Bromsproblem K1200LT

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Bromsproblem K1200LT

Inläggav Magnusihöör » 2021-04-19/09:24

Hej,

Min relativt nyinköpta K1200LT från 1999 har inte varit i trafik på många år. Av det skälet har jag gjort en storservice med byte av alla vätskor och filter. När jag luftade ABS enheten var vätskan nästan svart, men vid oken var vätskan mer transparent.

Provkörning. Allt fungerade som det skulle tills jag använde bakbromsen. Den stannade som den skulle, men när jag skulle iväg insåg jag att den kärvade. När jag kom hem igen kände jag att pedalen ”hackade” när jag när jag trampade. Till sist lyckades jag få pedalrörelsen rätt, och när jag luftade oket kom det nu svart vätska även där. Jag spolade igenom med ny bromsvätska tills den blev klar igen, men jag kunde nu se att det fanns svarta partiklar i vätskan. Gummirester?

Ny provkörning. ABS lamporna släcktes som alltid. De första provbromsningarna gick fint. ABS fungerade. Lycklig och lättad bromsade jag några gånger till, men nu började lamporna växelvis att blinka.

Jag oroar mig för att ABS enheten är defekt. Men trots allt har jag ett litet hopp om att felet är ett annat, eftersom det fungerade innan jag bytte bromsvätskan. Efter att ha läst här i forumet tror jag att det är lämpligt att låta mer vätska passera systemet. Är det lämpligt att använda tryckluft vid luftnipplarna, om det skulle sitta några gummirester och blockerar någon kanal? Finns det något annat jag kan ha missat?

Tacksam för input i ärendet.

Magnus
Bilagor
99420D54-DD89-4D7B-9B8C-7860BB07056D.jpeg
Första luftningen. Det var lika illa på båda nipplarna.
Magnusihöör
 
Inlägg: 12
Blev medlem: 2020-12-15/14:41

Re: Bromsproblem K1200LT

Inläggav Ecklesiastik » 2021-04-19/10:03

Magnusihöör skrev:Hej,

Min relativt nyinköpta K1200LT från 1999 har inte varit i trafik på många år. Av det skälet har jag gjort en storservice med byte av alla vätskor och filter. När jag luftade ABS enheten var vätskan nästan svart, men vid oken var vätskan mer transparent.

Provkörning. Allt fungerade som det skulle tills jag använde bakbromsen. Den stannade som den skulle, men när jag skulle iväg insåg jag att den kärvade. När jag kom hem igen kände jag att pedalen ”hackade” när jag när jag trampade. Till sist lyckades jag få pedalrörelsen rätt, och när jag luftade oket kom det nu svart vätska även där. Jag spolade igenom med ny bromsvätska tills den blev klar igen, men jag kunde nu se att det fanns svarta partiklar i vätskan. Gummirester?

Ny provkörning. ABS lamporna släcktes som alltid. De första provbromsningarna gick fint. ABS fungerade. Lycklig och lättad bromsade jag några gånger till, men nu började lamporna växelvis att blinka.

Jag oroar mig för att ABS enheten är defekt. Men trots allt har jag ett litet hopp om att felet är ett annat, eftersom det fungerade innan jag bytte bromsvätskan. Efter att ha läst här i forumet tror jag att det är lämpligt att låta mer vätska passera systemet. Är det lämpligt att använda tryckluft vid luftnipplarna, om det skulle sitta några gummirester och blockerar någon kanal? Finns det något annat jag kan ha missat?

Tacksam för input i ärendet.

Magnus


Nu vet jag inte om det är det som är problemet. Men jag har ett minne av att jag sätt Chris Harris lufta bromsarna på en R1150GS där bromsslangarna blivit uppkäkade av bromsvätskan så att när han pumpade bromsen kräktes nippeln ut olja och gummirester han löste det hela genom att byta slangar och sedan lufta tills det var rent. Men tror du ska vara försiktig så du inte släpper in för mycket bös i själva ABS enheten då dessa som bekant är känsliga. Däremot kan du se det som "glädjande" att då din hoj är en 99a så har den gamla ABS systemet som inte har servo och är inte lika känsligt som det senare så det behöver inte vara kört.

Oavsätt ska du nog kolla hur dina bromsslangar mår så du inte får en otrevlig överraskning.
2004 Suzuki DRZ400S
1994 BMW K1100LT SE
Användarvisningsbild
Ecklesiastik
 
Inlägg: 687
Blev medlem: 2019-07-03/07:18
Ort: Norrköping

Re: Bromsproblem K1200LT

Inläggav F800åkare » 2021-04-19/14:07

Sett samma video, enda lösningen var nya slangar, stundtals funkade det sen kom en ny blockering pga gummi.
K1300S 2009.
Användarvisningsbild
F800åkare
 
Inlägg: 1601
Blev medlem: 2017-06-20/07:18
Ort: D6

Re: Bromsproblem K1200LT

Inläggav Magnusihöör » 2021-04-23/20:09

Nya slangar är på väg!
Återkommer med resultat.
//M
Magnusihöör
 
Inlägg: 12
Blev medlem: 2020-12-15/14:41

Re: Bromsproblem K1200LT

Inläggav Magnusihöör » 2021-05-17/20:06

Uppdatering - ABS problem K1200LT 1999

Slangarna från Spiegler har kommit och sitter nu på plats. Det fanns några frågetecken, men slangarna är ju trots allt inte original BMW, och då får man nog leva med det.

Jag vill komma i mål med ärendet och då jag själv inte har utrustning för att läsa ut felkoder eller släcka dem, har jag beslutat mig för att lämna in den till Gerts i Ängelholm i början av juni. Jag har sett olika beskrivningar på nätet om hur man kan ansluta sig till olika kopplingsstycken, och det är kanske rätt, förutsatt att man vet vad man håller på med. Därför tror jag det var ett klokt beslut att lämna in den.

Återkommer med en uppdatering
Magnusihöör
 
Inlägg: 12
Blev medlem: 2020-12-15/14:41


Återgå till K radmotorer

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 1 gäst