oläsbart oljeglas k1100lt

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

oläsbart oljeglas k1100lt

Inläggav lue » 2021-06-14/16:45

Bytte nyligen olja o filter, fyllde anvisad mängd. Hemkommen veckor senare efter c:a 20mil syntes ingen olja i glaset, Fyllde 1/2 liter, inget syntes, fyllde 1/2 l till, inget syntes. Drog då slutsatsen att nivån var över glaset och tappade ut oljan; fyllde föreskriven mängd och inget syns. Med vissheten om rätt mängd för stunden går det ju att köra, men sen? Måste oljan bli svart för att synas eller måste glaset bytas?
vänligaste hälsningar
Bengt Lüning
Användarvisningsbild
lue
 
Inlägg: 55
Blev medlem: 2004-08-02/09:37

Re: oläsbart oljeglas k1100lt

Inläggav BmwMats » 2021-06-14/16:51

Det finns att köpa "reservglas" (fast dom är original i plast) till K-seriens motorer.
Dom sitter bara intryckta i godset, knackas in försiktigt på plats från utsidan.

Har själv inte bytt, men sett beskrivning på hur det går till.

Oavsett om oljan är ny och fin, eller gammal och svart, så skall man kunna se nivån genom det lilla fönstret.
Med tiden så blir plasten missfärgad och även svår se igenom, så jag rekommenderar att du byter detta.

Mvh BmwMats
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6108
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: oläsbart oljeglas k1100lt

Inläggav Kovlingen » 2021-06-14/17:50

Om jag inte minns fel (vilket jag ofta gör) så borrade man försiktigt ett litet hål
och krokar i glaset . Drar/Smårycker ut glaset .
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: oläsbart oljeglas k1100lt

Inläggav BmwMats » 2021-06-14/18:36

Det är helt korrekt Kovlingen.
Det gäller bara att man är förutseende att införskaffa ett sådant reservglas först, INNAN man gör den operationen.

:mrgreen:
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6108
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: oläsbart oljeglas k1100lt

Inläggav BmwMats » 2021-06-14/20:21

Oljenivå"glaset" sitter strax under vevaxeln på hojens högra sida på K-maskinerna, så strax efter att man stänger av motorn och skall läsa av glaset så brukar det vara extra söligt och svårt att avläsa nivån, men låt vänta några minuter så brukar det gå bra att utläsa var oljan ligger på glaset.

Bifogar några bilder från kameran...

(På dessa bilder, är det även söligt utanpå motorn av någon anledning) :lol:
/BmwMats
Bilagor
IMG_4056.JPG
IMG_4057.JPG
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6108
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län


Återgå till K radmotorer

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst

cron