Storservice K1200 LT 1999

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Storservice K1200 LT 1999

Inläggav Magnusihöör » 2020-12-15/15:45

Hej,

För drygt en månad sedan blev jag ägare till en K1200 LT. Jag kommer att serva den, innan jag börjar åka med den på allvar kommande säsong. Jag har inte upptäckt några läckage och jag avser byta samtliga filter och vätskor. Jag har fått hem allt jag tror mig behöva.

Motoroljan jag valde var Castrol Power 1 Racing 5w-40. Detta är en helsyntetisk olja och den stämmer överens med instruktionsboken. Det jag främst tänker på är att så långt det är möjligt undvika läckage på bakre vevaxeltätning med kopplingsproblem som följd. Som jag förstått av tidigare trådar kan det vara bra att tillsätta Omega 917 och det avser jag också att göra. Dock står det i instruktionsboken att inga tillsatser är tillåtna. Boken är nu 22 år gammal och kanske är det ändrat nu. På youtube hittade jag några informativa filmer. En rekommenderade en blandning av två mineraloljor(?) 20w-50. Någonstans i forumet såg jag att 20W-50 kunde användas. Den konkreta undran är om jag valt rätt med 5W-40 helsyntet tillsammans med Omega 917?

Tacksam för svar
Magnusihöör
 
Inlägg: 12
Blev medlem: 2020-12-15/14:41

Re: Storservice K1200 LT 1999

Inläggav Thommy » 2021-01-06/02:05

Själv kör jag min K1200RS 1999 med Motul 7100 20W50 Helsyntet med ester och Omega 917. Läckte rätt duktigt innan men nu är det bara någon droppe då och då. Borrade 2 hål under kopplingskåpan också ifall packboxen skulle fallera mera. Har funkat för mig i år med 800 mils körning och 1 påfyllning.
Användarvisningsbild
Thommy
 
Inlägg: 2
Blev medlem: 2020-02-01/00:40


Återgå till K radmotorer

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst

cron