I en sidotråd avhandlades bytesbehov av kamkedja på K1100-maskiner.
Som en jämförelse av slitaget på K75-maskiner kan jag redovisa slitaget efter 12500 mil.
Bilderna visar både styrskena och glidskenor för kamkedjan och dess slitage.
Cykeln har nu gått dubbelt så mycket, dvs 24000 mil och skall kontrolleras till sommaren.
Motorn upplevs helt tyst och fin fortfarande trots att knarren har rullat ytterligare 12000 mil sedan senaste byte för mindre än 2,5 år sedan september 2018.
Som synes på bilderna är det enbart styrskenan som har tagit stryk av 33 år och 12500 mil, glidskenorna är fortfarande mycket fina och var ej behov av att byta.
Rekommenderas att kontrollera kamkedjans slitage när ändå allt är nerplockat, så lite extra arbete i det stora hela.
Men som sagt, glidskenor och styrskenor är rekommenderat att byta i samband med kamkedja, då priset för dessa skenor äro dryga hundralappen stycket för original BMW-delar.
Med vänligaste skruvarhälsningar - BmwMats