Ventiljustering K100

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Ventiljustering K100

Inläggav Magnus Wennerberg » 2021-02-26/18:17

Har plockat ner rätt mycket av min K100 för att åtgärde startmotorkopplingen.

Nu kollar jag över ventilspelet också, har läst att det är avgasventilerna som är kinkiga. Nu visade det sig att de är ok, men 2 av insugsventilerna är lite tajta. 0.15 (som är min) går inte in men 0.1 går in lätt.

Är det kinkigt med spelen på insugsventilerna? Spontant tycker jag de specade spelen är stora....
Magnus Wennerberg
K100 RT - 86
R75/5 -73 (såld)
Magnus Wennerberg
 
Inlägg: 42
Blev medlem: 2013-03-04/14:01

Re: Ventiljustering K100

Inläggav Kovlingen » 2021-02-26/18:46

Om jag har det är att insug skapar jämngång och hk. men att avgs kan skapa
brända ventilsäten , och ventiler .
(men jag kan få bättre info andra)
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Ventiljustering K100

Inläggav Magnus Wennerberg » 2021-02-26/18:57

i princip vill man ha så små spel som möjligt, bara det är ett spel. Jag tror ju inte att någon av insugsventilerna hållits öppna, det borde ha märkts.
Magnus Wennerberg
K100 RT - 86
R75/5 -73 (såld)
Magnus Wennerberg
 
Inlägg: 42
Blev medlem: 2013-03-04/14:01

Re: Ventiljustering K100

Inläggav Kovlingen » 2021-02-26/20:42

Magnus Wennerberg skrev:i princip vill man ha så små spel som möjligt,

Japp så är det , men inte för tight bara
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Ventiljustering K100

Inläggav BmwMats » 2021-02-27/01:53

Hej Magnus !

Toleransen för insug är 0,15-0,20 mm @ 20 grader Celsius, avgas 0,25-0,30 mm på en 2-ventilers K100.
Det innebär att den/dom ventiler som du mätt är liiite under specificerad tolerans.
Är det ungefär lika mått på alla insugningventiler ?

Avgassidan är viktigare för att inte någon ventil skall bränna, där ligger specificerad tolerans inom 0,25-0,30 mm.

Du BÖR nog lägga dig inom specifikation, frågan är HUR mycket tightare än 0,15 mm som den/dom ventilerna ligger mot spec ?
Ligger dom lika alla fyra ventiler, så kanske det inte gör så mycket trots allt.

Hur mycket kör du varje år, hur många gånger har dom justerat ventilerna på din cykel under alla år ?
Kommer du att köra den flera tusen mil varje år, eller puttrar du några mil på sommaren bara ?


Som en fotnot kan jag nämna att dessa motorer INTE slits nämnvärt gällande ventilspelet.
Jag gjorde den allra första justeringen först vid 12.000 mil då min cykel var närmare 33 år gammal, då låg EN ENDA ventil på gränsen för justering.
Nu har hojen på 2,5 år gått dubbelt upp, dvs 24.000 mil utan att spelen har påverkats under 12.000 mil.
Cykeln ifråga är en K75, men konstruktionen är densamma på dessa 2-ventilers motorer, men jag har en cylinder färre på denna modellen.

Sammanfattning:
För att vara korrekt - så skall din(a) ventil/ventiler justeras då dessa ligger precis utanför specifikation, men frågan är om det är lönt att riva ner om du inte har verktyg för detta.
Hur långt har din cykel gått ?
3.000 mil eller 30.000 mil ?
Första justering under alla år ?
Dessa motorer slits knappt, du skulle gissningsvis kunna köra 10.000 mil till innan du knappt kan mäta upp någon ytterligare förändring på ventilspelet alls.

Men som sagt, vill man vara korrekt så skall dom justeras för att följa tillverkarens rekommendationer och specifikationer.

Vänligen återkom med miltal och årsmodell, är alltid intressant att veta.
Gärna om den har varit inne på justering tidigare i sitt liv.

Med vänliga K100-hälsningar - BmwMats
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6107
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Ventiljustering K100

Inläggav Magnus Wennerberg » 2021-02-27/11:29

Hojen har gått ca 10.000 mil, hastighetsmätaren lade av förra (förrförra nu) året, ytterligare en sak att fixa i år.
I normala fall kör jag nästan varje dag, mars-dec, men bara korta sträckor till och från jobbet runt i stan etc, en tank var 10-14e dag typ.
Jag har haft den ca 4 år, bara gjort oljeservice och några mindre reparationer. Förste ägaren körde i princip de första 8000 milen, han ska ha varit MC-mek här i Stockholm innan han gick bort för tidigt om jag förstod storyn rätt. Den borde vara skött rätt om det stämmer.
Jag tror den fått en justering eller kontroll tidigare för i lådan med delar jag fick med så ligger det ett sett begagnade ventilkåpspackningar.

Hur mycket tajtare än 0.15 är en bra fråga, som inte går att svara på, 0.1 gick in lätt i alla fall, helt utan motstånd. Två av insugsventilerna känns så, de andra två känns perfekta vid 0.15 skulle jag säga.
Avgas varpå liknande sätt 2 ganska tajta på 0.25, de andra 2 runt 0.30.

Hojen är ganska nedplockad, så jag borde väl bara byta shims egentligen.... Funderar mest på om tidigare ägare medvetet lagt sig nära minimum och kanske hellre något under än långt över.

MIn erfarenhet av ventiljustering är från porsche 911 och där sätter man både insug och avgas till 0.1mm och gärna ganska tajt, 0.12 blir skramligt liksom.

Vart handlar man BMW delar i Sverige?
Har tidigare beställt från Motobins i England, de hade snabbare leveranstider än BMW handlaren i stan, som förövrigt flyttat till fel sida stan för mig.

En annan fråga, rent generallt, jag tycker hojen är rätt skramlig i motorn, framför allt kall. Är det så dom är?

bmw5.JPG


bmw7.JPG
Magnus Wennerberg
K100 RT - 86
R75/5 -73 (såld)
Magnus Wennerberg
 
Inlägg: 42
Blev medlem: 2013-03-04/14:01

Re: Ventiljustering K100

Inläggav BmwMats » 2021-02-27/16:42

Magnus Wennerberg skrev:En annan fråga, rent generallt, jag tycker hojen är rätt skramlig i motorn, framför allt kall. Är det så dom är?


Nej, upplever definitivt inte K-motorerna som skramliga, tvärt om definitivt.
En mjuk vinande motorgång, absolut inte knackig eller skramlig.
(Nu talar jag om K75 3-cyl samt K1100 4-cyl som jag har erfarenhet av).
Dom K100 jag kört och testat har heller inte varit skramliga.

Om en K-motor skramlar, är det två vanliga orsaker, nämligen:
A - Kamkedjan och dess styrningar är slitna. Brukar komma runt 15-16.000 mil.
B - Gummidämparna till generatorn är slut, dom brukar ge sig med tiden, även om dom håller länge.
(Har ännu inte behövt byta dom på min hoj som nu är inne på sin 37 säsong och 24.000 mil.)

När du ändå har plockat ner så pass mycket, så rekommenderar jag dig att justera dessa två avvikande ventilerna, då det är relativt lätt, bara du har nya chims att byta till med rätt dimensioner.

Du handlar alla delar och liknande hos Kenneth's MC i Göteborg.
Dom är exeptionellt bra att ha att göra med och VET exakt vad du behöver.
Jag gör alla mina inköp till mina cyklar hos dom. (Tala med Martin Sandh som är en klippa på BMW. Hans far Kenneth var svensk mästare när det gäller MC-mekande).

Behöver du hjälp med att renovera din hastighetsmätare, kan jag utföra det åt dig.

Lycka till, du har en fin hoj väl värd att vårda ! ;)

Mvh BmwMats
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6107
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Ventiljustering K100

Inläggav Magnus Wennerberg » 2021-02-27/20:28

Japp, ska fixa ventilerna.
Kamkedjan ska jag kolla närmare på. Jag pillade på kedjan med en skruvmejsel från vevaxelsidan, den verkade lite slapp tyckte jag. Ska ta bort kåpan imorgon.

Återkommer till dig angående hastighetsmätaren! Måste fixas innan siste september i år! :)
Inför förra besiktningen så hoppade den igång tillräckligt länge om man bankade till lite på den.....
Magnus Wennerberg
K100 RT - 86
R75/5 -73 (såld)
Magnus Wennerberg
 
Inlägg: 42
Blev medlem: 2013-03-04/14:01

Re: Ventiljustering K100

Inläggav BmwMats » 2021-02-27/21:13

Har själv varit i den situationen tidigare med lite bankande och trixande, men det går för stunden och en besiktning, inte mycket längre :lol:
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6107
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Ventiljustering K100 mm

Inläggav Magnus Wennerberg » 2021-03-05/13:33

Liten uppdatering och ett tips till framtida läsare.
Jag kunde flytta ett shims från ena tajta ventilen till den andra, så jag behöver bara ett shims.
Edit: Jag gissar att mitt spel på de två tajta låg på ca 0.12 och 0.13 mm

Har beställt delar, bla nytt kamkedjekit, vet inte om det var speciellt dålig, men det var inte så mycket pengar och jag vill inte röra detta mer :)
Beställde också renoveringssats till vatten/olje pumpen, den har inte direkt läckt på marken men det är lite kladdigt runt omkring.
Har beställt packbox til utgående axel från motorn. Det var lite kladd runt kopplingen.
Jag har bytt packboxarna i växellådan också, borde beställt allt första gången...

Igår fick jag tillbaka ventilkåpor, sprängkåpan, swingen och fotpinnar mm från vattenblästring. Det blir fint!

Mats (eller någon annan), vet du om det ska vara något packningsklister mellan kamkedjesträckaren och blocket? Ser inte ut som så och oljehålet var väldigt litet....
Magnus Wennerberg
K100 RT - 86
R75/5 -73 (såld)
Magnus Wennerberg
 
Inlägg: 42
Blev medlem: 2013-03-04/14:01

Re: Ventiljustering K100

Inläggav BmwMats » 2021-03-05/14:35

Nej, jag har inte använt något packningsklister mellan spännaren och blocket.
Hade finfin passning på denna och jag har inte läst mig till att det skulle vara något heller.
Nu har jag bara Haynes reparationshandbok, vad dom säger i original BMW kanske kan vara något annat, men det känner jag inte till.

Kul att du fixar till din fina K-bike. Väl värd att vårda ! :)
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6107
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Ventiljustering K100

Inläggav Magnus Wennerberg » 2021-03-06/00:11

Jag kan verkligen rekomendera vattenblästring/vatenpolering/vapor blasting, aluminium, gummi, plast, det blir som nytt!
I alla fall till grejer so inte rör olja, eller är någor såenkelt som en ventilkåpa. Blästermedlet sätter sig inte i materialet (och man behöver inte köra på insidan), men det går in i skrymslen och kanaler och är svårt att få bort till 100.00%

bmw_vattenblästrat_1.JPG


bmw_vattenblästrat_2.JPG


bmw_vattenblästrat_3.JPG


bmw_vattenblästrat_4.JPG
Magnus Wennerberg
K100 RT - 86
R75/5 -73 (såld)
Magnus Wennerberg
 
Inlägg: 42
Blev medlem: 2013-03-04/14:01

Re: Ventiljustering K100

Inläggav Magnus Wennerberg » 2021-03-06/00:15

BmwMats skrev:Kul att du fixar till din fina K-bike. Väl värd att vårda ! :)


Den är inte speciellt fin, den behöver en ny lack och en ny vindruta (RT).
Det bästa med hojen är att den är så osexig och gubbig. Finns ingen förortsligist som vill sno den för en nöjestur :)

Men vissa delar av den blir riktigt fina!
Magnus Wennerberg
K100 RT - 86
R75/5 -73 (såld)
Magnus Wennerberg
 
Inlägg: 42
Blev medlem: 2013-03-04/14:01

Re: Ventiljustering K100

Inläggav F800åkare » 2021-03-06/01:50

Skynda dig att skicka aludelarna på anodisering. Jag har brukat mig av Hama Eloxering i katrineholm många gånger, snabba, bra resultat samt priser.
K1300S 2009.
Användarvisningsbild
F800åkare
 
Inlägg: 1601
Blev medlem: 2017-06-20/07:18
Ort: D6

Re: Ventiljustering K100

Inläggav Magnus Wennerberg » 2021-03-10/14:50

Ingn dum idé med anodisering, men jag vill inte dra ut på det hela mer, det verkar dock bli utdraget i alla fall.
Men vitsen med vattenpolering är just att ytan blir tålig.

Det ska inte vara enkelt när det kan vara komplicerat....
Olje/vatten pumpen har kladdat lite så jag skulle byta tätningar i den. Nuddade knappt muttern som håller vattenpumpshjulet så gick den tvärt av! Brottet ser synnerligen märkligt ut, svart, nästan ruttet! Misstänker att hela delen är sintrad (pressat metallpulver). Nu är ytan mot tätningen inte speciellt bra heller, rejält sliten.
nästan 2000kr till på denna sevice.... jippie... Skulle bara ha sålt hojen och köpt en nyare K1200 GT som jag först tänkte.

bmw_oljepump.JPG
Magnus Wennerberg
K100 RT - 86
R75/5 -73 (såld)
Magnus Wennerberg
 
Inlägg: 42
Blev medlem: 2013-03-04/14:01

Re: Ventiljustering K100

Inläggav Magnus Wennerberg » 2021-03-10/15:22

Kamkedja och guider bytta, Det var en ganska enkel process, man var dock tvungen att lätta på insugskammens drev för att kunna myta kedjan, på avgaskammen gick det att vålda sig förbi lite.... Det var lite irriterande.
Magnus Wennerberg
K100 RT - 86
R75/5 -73 (såld)
Magnus Wennerberg
 
Inlägg: 42
Blev medlem: 2013-03-04/14:01

Re: Ventiljustering K100

Inläggav Magnus Wennerberg » 2021-06-14/08:13

Magnus Wennerberg skrev: Skulle bara ha sålt hojen och köpt en nyare K1200 GT som jag först tänkte.

bmw_oljepump.JPG


Mitt vintermek har dragit ut på tiden.... Nu är den startad verkar gå fint förutom att den läcker olja från oljepumpen... Har inte böjt mig ner ännu för att titta efter..... Sjukt trött på den.
Någon som vill köpa en bruksig k100 som är nästan klar?
Seriöst alltså.
Magnus Wennerberg
K100 RT - 86
R75/5 -73 (såld)
Magnus Wennerberg
 
Inlägg: 42
Blev medlem: 2013-03-04/14:01


Återgå till K radmotorer

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 1 gäst

cron