K100 Byta svinglager.

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

K100 Byta svinglager.

Inläggav Magnus Wennerberg » 2021-03-30/22:34

Jag behövde byta svinglagren i min K100, hittade inte mycket om det. Det går ju inte knacka ut lagren från baksidan, de måste dras ut och inte så simpelt att komma åt.
Den inre delen är enkel bara att bända bort med en skruvmejsel., det är den yttre lagerbanan där man stöter på problem.

Men jag kom på ett gammalt trick jag testat tidigare, svetsa bort dom! Kör man en söm med miggen runt om hela banan så kommer den att dra ihop sig så att lagerbanan blir lös. Även om den var lös så ville den inte ramla ut själv utan var lite tajt. Så jag punktade fast en bit rör jag plattade till i änden för att räcka över lagerbanan, då blev det super enkelt att vicka ut skrotet.
Ingen åverkan eller märken på alu-svingen, skonsamt!

Kanske hjälper någon i framtiden.

k100_svinglager.JPG
Senast redigerad av Magnus Wennerberg 2021-03-30/22:50, redigerad totalt 1 gång.
Magnus Wennerberg
K100 RT - 86
R75/5 -73 (såld)
Magnus Wennerberg
 
Inlägg: 42
Blev medlem: 2013-03-04/14:01

Re: K100 Byta svinglager.

Inläggav BmwMats » 2021-03-30/22:45

Smidigt tips som troligtvis kommer att hjälpa någon trogen K75/100 ägare i framtiden.

Tack för ditt tips Magnus !!! ;)
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6108
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län


Återgå till K radmotorer

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst