gösser skrev:Hej! Har kanske behandlats tidigare men jag chansar! Vad vinner man på att montera RS-fälgar på en LT förutom ett större utbud av däck?
Lars
Igentligen vinner man inget mer än att du kan få bättre däck till din maskin. Min K1100LT har just nu ett RS bakhjul och ett LT framhjul. Detta gör att jag kan köra Micheline Pilot Road 3 vilket jag ser som en enorm vinst då jag starkt ogillade de Pilot Active som jag körde med innan. Än så länge ser jag ingen nakdel med det bytet men vad jag hört så blir hojjen lite "nervös" om man kör med RS hjulet fram. Det vågar jag dock inte uttala mig om då jag endast kört med RS bakhjul. Kan dock säga att den K1100RS som jag ägde för något år sedan kändes ungefär stabil som en hjulångare så jag är osäker på om det verkligen kan vara ett problem med en LT då de två hojjarna delar större delen av sin uppbyggnad.
En annan sak att tänka på är att RS bakhjulet kommer ha en aningen mindre diameter (vill minnas att vi pratar någon mm) vilket kommer påverka hastighetsgivaren (I mitt fall visar hojjen 90 när GPSen hävdar 82) sedan är ju K-maskinerna ökända för att ha bedrövligt optimistiska hastighetsgivare. Det kommer även göra hojjen marginelt svårare att få upp på centralstödet jag såg dock detta som en vinst då jag tyckte centralstödet från början lyfte för lite så jag var nervös så fort marken va det minsta oljämn