Spänna kedja till oljepump K1300s ?

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Spänna kedja till oljepump K1300s ?

Inläggav F800åkare » 2020-12-01/19:01

Så här mycket slack finns det i kedjan till oljepumpen på min 1300:a. Tänkte skaffa verktyget för att spänna men har av flera olika personer i en 1300 grupp på facebook samt ett forum blivit avrådd då det inte gör någon skillnad.

Även med verktyget så verkar det inte finnas någon info om hur många millimeter den ska kunna flyttas. Bara att med det monterat skall vinkeln på kedjan vara 90°. Det de som har verktyget har märkt är att kedjan spänns inte upp när de gör så.
istället har de kört utan verktyg men med bussningen för kopplingskorgen på plats och gått på känn.

Här en video där kedjan är som den var vid öppnandet av motorn. Kan trycka den in mot spännaren till vänster utan bekymmer, finns är slitage, djupa repor, i den efter att kedjan slagit i, kedjan kan nästan tryckas in i motorblocket till höger, inte många mm att göra om där.

Någon som har en aning om vilket spel som kan anses godtagbart?

https://www.youtube.com/watch?v=u424O4QLLDI
K1300S 2009.
Användarvisningsbild
F800åkare
 
Inlägg: 1601
Blev medlem: 2017-06-20/07:18
Ort: D6

Re: Spänna kedja till oljepump K1300s ?

Inläggav knutk » 2020-12-17/17:34

Jeg gjorde dette på min ex-1300GT.
I manualen foreskriver BMW et spesialoppsett som involverer å ta løs clutch mm.

Kjeden var veldig slakk, men jeg hadde ikke noe problem med oljetrykk, dekselet ble tatt av for å montere en 'jumpguard'.

Vel, jeg gjorde det enkelt. Med alt montert kom jeg til å kunne løsne skruen for kjedestrammer. Jeg la jeg finger på kjedet og strammet så langt det lot seg gjøre, deretter slakket jeg litt.
Kjørte sykkel i flere år etterpå, uten problem.
Forskjell før/etter stramming var mindre mekanisk støy fra motor.
knutk
 
Inlägg: 207
Blev medlem: 2010-11-26/10:34

Re: Spänna kedja till oljepump K1300s ?

Inläggav F800åkare » 2020-12-17/18:04

Ja, jag kommer vänta tills kopplingen är monterad och sen göra det.
K1300S 2009.
Användarvisningsbild
F800åkare
 
Inlägg: 1601
Blev medlem: 2017-06-20/07:18
Ort: D6


Återgå till K radmotorer

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst