Sida 1 av 1

K1100LT speedwobble

InläggPostat: 2021-04-28/07:34
av Ecklesiastik
hej alla glada.

Fick självsvägning på styret igår påvägen hem. Det hela framkom i 70km/h när jag släppte styret (fråga mig inte varför). Har gjort lite egna tester och märkt att fenomenet framkommer runt 65 och blir värre och värre tills man är uppe i 70 och försvinner spårlöst runt 75. Testade detta genom att åka utan händer på 5an och lät hojjen sakta in från 100 till runt 70km/h då jag grabbade tag i styret för att återfå kontroll. Testade även samma sak runt 60km/h och kände inte tillstymmelse till vibrationer. Dessa självsvägningar är omärkbara om man bara håller i styret.

Jag försökte jag kolla styrlagrena men tycker de känns hur fina som helst (full handbroms knuffa hojjen fram och tillbaka och känna mellan styrstång och ram). Men gjorde även en kontroll enligt denna video https://www.youtube.com/watch?v=iU7WTx3mn9M och då märkte jag att styret föll till höger medans den knappt ville falla till endläget åt vänster om man gav den en knuff från centrum. Detta gjorde att det var svårt att ballansera hjulet rakt då det ville falla till höger. Men jag kunde inte känna något glapp eller några "hack" i lagret.

Så min fråga är är förspänningen på styrlagrena för lösa, hårda eller är styrlagret slut eller är det något helt annat som spökar?

Re: K1100LT speedwobble

InläggPostat: 2021-04-28/07:49
av nsvka
Hej

Min K1100 gjorde likadant när man släppte styret. Inget att oroa sig för.

Re: K1100LT speedwobble

InläggPostat: 2021-04-28/08:56
av enhjuling
Det där kan bero på många saker.
Lufttryck, plattslitna däck, olika profil på däcken fram och bak, ojämnt fördelad last på cykeln.
Styrlager har du kollat på, det som kan ställa till det där är att det går för tungt eller att det är skador i det så att det "hugger". En styrdämpare som kärvar eller är för hårt åtdragen kan också ge problem.
Svinglagring och hjullager fram och bak är bra att hålla koll på också.

Re: K1100LT speedwobble

InläggPostat: 2021-04-28/11:09
av Ecklesiastik
Tack för svaren! Har några kommentarer.

nsvka skrev:Min K1100 gjorde likadant när man släppte styret. Inget att oroa sig för.


Då detta uppkommit nu (var inte ett problem för en vecka sedan) så känns det som att det är ett tecken på något.

enhjuling skrev:Det där kan bero på många saker.
Lufttryck, plattslitna däck, olika profil på däcken fram och bak, ojämnt fördelad last på cykeln.
Styrlager har du kollat på, det som kan ställa till det där är att det går för tungt eller att det är skador i det så att det "hugger". En styrdämpare som kärvar eller är för hårt åtdragen kan också ge problem.
Svinglagring och hjullager fram och bak är bra att hålla koll på också.


Däck tror jag man kan förbise. Sitter c:a ett år gamla Michelin sulor på som har runt 1300 mil på nacken och gott om mönster kvar. Den totala lasten på hojjen var jag och mitt emotionella bagage så ojämn last är det nog inte.
Sitter ingen styrdämpare på hojjen så den har nog svårt att kärva.
Har kollat samtliga hjullager och dom är stumma och fina.
Får dock medje att jag inte hunnit kolla på svinglagren får ta det iväll.

Re: K1100LT speedwobble

InläggPostat: 2021-04-29/08:42
av Ecklesiastik
Så nu har jag även kollat svinglager och gjort en extra koll på hjullager och jag varken ser eller känner något som känns konstigt. Så nu är jag tillbaka på styrlager och dess förspänning. Jag tror att jag i helgen ska ta en extra kik på det.

Om någon har ett annat förslag på vad jag kan titta på är jag idel öra

Re: K1100LT speedwobble

InläggPostat: 2021-05-02/15:53
av Ecklesiastik
enhjuling skrev:Det där kan bero på många saker.
Lufttryck, plattslitna däck, olika profil på däcken fram och bak, ojämnt fördelad last på cykeln.
Styrlager har du kollat på, det som kan ställa till det där är att det går för tungt eller att det är skador i det så att det "hugger". En styrdämpare som kärvar eller är för hårt åtdragen kan också ge problem.
Svinglagring och hjullager fram och bak är bra att hålla koll på också.


Ecklesiastik skrev:Däck tror jag man kan förbise.


SUCK! Att man ska vara så J*VLA snabb på att kategoriskt utala sig. Tog en noggran titt på hojjen i helgen. Och när jag då tittade lite nogrannare på framdäcket inser jag att mönstret har slitits udda vilket ger däcket lite trappsteg. Då kan jag nog avskriva Michelin Pilot activ som ett alternativ till min tegelsten.

tror det blir inköp av ny tröjja samtidigt som jag köper nya däck
iPi3CRq.jpg
iPi3CRq.jpg (14.96 KiB) Visad 11202 gånger

Re: K1100LT speedwobble

InläggPostat: 2021-05-02/18:12
av BmwMats
Har åkt på Michelin Active Pilot MÅNGA mil, flertalet uppsättningar däck på mina K-maskiner.
Blir runt två byten varje år, jag kör i princip bara "rakt fram" långa sträckor utan att svänga speciellt mycket.
Detta gäller när det är barmark, på vintern tar jag fram mina TKC80 med dubbar.

Jo, det blir trappstegsliknande klackar på dessa däck med tiden.
Gillar däcken annars överlag.

Re: K1100LT speedwobble

InläggPostat: 2021-05-03/05:18
av Ecklesiastik
BmwMats skrev:Har åkt på Michelin Active Pilot MÅNGA mil, flertalet uppsättningar däck på mina K-maskiner.
Blir runt två byten varje år, jag kör i princip bara "rakt fram" långa sträckor utan att svänga speciellt mycket.
Detta gäller när det är barmark, på vintern tar jag fram mina TKC80 med dubbar.

Jo, det blir trappstegsliknande klackar på dessa däck med tiden.
Gillar däcken annars överlag.


Håller med om att det är väldigt trevliga däck överlag. Och då jag inte testat något annat däck på cykeln så kan jag ju inte heller säga att det finns bättre dock känns 1000 mil som väldigt kort livslängd. Men i höstas fick jag tag på ett K1100RS bakhjul för en struntsumma (700:- om minnet inte sviker) så nu lär det bli Micheline Pilot Road 3 eller ContiRoadAttack 3

Re: K1100LT speedwobble

InläggPostat: 2021-05-03/11:19
av F800åkare
Hade conti road attack 3 på min gamla f800st, tycker du 1000 mil är lite så hoppa över dessa däck, de har mycket kortare livslängd än michelin.

Re: K1100LT speedwobble

InläggPostat: 2021-05-03/12:09
av Bror Gårdelöf
Ecklesiastik skrev: ... så nu lär det bli Micheline Pilot Road 3 eller ContiRoadAttack 3

Minnet är bedrägligt, men jag har för mig, att Michelin PR 3 bara fanns/finns i "normalstyvt" utförande(?). PR 2 och 4 fanns/finns däremot i GT-version = styvare stommar. (Har inte kollat Road 5.)
Med tanke på din hojs vikt vore väl styvare stommar att föredra?

Själv körde jag långt över 10 000 mil med Michelin PR/2/4 GT på Aprilia RST 1000 Futura och BMW K 1200 RS, och de gjorde mig aldrig besviken. Men efter att Beviks tagit över märkesservicen i Linköping, har det blivit Pirelli Angel II GT - helt enkelt för att Beviks har Metzeler och Pirelli som lagervara. Pirelli Angel II GT skall ha en lite toppigare profil och sägs vara lite mer lättsvängt, men som jag kör, kan jag inte påstå, att jag noterat någon skillnad. Jag är således mycket nöjd även med Angel II GT.
Slitagemässigt har jag inte heller märkt någon skillnad.

Re: K1100LT speedwobble

InläggPostat: 2021-05-03/12:30
av Ecklesiastik
Bror Gårdelöf skrev:
Ecklesiastik skrev: ... så nu lär det bli Micheline Pilot Road 3 eller ContiRoadAttack 3

Minnet är bedrägligt, men jag har för mig, att Michelin PR 3 bara fanns/finns i "normalstyvt" utförande(?). PR 2 och 4 fanns/finns däremot i GT-version = styvare stommar. (Har inte kollat Road 5.)
Med tanke på din hojs vikt vore väl styvare stommar att föredra?


Absolut att det styvare vore att föredra även om jag med god marginal klarar vikten på vanliga PR3 (224kg fram + 335kg bak). Dock gör inte Michelin dom andra nämnda däcken i en storlek som passar min K maskin så jag får liksom anpassa mig efter vad som finns i mina storlekar.

Dock har jag nu även börjat kika lite på Pirelli Angel GT (1) då alternativen är Pirelli Angel GT (1), Michelin PR 3, Conti Road attack 3, Bridgestone T31 eller T32 och vad jag förstår kan alla klassas lite som suddigummin så tänkte jag att angel GT kanske vore värt att testa.

Re: K1100LT speedwobble

InläggPostat: 2021-05-03/12:39
av Bror Gårdelöf
OK. Rätt storlek är onekligen fundamentalt. ;)

Re: K1100LT speedwobble

InläggPostat: 2021-05-03/15:47
av Bror Gårdelöf
Fast - är inte din hoj byggd för diagonaldäck? Då är radialdäck måhända inte att rekommendera?

Respektive tillverkares hemsidor brukar erbjuda möjligheten att knappa in motorcykelfabrikat och modell, varpå de ger förslag på lämpliga däck. När jag roade mig med det för K 1100LT på Pirellis hemsida, kom ett för mig tidigare okänd däck upp som enda förslag - till råga på allt enbart som bakdäck! Men Angel kom inte upp.

Sannolikt klokt att ta ett snack med seriös hoj-/däckhandlare.

Re: K1100LT speedwobble

InläggPostat: 2021-05-03/16:52
av Ecklesiastik
Bror Gårdelöf skrev:Fast - är inte din hoj byggd för diagonaldäck? Då är radialdäck måhända inte att rekommendera?

Respektive tillverkares hemsidor brukar erbjuda möjligheten att knappa in motorcykelfabrikat och modell, varpå de ger förslag på lämpliga däck. När jag roade mig med det för K 1100LT på Pirellis hemsida, kom ett för mig tidigare okänd däck upp som enda förslag - till råga på allt enbart som bakdäck! Men Angel kom inte upp.

Sannolikt klokt att ta ett snack med seriös hoj-/däckhandlare.


Trevligt att man kan ordna huvudbry hos en forum kamrat. Som jag skrev ovanför har jag ett bakdäck från en K1100RS som kom med radialdäck. Original kommer K1100LT med diagonal sulor med 140/80-17 bak och 110/80 18 fram medans K1100RS kom med radial sulor i storlekarna 160/60-18 och 120/70 17. I övrigt skiljer sig K1100LT och RS främst på utväxling, styre och kåpor medans ramen är densamma. Om du slår in 140/80 17 och 160/60 18 i en kalkylator blir skillnaden att 18 tummaren blir ~6mm mindre i diameter vilket resulterar i c:a -1% felvisning på hastighetsmätaren (dvs jag kommer sitta och köra 1km/h långsammare än jag gjorde innan :mrgreen:). Således lär det inte vara något bekymmer att köra med radialdäck på hojjen. Detta ett trick som gjorts av många K1100LT ägare genom åren och jag har inte läst något klagomål (har även hört mig för med en forummedlem som gjort samma med sin och inte har något att klaga på). Enda negativa kommentarerna jag läst har varit att den blir lite tyngre att få upp på centralstödet och vissa av de som satt framhjul från en K1100RS på deras LT har tyckt att den blir lite orolig (misstänker att den blir lite mer lättsvängd och att det inte riktigt passar en LT).

Re: K1100LT speedwobble

InläggPostat: 2021-05-03/17:02
av Kovlingen
Bror Gårdelöf skrev:Fast - är inte din hoj byggd för diagonaldäck? .

Byggde man hojen sedan man fått specen på däcken :shock: :? :D
Länge sedan jag följde samma rek. dim. som min bil levererades med som ny .
Jag skulle inte tveka över att köpa ett bättre utförande än vad som fanns då
på den tiden .
Däremot har jag som standard att trycka i lite mer luft i däcken på hojen
då jag tycker att det minskar trappstegen .
Men det är det jag :)

Re: K1100LT speedwobble

InläggPostat: 2021-05-03/17:20
av Bror Gårdelöf
Det jag läst - och sett en del på nätet - är, att hjulupphängningarna på både två- och fyrhjulingar konstrueras på olika sätt för diagonaldäck respektive radialdäck. Exakt vad som skiljer, lämnar jag åt ingenjörerna - och nöjer mig med att följa rekommendationen att använda den sortens däck, som fordonet är konstruerat för.
På hojen handlar det alltså inte om däckens omkrets etc, utan om andra egenskaper.

I övrigt konstruerades hojen högst sannolikt utifrån de däck, som var aktuella på den tiden - vilket förstås kan ge problem efter några decennier, när utvecklingen kan ha kommit in på nya spår.

Strunt samma vilket: Har Ecklesiastik kört på radialdäck och inte funnit något problem med det, är det väl bara att fortsätta?

Hittade detta: https://www.youtube.com/watch?v=UJJxSlls-tA

och detta: https://www.youtube.com/watch?v=wVV0ztFs6UM

och det finns nog mer.

Re: K1100LT speedwobble

InläggPostat: 2021-05-03/18:17
av Kovlingen
Bror Gårdelöf skrev: och nöjer mig med att följa rekommendationen att använda den sortens däck, som fordonet är konstruerat för.
På hojen handlar det alltså inte om däckens omkrets etc, utan om andra egenskaper.

Kan det vara så att hojarna ritas efter däcken .? ? Jo en del kanske .
Annars är det väl så att däckkraven ställs efter fordonets spec. ?
Finns lite att ha på agendan i Örebro , OM det blir nått av det hela :D

Re: K1100LT speedwobble

InläggPostat: 2021-05-03/21:56
av Måns Ulveståhl
Kovlingen skrev:Kan det vara så att hojarna ritas efter däcken .? ? Jo en del kanske .


Det var så GS:n kom till.
Någon köpte två korvlådor på auktion under en lång och tung utekväll.
Efter att ha vaknat upp med svår huvudvärk, förvånat insett gårdagens fylleinköp, och utbrustit "Wie soll ich das meiner Frau erklären?"

Re: K1100LT speedwobble

InläggPostat: 2021-05-04/16:26
av Ecklesiastik
Bror Gårdelöf skrev:Det jag läst - och sett en del på nätet - är, att hjulupphängningarna på både två- och fyrhjulingar konstrueras på olika sätt för diagonaldäck respektive radialdäck. Exakt vad som skiljer, lämnar jag åt ingenjörerna - och nöjer mig med att följa rekommendationen att använda den sortens däck, som fordonet är konstruerat för.
På hojen handlar det alltså inte om däckens omkrets etc, utan om andra egenskaper.


Bror du har rätt i sak. Att helt utan att kolla sätta radialdäck på en Vincent Black Shadow hade nog resulterat i lite udda vägmaner. Men som sagt kom systerhojjen K1100RS med dessa radialdäck och nu råkar det vara så ställt att dessa två hojjar delar Ram,motor,växellåda,slutväxel (dock olika utväxling), gafflar, dämpare och en stor del av kåpor. De tre största skillnaderna mellan K1100LT och RS är styrena (båda är gummiupphängda i samma konstruktion men har olika höjd och utformning), Kåpa (K1100LT hade en el-höjj och sänkbar kåpa samt saknade RSns magplast) och hjulen.

Förmodligen (jag satt inte med på mötena med BMW inget-görerna så jag kan inte utala mig med säkerhet) var utbudet på Radial-däck så litet 1986 när K100LT kom så man inte vågade sätta det på en så tung hojj (om det ens fans passande storlekar/profiler mm) eller så var man inte nöjd med livslängden på dessa något som inte längre är ett problem 2021.

edit: Hoppas inte detta tas som att jag är spydig eller uppstudsig. Det hela är mer menat att förklara att jag inte sätter radialdäcken på min K1100 på vinst och förlust :D

Re: K1100LT speedwobble

InläggPostat: 2021-05-04/16:39
av Bror Gårdelöf
Jag köper resonemanget till hundra procent. Halvvägs genom ditt inlägg funderade jag på, om orsaken var så enkel, som att radialdäcken kom ungefär då - varpå du ger precis den förklaringen!
Och - som sagt - har du kört på radialdäck och gillar det, är det väl inte mycket att resonera om. På köpet antar jag, att du samtidigt har tillgång till det senaste inom däcksutvecklingen - för jag har intrycket, att utvecklingen på diagonaldäckssidan inte är lika intensiv. (Jag viker mig genast för sakkunskap, som påvisar motsatsen, men jag kan inte minnas mig ha läst ett enda test av (sport)touringdäck under det senaste decenniet, där diagonaldäck ingått!)

ERGO: Nu gäller det bara för dig att hitta favoritdäcket. Det kan vara värt att ha i minnet, att MOTORRAD:s tester av sporttouringdäck de senaste åren visat mycket små skillnader mellan Bridgestone, Continental, Dunlop, Metzeler, Michelin och Pirelli. Alla är helt enkelt mycket bra!

Re: K1100LT speedwobble

InläggPostat: 2021-05-06/08:36
av Sven Lagerstrand
Körde K1100LT mellan 1992 - 2001. I stort sett hela tiden på radialdäck. För att kompensera för att radialdäcken har en mjukare sida så körde jag med ett betydligt högre däcktryck än vad som rekommenderades för diagonaldäcken. Upp mot 3 bar. Kunde kännas lite vinglig med det lägre trycket.

Re: K1100LT speedwobble

InläggPostat: 2021-05-06/09:36
av Bror Gårdelöf
Det där känner jag igen från K 1200 RS. Med rekommenderade 2,5 bar framtill (radialdäck) var den direkt vinglig i turbulensen bakom en långtradare, och däcket slets snabbt.
Med 2,9 fram blev den helt stadig, och däcket levererade ytterligare 200 mil.
Men den modellen väger 285 kg fulltankad, utan väskor, OCH är framtung.
Det du skriver är ännu ett argument för GT-varianter med styvare stommar (ex. Michelin o Pirelli).

Re: K1100LT speedwobble

InläggPostat: 2021-05-06/13:31
av Kovlingen
Bror Gårdelöf skrev:Det där känner jag igen från K 1200 RS.
Men den modellen väger 285 kg fulltankad, utan väskor, OCH är framtung.

Då har du inte en "janne" vid grönt ljus . (85 kg extra på min r1200r gör den nog lite seeeeg) :mrgreen:
Sorry Magnus ! Kan inte låta bli att hänga på ;)
Ja visst ja . Bror har ju skaffat sej en högfartsräser :D :D

Re: K1100LT speedwobble

InläggPostat: 2021-05-06/14:57
av Bror Gårdelöf
Du skulle nog ha blivit förvånad.

Re: K1100LT speedwobble

InläggPostat: 2021-05-06/15:07
av Kovlingen
Bror Gårdelöf skrev:Du skulle nog ha blivit förvånad.

Asgarv (på riktigt) :D Fasiken vad jag skrattade ! :D :D :D
Det vinner du om jag har en person med på hojen .
Den lilla r1200r:en pinnar på rätt bra :D :D
(Nu får vi ge oss , annars vaknar Magnus 8-)
Hade' !
Håkan

Re: K1100LT speedwobble

InläggPostat: 2021-05-09/16:45
av Ecklesiastik
Så nu har jag svart på vitt att däcken var boven i dramat.

Tog premiärturen med nya sulorna i regnet idag. Inget wobble inga andra underligheter heller. Måste även säga att hojen i allmänhet känns mycket stabilare nu inte för att den var ostabil innan men känslan har gått från att vara stabil som en godsvagn till stabil som en malmvagn :D

Nu får det fan bli sol igen så man kan ta en riktig tur och njuta :D

Re: K1100LT speedwobble

InläggPostat: 2021-05-09/16:49
av BmwMats
Skönt att det ordnade sig med nytt däck.

Jag testade att släppa styret flertalet gånger i olika hastigheter igår under en 35-mila tur, men hade inga tendenser alls till "speed-wooble", men jag hade också ett splitternytt däck monterat på hojen.

Klart att en K-maskin går stabilt som ett snälltåg på räls, det är ju en BRICK (tegelsten) :mrgreen:
(K75RT med Michelin Activ Pilot)

Re: K1100LT speedwobble

InläggPostat: 2021-05-09/17:20
av Bror Gårdelöf
Ecklesiastik skrev: Tog premiärturen med nya sulorna i regnet idag.

Vilka blev det? (Eller har jag läst slarvigt ovan?)

Re: K1100LT speedwobble

InläggPostat: 2021-05-09/19:49
av Ecklesiastik
Bror Gårdelöf skrev:
Ecklesiastik skrev: Tog premiärturen med nya sulorna i regnet idag.

Vilka blev det? (Eller har jag läst slarvigt ovan?)

Du har inte läst slarvigt jag tror uppenbarligen bara att ni är synska :oops:

Det blev Michelin pilot road 3. Jag fegade på pirelli sulorna i sista sekund.

Re: K1100LT speedwobble

InläggPostat: 2021-05-09/23:46
av Bror Gårdelöf
Mycke' nöje.