Har påbörjat en renovering av pumpen för kylvätska och olja på min K75-motor som kommer att sitta i kommande TURBO-projekt.
Dom äldre motorerna från -84 på K100 samt -86 på K75 har en axel vars ytterända (framkant räknat) är gängad utvändigt och håller vattenpumpens skovelhjul mha en mutter. Denna konstruktion är tyvärr bristfällig då den gängade delen ofta rostar sönder, varvid axeln går sönder då man lossar muttern.
Dom något nyare motorerna har däremot en invändig gänga och själva vattenpumpens skovelhjul medelst en bult.
Där förefaller det fungera bättre och risken för att axeln går sönder verkar vara sällsynt.
Om kylvätskan inte byts i tid så att dess rostförebyggande egenskaper försämras, kommer ofta själva pumpaxeln att börja rosta och tätningarna mellan olje och vattensida försämras, men läckage som följd.
Se bilder på hur det ser ut efter några år. (pumpaxeln på bilderna äro av det gamla utförandet).
Den nya varianten av axel sitter på den kompletta pumpen. Man ser där tydligt bulten som håller skovelhjulet på plats.
BmwMats