Bromsvätskebyte k1300s med fler

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Bromsvätskebyte k1300s med fler

Inläggav fredde 7 » 2021-01-08/20:34

Bytte bromsvätska ikväll, på min k1300s, visste inte hur mycket det skulle gå åt, så jag köpte en liter.
Får fortfarande ingen känsla för hur mycket som egentligen åtgår, någon som vet?
Jag körde igenom en halvliter fram, och en halvliter bak, men eftersom det var samma färg (bärnstensfärgad)
på den nya som gammla var det svårt att se, brukar växla mellan två färger, men castrols react bromsvätska fanns bara i en färg...

En annan grej, iomed att luftnipplarna sitter som högsta punkt på oken, så måste man ju ta väck oken för att byta olja i dem med, finns det någon smidigare lösning? hade ju varit bra med en nippel i lägsta punkten med....
fredde 7
 
Inlägg: 212
Blev medlem: 2012-08-19/12:09

Re: Bromsvätskebyte k1300s med fler

Inläggav fredde 7 » 2021-01-08/23:01

Verholen85mmK1300SInstructions
hittade denna TIS.Lite omständig, typisk tysk maner. Varför inte en extra nippel i botten på varje ok.
Varför en luftningsnippel vid handtaget?
fredde 7
 
Inlägg: 212
Blev medlem: 2012-08-19/12:09

Re: Bromsvätskebyte k1300s med fler

Inläggav fredde 7 » 2021-01-08/23:27

fredde 7
 
Inlägg: 212
Blev medlem: 2012-08-19/12:09

Re: Bromsvätskebyte k1300s med fler

Inläggav lordnisse » 2021-01-08/23:59

Vet inte om jag är rätt på det, men om du trycker tillbaka kolvarna helt så får du väl bytt all bromsvätska, tänker att då är det inte någon plats i nedre delen av oket för "gammal" bromsvätska att stanna kvar, då behöver du väl inte vända dom.
Vet inte om jag har rätt, bara en tanke från min sida.
Mvh Henrik
lordnisse
 
Inlägg: 101
Blev medlem: 2008-08-09/21:57

Re: Bromsvätskebyte k1300s med fler

Inläggav Håkan » 2021-01-09/08:41

lordnisse skrev:Vet inte om jag är rätt på det, men om du trycker tillbaka kolvarna helt så får du väl bytt all bromsvätska, tänker att då är det inte någon plats i nedre delen av oket för "gammal" bromsvätska att stanna kvar, då behöver du väl inte vända dom.
Vet inte om jag har rätt, bara en tanke från min sida.

Absolut Henrik, så går det till.
Nippeln sitter överst för att man även skall säkerställa att få ur eventuell luft.
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Bromsvätskebyte k1300s med fler

Inläggav F800åkare » 2021-01-09/09:22

K1300 är enkel och rätt fram att byta vätska på, men man bör tömma abs genom att köra den via servicefunktionen med endera motoscan, gs911 eller dator.
Enda som blir kvar i oken är den hårda smutsen, den spolas ej ur, då måste kolvarna ur och man får tvätta rent.

gällande färg på vätskan så blir den mörkare ju mer smuts och fukt den absorberat, att bara gå på utseende är svårt, man kan även mäta fukthalten.
https://www.biltema.se/bil---mc/verksta ... 2000038175

Den instruktion du har är om man öppnat ledningarna, då måste huvudcylindern luftas pga vinkeln den sitter i, därav den lilla nippeln uppe vid handtaget, ej nödvändig vid bromsvätskebyte.
K1300S 2009.
Användarvisningsbild
F800åkare
 
Inlägg: 1601
Blev medlem: 2017-06-20/07:18
Ort: D6

Re: Bromsvätskebyte k1300s med fler

Inläggav fredde 7 » 2021-01-09/10:22

Ok...Då fattar jag varför nippeln finns på styret...
Japp pressa tillbaka kolvarna när oket är påplats funkar säkert, men jag tyckte det var lite vanskligt
då jag bara hade någon polygrip och lite mejslar, såg att det fanns ett avsett verktyg just för detta.

En nippel i botten också hade löst detta, det var så jag menade. Jag hängde av oken nu, passade på att byta belägg, så inget extra arbete denna gång.

Tack för info
fredde 7
 
Inlägg: 212
Blev medlem: 2012-08-19/12:09

Re: Bromsvätskebyte k1300s med fler

Inläggav F800åkare » 2021-01-09/10:49

nippel i botten skulle inte göra något annat än att släppa in luft i systemet.

Kolvarna kan man pressa tillbaka med fingrarna, kan man inte det är det tid att ta av oken och ur med kolvarna för rengörning, har de gått med slitna belägg är det nog mycket smuts på kolvarna så det kan var värt att göra innan man pressar in dom.
K1300S 2009.
Användarvisningsbild
F800åkare
 
Inlägg: 1601
Blev medlem: 2017-06-20/07:18
Ort: D6

Re: Bromsvätskebyte k1300s med fler

Inläggav fredde 7 » 2021-01-09/11:38

F800:Nippel eller "bottenplugg"i botten släpper ur bromsvätskan, det är syfter med en nippel där, nippeln i okets uppsida använder man för att lufta, finns massor med ok som är konstruerade så av just den anledningen.

Att pressa tillbaka kolvarna med fingrarna då oket är löst går fint, men på plats tvivlar jag på att det finns så mycket plats att mina prinskorvar får plats. Men det kanske går. Allt går, klart man kan bända så skivar får agera mothåll, men gillar inte det, skivan bör inte utsättas för belastning på det sättet.

Skit i samma ett ickeproblem.....ett tyskt ickeproblem, Att ta bort bromsoket för att byta bromsvätska vartannat år är inget extra jobb då det bör tas bort och servas samtidigt,Men jag gillar korta serviceintervaller, då hade det sparat mig lite ryggont med en "bottenplugg"där...........
fredde 7
 
Inlägg: 212
Blev medlem: 2012-08-19/12:09

Re: Bromsvätskebyte k1300s med fler

Inläggav Håkan » 2021-01-09/11:51

fredde 7 skrev:F800:Nippel eller "bottenplugg"i botten släpper ur bromsvätskan, ... finns massor med ok som är konstruerade så av just den anledningen...........

Har aldrig sett den konstruktionen... Men skulle kunna tänka mig att det kan förekomma på amerikanska bromsok, där man använder DOT 5 bromsvätska.
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Bromsvätskebyte k1300s med fler

Inläggav F800åkare » 2021-01-09/13:09

Aldrig korsat väg med ok som har nippel i botten.
K1300S 2009.
Användarvisningsbild
F800åkare
 
Inlägg: 1601
Blev medlem: 2017-06-20/07:18
Ort: D6

Re: Bromsvätskebyte k1300s med fler

Inläggav fredde 7 » 2021-01-09/14:19

"bottenplugg" har jag snubblat över ibland, bland annat på beringers 8kolvs variant supermotard.
På någon bil jag haft har jag för mig att det var så med, men det kanske hade mer med att man kunde
använda oket både till vänster samt höger.

Jag gör som ni säger, pressar tillbaka kolvarna, blir bra.
Angående att köra ABSpumpen..BMW rekomenderar INTE det, Den serviceaktionen rekomenderas BARA om man
har fått problem med ABS efter sedvanlig luftning. Så står det i BMW TIS...varför vet jag ej.
fredde 7
 
Inlägg: 212
Blev medlem: 2012-08-19/12:09

Re: Bromsvätskebyte k1300s med fler

Inläggav F800åkare » 2021-01-09/14:57

Jag kör pumpen vid byte för att slippa ha gammal fuktig vätska där som kan ge korrosion på ventilerna. Vätskan är billigare än en pump.
K1300S 2009.
Användarvisningsbild
F800åkare
 
Inlägg: 1601
Blev medlem: 2017-06-20/07:18
Ort: D6

Re: Bromsvätskebyte k1300s med fler

Inläggav fredde 7 » 2021-01-09/18:11

F800: Kanske gör det ingen nytta att köra pumpen, kanske flödar bromsvätska fritt genom pumpen när man
byter bromsvätska på sedvanligt vis, därav rekomendationen i TIS.
Eller vill BMW sälja en ny ABS pump till oss...på samma sätt som de rekomenderar att inte byta automatlådeolja på bilarna, de kallar den lifetimme, det gör de med oljan till kopplingen på våra hojar med.

Någon Lifetimeolja existerar mig veterligen inte, så jag byter olja, i kopplingen hamnade citroens LHM olja,den är verkligen kanon om man gillar lätta kopplingar
fredde 7
 
Inlägg: 212
Blev medlem: 2012-08-19/12:09


Återgå till K radmotorer

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst