kan ej slungas och total viktökning på allt blir ca 20 gram max.
Försumbart på ett paket som väger ca 6,5kg och idag har fjädrar som far 3mm fram och åter fritt i sina lägen i oscillation med tomgången på motorn.
Bilagor
20201203_223331.jpg
20201203_223349.jpg
20201203_223409.jpg
20201203_223417.jpg
K1300S 2009.
Användarvisningsbild
F800åkare
 
Inlägg: 1601
Blev medlem: 2017-06-20/07:18
Ort: D6

Re: Översyn av K1300s, vinterprojekten

Inläggav F800åkare » 2020-12-03/22:51

Märkte dock att plåten som ska hålla ihop allt är tightare i måtten än sätet och drevet är, med ca 2/10 mm. Kommer slipa upp dessa till att ej röra fjädern alls, finns ingen orsak att denna stöter i, orsakar bara risk för att den lossas och får et glapp i rotationsriktningen, vilket den ej är avsedd för.
K1300S 2009.
Användarvisningsbild
F800åkare
 
Inlägg: 1601
Blev medlem: 2017-06-20/07:18
Ort: D6

Re: Översyn av K1300s, vinterprojekten

Inläggav hpngs1000 » 2020-12-04/18:57

För några år sedan hade jag behov av nya fjädrar som inte gick att köpa lösa över disk. Handlar om, returfjädrar till tändningsförställningen till en luftkyld boxer. Av någon anledning hade fjäderöronen rostat sönder.

Turligt nog hade jag en fungerande tändningsgivare, den plockades isär och med fungerande fjädrar åkte jag till "Got Springs Sweden AB" på Fotögatan i Göteborg. Jodå, inga problem, vi gör nya fjädrar, hur många behöver du? Egentligen bara två men tar gärna tio! Inga problem, kostar lika mycket att göra hundra! Tror jag betalade 150 kronor för mina 10 st!

Mao, skaffa fram en original fjäder, helst ny. Kontakta en fjädertillverkare som kollar fjäderaraktäristiken och gör en likadan. Eller hundra om du vill!

Ganska säker på att Got Springs kan hjälpa, dock inga garantier! Ingen aning om det skulle kosta idag! Ring å prata med dom!
Mr MR / HPNGS1000 / Matz Rosenquist
HPN,HP2 E,G/S P-D,GS Basic,HP(n),K1100RS
Användarvisningsbild
hpngs1000
 
Inlägg: 303
Blev medlem: 1987-01-01/01:00

Re: Översyn av K1300s, vinterprojekten

Inläggav F800åkare » 2020-12-04/20:31

Tackar, ska kolla upp detta. Problemet blir att en ny fjäder skulle kräva inköp av en ny korg från bmw som sen tas isär. Den ligger på ca 10,000kr i usa....här hemma pratar vi nog 12-13,000kr.
K1300S 2009.
Användarvisningsbild
F800åkare
 
Inlägg: 1601
Blev medlem: 2017-06-20/07:18
Ort: D6

Re: Översyn av K1300s, vinterprojekten

Inläggav F800åkare » 2020-12-05/16:41

Fick tändstiften ikväll, första gången någonsin postnord levererar paket i dessa trakter på en helg. :o
Väl ute i garaget inspekterade jag plåten som håller ihop korgen och drevet mer ingående, där fanns skador från fjädrarna.
Denna plåt bör om allt är riktigt byggt i måtten från start aldrig ta upp någon som helst kraft, dess enda jobb är att hålla ihop korg och drev med rätt kraft samt agera skydd så fjädrarna ej kan ramla ur.

Att skicka på kraft här är direkt skadligt för korgen då nitarna och den delen av korgen de sitter i enbart är gjorda för att dra kraft i klämriktningen av nitarna. Det som händer när kraften går här är att plåten till slut lossas och kan vibrera, vilket till slut gör nitarna glappa och det blir fel tryck på lagerytorna, kanske därför det är så grav fretting på ytorna vid dreven?

Blir att slipa ur rejält så detta ej kan ske igen.
Bilagor
20201205_161933.jpg
20201205_161939.jpg
20201205_161956.jpg
20201205_162005.jpg
K1300S 2009.
Användarvisningsbild
F800åkare
 
Inlägg: 1601
Blev medlem: 2017-06-20/07:18
Ort: D6

Re: Översyn av K1300s, vinterprojekten

Inläggav F800åkare » 2020-12-06/01:00

Har ju beställt 12.9 skruv, M10x1,5.

Men, har för mig ha läst någonstans att fingängat är starkare då man skär ur mindre material för gängan.

Har därför börjat fundera på om jag skulle montera helicoil i korgen, M10x1, sen köpa 10.9 skruv i samma dimension.
Skruv i klass 10.9 lär ju ha avsevärt högre brottstyrka än aluminiumgjutgodset i korgen har så min tanke blir att 10.9 lär duga lika gott som 12.9, skulle det månne bli starkare att ha en M10x1 10.9 skruv med helicoil än att ha en M10x1,5 rakt i alugodset?

Givetvis kommer allt låsas med Loctite 270 när det ska monteras ihop för gott oavsett vilken gänga det blir.
K1300S 2009.
Användarvisningsbild
F800åkare
 
Inlägg: 1601
Blev medlem: 2017-06-20/07:18
Ort: D6

Re: Översyn av K1300s, vinterprojekten

Inläggav Håkan » 2020-12-06/06:18

F800åkare skrev:Har ju beställt 12.9 skruv, M10x1,5.

Men, har för mig ha läst någonstans att fingängat är starkare då man skär ur mindre material för gängan.

Har därför börjat fundera på om jag skulle montera helicoil i korgen, M10x1, sen köpa 10.9 skruv i samma dimension.
Skruv i klass 10.9 lär ju ha avsevärt högre brottstyrka än aluminiumgjutgodset i korgen har så min tanke blir att 10.9 lär duga lika gott som 12.9, skulle det månne bli starkare att ha en M10x1 10.9 skruv med helicoil än att ha en M10x1,5 rakt i alugodset?

Givetvis kommer allt låsas med Loctite 270 när det ska monteras ihop för gott oavsett vilken gänga det blir.

Ditt resonemang känns inte fel, inte alls fel. Tycker du skall gå på det.
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Översyn av K1300s, vinterprojekten

Inläggav F800åkare » 2020-12-06/09:40

Försökt googla lite mer och risken för att vibrationer ska påverka skruven minskar vid fingäng genom den flackare vinkeln på gängan.
Vidare ger en insatsgänga större grepparea än utan, så godset den sitter i stressas mindre.

Så då är det bestämt, det blir M10x1x25 10.9 skruv som ska hålla ihop det hela.
K1300S 2009.
Användarvisningsbild
F800åkare
 
Inlägg: 1601
Blev medlem: 2017-06-20/07:18
Ort: D6

Re: Översyn av K1300s, vinterprojekten

Inläggav F800åkare » 2020-12-07/00:10

Borrade ikväll upp korgens hål och monterade v-coil m10x1 i dom. Bara för ett snabbtest så fixade jag till 3 olika m10x1 skruv i svarven för ett test. La dit alla delar och satte ihop med enbart 10nm, allt var stumt, ja utom maraccasfjädrarna då, men dreven satt som de skulle och likaså plåten som håller ihop allt.

Funderar på slutgiltigt åtdragningsmoment för detta, då det är aluminium gjutgods med insatsgänga i stål. Tvivlar på att jag vill gå till standardmomentet för en m10x1 vilket är 70nm. Eller?
K1300S 2009.
Användarvisningsbild
F800åkare
 
Inlägg: 1601
Blev medlem: 2017-06-20/07:18
Ort: D6

Re: Översyn av K1300s, vinterprojekten

Inläggav Håkan » 2020-12-07/07:13

F800åkare skrev:Tvivlar på att jag vill gå till standardmomentet för en m10x1 vilket är 70nm. Eller?

70Nm i gjutaluminium känns högt, mycket högt. Tror det räcker med hälften och Loctite.
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Översyn av K1300s, vinterprojekten

Inläggav F800åkare » 2020-12-07/08:20

Ja, där ligger jag i funderingen också. Jämför ju med skruvar till bromsok osv där det är runt 30nm, visserligen m8 då och är standard där, m10 ska ju ha högre moment igentligen för att få rätt tryck i förbandet, men godset man drar i lär ju även det vara avgörande.


Tack, alltid trevligt när fler än en själv har samma tanke. 30nm samt loctite 270 lär ju hålla bättre än godset det sitter i räknat på sträckgränser på materialen.
K1300S 2009.
Användarvisningsbild
F800åkare
 
Inlägg: 1601
Blev medlem: 2017-06-20/07:18
Ort: D6

Re: Översyn av K1300s, vinterprojekten

Inläggav F800åkare » 2020-12-07/19:05

BmwMats skrev:Trevligt att flitens ljus även lyser i F800åkares garage :D

Är det som så att K1200/K1300 är så känsliga med avseende av skador på kopplingskorgen ?
Låter oroväckande... Inget som goodwill / garantier kan ta ?

Lycka till med din reparation !

/BmwMats


Kopplingen på K1200 2005-2008 är en ren katastrof, Bmw byggde om småsaker i omgångar. Pluggen i änden på axeln från vx-låda där oljan kom, släppte ut för lite. Istället sattes en pinne in som hade en sida slipad flat, samma problem.
Pinnen modifierades och fick ett fräst spår, men för litet, ny modifiering och fick 2 djupa spår, nu kom tillräckligt med olja, men den kom inte ut till yttersta lamellen pga hålen i navet satt på fel ställe. Åt upp tryckplattans gods pga det med resultat att det slirade och ej gick att laga med mindre än byte av hela kopplingen utom korgen. Bristen på olja gjorde att plattan gick torr hela tiden och ev smuts spolades inte undan heller.
Detta åtgärdades även till slut iom flytt av hålen, men att fjädrarna lätt komprimeras iom att det är kapade i längd innan de fått jobba, det gjorde de aldrig något åt.
Olja kommer inte in mellan huvuddrev och saxdrev iom att det ej finns någon kanal borrad genom lagret för det, fretting uppstår.
När kopplingen trycks in så blir spelet mellan friktionsplattor och stål inte tillräckligt utan oljans sugkraft håller ihop dom och därav det distinkta KATA-KLONK! när man går från friläge till 1:ans växel, bmw monterade gummiringar på varannan friktionsplattas tang, men detta gjorde ingen skillnad.

Finns fler fel men jag tror de viktigaste är avklarade. :lol:
K1300S 2009.
Användarvisningsbild
F800åkare
 
Inlägg: 1601
Blev medlem: 2017-06-20/07:18
Ort: D6

Re: Översyn av K1300s, vinterprojekten

Inläggav F800åkare » 2020-12-07/22:31

BmwMats skrev:
F800åkare skrev:
Kovlingen skrev:Jäkla arbetsnarkomaner ! :D :D :D
Vilken energi :? :shock: ;)


Inga problem, bara att sova max 4 timmar per dygn så hinner man lite grann då och då. :cry:


Håller med dig, mellan 2,5 - 5,5 h/dygn räcker fullkomligt ;)

F800åkare:
Inte klokt att det har varit så många uppdateringar på en sådan simpel sak som en koppling.
Har dom några goodwill's på detta ?
Vilken årsmodell har du på din K1300 ?

Min hoj är en 2009.

Nej, det var nog de första åren som bäst, sista goodwill på k1200:an var nog bränslestrippen som gick ut för något år sedan, den finns inte på k1300, de återgick till konventionell flottörmätare from 2009 iom k1300 serien. De förlängde ju garantin på de hojar som har strip till 12 år på enbart mätaren, en del R1200 GS har ju även denna typ av mätare, vissa har den hållit för, vissa har fått byta var 3:e månad.

Detta problem kan dock byggas bort, var några på ett annat forum i europa som tillsammans spånade ut att man kan ta K1300 seriens bränslemätare och montera in, jag assisterade med lite elscheman och ideer. Man får sen ändra några stift i kontakten till styrdatorn och med appen motoscan ändra datan, sen fungerar hojen med konventionell mätare så slipper ägarna köra på tripmätare eller lägga ca 4500kr för en kass mätare från Bmw.
Dräller av beggade mätare på ebay i europa.
K1300S 2009.
Användarvisningsbild
F800åkare
 
Inlägg: 1601
Blev medlem: 2017-06-20/07:18
Ort: D6

Re: Översyn av K1300s, vinterprojekten

Inläggav F800åkare » 2020-12-08/14:27

............
Senast redigerad av F800åkare 2020-12-09/03:55, redigerad totalt 1 gång.
K1300S 2009.
Användarvisningsbild
F800åkare
 
Inlägg: 1601
Blev medlem: 2017-06-20/07:18
Ort: D6

Re: Översyn av K1300s, vinterprojekten

Inläggav Magnus Brobeck » 2020-12-08/15:44

Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Auktoriserad surgubbe!
There are two rules in life:
1. Never give out all the information.
2.
Användarvisningsbild
Magnus Brobeck
Webmaster
 
Inlägg: 2144
Blev medlem: 1994-04-06/01:00

Re: Översyn av K1300s, vinterprojekten

Inläggav F800åkare » 2020-12-09/15:02

Tog leverans av ett projekt idag. Luktar tysk bensin om den. :D
Bilagor
1607519940443763473627919922799.jpg
K1300S 2009.
Användarvisningsbild
F800åkare
 
Inlägg: 1601
Blev medlem: 2017-06-20/07:18
Ort: D6

Re: Översyn av K1300s, vinterprojekten

Inläggav BmwMats » 2020-12-09/15:16

Vad blir det för planer med denna illaluktande tingest ? :D :roll:
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6107
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Översyn av K1300s, vinterprojekten

Inläggav F800åkare » 2020-12-09/15:21

Ta måtten av den svarta plattan, svarva en ny i alu, behålla den vita pumphållaren på baksidan.
Montera en ny quantumpump och ett filter, mahle kl315. Montera snabbanslutning i metall.

Dvs bygga en helt ny enhet fast i metall och med utbytbart filter istället flr detta "livstidsfilter".
K1300S 2009.
Användarvisningsbild
F800åkare
 
Inlägg: 1601
Blev medlem: 2017-06-20/07:18
Ort: D6

Re: Översyn av K1300s, vinterprojekten

Inläggav BmwMats » 2020-12-09/15:31

Låter mycket trevligt och spännande 8-)

Hoppas att du lägger upp bilder och text om detta pumpprojekt ! ;)
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6107
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Översyn av K1300s, vinterprojekten

Inläggav F800åkare » 2020-12-09/15:38

Givetvis, kommer ut i denna tråd när jag börjar, men först ska kopplingen donas till, fick skruvarna till den idag.
K1300S 2009.
Användarvisningsbild
F800åkare
 
Inlägg: 1601
Blev medlem: 2017-06-20/07:18
Ort: D6

Re: Översyn av K1300s, vinterprojekten

Inläggav BmwMats » 2020-12-09/15:54

Kul, alltid intressant att följa oavsett projekt ! ;)
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6107
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Översyn av K1300s, vinterprojekten

Inläggav F800åkare » 2020-12-11/10:53

Kollade lite på pumpenheten idag, det går 3 kablar till pumpstyrenheten, från den går 2st in till själva pumpen, 12v samt jord, men från jord till pumpen går även en kabel till bränslefiltret, satt bara som en pinne in i filterhuset med ett kopparbleck runt pinnen som stötte mot plasten på filterändan.

Vad har denna för funktion, hittar den ej på elschemat.

Syns på bilden här, skulle det kunna vara för att läsa en kortslutning på något sätt?
Har för mig att bensin är dåligt på att leda ström så det känns långsökt.
Bilagor
Okänd kabel bensinpump.jpg
K1300S 2009.
Användarvisningsbild
F800åkare
 
Inlägg: 1601
Blev medlem: 2017-06-20/07:18
Ort: D6

Re: Översyn av K1300s, vinterprojekten

Inläggav Håkan » 2020-12-11/11:17

Kanske är det en jordledning för att leda bort statisk elektricitet från plastdetaljer?
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Översyn av K1300s, vinterprojekten

Inläggav fredde 7 » 2020-12-11/11:49

Ja ta inte bort den, då kan det bli så här :?
https://www.youtube.com/watch?v=D9IfH2Q8P_4

Ytterligare ett argument för att inte ha textilkläder, eller? :D
fredde 7
 
Inlägg: 212
Blev medlem: 2012-08-19/12:09

Re: Översyn av K1300s, vinterprojekten

Inläggav F800åkare » 2020-12-11/12:22

Undrar vad jag ska göra med den om jag bygger om, kommer ju byta ut filtret mot ett i metall, kl315 från mahle/knecht.
Enda plast som blir kvar är den vita delen som håller pumpen, den svarta delen ska bli alu.
K1300S 2009.
Användarvisningsbild
F800åkare
 
Inlägg: 1601
Blev medlem: 2017-06-20/07:18
Ort: D6

Re: Översyn av K1300s, vinterprojekten

Inläggav Håkan » 2020-12-11/15:19

Hela tanken är väl gjord av plast? Ta inte bort en jordning, är mitt råd.
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Översyn av K1300s, vinterprojekten

Inläggav BmwMats » 2020-12-11/15:48

BMW's konstruktörer lär ju inte ha konstruerat jordkabel bara för att det är roligt.
Kanske statisk elektricitet skall jordas bort när du tankar... Bara en tank(e).

(Av jord är du kommen, jord skall du åter varda - var säkert deras valspråk) ;)
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6107
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Översyn av K1300s, vinterprojekten

Inläggav Kovlingen » 2020-12-11/16:37

BmwMats skrev:BMW's konstruktörer lär ju inte ha konstruerat jordkabel bara för att det är roligt.
(Av jord är du kommen, jord skall du åter varda - var säkert deras valspråk) ;)

Dom kan väl inte svenska :shock: :?
(Ligger jag farligt nära varning nu Magnus :( )
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Översyn av K1300s, vinterprojekten

Inläggav F800åkare » 2020-12-11/17:33

Får väl fästa den i skruvarna som är tänkt att hålla nya filtret då.
K1300S 2009.
Användarvisningsbild
F800åkare
 
Inlägg: 1601
Blev medlem: 2017-06-20/07:18
Ort: D6

Re: Översyn av K1300s, vinterprojekten

Inläggav F800åkare » 2020-12-12/01:00

Svarvat till skallarna så de ryms bakom korgen. 10.9 är ett aber att skära, hårt och bitvis härdat.
Skallarna är 6.5mm höga normalt, fick ta ned dom till 3.5mm för att ej sticka över korgen.
På detta sätt vet jag att de inte hugger i något.
Bilagor
16077311868791858450352906128671.jpg
K1300S 2009.
Användarvisningsbild
F800åkare
 
Inlägg: 1601
Blev medlem: 2017-06-20/07:18
Ort: D6

Re: Översyn av K1300s, vinterprojekten

Inläggav BmwMats » 2020-12-12/08:23

Förstår att det kan vara besvärligt att bearbeta detta material.
Bultskallarna ser blåanlöpta ut på bilden, men det kanske är fotografiet som luras ? :?
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6107
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Översyn av K1300s, vinterprojekten

Inläggav fredde 7 » 2020-12-12/13:55

F800:Vill du ha en galet lättmanövrerad koppling, kan jag meddela att Citroens LHM olja
gör jobbet galet bra i kopplingshydrauliken.
fredde 7
 
Inlägg: 212
Blev medlem: 2012-08-19/12:09

Re: Översyn av K1300s, vinterprojekten

Inläggav F800åkare » 2020-12-12/14:18

BmwMats skrev:Förstår att det kan vara besvärligt att bearbeta detta material.
Bultskallarna ser blåanlöpta ut på bilden, men det kanske är fotografiet som luras ? :?

Dataskärm i taket som get blått ljus, tempen vid svarvning var aldrig över vad man kan hålla handen mot utan att bränna sig.
K1300S 2009.
Användarvisningsbild
F800åkare
 
Inlägg: 1601
Blev medlem: 2017-06-20/07:18
Ort: D6

Re: Översyn av K1300s, vinterprojekten

Inläggav F800åkare » 2020-12-12/17:42

Får ibland höra att jag sparar på för mycket saker, som varför jag sparar en rostig bromsokskolv till en citroen berlingo?

Tja, det kan vara bra att ha, som nu, den var helt perfekt som kopp för att dra ur lagret till kopplingen, behövde bara ett 12mm hål. :lol:
Bilagor
20201212_165302.jpg
20201212_165257.jpg
K1300S 2009.
Användarvisningsbild
F800åkare
 
Inlägg: 1601
Blev medlem: 2017-06-20/07:18
Ort: D6

Re: Översyn av K1300s, vinterprojekten

Inläggav BmwMats » 2020-12-12/21:49

F800åkare skrev:Får ibland höra att jag sparar på för mycket saker, som varför jag sparar en rostig bromsokskolv till en citroen berlingo?

Tja, det kan vara bra att ha, som nu, den var helt perfekt som kopp för att dra ur lagret till kopplingen, behövde bara ett 12mm hål. :lol:


Bra-att-ha-saker... :lol:
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6107
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Översyn av K1300s, vinterprojekten

Inläggav Barnabás Bakos » 2020-12-14/15:32

Hej!
https://www.youtube.com/watch?v=LTZiFxf ... ndakiller2

Jag renoverar enligt denna och använder samma metod. Jag har redan beställt fjädrarna från: https://www.fjadrar.se/r204-405
Vad tycker du om dessa?
Han spanjoren säger att det funkar fel fritt.
Barnabás Bakos
 
Inlägg: 3
Blev medlem: 2020-10-07/15:48

Re: Översyn av K1300s, vinterprojekten

Inläggav F800åkare » 2020-12-14/19:41

Mycket intressant, blir att beställa 4st och mäta upp dom kontra originalen för att se om kraften är någorlunda lika. Tänker ett enkelt test med vikter och skjutmått, kanske sätta dom i en hydraulpress, trycka ihop ett givet mått och se belastningen på manometern.

Tack för tipset! :)
K1300S 2009.
Användarvisningsbild
F800åkare
 
Inlägg: 1601
Blev medlem: 2017-06-20/07:18
Ort: D6

Re: Översyn av K1300s, vinterprojekten

Inläggav F800åkare » 2020-12-14/23:20

Har kollat över fjädrarna, polerade ändarna lite då det var extremt rå slipyta på dom. Långt från perfekt men nu kan man snurra dom på en plan metallyta.
Slipade även lite på inre diameter i var ände då de var lite tighta där jämfört resten av fjädrarna, blir enklare att få dit shimsen.

Mätte lite på fjädrarna och fick lite intressant info, de är långt från identiska.
Bilagor
20201214_221923.jpg
20201214_221417.jpg
20201214_211241.jpg
K1300S 2009.
Användarvisningsbild
F800åkare
 
Inlägg: 1601
Blev medlem: 2017-06-20/07:18
Ort: D6

Nästa

Återgå till K radmotorer

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst