Styrskena/glidskena kamkedja K75

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Styrskena/glidskena kamkedja K75

Inläggav BmwMats » 2021-01-28/16:50

I en sidotråd avhandlades bytesbehov av kamkedja på K1100-maskiner.
Som en jämförelse av slitaget på K75-maskiner kan jag redovisa slitaget efter 12500 mil.
Bilderna visar både styrskena och glidskenor för kamkedjan och dess slitage.

Cykeln har nu gått dubbelt så mycket, dvs 24000 mil och skall kontrolleras till sommaren.
Motorn upplevs helt tyst och fin fortfarande trots att knarren har rullat ytterligare 12000 mil sedan senaste byte för mindre än 2,5 år sedan september 2018.

Som synes på bilderna är det enbart styrskenan som har tagit stryk av 33 år och 12500 mil, glidskenorna är fortfarande mycket fina och var ej behov av att byta.

Rekommenderas att kontrollera kamkedjans slitage när ändå allt är nerplockat, så lite extra arbete i det stora hela.
Men som sagt, glidskenor och styrskenor är rekommenderat att byta i samband med kamkedja, då priset för dessa skenor äro dryga hundralappen stycket för original BMW-delar.

Med vänligaste skruvarhälsningar - BmwMats
Bilagor
IMG_3048.JPG
IMG_3049.JPG
IMG_3050.JPG
IMG_3051.JPG
IMG_3053.JPG
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6108
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Styrskena/glidskena kamkedja K75

Inläggav BmwMats » 2021-01-28/17:36

Litet tillägg gällande förra inlägget med fotografier:

- Bild tre visar den skena med störst slitage. Uppmätt slitage i materialet= 0,65 mm på det mest slitna stället på en sträcka uppskattningsvis av 35 mm just vid den nedre infästningen av fjäderspänningsskenan.

I övrigt knappt synbart slitage.
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6108
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län


Återgå till K radmotorer

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst