Översyn av K1300s, vinterprojekten

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Re: Översyn av K1300s, vinterprojekten

Inläggav F800åkare » 2020-12-15/00:08

Barnabás Bakos skrev:Hej!
https://www.youtube.com/watch?v=LTZiFxf ... ndakiller2

Jag renoverar enligt denna och använder samma metod. Jag har redan beställt fjädrarna från: https://www.fjadrar.se/r204-405
Vad tycker du om dessa?
Han spanjoren säger att det funkar fel fritt.


Den mellanstora fjädern kan jag ej hitta mer än på den spanska siten, har du månne en länk till den på den svenska? sökte på referensnumret 700118 men fick noll resultat.

Har iaf beställt de andra 4 som är för korta i min korg, ej bestämt om jag kommer köra med dom men tänker att det är lättare att bestämma sig när man har sakerna i sin hand.


Gällande min ide med shims så har jag idag pratat med en specialist på mitt företag gällande vilken stålsort jag bör göra shimsen i, han skulle bolla med en kollega och återkomma till mig. Ibland är det bra att jobba på ett företag som tillverkar verktygsstål. Ett av världens modernaste labb med personal som kan hjälpa till. :D
K1300S 2009.
Användarvisningsbild
F800åkare
 
Inlägg: 1601
Blev medlem: 2017-06-20/07:18
Ort: D6

Re: Översyn av K1300s, vinterprojekten

Inläggav BmwMats » 2020-12-15/01:30

Det skiljer rätt mycket... :shock:
Frågan är bara när dom blir hopklämda, om trycket blir någorlunda lika ?
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6107
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Översyn av K1300s, vinterprojekten

Inläggav F800åkare » 2020-12-15/04:21

Gissar kläms i succession , iaf nu mer . Men det skulle även innebära att medans en eller 2 fjädrar låses är de andra fria att hoppa runt, obalans. Längden på sätet de ska ligga i är 32mm. Jag har iaf beställt en omgång enligt länken ovan för test.
K1300S 2009.
Användarvisningsbild
F800åkare
 
Inlägg: 1601
Blev medlem: 2017-06-20/07:18
Ort: D6

Re: Översyn av K1300s, vinterprojekten

Inläggav F800åkare » 2020-12-16/09:05

Fick svar från labbet idag, Dievar är ett lämpligt material och killarna skulle fixa en lämplig bit att svarva ur, när jag gjort det skulle de även köra värmebehandling och härdning till rätt hårdhet i provlabbet. Fint när proffsen sköter saken åt en. :)
K1300S 2009.
Användarvisningsbild
F800åkare
 
Inlägg: 1601
Blev medlem: 2017-06-20/07:18
Ort: D6

Re: Översyn av K1300s, vinterprojekten

Inläggav F800åkare » 2020-12-17/15:45

Fått hem fjädrarna, dock mycket skeptisk till dom, man kan få dom att fjädra lite med fingrarna, det går inte med en originalfjäder.
Får mecka upp en rigg att testa dom i, sen testa originalen med samma rigg och förutsättning och se ev skillnad.
K1300S 2009.
Användarvisningsbild
F800åkare
 
Inlägg: 1601
Blev medlem: 2017-06-20/07:18
Ort: D6

Re: Översyn av K1300s, vinterprojekten

Inläggav BmwMats » 2020-12-17/15:56

F800åkare skrev:Fått hem fjädrarna, dock mycket skeptisk till dom, man kan få dom att fjädra lite med fingrarna, det går inte med en originalfjäder.
Får mecka upp en rigg att testa dom i, sen testa originalen med samma rigg och förutsättning och se ev skillnad.


Håll oss uppdaterade. Intressant (fjäder)ämne ;)
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6107
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Översyn av K1300s, vinterprojekten

Inläggav F800åkare » 2020-12-18/10:11

Beställt 4 fjädrar ur vardera klass högre än denna, röd och gul, för att jämföra och se vilken som passar bäst.
Får dom i början av nästa vecka.
Lite synd, har ju helgen på mig då jag nyss blev hemskickad på permission med lön från jobbet. Familjemedlem har tagit coronatest och i väntan på svar fick jag ej vara på jobbet enligt företagets regler.

Jättehemskt att behöva få full lön av jobbet medans jag skruvar på hojen. 8-)
K1300S 2009.
Användarvisningsbild
F800åkare
 
Inlägg: 1601
Blev medlem: 2017-06-20/07:18
Ort: D6

Re: Översyn av K1300s, vinterprojekten

Inläggav F800åkare » 2020-12-19/02:16

De blå fjädrarna är galet mjuka, gjorde en rigg med vinkeljärn, en bas samt en ledad del som var 1m lång.
Ställde en originalfjäder mellan detta och belastade stången med 10kg dragkraft, detta komprimerade originalfjädern 4mm.
Den nya blå fjädern behövde bara 2,5kg dragkraft för att komprimeras 4mm, detta var i stort sett bara vikten av stången samt vågen, belastades denna upp till 10kg så var fjädern ihoptryckt 7mm av maximala 12mm som den kan pressas samman.

Den är alltså enbart ca 1/5 i kraften av originalfjädern.
K1300S 2009.
Användarvisningsbild
F800åkare
 
Inlägg: 1601
Blev medlem: 2017-06-20/07:18
Ort: D6

Re: Översyn av K1300s, vinterprojekten

Inläggav F800åkare » 2020-12-20/20:44

Blev en shoppingtripp till stockholm idag , hp fotstöd samt en skärm i kolfiber, årets klipp för totalt 1600kr. :D
Bilagor
20201220_144505.jpg
K1300S 2009.
Användarvisningsbild
F800åkare
 
Inlägg: 1601
Blev medlem: 2017-06-20/07:18
Ort: D6

Re: Översyn av K1300s, vinterprojekten

Inläggav F800åkare » 2020-12-22/14:22

Senaste leveransen till hojen. Rdc/Dwa enheten med fjärr.
Bilagor
16086353309983724943371790222962.jpg
Senast redigerad av F800åkare 2020-12-23/11:35, redigerad totalt 1 gång.
K1300S 2009.
Användarvisningsbild
F800åkare
 
Inlägg: 1601
Blev medlem: 2017-06-20/07:18
Ort: D6

Re: Översyn av K1300s, vinterprojekten

Inläggav BmwMats » 2020-12-22/17:25

F800åkare skrev:Srnaste leveransen till hojen. Rdc/Dwa enheten med fjärr.



Larmenhet ?
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6107
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Översyn av K1300s, vinterprojekten

Inläggav F800åkare » 2020-12-22/17:46

Ja, osäker på om den enbart är larm eller även däcktryck. Får se när jag kopplar in den.
K1300S 2009.
Användarvisningsbild
F800åkare
 
Inlägg: 1601
Blev medlem: 2017-06-20/07:18
Ort: D6

Re: Översyn av K1300s, vinterprojekten

Inläggav BmwMats » 2020-12-22/18:03

Aha, intressant !
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6107
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Översyn av K1300s, vinterprojekten

Inläggav fredde 7 » 2020-12-22/18:52

RDC, Fick du inga sensorer till hjulen får du nog nöja dig med larmet :D
Snart är din hoj fullsmetad nu då?
fredde 7
 
Inlägg: 212
Blev medlem: 2012-08-19/12:09

Re: Översyn av K1300s, vinterprojekten

Inläggav F800åkare » 2020-12-22/18:54

fredde 7 skrev:RDC, Fick du inga sensorer till hjulen får du nog nöja dig med larmet :D
Snart är din hoj fullsmetad nu då?

Sensorer har jag redan iom att jag har rdc enheten sen förr . Näe, fattas ASC.
K1300S 2009.
Användarvisningsbild
F800åkare
 
Inlägg: 1601
Blev medlem: 2017-06-20/07:18
Ort: D6

Re: Översyn av K1300s, vinterprojekten

Inläggav F800åkare » 2020-12-27/17:31

Fortsatte riva isär hojen idag, av med kylaren och ska tvätta området runt toppen innan jag gör ventilservice. För att komma åt tänkte jag ta av luftboxen, något jag första hade tänkt skippa.
Glad jag faktiskt gjorde det, detta är vevhusventilationen, hade ca 1mm hål sen hade det blivit helt tätt, då brukar en motor läcka olja överallt, främst runt tätningarna vid vevaxeln....

Nu är det dock rent.
På bilderna syns ca 1/3 av det guck jag fick ut ur fällan samt slangen, slangen var tät nästan hela vägen ned till anslutningen på motorn.
Bilagor
vevhusventilation k1300s 2 .jpg
vevhusventilation k1300s.jpg
K1300S 2009.
Användarvisningsbild
F800åkare
 
Inlägg: 1601
Blev medlem: 2017-06-20/07:18
Ort: D6

Re: Översyn av K1300s, vinterprojekten

Inläggav BmwMats » 2020-12-27/17:42

Det var på tiden... Gör gott att hålla efter sina saker ! ;)
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6107
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Översyn av K1300s, vinterprojekten

Inläggav F800åkare » 2020-12-27/18:37

Ja, hade faktiskt inte en tanke på detta utan det var mer slumpen, men ibland ska man ha tur oxå.
K1300S 2009.
Användarvisningsbild
F800åkare
 
Inlägg: 1601
Blev medlem: 2017-06-20/07:18
Ort: D6

Re: Översyn av K1300s, vinterprojekten

Inläggav fredde 7 » 2020-12-27/23:25

Hur gör du med ventilservice? har du köpt en låda med schims? Har du något bra verktyg att använda vid byte av schims?
fredde 7
 
Inlägg: 212
Blev medlem: 2012-08-19/12:09

Re: Översyn av K1300s, vinterprojekten

Inläggav F800åkare » 2020-12-27/23:54

Kontrollerar först, köper enbart delar om det är fel. Läst spaltmeter om detta genom åren men ej sett någon som faktiskt krävt justering.
K1300S 2009.
Användarvisningsbild
F800åkare
 
Inlägg: 1601
Blev medlem: 2017-06-20/07:18
Ort: D6

Re: Översyn av K1300s, vinterprojekten

Inläggav fredde 7 » 2020-12-28/11:57

Ok, Ungefär så tänkte jag med, passade på att kolla ventilerna nu i senhöst efter att jag bytt stift och
spolar.
Jag hade problem att hantera bladmåtten, blev några olika kombinationer och de spretade rätt bra, hade
gärna till nästa gång köpt ett "min" och ett "max" med exakta mått..Jag insåg också att jag skulle
behöva någon specialgrej om jag skulle behöva byta något schims.

Min " andningssnorkel" var ren o fin, bara oljefilmkladdig.
Varför tror du den har satt igen?
fredde 7
 
Inlägg: 212
Blev medlem: 2012-08-19/12:09

Re: Översyn av K1300s, vinterprojekten

Inläggav F800åkare » 2020-12-28/12:18

Ja, ska man byta någhra shims måste kamaxlarna ur enligt manualen, kommer suga rejält. Men jag kommer isf göra verktygen som krävs för att lossa överfallen själv, är ju bara 2 pinnar med tändstiftsgänga samt brickor och muttrar.

Andningssnorkel? menar du slangen mellan motor och luftburk?
K1300S 2009.
Användarvisningsbild
F800åkare
 
Inlägg: 1601
Blev medlem: 2017-06-20/07:18
Ort: D6

Re: Översyn av K1300s, vinterprojekten

Inläggav fredde 7 » 2020-12-28/14:00

"andningssnorkel" japp :D

Ja angående verktyget, det känns som du har bra förutsättningar till att
smida ihop något.

Du ska inte "komplettera" hojen med turbosnurra nu i vinter också? nu när den ändå är isär :D
När jag hade kylare mm borta på min väcktes en liten tanke om att det hade varit jäkla häftigt, men efter lite googlande insåg jag att det inte verkar finnas någon som säljer bolt on kit, och det hade jag behövt. Typ så som
Marklund erbjuder till Hayabusorna.
fredde 7
 
Inlägg: 212
Blev medlem: 2012-08-19/12:09

Re: Översyn av K1300s, vinterprojekten

Inläggav F800åkare » 2020-12-28/14:49

Nej, räcker mer än väl med 175 hästar. Vet en kille i usa som satte turbo på sin k1200, nu i år bytte han till en k1300 som han satt turbo på samt bytt all plast till kolfiber....ute och piskar s1000rr med den på motorvägen och rödljusen.
K1300S 2009.
Användarvisningsbild
F800åkare
 
Inlägg: 1601
Blev medlem: 2017-06-20/07:18
Ort: D6

Re: Översyn av K1300s, vinterprojekten

Inläggav F800åkare » 2020-12-28/17:21

Lite rengörning av översidan av blocket, en del grus där. Passar på att rengöra och smörja gummina mellan luftbox och spjällhus i samma veva samt även smörja lite slangar. Övre delen av spjällhusen får lite gnugg med bromsrengörning och papper så oljefilmen försvinner.

Dock en undran, vad kan det vara för klet Bmw nyttjat på gummit där det möter luftburk och insugsrör? det där vita som syns inuti.
Bilagor
bild_2020-12-28_172020.png
bild_2020-12-28_171941.png
K1300S 2009.
Användarvisningsbild
F800åkare
 
Inlägg: 1601
Blev medlem: 2017-06-20/07:18
Ort: D6

Re: Översyn av K1300s, vinterprojekten

Inläggav F800åkare » 2020-12-29/18:03

Insugsrören och luftburken är tvättade in och utvändigt, filtren blåstes rena, alla gummin rengjorda och uppsmorda med gummifett, trattarna inuti luftburken tvättade. Vevhusventilationen rengjord hela vägen, tomgångsmotor och dess säte är rengjort helt. Spjällhuset rengjort i övre delen.
Återanvände alla original slangklämmor, enkla att montera och nu vet jag att slangarna sitter korrekt.

Alla kontakter fick lite gummifett på tätningarna, förhoppningsvis håller det tätt mot fukt längre.

Imorgon hoppas jag få att ventilkåpan.....16 ventiler att mäta.... :(
K1300S 2009.
Användarvisningsbild
F800åkare
 
Inlägg: 1601
Blev medlem: 2017-06-20/07:18
Ort: D6

Re: Översyn av K1300s, vinterprojekten

Inläggav fredde 7 » 2020-12-29/18:53

Tror mig läst i manualer för bil (BMW) att de vill att man använder vaselin
när man monterar gummi, Kan säkert bli lite vitt med tiden.

Jag har både en burk med vaselin samt en med glycerol från apoteket, guld värt och händerna
får sig en gratis behandling med.

När jag hade min isär och kylarpaketet låg på bänken, så blottade sig ju termostten och då är ju jag sån att jag måste se om den var tät, och det var den ju inte, så den åkte ju bort och ned i en kastrull med thermometer.
Visade sig att den var seg och allmänt opålitlig så jag köpte en ny, blev en jäkla skillnad, Driftvarm på 2,5 minut mot runt 6-7 min innan, så kolla din med.
Vad har du byggt för smart pryl att fylla kylaren med, tänker på vakuumbiten+
fredde 7
 
Inlägg: 212
Blev medlem: 2012-08-19/12:09

Re: Översyn av K1300s, vinterprojekten

Inläggav F800åkare » 2020-12-29/19:05

Denna kör jag med, har en stor fördel mot billigare varianter (och även många dyrare), man kopplar på
både motor och dunken med ny vätska samtidigt, en snabb öppning av nedre kranen förfyller slangen med ny vätska, sen stänger man, stänger även den utåt, väntar 5 min, är trycket oförändrat öppnar man kranen till vätskan igen, inget vakum går förlorat på att fylla en tom slang. https://www.biltema.se/bil---mc/bilverk ... 2000022686
K1300S 2009.
Användarvisningsbild
F800åkare
 
Inlägg: 1601
Blev medlem: 2017-06-20/07:18
Ort: D6

Re: Översyn av K1300s, vinterprojekten

Inläggav fredde 7 » 2020-12-29/20:42

Jag köpte samma :D
fredde 7
 
Inlägg: 212
Blev medlem: 2012-08-19/12:09

Re: Översyn av K1300s, vinterprojekten

Inläggav F800åkare » 2020-12-29/21:26

Med sakerna rena och på sin plats igen.
Bilagor
20201229_173836.jpg
K1300S 2009.
Användarvisningsbild
F800åkare
 
Inlägg: 1601
Blev medlem: 2017-06-20/07:18
Ort: D6

Re: Översyn av K1300s, vinterprojekten

Inläggav BmwMats » 2020-12-29/22:40

Blir ju bättre än nytt...

Lycka till !!! ;)
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6107
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Översyn av K1300s, vinterprojekten

Inläggav Bengt Allevad » 2020-12-30/07:55

F800åkare skrev:Dock en undran, vad kan det vara för klet Bmw nyttjat på gummit där det möter luftburk och insugsrör? det där vita som syns inuti.


Jag gissar på Stauburaugsfett. Visserligen grått men det är ett lämpligt fett för typ insugningsgummin och gummidamasker till enkelsvingens ledpunkter.
Har själv använt det i många år.
Användarvisningsbild
Bengt Allevad
 
Inlägg: 1191
Blev medlem: 1996-01-03/01:00

Re: Översyn av K1300s, vinterprojekten

Inläggav F800åkare » 2020-12-30/08:36

Ok, ja det tänkte jag inte på.
Jag körde dlck med PBR gummifett samt vissa delar med Ate bromscylinderfett, båda sorter garanterade att ej ppverka gummit negativt.
K1300S 2009.
Användarvisningsbild
F800åkare
 
Inlägg: 1601
Blev medlem: 2017-06-20/07:18
Ort: D6

Re: Översyn av K1300s, vinterprojekten

Inläggav F800åkare » 2021-01-09/23:55

Fått problem. Skulle fixa ventilkollen idag, gjorde rent allt som gick, kunde vare sig se eller känna smuts runt kåpan, bort med skruvarna, vicka loss kåpan, till slut släppte den fort, regnade sand över kamaxlarna......jävla silikonklet de lagt på packningen som höll fast den samt dolde grus. :evil:
Så nu måste jag på något sätt tvätta kamaxlarna och toppen invändigt, kan ej rotera motorn till TDC och ta av toppen heller pga rädsla att sanden ska göra skada. Måste ske på plats.

I övrigt fick jag tändstiften bytta.
K1300S 2009.
Användarvisningsbild
F800åkare
 
Inlägg: 1601
Blev medlem: 2017-06-20/07:18
Ort: D6

Re: Översyn av K1300s, vinterprojekten

Inläggav fredde 7 » 2021-01-10/10:32

F800åkare skrev:Fått problem. Skulle fixa ventilkollen idag, gjorde rent allt som gick, kunde vare sig se eller känna smuts runt kåpan, bort med skruvarna, vicka loss kåpan, till slut släppte den fort, regnade sand över kamaxlarna......jävla silikonklet de lagt på packningen som höll fast den samt dolde grus. :evil:
Så nu måste jag på något sätt tvätta kamaxlarna och toppen invändigt, kan ej rotera motorn till TDC och ta av toppen heller pga rädsla att sanden ska göra skada. Måste ske på plats.

Vilket skit!!!!!
Finns väl egentligen bara ett bra sätt att göra detta? isär i molekyler och ihop igen :(

I övrigt fick jag tändstiften bytta.

De lär du väl få ta ur igen inför ventilkontrollen, går mycket lättare att rotera motorn utan dem ;)
fredde 7
 
Inlägg: 212
Blev medlem: 2012-08-19/12:09

Re: Översyn av K1300s, vinterprojekten

Inläggav F800åkare » 2021-01-10/12:37

fredde 7 skrev:
F800åkare skrev:Fått problem. Skulle fixa ventilkollen idag, gjorde rent allt som gick, kunde vare sig se eller känna smuts runt kåpan, bort med skruvarna, vicka loss kåpan, till slut släppte den fort, regnade sand över kamaxlarna......jävla silikonklet de lagt på packningen som höll fast den samt dolde grus. :evil:
Så nu måste jag på något sätt tvätta kamaxlarna och toppen invändigt, kan ej rotera motorn till TDC och ta av toppen heller pga rädsla att sanden ska göra skada. Måste ske på plats.

Vilket skit!!!!!
Finns väl egentligen bara ett bra sätt att göra detta? isär i molekyler och ihop igen :(

I övrigt fick jag tändstiften bytta.

De lär du väl få ta ur igen inför ventilkontrollen, går mycket lättare att rotera motorn utan dem ;)

Njae, jag åt min gröt som liten. ;)
K1300S 2009.
Användarvisningsbild
F800åkare
 
Inlägg: 1601
Blev medlem: 2017-06-20/07:18
Ort: D6

Re: Översyn av K1300s, vinterprojekten

Inläggav F800åkare » 2021-01-16/17:33

Efter mycket kikande, tvättande var det bara att våpga.

tror allt gick bra och här siffrorna på ventilspelet.
Bilagor
ventilspel.jpg
K1300S 2009.
Användarvisningsbild
F800åkare
 
Inlägg: 1601
Blev medlem: 2017-06-20/07:18
Ort: D6

Re: Översyn av K1300s, vinterprojekten

Inläggav F800åkare » 2021-01-16/22:25

Blir mer jobb, kommer lyfta kammarna för att byta shims på avgassidan på 4:ans cylinder. Samtidigt blir det ny kamkedja.
K1300S 2009.
Användarvisningsbild
F800åkare
 
Inlägg: 1601
Blev medlem: 2017-06-20/07:18
Ort: D6

Re: Översyn av K1300s, vinterprojekten

Inläggav BmwMats » 2021-01-17/05:47

Seriöst arbete som vanligt på min ära... ;)
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6107
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Översyn av K1300s, vinterprojekten

Inläggav F800åkare » 2021-01-17/06:55

Lika bra att göra ordentligt direkt, har fått förslag att vänta tills nästa vinter eller tom nösta 3000 mila service. Den ena känns bara jobbig, göra om allt jobb igen om bara några månader, den andra känns för riskabel.
K1300S 2009.
Användarvisningsbild
F800åkare
 
Inlägg: 1601
Blev medlem: 2017-06-20/07:18
Ort: D6

Re: Översyn av K1300s, vinterprojekten

Inläggav Fredrik J » 2021-01-17/10:04

Hur långt har den gått och är det första gången ventilerna behöver justeras?
R1250GSA '20
R1200GSA '10 Såld
R1200R '07 Såld.
D10 Göteborg
Användarvisningsbild
Fredrik J
 
Inlägg: 734
Blev medlem: 2009-11-07/11:20

Re: Översyn av K1300s, vinterprojekten

Inläggav F800åkare » 2021-01-17/12:59

7xxxxkm. Ja, första gången.
K1300S 2009.
Användarvisningsbild
F800åkare
 
Inlägg: 1601
Blev medlem: 2017-06-20/07:18
Ort: D6

Re: Översyn av K1300s, vinterprojekten

Inläggav Håkan » 2021-01-17/13:53

F800åkare skrev:7xxxxkm. Ja, första gången.

Jag skulle inte göra ventiljustering/shimsbyte föränn någon ventil låg utanför tolerans.
Vet inte om du har protokollfört ventilspelet över tid men isf skulle jag snarare titta på hur mycket, och i vilken takt, spelet ändrat sig från tidigare mätningar innan jag lyfte ur kammarna.
:)
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Översyn av K1300s, vinterprojekten

Inläggav F800åkare » 2021-01-17/14:59

Är gjort på bmw verkstad tidigare, de för inte logg över exakta mått, de bara kollar och är det inom tolerans är det bra och inget mer görs. Har frågat....så tyvärr vet jag ej.
K1300S 2009.
Användarvisningsbild
F800åkare
 
Inlägg: 1601
Blev medlem: 2017-06-20/07:18
Ort: D6

Re: Översyn av K1300s, vinterprojekten

Inläggav F800åkare » 2021-01-17/15:00

så frågan är törs man köra 3000 mil med en ventil precis på gränsen?
K1300S 2009.
Användarvisningsbild
F800åkare
 
Inlägg: 1601
Blev medlem: 2017-06-20/07:18
Ort: D6

Re: Översyn av K1300s, vinterprojekten

Inläggav BmwMats » 2021-01-17/15:04

Nu är det inte samma typ av cykel, men vid ca 6000 mil gjordes en ventilspelskontroll på min egna K75 och låg inom spec på alla ventiler.
6000 mil senare var EN ENDA ventil på gränsen för byte, men bytte chims på den ventilen för att vara säker.
Nu när den rullat snart 24000 mil så blir det en ny kontroll.
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6107
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Översyn av K1300s, vinterprojekten

Inläggav BmwMats » 2021-01-17/15:07

F800åkare skrev:så frågan är törs man köra 3000 mil med en ventil precis på gränsen?


Hur ofta skall denna kontroll göras på din K1300 ?
3000/6000 mil ?
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6107
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Översyn av K1300s, vinterprojekten

Inläggav F800åkare » 2021-01-17/15:49

3000 mil på ventilkontroll.
K1300S 2009.
Användarvisningsbild
F800åkare
 
Inlägg: 1601
Blev medlem: 2017-06-20/07:18
Ort: D6

Re: Översyn av K1300s, vinterprojekten

Inläggav F800åkare » 2021-01-17/17:35

Bytte olja i slutväxeln idag och blev positivt överraskad, trodde den skulle vara rejält murken efter ca 800 mil men den såg ut som ny, svängde samtidigt ned slutväxeln för kontroll och smörjning av splines på axeln till kardanen, förutsatte att det skulle finnas lite ytrost på knuten då gummibälgen fått någon torrspricka, även här hade jag fel, allt såg ut som nytt, splines verkade dock smorda med alupasta, ganska snålt så, detta tvättades bort och jag la istället dit MoS2 fett från Biltema och i lite rikligare mängd.

Bromsskivan bak mättes till 4,77mm så den är Ok, beläggen bak byttes förra året så de är ju som nya.

Under veckan bör jag få nya packningar till ventilkåpan, de första jag fick i fredags hade ju packats mindre bra av säljarens lager och var allt annat än plana, eftersom de innehåller metallstomme känns det inte bra att försöka rikta dom mtp att det enda som lägger tryck på packningen är ventilkåpans bultar via gummimellanläggen vid deras skalle. Stor risk för läckage men säljaren skulle skicka nya och bättre packade denna gång.

Vissa platser på yttre packningen skall ju ha någon form av klet för extra tätning, någon rekommendation här?
https://www.bygghemma.se/fritid-och-mar ... MqEALw_wcB

Nyttjade denna på min gamla f800 men sålde den innan jag hann långtidstesta om det höll tätt eller ej över tid.
K1300S 2009.
Användarvisningsbild
F800åkare
 
Inlägg: 1601
Blev medlem: 2017-06-20/07:18
Ort: D6

Re: Översyn av K1300s, vinterprojekten

Inläggav F800åkare » 2021-01-18/15:02

Nu är kamkedja med tillhörande glidskenor beställda.
K1300S 2009.
Användarvisningsbild
F800åkare
 
Inlägg: 1601
Blev medlem: 2017-06-20/07:18
Ort: D6

FöregåendeNästa

Återgå till K radmotorer

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst